Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Uten at jeg følger aksjen daglig lenger så kan jeg hvertfall bekrefte at dagens omsetning hittil er større enn hva vi lå på i snitt i 2018/2019, da var det bedrøvelig omsetning kan jeg love

Det er noe som heter “market making” der et meglerhus får i oppdrag å øke likviditeten i en aksje som er i ferd med å “gå i dvale”. DS har fått spørsmål om dette, men vender det døve øret til.

Omsetning er et dårlig mål å jage etter.
Ofte er dette bunnet i betydelig algoritmeaktivitet som over tid fullstendig destruerer fundamentalt fokus . Når algoritmene er “ferdig”, går de videre til en annen aksje som de livnærer seg på. I bakspeilet ser de småaksjonærer med brukket psykisk tilstand.

2 Likes

Sjekk omsetning i Medistim, den har aldri vært høy foruten dager med hendelser, likevel var det en vinner over flere år.
Hittil idag ikke omsatt en eneste aksje.
Men, selvsagt enig i at det er ønskelig med ok omsetning i en aksje.
Jeg pratet med Sissener i 2019 og mente at hans fond burde gå inn i Pho, da fikk jeg til svar at den var lite likvid så opplagt betyr omsetning endel ift å tiltrekke seg nye potensielle investorer.
Det skal sies at omsetningen etterhvert på den tiden tok seg opp og hans fond kom inn på et tidspunkt

Tallene er det DS som har uttalt. De 100 er det jeg som har estimert ut fra de tallene som DS har gitt.
La oss håpe du har rett angående angående volum, men det er veldig lett å manipulere kursen med slik lav omsetning for de som har en agenda. La oss håpe at SEB med sine nye kjøp signaliserer at de har tro på en langt høyere kurs.
Det går an å spørre DS hva han kan gjøre, hvert fall gjøre han oppmerksom på problemet. Mange investorer vil ikke være bort i aksjen med slik spread og lavt volum.

Dette kommer av seg selv hvis selskapet leverer.
Gode fundamentale nyheter vil øke interessen for aksjen.
Det er mange mulige positive triggere for 2023

Dundrer videre nedover. Noen som tør tippe neste bunn? Sist snudde det på 81,85.
Volumet er lavt, så det skal lite til at rekylen blir stor hvis/når noen ønsker å kjøpe litt større volum.
Men jeg synes ikke det er særlig lystelig å sitte tungt i PHO for tiden. Resten av porteføljen gjør det ikke særlig bedre.
Ble nok litt for godt vant under det første pandemiåret da det meste gikk opp. Nå skjer det motsatte og de store gevinstene fra den gang krymper dag for dag.

Det gir absolutt nada mening imho å sløse vekk penger på det. Medistim er et fantastisk eksempel.

6 Likes

Vet ikke hva det kan koste og hvor virkningfullt det er? NAVA er et annet eksempel, der omsetningen riktignok også er laber, men der kursen holder seg bra for året, så langt.

Hvis PHO som selskap ikke blir påvirket av lavkonjuktur, inflasjon, krig høye renter etc så er det vel bare å kjøpe med begge henda nå. Legger da til grunn at klinikkene ikke vil bruke cysview noe mindre fremover uansett tilstand makro/samfunnsøkonomi
Selskaper innen mange bransjer går jo ned av logiske grunner, feks chips pga lavere etterspørsel, mindre bruk av råvarer som alu, færre kjøper ny bil, grønne investeringer blir satt på vent osv
Men blærekreft diagnostikk blir det vel ikke noe mindre av åkkesom?

Grunn for salg:

  1. PHO har slitet med å holde kostnader under kontroll.
  2. Når folk har belånt sine beholdninger er kanskje en EQNOR med høyere belånngsgrad en mer logiske valg med å beholde enn PHO.
  3. Med nytt utstyr i markedet påføres det en ypperlig mulig med å reise rundt å vise seg, men det betyr ekspansive kostnader som PHO ikke trengs.
  4. Bekymring eller tanker om at i fremtiden blir PHO billigere.
  5. Muligens en anne aksje blir prioritert

Grunn til kjøp:

Så har man da case i seg selv. Hva ligger i fremtiden. … du vet alle grunn hvorfor man hausser det hele her på feeden.

Så hver for seg skal bestemme hva man gjør.

Det som betyr noe er antall installasjoner og bruker frekvens med den marginen PHO har, kostnadene betyr lite. Det som sikkert har vært problemet gjennom flere år er at de har ikke hatt nok"feet on the ground" og et utstyr som har vært tidskrevende å bruke. Nå har de løst begge deler og er i start gropen til å få til noe av betydning, men vi får se det må bevises. På meg virker det som at de har gjort en kjempe job med å få installert så mange scope i US og i ferd med å få SOC for BLC. Den strategien til DS føler jeg er riktig.

Flere her som ikke komme inn på photocure.com ?

404

The page you have requested cannot be found

Kommer inn, men står 404 på selve sida. Alt av grafikk og design er der.

Linken INVESTORS funker ikke hos meg…

Er vel vedlikehold, en oppdatering eller lignende.

Man kommer inn på investor siden igjen. Der kan man se at Briarwood og SEB kontoene er tett oppunder 30% tilsammen.

Har det kommet ut nyheter fra launching/presentasjonen i US i går kveld?
Ikke lenge til 2.nov vi får oppdatering da.

Er bunnen passert for denne gang? 1 krone høyere enn den forrige. Penger det og :thinking:

Kostnadsøkningene har vært for å forberede veksten vi kommer til å se det neste året, noe DS har kommunisert veldig tydelig flere ganger. Begynner å bli lei din konstante repetisjon av momenter som har blitt adressert flere ganger av ledelsen

3 Likes