Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Vel Savepig, jeg har snakket med selskapet og de bekrefter at de kommer med en oppdatering til markedet på lanseringsdato. Form og innhold får vi bare vente og se hva blir.
Forøvrig litt rart at du som tross alt har kunnskap om dette , hevder at Pho hensyntar norsk sommerferie mtp børsmeldinger (hvis jeg forstod deg riktig?), og heller venter til kvartalspresentasjonen. Det stemmer selvfølgelig ikke.

Når det gjelder Cevira er det såpass langt frem i tid (mulig godkjenning ihht schedule ila 2024) at det ikke vektlegges i særlig grad foreløpig. Jeg frykter dessuten det blir forsinkelser sfa pandemien.

Hittil har aksjen utviklet seg slik jeg antok etter den begredelige q1-rapporten, og vi skal være fornøyd med at vi holder oss over 100 kr, inntil videre. Ila høsten/vinteren tror jeg det kan løsne

1 Like

Tror dessverre Covid fortsatt vil bli en brems for PHO fremover, og vil
legge et stort press på helsevesenet selv om få havner på intensivavdelingen eller får alvorlig sykdom.

Innleggelser i alle statene er på tur opp. I Australia nærmer coronainnlagte seg rekordnivå og også Europa er på full fart oppover.

Og som Kluge (WHO) selv sier i dag:

“Med flere smittetilfeller ser vi også en økning i sykehusinnleggelser som bare vil øke ytterligere i høst- og vintermånedene. Denne prognosen utgjør en stor utfordring for helsepersonell i flere land som allerede har vært under et enormt press siden 2020, sier Kluge”

Mange nye opsjoner tildeles ledelsen i PHO. Trodde de hadde høy nok lønn ute å skulle bli tildelt haugevis med opsjoner.
Men nå er heldigvis gjenkjøpsverdien på et akseptabelt nivå.

1 Like

Ja, var mange opsjoner.
Men de må jo evnt kjøpes og er på en kurs som sånn sett per i dag ser ålreit ut for eksisterende aksjonærer:
“exercise price at NOK 114.89. The exercise price is equal to the weighted average share price 30 trading days before day of grant with an additional premium of 10% on top of the calculated average price.”
Opsjonene vil mao ikke ha noen verdi dersom det ikke gjøres en god jobb og aksjekursen setter fart opp.

Sant nok, ca 115 kroner per aksje er helt greit:

"A total of 715,028 share options, equal to 2.6% of total shares issued in the Company, were granted at an exercise price at NOK 114.89. "

Relativt god margin ned til dagens kurs på rundt 105 kroner, så da har alle mulighet til å kjøpe billigere, og kan ikke bli sure når aksjen tar av, og beskylde ledelsen for noe, det er tross alt ganske mange opsjoner.
Personlig fikk jeg en god magefølelse av totalen her. Trengte det nå, har ikke hatt god magefølelse på noe som helst i biotek på nesten 1 år. Blir spennende å følge med på denne utover.

3 Likes

Snøffelen, må innrømme at jeg ikke er 100% sikker på reglene i denne sammenheng. Her er bare et lite utdrag fra disse, og da er vel ikke det særlig sammenlignbart med en ekstern investor, ift risiko, med å skulle kjøpe aksjer på dagens nivå?

Slik jeg oppfatter det kan altså de som er inkludert i programmet kjøpe en aksje til ca 115 kr, fordelt over en 3-års periode og gjeldende i max 5 år, uavhengig av kursnivå på kjøpstidspunktet (men da med et ekstremt høyt tak) ? Det er jo en potensielt særdeles lukrativ og nesten risikofri avtale (kursen kan jo dippe ned igjen etter at opsjonen er innløst) som for Dan vil innebære en gevinst pr tikrone over 115,- på kr 1,3 mill. Teoretisk tak for gevinst for Dan vil være nærmere 100 millioner.
Jeg er på tynn is her - Har jeg misforstått/kan du evt oppklare ?

«Options are granted annually with a strike price based on the weighted average share price 30 trading days after the annual general meeting with an additional premium of 10% on top of the calculated average price. Grants may also be made in connection with new recruitments. The share options shall vest over three years, with 25% vesting after one year, 25% after two years, and the remaining 50% after three years. Any non-exercised options expire five years after grant. In the event of a change of control, all unvested options shall become fully vested and exercisable.
To avoid the risk of extreme payouts, the options shall have a cap on the maximum pay out of the share option. This cap shall equal 7 times the stock price at the time of grant.»

Tydelig at de har tro på en viss oppgang.

Photocure har aldri vært så keen på å børsmelde ting som vi synes er viktig. Det blir mange ganger bare slengt ut i en bisetning under kvartals presentasjoner.
Flere ganger gjennom årene har jeg ventet på en positiv børsmelding fra selskapet, men atter en gang; opsjonsprogrammet. :face_vomiting:

Joda, men det positive med programmet er vel at de er motivert for å gjøre en innsats for selskapet.
I tillegg, litt flåsete sagt, er de kanskje mer lydhør for evt bud på selskapet, msp å maksimere dette. Mye å hente for Dan (og oss) å løfte budet fra 200 til 300 kr…… :wink:

Sannsynligheten for et bud på selskapet har jeg sett på som høy. Har ikke skjønt at Asieris vil betale 2 milliarder i milepæl utbetalinger og royalty til PHO når de kan kjøpe selskapet for det samme, gitt at Cevira blir godkjent i China. Hvis de må opp i 300 NOK blir prislappen 8 milliarder, da må de strekke seg litt.

1 Like

Ja, tydelig at ledelsen sørger for at de skal kunne sitte godt i det etter et salg av selskapet. “Fanden sørger for sine”, men det drypper jo litt på oss andre også.

1 Like

Strøket av skribent

2 Likes

Da snur det opp igjen. Vi kommer til å ligge mellom 100 og 110 til selskapet kommer med en oppdatering. Kommer antagelig ikke før kvartals presentasjonen. Photocure har ikke tidligere kommentert utplassering av scope mellom Q, og kommer ikke til å gjøre det nå heller. Kanskje KS kan nevne noe…
Hadde vært fint om Asieris kjøpte opp dette selskapet som ikke ser verdien i å skape entusiasme blant investorene.

Ja det ser slik ut. Denne gangen har vi fått denne surge meldingen om flexi scope, hva det måtte innebære. Det jeg håper å tror på er at det blir en tid før de nye scopene og en etter de nye scopene. Med det mener jeg at de scopene som er brukt til nå er antikvariske, har vært utrolig tungvinte i bruk og ikke tilstrekkelig kvalitet på bildene. Derfor har det vært lite brukt i gjennomsnitt 1 gang i uken. Med den bruker vennligheten med de nye scopene og kvaliteten vil bruker frekvensen stige betraktelig. Med to ganger i uka blir det 100% økning. Håper og at bruker rekvensen på flexi scopene er bedre enn en gang i uka så med surge i installasjoner kan dette bli bra.
Hadde vært fint å få den meldingen om launching av de nye scopene i US, skulle komme senere i mnd i henhold til pressemelding. Vi er der nå.

1 Like

Skulle gjerne likt å vite hvor mye mer overlegent blått lys er nå med de nye scopene. Må jo da sammenlignes med hvitt lys med HD scope. Det er utrolig kjedelig å eie PHO om dagen, må bli noe action snart

1 Like

Hei er det noen som har god kontakt med DS eller VP America som kan avklare hvor vi er i løpet angående roll-out;
With confidence phase testing now complete, we expect roll-out of this high-definition system to begin this month to raise the technology standard for Blue Light Cystoscopy in the U.S., improve the experience of our customers, and to expand blue light usage throughout North America.

1 Like

Oslo, Norway, July 27, 2022: Photocure ASA, The Bladder Cancer Company, announces that it has been informed by Karl Storz that the U.S. launch of the new high-definition blue light system has been delayed due to supply disruptions of certain capital equipment components. Based on current information, Photocure now expects commercial availability of the upgraded blue light system in late Q3 2022.

https://photocure.com/newsletters/news-from-photocure-4320520

OK, da blir det slutten av september, 2 mnd forsinket ikke all verden men kjedelig. Tror at det er det som har presset kursen i det siste.

Da viste de dette når de satte target price på 115kr på opsjonene. Da er det bare å lene seg tilbake og vente på ny oppdatering både på scope utrulling og godkjennelse fase 3 av Cevira. Blir nok grundigere informasjon om fremdriften på Q2 presentasjonen 10 August. Synes det var ryddig å informere om “delay” nå og ikke på kvartals presentasjonen…