Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Dårlig timing på det kjøpet :sweat_smile:
Men, det tok 13 år før man var i pluss i Microsoft også om man kjøpte rundt de tider.
Jeg tror forutsetningene aldri har vært bedre for Photocure en nå, det gjelder bare å levere :slight_smile:

2 Likes

Utgifter til inntekts ervervelse.
Selskapet går i balanse.
De investerer i vekst, noe som er 100% riktig

3 Likes

Det er vel litt flere aksjer enn dengang. Selskapsverdien er høyere.
Men det er ikke vanskelig å være enig i at PHO har vært en prøvelse. Nå bør tiden være inne til å levere overskudd og stigende kurs. Ledelsen, men også aksjonærene begynner å dra på årene :thinking:

Guidingen på Helse Konferense i December av DS var meget bra ! Så Q4 blir meget bra mener jeg.

Samme aksje kurs sammenlignende med 2år siden, mens så mye mer ligger nå tilrette.
-tilgjengelig instrumenter
-økte re-imbursement
-global kontroll
-flere enn KS som skal jobbe med PHO

DNB har estimert Total Revenue i 2022 til NOK 401 mill. Skal PHO innfri DNB sitt estimat må
Q4 Total Revenue komme inn på NOK 121 mill. Det er en økning ca. 25% fra Q3 og 39% fra Q3 2021,
Greier PHO dette blir jeg imponert, veksten er da tilbake på 40%. Jeg skjønner ikke hvorfor DNB har lagt innen et slik optimistisk estimat.

Norne estimerer NOK 112 mill i q4

Greit å ha et ryddig forhold til tall :

289 mill inntekt per q3 2022
401-289= 112 mill mangler i q4 for å nå DnBs estimat

I q4 2021 var inntekten 94,5 mill
112/94,5 = 18% vekst som bør være mulig.

Jeg ser NOK 279,7 per Q3 2022 i tabellen som Lion viser over her, hvor får du NOK 289 fra er det med milestone payment fra Cevira.?
Hva mener du med negativ effekt dersom $ er 15% høyere vil det gi en positiv effekt og bety at veksten er tilnærmet null.

Fra q3 rapport:

"Total revenues in the third quarter of 2022 increased 22% to NOK 106.8 million (NOK 87.490.4 million). Year to date total revenues were NOK 288.9 million (NOK 266.0 million), an increase of 9%. Photocure received in the third quarter 2022 NOK 9.3 million as milestone payment from Asieris related to the ongoing clinical development of Cevira. Year to date revenues in 2021 included a signing fee from Asieris of NOK 6.4 million in the first quarter. "

2 Likes

Negativ valutaeffekt for salg av cysview beregner jeg til å være ca 12 mill for årets tre første kvartal.

Da er vi enige det ligger vel ikke noe payment fra Asieris i Q4 og de må opp i NOK 121 mill i Q4 for å nå NOK 401 mill i 2022. De får og hjelp av 15% valuta effekt, så veksten må være på 25% ca.

Ikke hvis dnb estimerer 401.

USD 30.09.22 10,89
USD 31.12.22. 9,77

Euro var nesten lik.
På virker både salg som kost i USD

1 Like

Helt klart

Og i tillegg er det åpenbart ar kostnadsbasen er større enn inntekter i usa. ( dvs negativt usd regnestykke)

Den er litt grovmasket valutaen din.

Også euro har styrket seg :


Her er USD :


Det jeg syns er viktig er hva de greier i reell vekst i Total revenue for Hexvix og Cysview kostnadssiden er jeg ikke opptatt av nå hvis de greier vekst på toplinjen.

Tja, kanskje ikke helt samme source.

Jeg bruker Norges banks valutakurser, og det er vel vanskelig å finne en riktigere kilde

@Myk det er i tiden at vi ser forbedring på det.

Så hvis vi sier 15% valutaeffekt hva er et godt resultat for Q4 22 for Hexvix/Cysview når Q3 22 var NOK 96,9 og Q3 21 NOK 86,7. Valutaeffekten gir ca NOK 100 mill over Q3 21.

Kom det noen nyheter?
Det kom en kjøper eller to på banen, men det er krefter som vil ha kursen ned så vi får se hvoem som får overtaket i dag.
Det er helt vilt at kursen skal falle en NOK på 30 aksjer
Omsatt over 50 000 aksjer så langt i dag, er kjøpere på banen.