Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Børsen er ikke veldig sprek idag heller så har vel med det generelle bildet å gjøre at den faller noe tilbake.

Det er kun omsatt ca. 6.000 aksjer i dag, så tror man kan ta dette kursfallet med stor ro.

1 Like

Ja jeg prøver det og kjøper litt.

Det forundrer meg at ikke flere ser det som svært attraktivt å gå inn i PHO på litt over 90 kr
Hvis alt går etter planen nå så må det jo være et nesten perfect bet i de tidene vi er i
Som nevnt over bør ikke PHO fundamentalt bli påvirket av de samme faktorene som trekker det meste ned om dagen. Da blir jeg litt urolig og tenker det kanskje er noe krøll på linjen med nye utsettelser eller lignende

PHO er vel blant de selskapene innen norsk biotek med lavest risiko. Denne sektoren er jo overfølsom for ytre forhold som pandemi, makroøkonomisk usikkerhet, rentehopp, etc. Så har den da også her til lands gått skikkelig på snørra de siste fire-fem årene. Nå med økt usikkerhet internasjonalt, økt rentenivå og investorer som klumper seg i hva man håper er trygge havner, blir det neppe noen overraskelse om sektoren her hjemme generelt går fra veldig ille til enda verre. Og i særdeleshet siden folkebiotek-aksjene nano, pcib, og trvx har kollapset bare det siste året.
Svidd stump leges ikke over natten.

PHO, med produkt i markedet, har holdt seg brukbart. Vi har jo store forventninger utover høsten, som jo også meglerhusenes kursmål reflekterer. Men mange vil i alle fall ha håndfaste nyheter før man går inn. Først og fremst må de nye scopene på plass. Helst uten flere forsinkelser.
Jeg velger å tro at PHO-aksjonærer fortsatt kan puste med magen, selv om kjøpersiden for tiden er mager.

Ja, hvis det er et tidspunkt man skal ha tålmodighet er det vel nå. COVID er på hell, personalmangelen er på bedringens vei, nye scoop og CEVIRA studien ferdig 2 mnd før tiden. Det er jo det neste året man bør se om dette blir en suksess eller ikke med forhåpentligvis en reprising. Typisk at makrobildet er elendig når det ser lyst ut for photocure som åpenbart trekker aksjen ned.

Jeg tror ikke fallet i dag feks har så mye med makro å gjøre
Det handler om usikkerhet knyttet til om alt går etter planen tror jeg.

Man skal være rimelig forsiktig med å legge mye i korte kursendringer

Historisk om BLC.
Nå har PHO styrt på i mange år og gjennombruddet for BLC skjer vel i disse dager.
De 2 store andre produsentene av scopes , olympus + en til har erklært at de skal også satse på BLC scopes.

Hvorfor skal dette produktet plutselig begynne å bli foretrukket nå etter 10 -talls år?
Hvorfor har det ikke allerede overtatt markedet worldwide?

Ja , det vet jeg ikke men det er jo påfallende å se hva som skjedde da CEO’n HD ble byttet ut mot nåværende CEO.

Kan de opprettholde dagens pris men 10 doble antallet solgte behandlinger så hjelper det vel på :grinning_face_with_smiling_eyes:

Økning i salget i US , Canada , europa , norden , osv
Nye salgsområder Kina , taiwan , etc
Nye produkter , kommende blockbuster : cevira worldvide

Alt dette kan da ikke gå galt.
Det nekter jeg å tro.

lykke til

1 Like

Ja helt enig med deg, det eneste vi kan gjøre nå er å kjøpe litt hver dag. Tror at denne nedgangen har til dels blitt påvirket av fallet i de andre biotech aksjene.

Tror på ingen måte PHO er noen safe haven kursmessig i tilfelle et større markedsfall. I min tid har det knappt vært en situasjon med større problemer og usikkerhet enn det vi opplever i verden nå.
Cuba krisen var dramatisk, men kortvarig. Nå er det vanskelig å øyne noen snarlig bedring.
Å frykte et mer alvorlig fall i aksjemarkedet er derfor ikke unaturlig, så noen selger nok unna det de kan for å redde det som reddes kan.
Selv velger jeg å tviholde på mitt prinsipp om ikke “å selge høns i regnvær”.
Da får man dårlig betalt og risikerer å måtte kjøpe tilbake dyrere.
Men jeg forbereder meg mentalt på en tung tid, fullt investert i aksjemarkedet som jeg er.

1 Like

Mye enig i dette, man må planlegge for en skikkelig regnværsperiode

Det jeg fester min lit til er Briarwood sin posisjon og vurdering av selskapet. dessuten sitter SEB med store poster. Skulle tro at disse store aktørene ikke er interesserte i å se aksjekursen gå mye lenger ned. rent teknisk er den vel og snart helt utbombet.
Fra børsmeldingen i dag;
As Photocure continues to grow and expand its global reach, Medical
Affairs will have an increasingly important role in navigating the complex
health-care environment. Anders will be able to provide a strategic approach
beyond addressing the heightened regulatory and compliance regulations, to
further build a Global Medical Affairs organization that will have a strong
foundation for future scalability and capability globally."

1 Like

Ser at @anon80503862, i en annen tråd her, Disseksjon av norsk biotekproblematiser ganske tungt over at PHO fortsatt ikke guider.

  1. august:
    "Oslo (Infront TDN Direkt): Photocure håper å kunne gi guiding til markedet neste kvartal.

Det sier Dan Schneider, konsernsjef i selskapet, under kvartalspresentasjonen onsdag.

–Jeg kunne likt å ha guiding til markedet, men vi har bestemt oss får ikke gi guiding grunnet usikkerheten i markedet. Vi håper å komme tilbake med dette neste kvartal, sier han og fortsetter:

–Vi må vente til vi har kontroll på det som ligger utenfor kontroll, til det er mer sikkerhet der ute. Vi så alle hva som skjedde i februar. Vi vil ikke gi guiding også måtte endre den noen få måneder etterpå, sier han.
Schneider sier også at selskapet ikke nødvendigvis vil guide på omsetning, og at de nå vurderer alternative KPI-er."

Nei, det er ikke bra.
Ved neste presentasjon er i alle fall de nye KS-scopene lansert. Får vi tro.

Jeg tror DS er nå bare forsiktig, han vil se og presentere resultater før han gir mer guide. Han hadde veldig optimistisk guiding før Covid slo ned og slo den i stykker. Nå vil han se at de ting han ikke kontrollerer har kom under kontroll e.g. covid og nye scope.
Jeg tror og som jeg baserer meg på er at det er en tid før de nye scopene og en etter. De har gjort en kjempe job med å selge BLC med scope som var antikvariske. Med nye scope vil utskiftingen gå raskt, salget vil gå lettere og bruker frekvensen gå opp.

1 Like

Jeg synes vi kan forvente en OPEX guiding. og markedet trenger å bli guidet at denne skal være under kontroll.

Revenue ser jo alle går rette veien.

1 Like

Nytt fra Asieris;
Asieris Included in the SSE STAR Biology and Medicine Index - Asieris Pharmaceuticals

Being included in the Index is therefore a testament to the outstanding scientific and technological strength of Asieris (688176.SH) as a whole.

Dette lover veldig bra.

3 Likes