Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Haha, veldig bra!

Fikk kjøpt endel mer (var allerede inne med en brukbar lyttepost)før det kom på trykken. Takk for informasjonen :+1:

Takk for bra tips! :grinning:
(PS:Fikk lastet til ripa). :grinning:

Bra dette, selv om mannen er en jojo på børs, avventer litt med resten av kruttet på bakgrunn av futures i USA

Kjøpt :+1:

Dette burde kanskje være et eksempel til etterfølgelse for PHO?

“As informed shareholders yesterday, we are in an extraordinarily strong tanker market with tanker rates ranging from USD 65,000 to USD 100,000 for individual contracts. The financial position of NAT is solid. NAT has an increasing cash flow. In view of the above main factors, the NAT Board has decided to establish a share buy-back program.”

Hansson er CEO og Chairman i NAT og var inntil nylig største eier i PHO

1 Like

Nei det ville være helt tragisk om PHO begynte å bruke likviditeten sin til å kjøpe aksjer i en tid med økt risiko. Cash is king.

Hele soliditeten i caset for PHO ligger nettopp i at de har penger på bok som gjør at de kan stå av flere svake kvartaler på rad mens pandemi og finanskrise står på.

Selskapet har forøvrig guidet at de har en ekspansjonsstrategi og at de er i investeringsfasen

9 Likes

Det vil jo øke verdien for den enkelte aksjonær. Omvendt av utvanning. Men det må selvfølgelig ikke gjøres om det kan true selskapets soliditet.

Kanskje de skal begynne å tjene mer enn de bruker før folk begynner å mase om tilbakekjøp av aksjer

Nå som Hansson er på vei ut er det noen saker jeg lurer litt på.
Skal vi ha noen nye folk inn i styret?
Oppfatter de 2 ny som kom inn i fjor, Einar Antonsen og Tove Lie Ringvold som «Hansson sine folk» og at de kom inn etter hans ønske.

Dernest kan man jo lure på hvor Hansson selger nå. Kan jo være pengeskvis, men skulle tro at kraftig økende tankrater gjorde at det var mindre sannsynlig enn noen gang.

Noen som har noen tanker og /eller spekulasjoner?

1 Like

Jeg personlig heller mot at bankene nå har satt foten kontant ned for Hansson og sagt at med en resesjon på vei så er det ikke lenger akseptabelt med en sånn grad av giring på tankaksjene deres som de har hatt, og at nå skal de stille bedre sikkerhet.

Det vi ser her er at norges mest cash-fattige storinvestor PØSER ut alle aksjene sine til norges mest cash-rich investor.

Det skriker ikke akkurat av at dette er et salg som skjer på selger sine premisser.

7 Likes

Egenkapitalen i High Seas må jo være helt utradert. Ikke rart hvis bankene sier stopp nå.

Hvem skal de 2 personene i styret som jeg oppfatter som Hansson sin folk erstattes med? Eller er de «uavhengige» og dessuten tilfører selskapet noe vi trenger?

Unntaket skulle vært for å snekre sammen en bedre opsjonordning. Jeg synes det er helt håpløst først å trykke opp aksjer, for så deretter å dumpe dem i markedet. Det burde være mulig at de aksjer som skal brukes til ansattes bonus blir kjøpt i markedet forut.

Sluttsummen er jo stort sett den samme, økt kompensasjon til de ansatte kommer til syvende og sist fra aksjonærverdiene.

3 Likes

Radium sin Corona podcast nummer 121.

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-121

1 Like

Men kan vi med siste dagers nedsalg snart se oss ferdig med Hansson? jeg må jo innrømme at vi holder god pris tatt volum i betraktning, og andre omstendigheter.

14:21 , som sluppen ut av en sekk.

Var forsåvidt ikke noen mer dramatisk bevegelse/volum enn 10:20

Ja, det er store svingninger men de holder seg rundt 50 tallet.
Med tanke på volumene som blir omsatt så syntes jeg den holder seg godt.
Er selv ferdighandlet og papirene er lagt i skuffen foreløpig, med mindre et eller annet
skulle dukke opp. Det er jo relativt mye negativt som er priset inn i markedene nå og tror selv (med svineinfluensaen friskt i minne) dette vil gå over litt raskere enn dommedagsartiklene som blir servert i media. Photocure er uansett ett bunnsolid selskap så anser risikoen her nærmest fraværende. Nå skal jeg ut og nyte sol og penvær. I morgen er det sikkert solid opptur igjen :sunny: :sunny: :sunny:

Edit : Etter oppstart i US så er VIX’en ned 8% :+1: :+1:

4 Likes