Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

Det hadde gledet oss og ogsÄ fortjent etter lang og tro tjeneste.

Syntes DNB har ganske sÄ optimistisk inntekter pÄ 112 millioner. Det som er det viktigste er vel utplassering av nye BCL tÄrn. SÄ interressant ogsÄ at det ikke regner med Cevira i det hele tatt, kan jo virkelig bli en gullkalv, men selvfÞlgelig ikke sikkert. Det er jo en grunn at man mÄ gjÞre fase 3 studier.

112 er rimelig realistisk.

Hvorfor?

• Omsetningen (redigert:12 mnd vindu) for pho har vel gĂ„tt opp hvert kvartal ( iallfall for Cysview, og mener situasjonen er den samme for Hexvix ( jeg fĂžlger ikke europa sĂ„ tett som usa og ikke orket kontrollere langt tilbake i tid)
  • Eurokursen i q4 er 3,2 % hĂžyere enn i q4 enn q3
  • Dollarkursen er 2 % hĂžyere i q4 enn q3
  • Omsetningen i q3 var 106,8 mill

Med lik omsetning som q3 i lokal valuta (usd/eur), og hensyntatt Þkning i valutakurs mot NOK, og for enkelthets skyld vektlagt cyview og hexvix likt sÄ vil omsetning i q4 vÊre ca 109,6 mill

Redigert:
Ser nÄ at det var en stÞrre innbetaling fra Asieris i q3, slik at reell inntekt fra Hexvix /Cysview var 96,9

Det gir at DNB anslÄr rundt 12-13 % Þkning i inntekt fra q3 til q4.
Da er jeg enig @Bebinvest - det er noe optimistisk fra DNB

1 Like

Synes det er mer tyngde i det DNB kommer med. Norne har til tider virket mer negativ enn positiv i sine analyser av Photocure.

Norne har fulgt Photocure lengst uten tvil.
I all hovedsak har de vel truffet ganske bra med deres estimater mener jeg?

Enig dog i at DNB har mer tyngde i markedet med deres analyser og kursmÄl, men pÄ godt og vondt er min erfaring

Jeg klarte ikke slippe dette helt, og fant i tall.

Hvis man skreller bort innbetalinger fra Asieris, sÄ finner jeg at dette er omsetningen siste 12 mnd for hvert kvartal:

image

Dette er tall i NOK. Det er lett tenke at trenden er stigende utover Äret, men da blir man litt lurt. Det er en valutaeffekt her som sminker NOK-tallene.
NOK har svekket seg utover i 2022, spesielt i h2, noe som gjĂžr at omsetningen i NOK Ăžker gitt samme omsetning i EUR/USD.

Med lik omsetning (i EUR/USD, NOK 99 mill ca )i q4 som for q3 havner Ärsomsetningen for Cysview/Hexvix pÄ ca 377 mill.
I tillegg har de i lÞpet av 2022 hatt innbetalinger fra Asieris pÄ ca 10 mill, og noe smÄtteri pÄ ca 1 mill.
I sum gir dette 388 mill

DNB estimerer 401 totalt

Hvis DNB skal treffe, mÄ omsetningen Þke ganske kraftig i q4, eller det f.eks er en innbetaling fra Asieris som vi ikke kjenner til.

Personlig tror jeg DNB bommer ( for hĂžyt)

2 Likes

Vi er inne i en vente Ä se fase, vi trenger Ä fÄ bekreftet at PHO er nÄ inn i en ny vekst fase. Tror DS sa at KS produserte 2 scope om dagen, det skulle bety at det er produsert ca 200 til nÄ. Det tar sÄledes ikke lang tid Ä skifte ut alle de gamle scopene i US. Europa har vel vÊrt en skuffelse til nÄ hadde vÊrt bra med en positiv overraskelse der. Blir godt Ä fÄ dette avklart ikke mange dagene til.

Bytte av scope mÄ gjennom flere prosesser pÄ hvert sykehus fÞr det blir gjennomfÞrt.

Jeg tenker at skeptiske DNB denne gang er helt i trÄd med DS sine spÄdommer i desember.
(jeg mÄ ha feber eller covid for Ä forsvare DNB :laughing: :rofl:)

1 Like

Det lyder jo nĂŠrmest som et juleeventyr :partying_face:

Ja har du et bedre eventyr Ă„ fortelle? Tror vi satte ny rekord i bunn omsetning og interesse for aksjen i dag, ser du noe positivt i det?

Ah ja den kom lidt forkert ud - for jeg har jo fuld tro pÄ fortÊllingen photocure.
Jeg forsĂžgte nok bare og tale min egen begejstring ned.
Go aften :slight_smile:

MÄten de registrerer nye klinikker pÄ Cysview gjÞr meg veldig usikker. I 2019 mener jeg at det kom nye klinikker jevnt og trutt pÄ Cysview. NÄ kom det en rÞys med klinikker pÄ en gang rundt Ärsskiftet og sÄ et par klinikker i de siste ukene. Det virker merkelig. Hvorfor skal kun disse to klinikkene registreres lÞpende hvis det er mange andre nye klinikker som tar i bruk BLC men som ikke blir registrert?

Det har kommet ujevnt ogsÄ fÞr

Det kommer jevnt ujevnt.

1 Like

Gratis herfra til BGBIO aksjonĂŠr, hvorfor herfra fordi PHO har noe likt i iskapet, eller har vi kommet allerede til kjĂžleskap. Cevira. Det kan vĂŠre at DNB ikke har Kina med i sine kalkulasjoner men det er vel grunnen at jeg satser her.

PHO verd isch 3mrd NOK, Skal fÄ >3-4 mrd NOK i milepÊl og salg royalties ved vellykket Kina Hexvix og Globalt Cevira eventyr.

Topp50 har isch 73%, PHO selv (ansatt) isch 3% 
 fri flytt isch 25%.

SĂ„ lykkes de i Kina?

(PS
 glemmer nesten Ä gjenta at vanlig PHO ogsÄ skal gi Þkte inntekter )

Ja det blir trangt i dÞren nÄr Cevira resultatet kommer, sannsynlighet for positivt resultat er overveldende og minst 95%, Jeg viste over fire veier for Ä fÄ accelerated godkjenning i China, skulle tro Asieris jobber med det nÄ da Cevira etter mitt skjÞnn faller innenfor de kriteria gitt her.

DNB har estimert 15 nye klinikker med de nye scopene og 5 flex. tilsammen 20. OPP systems 30 installerte. Det er ca 200 nye scope produsert av KS og hvor er de blitt av skulle tro at KS ikke produserer for lager. Vi mÄ fÄ en skikkelig orientering av DS hva er stÄa angÄende utskifting av gamle scope.

Vet vi at KS faktisk produserer 2 scope hver dag?
Eller er det sÄ at KS har prod.kapasitet pÄ 2 scope?

Stor forskjell

Jeg hĂžrte DS sa at KS produserte 2 hver dag.