Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Må få lov å ta opp temaet om Cevira, i kontrakten av juli 2019 står følgende;

Under the License Agreement, Asieris will pay Photocure a total signing fee of USD 5 million within 6 months after signing. In addition, Photocure may receive a total of USD 18 million based upon achievement of certain clinical and regulatory milestones in China and up to USD 36 million for certain clinical and regulatory milestones in USA and EU. Approval of a second indication in China, USA and EU would result in payments of up to USD 14 million. Additionally, sales royalties will apply in all markets.

Dette utgjør $68 mill har vel PHO fått $2. Det jeg legger merke til at for China skal det først betales $18 mill og separat $36 for EU og US og for second indication $14.
Det som er vel tilfelle nå er vel at hele phase III er slått sammen til en studie slik at det totalt skal utbetales $18 pluss $36 ved godkjenning. Dette er betydelige summer som er potensielt tilgjengelig i løpet av 6 til 12 mnd. Second indication fikk vi godt forklart tidligere her men er usikker på om det er del av denne phase III studien.

Forutsatt gode resultater fase 3, som kommer ca medio 2023: Godkjenning et lite år senere, dvs anslagsvis til sommeren 2024.

https://photocure.com/news/photocure-partner-asieris-announces-completion-of-patient-enrollment-in-cevira-phase-iii-clinical-trial-4325653

Klippet ut:

Additionally, Photocure received a $1 million milestone payment from Asieris related to the ongoing clinical development of Cevira.

Spørsmål:

Vil denne utbetalingen bli inntektsført i Q322 og vil en som følge av dette forholdet kunne hevde at Q322 vil bli positivt ?

Tror jeg leste i DNB oppdateringen at $1 mill skulle inntekts føres men de tok det ikke med i sin beregning av omsetning eller resultat.

Det eneste jeg syns er positivt med handelen i dag er at nå det blir lagt ut relativt store poster på salg blir de tatt omgående på disse nivåer. Samme skjedde i går.

Må korrigere denne;
Q3e sales of cNOK107.5m da er $1 mill fra Asiris inkludert, dette fra DNB. Får da et positivt EBITA og YOY growth of 23%.
EU salg ned er inkludert. Hva med de nye landene i EU, UK burde snart kunne gi resultater og hva med Chile, Australia og Canada?

Det ble inngått kontrakt med Asieris i juli 2019. Tar det virkelig 4 år før resultater foreligger og må det gå ytterligere 1 år før godkjenning? Altså 5 år, og dette etter det jeg vet var Cevira allerede kommet godt ut i fase 2 når Asieris plukket opp stafettpinnen. Noen har nevnt “fast track” på løpet frem til godkjenning siden Cevira vil fylle ett sterkt behov i markedet.
Håper vi får litt mer inngående (nøyaktig) informasjon om utviklingen her på Q3 presentasjonen.

Dette har ikke noe med pandemi å gjøre. Ting tar helt latterlig lang tid i farma, og asieris har faktisk evnet å bli ferdig før estimert tid (noe som er rimelig mot normalt for oss her på berget) . Det har de klart selv om covid-19 har vært et veldig forstyrrende element underveis, og som de ikke visste om juli 2019.

Ja.

Fase 2 var gjennomført og avlest og det hadde vært klart for fase 3 en god stund.

1 Like

Screenshot 2022-10-23 at 08.12.16
Latterlig langt?.. tja det tar langt tid. Viktig at man ikke dør av nye medisiner og at medisiner uten virkning ikke blir bekostet av samfunnet.

Phase 1. få antall patienter safety
Phase 2. få antall patienter safety og effekt
Phase 3. representativt antall patienter, safety og effekt

Før Phase 1 starter er det forskning, patent bygging , testing på dyr.
Hver phase har inrullings tid og avlesning av resultat over en x antall måneder.

Det er ikke bare prosessen som ta lang tid, men også å finne finansielle muskler som er villig til å ta risiko tar sin tid.

Statisk feiler 90% av alt man setter igang. så ja det tar lang tid.

Så cross fingers at Aserius lykkes.

Må korrigere denne fra DNB;
Q3e sales of cNOK107.5m da er $1 mill fra Asiris inkludert, dette fra DNB. Får da et positivt EBITA og YOY growth of 23%.
EU salg ned er inkludert. Hva med de nye landene i EU, UK burde snart kunne gi resultater og hva med Chile, Australia og Canada?
Fins ikke kjøpere, bare folk som selger små poster. Mulig vi blir liggende her til Q3 er unnagjort.

Og hvilken vei går det da? Schneider skal snakke godt for seg for å snu den triste utviklingen (som ikke bare gjelder PHO) Ikke lett å være optimist i en verden som er blitt så urasjonell.

Ja mye vil avgjøre hva som presenteres og hva DS kan fortelle oss om fremtiden. hvor mange nye scope som er nå utplassert, blir de brukt oftere etc. Med de $1 mill fra asieris må de vel kunne prestere et positivt resultat og, men er ikke sikker det er sommermnd. Q3.

Tror dessverre det er litt for tidlig å håpe på mange nye scope solgt samt si noe om bruksfrekvensen:(
I mitt hode er det q4 som blir spennende.

2 Likes

Tidligst.

Jeg er mer “i løpet av 2023”

1 Like

Noe som man må regne med i regnestykket for Photocure er sannsynligheten for å bli kjøpt opp. Når, vet man ikke. At Briarwood velger å ikke sitte i styret taler for at de vil gjerne være frie til å øke beholdningen akkurat når det passer dem, uten å være hindret av å sitte på innside informasjon. Samme taktikk ser man på SEB konto innehaverne.

Anser det som bortkastet tid å spekulere rundt oppkjøp. Like ens om det smeller til i Q4 eller senere i 2023. På dette nivået er hovedsaken at jeg stadig får flere andeler av selskapet siden jeg har nok egg i ultimokurven.

1 Like

Jeg skal ikke spekulere i hvor mange prosent sannsynlighet for oppkjøp, bare nevner at det bør være i tanken når man vurderer hvor man vil investere pengene sine.

Forumet trekker konklusjoner på ekstremt tynt grunnlag. Aktører kan ha tusen grunner til å ikke ønske styreplass.

Og SEB er kanskje en samlekonto for deres kunder, eller?

Briarwood har i sin investerings strategi og eie minst 50% av et selskap, treng ikke regne sannsynligheten på det.
Sattser på at DS kommer med en god guiding denne gang, tror det er det som kan få fart på aksjen denne gang. Vi nærmer oss og blir forundret at ikke flere tar posisjon.

1 Like

En ny guiding bør overstige DNB sin nye analyse med 33% vekst fra 2022 til 2023 og 24% vekst i 2024. Han må ta frem milliarden igjen for 2025.

1 Like

Helt ærlig - jeg skjønner ikke fokuset på guiding.

Det viktige er at selskapet leverer god vekst, god penetrasjon i markedene de satser på og god lønnsomhet.

Så får vi håpe at fase 3 Cevira kommer ut med svært gode resultater.