Det høres riktig ut, det treffer også bra på estimatet om 1 milliard i salg for 2023.
Er det noen som har synspunkter på hvorfor ikke Photocure får innstallert flere fleksible scope i USA. Bare 1 i Q1.
For for Cysview systemer hvor det allerede er solgt rigide scope ( 238 stykker) burde det vel være en nokså liten ekstrakostnad å kjøpe inn fleksible scope i tillegg?
På side 30 står det at de kan bruke Wolf og Olympus også
Sorry, side 39
Ikkje noe nytt det.
ps Hexvix ikkje Cysview
Det er utrolig hvilken elendige avtale Photocure har hatt med Ipsen. Avtalen skulle vært tidsbestemt og resultatavhengig, slik at Photocure med de dårlige Ipsenresultatene skulle fått Hexvix i Europa tilbake uten å betale fem øre! Ipsen har bare skummet fløten, siden de overtok billig fra GE.
Photocure står nå foran en formidabel jobb. Når vi ser salgskostnader pr. Storz-skop i USA, og det sikkert ikke er noe lettere i Europa, så blir dette kostbart. Photocures cashbeholdning er ikke tilstrekkelig, så en emisjon med utvanning må til. Med dårlige og til dels manglende refusjonsordninger i både i Frankrike og England, hjelper det ikke at strategien er god, så lenge regnestykket er riskabelt og dårlig. Var det derfor Hansson solgte seg ut?
1Q20-omsetning og resultat evigheter under tidligere forespeilet. Her tar det lang tid før overskudd. Jeg forsøker å skrive ut fra aktuelle forutsetninger. Det er ikke alltid det går i samme positive retningen, og jeg synes Ipsenavtalen ser kostbar ut. Her virker det som om folk er vel optimistiske, det bør vel dempes litt ned. Realiteten er at Photocure har oversolgt i sin guiding når vi ser hva de har fått til i 1Q20. Når Photocure ikke får til bedre salg enn 1Q20 viser, kan det som investor være grunn til å holde litt igjen fremover.
1Q20 i forhold til 4Q19:
Salget i Europa kraftig ned - selv med økt Eurokurs
Salget i Norden også kraftig ned.
I $ er salget også i USA ned. USD/NOK i 4Q 9kr, 1Q20 10,2 kr. Dvs valutamessig opp 13%, mens salget i nkr. gikk opp kun opp 1,4%. Cysview- stykksalget falt altså kraftig i USA i perioden.
Cashflow kun positiv med 2,3 mill, selv etter 1,5 mill USD inn for Cevira i 1Q20. Altså en cashdrain på 13 mill kr. i 1Q20. Uventet, i en periode Photocure jo skulle begynne å bygge cash.
Jeg skal ikke komme med argumentet om “fulle sjømenn”. Men 54 mill i Operating expense? Og det i en periode der Photocure vel har stoppet R&D expenses?
" Kun 17 prosent vekst i solgte enheter og det med 39 prosent flere scop? "
Jeg kan ikke skjønne annet at dette betyr kraftig kursfall for Photocure i morgen. Tilrettelegger har vært svært flink med å få til en vellykket emisjon, men det virker som resulatet for 1Q20 har forsvunnet i tankene til nytegnerne. Å ikke kunne regne lønner seg dårlig. Ikke minst er det dårlige 1Q20 resultatet også et signal om at den langsiktige videre utviklingen vil gi høye salgskostnader, men dessverre fortsatt lavt salg og stadig dårligere bruksfrekvens. DS må på banen og forklare denne elendige utviklingen og hvordan han vil rette dette opp. Hvor er det skoen trykker? Hvilke endringer må gjøres på salgssiden og inntjeningsmessig? Her nytter det ikke å trylle!
Lykke til med å prate ned kursen Merlin.
Dette kommer til å bli topp både for pho og Ipsen.
Q1 er vel et dårlig kvartal, US øker jo kun med 0,4 mill i omsetning fra Q4 mens utgifter øker med 4,3 mill. Fra Q4.
Skuffende synes jeg
Emisjonskursen ble 65,50. Lite rabbatt og det har da måtte vært enkelt å få investorer. Dette lover meget sterkt
Merlin; mulig du har riktig, mulig du har feil…
Min erfaring tilsier at du kan ha et helt kontrært synspunkt om nøyaktig det samme om ei stund, avhengig av posisjon. Kan kun snakke for meg selv; Det er på sin plass at det påpekes at du oppfattes sånn.
At Photocure står foran en formidabel jobb, ja det kan jeg være enig i.
Dine spekulasjoner om kostnader for å drive salg og vekst i EU kan jeg ikke spekulere så mye i.
Mitt synspunkt er:
I Europa er ikke Photocure bundet opp mot KZ, dermed slipper klinikker engangsinvesteringer for at de skal være kompatibel med Hexvix.
Ang refusjon; så vil Photocure selvfølgelig jobbe med dette. Grunnen til at refusjon i Frankrike opphørte er at den varer 5år av gangen.
65.50 Supert !!!
«The Private Placement was multiple times oversubscribed.»
Ja, mye som tyder på at du har noen gode poeng siden emisjonen ble overtegnet flere ganger!
Minimal rabatt og sterk overtegning! Lover godt for morgendagen.
Photocure ASA – Private placement successfully placed
The subscription price was determined through an accelerated bookbuilding process after close of trading on 27 April 2020. The Private Placement attracted very strong interest from existing shareholders, as well as from new high quality institutional investors. The Private Placement was multiple times oversubscribed.
Da får vi håpe det er investorer med lengre tidshorisont enn noen uker de har fått inn. Uansett var det sterk interesse og sterk kurs!
Må plotte inn noen tall i et regneark før jeg er trygg på effekten de første par årene, men i det lange løp tror jeg ikke jeg trenger regneark.
Syntes alle biotekemisjonene på OB som oftest har dette som fellesnevner… hvertfall Sterk/multippel overtegning ved nyheter. Kanskje de alle kan gjøre som PHO (nyheter og EMI sammen) men da også sette emi over eksisterende kurs.
Tvert i mot. Rabattene er ofte 20-25%. At PHO slipper unna med 5% er et styrketegn.