Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

Bingo123, ja fra St Olav, trodde det var innlysende da de var St Olav vi snakket om.
Jeg har kjenner personer som er tett pÄ blÊrekreft behandlingen.

Det finnes etterhvert veldig mye vitenskapelige studier som viser at Cysview er bedre, med x margin.

Men alternativene pÄ markedet har jo effekt de og.

Og folk som har valgt annerledes enn blÄlys har jo ogsÄ en sunk cost som det er surt Ä avskrive, og de har satt sin prestisje pÄ det andre valget. Klart det da sitter langt inne Ä bytte.

Det der fikk jeg lyst til Ä grave litt i selv. Det er jo meget interessant at fagmiljÞene er sÄ uenige om dette i det offentlige Norge. De pÄ St Olav mener da at vitenskapen ikke har rett her.

Jeg har ikke flere detaljer om hvorfor St Olavs konkluderer med at blc ikke gir bedre resultater en wlc .
Mhp soc, sÄ tror jeg at ting tar tid, noe videre diskusjon om hvorfor blc ikke allerede er soc, eller nÄr det blir soc, vil jeg anta vil vÊre mere aktuelt om et Ärs tid kanskje.

Du legger ikke til grunn realiteten som helsevesenet stÄr i.

NÄr man har et begrenset budsjett, sÄ gÄr det an Ä rasjonelt argumentere for at det nest beste er bra nok, hvis det er litt billigere.

Klart, de som kjenner til blÄlys vil jo sÞrge for Ä komme seg til en klinikk som bruker det, og forlange at det blir brukt.

1 Like

Men nÄ skriver jo @Syvcys at de ikke mener at blc gir noe mer, helt uavhengig av kostnader

Bingo123,:Ja de mener sÄ, meget betenkelig av et universitetssykehus.
Jeg stilte et spÞrsmÄl angÄende blc bru pÄ St Olavs for ca 3 Är siden i forbindelse med at en kjenning av meg gikk til behandling for blÊrekreft ved St Olavs. Han ante ikke noe om blc,. Ps tror det var pÄ Finansavisen forum.
Jeg fikk da et svar fra noen pÄ forumet, at sykehuset i bÄde Orkanger og Levanger benyttet blc. Jeg gikk ikke noe videre for Ä verifisere det . Hvis det stemmer at Orkanger benytter blc, er jo det merkelig, iogmed at de er underlagt St Olavs.

For en tid tilbake twitret en svenske (Silwersköld) positivt om Photocure. I en av kommentarene til Silwersköld sitt innlegg skrev en Faisal (currently working at the largest urological department in the Nordic) at han sÄ lite vekst i bruken av BLC. Dette fordi WLC/NBI var billigere og raskere Ä bruke i overvÄkingssammenheng. De brukte imidlertid BLC nÄr tumor var pÄvist, og de vil vÊre sikre pÄ Ä fÄ med alt.

SÄ, har BLC potensialet til Ä ta over i overvÄkingssammenheng, eller vil BLC sitt marked vÊre begrenset til pasienter med pÄvist tumor (in high risk)? Hvis BLC ogsÄ blir SoC i overvÄkingsammenheng vil det vÊre en enorm oppside.

2 Likes

https://photocure.com/news/new-article-published-in-urologic-oncology-macro-and-microeconomics-of-blue-light-cystoscopy-with-cysview-in-non-muscle-invasive-bladder-cancer-4006627

The model compared the costs and outcomes of two different scenarios in NMIBC: white light cystoscopy (WLC) in the ofïŹce, followed by WLC during TURBT, versus BLC in the ofïŹce, followed by BLC during TURBT.In a simulated facility with 50 newly diagnosed bladder cancer patients, the model illustrates that the additional use of BLC in surveillance identified 9 additional recurrences over two years compared to WLC alone. Use of flexible BLC for surveillance marginally increased costs to the practice, with a net difference of $0.76 per cystoscopy over 2 years

Vet ikke sÄ mye om hvordan denne studien er skrudd sammen, men om BLC finner grums som WLC ikke finner, sÄ ville jeg som pasient oppsÞkt BLC dersom jeg visste om det

1 Like

Med flex skop er blÄlys drastisk mye bedre for overvÄkning enn fÞr da de bare hadde rigide skop.

Desverre kom pandemien pÄ det verst tenkelige tidspunkt

Men nÄ kommer HD scope og pandemien stikker ikke noe sÊrlig med kjepper i hjulene lenger, sÄ nÄ er det vel bare Ä ta pÄ seg solbrillene :sunglasses:

Helt klart! Og jeg synes det er merkelige uttalelser fra leger ved St. Olavs, med tanke pÄ de utallige studiene (og store studier) som viser fordelene ved bruk av BLC.

1 Like

Det er nok synsing og anekdotiske erfaringer fra den personen sin side

Flexscopene til KS er HD, det er de rigide til operasjoner som blir 4K nÄ (et kjempehopp fra standard definition eller noe i den duren).

HÞyst sannsynlig! Var ingenting i kommentaren hans som tydet pÄ at han hadde sett noe statistikk pÄ det!

Merkelig at det aksepteres nÄr de vitenskapelige undersÞkelsene er sÄ tydelige.

Her stÄr det jo at St Olav bruker blue light

https://stolav.no/behandlinger/cystoskopi-undersokelse-av-urinbleren-og-urinroret-

Fotodynamisk diagnostikk:
Ved cystoskopi med fotodynamisk diagnostikk (PDD) brukes et middel som heter heksaminolevulinate. Heksaminolevulinate brukes for Ă„ utrede kreft i urinblĂŠren. Vi sprĂžyter heksaminolevulinate inn i urinblĂŠren fĂžr undersĂžkelsen og det tas opp av eventuelle kreftceller. Dette er nyttig for Ă„ finne uvanlige celleforandringer i overflatelaget, som er flate og ikke alltid oppdages ved tradisjonell cystoskopi i hvitt lys.

Sammen med et blÄtt lys pÄ cystoskopet, vil forandringer i vevet vises i form av endret fargestruktur. Svulsten(e) vil da lyse rÞdt.

4 Likes

Bingo :+1: :grinning:

Takk for mange svar og innspil. Da er mÄlet SOC etter kreft er diagnotisert med hvit lys som ogsÄ her over blitt nevnt.

1 Like

NÄ har jeg ikke helt oversikt over artiklene som er publisert, kanskje noen kan supplere. Det som er sikkert er at blÄlys teknologi er en mer sensitiv undersÞkelse, dvs. at det er stÞrre sannsynlighet for Ä oppdage svulsten/svulstene i blÊren. Logisk vil en da tenke at det ogsÄ forbedrer prognosen, men det er ikke alltid tilfellet og en mÄ bekrefte det ogsÄ i studier. Vet dere om studier har vist at BLC reduserer risikoen for utvikling fra ikke-muskel invasiv til muskel invasiv? Det har jo mye Ä si, for i sistnevnte mÄ de fjerne blÊren. SÄ hvis BLC reduserer denne risikoen/utsetter denne nÞdvendige operasjonen vil livskvaliteten bli betydelig bedre hos pasienter som bruker BLC. Det neste store spÞrsmÄlet er om BCL faktisk reduserer dÞdelighet. Hvis det kommer gode studier pÄ det tilfellet, da vil det vÊre et virkelig paradigme skifte.

Bare Ä bruke sÞkefunksjonen i fundamentaltrÄden, sÄ finner du en hel skokk med studier som underbygger at blÄlys bidrar til at mer kreft blir funnet.

https://tekinvestor.no/search?q=study%20%20topic:1336%20order:likes

2 Likes