Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Ja, det er virkelig et styrketegn

3 Likes

Photocure kjøper et “selskap” til p/e 7 og med forventninger om vekst på 20-30%. Det er en veldig god deal. Om noen kan finne et biotek case med 7 i p/e og 20-30% vekst for meg, gi beskjed!

4 Likes

BLC starter fra ca 29 minutter

2 Likes

Denne emisjonen var meget vellykket vil jeg si :fire:

3 Likes

Ikke helt enig. Jeg fikk ikke tildelt en eneste aksje. Så misfornøyd for min egen del. Bra for selskapet på kort sikt. Ikke sikker på om de gjør lurt i å irritere småaksjonærene.

EDIT: Glem sutringen min. Bare litt irritert over at jeg ikke fikk noe.

2 Likes

Noen sjanse for en reparasjonsemisjon tror dere?

Hadde selv håpet på at kursen skulle nærmere emi prisen slik at jeg kunne plukket noen flere. Men men… Det kan jo hende at det blir en rep emi?

Jeg er strålende fornøyd med måten dette er håndtert på. Ingen grunn til en reparasjonsemisjon, da vil nok flere av de små aksjonærene som får aksjer tenke at de dumper ut en andel, eller alt, og sitter enten med billige aksjer, eller en fin liten gevinst.
Ser ikke at det skal hjelpe Photocure på noen som helst måte. Tror det beste er at folk heller får prøve å sikre seg de aksjene de vil ha, over børs.

16 Likes
  1. Den oppførselen er på ingen måte begrenset til småaksjonærer
  2. Å bruke rettet emisjon for å sikre en rask transaksjon er greit. Å skjevfordele tildeling med rabatt til fordel for de største aksjonærene når mindre aksjonærer står klare med penger på samme betingelser og til samme tid er ikke god aksjonærbehandling.
2 Likes

Jøss! Hadde ikke forventet en slik utvikling i kursen idag. Markedet har troa!

Det gjøres ikke reparasjonsemisjoner etter denne type kveldsemisjoner.

Det er etter større utvidelser med prospekt og t-retter.

1 Like

Er vel ikke nødvendig med repemi etter emi med tegningsretter akkurat…

2 Likes

Det hender vell? Mener å huske at NEL skulle ha en repemi etter en rettet emisjon, men det ble vell aldri noe av da kursen datt under emi pris.

var det som svar til meg??
En rettet emi er ikke en emi med t-retter…

Okei. Da forstår jeg :blush:

7 Likes

Oslo (TDN Direkt): Tilbakekjøpet av rettighetene for Hexvix i Europa vil gi Photocure global kontroll over salg -og markedsføring av Hexvix globalt.

-Det er et viktig skritt på veien til å bli en global leder innen blærekreft, sier finansdirektør Erik Dahl til TDN Direkt tirsdag formiddag.

-Vi har løpende kontakt med alle våre partnere, og vi har endret vår strategi de siste årene fra å være teknologibasert, der vi har utviklet forskjellige produkter basert på den samme teknologien til å fokusere på blærekreftmarkedet. Ønsker du å bli stor på blærekreft, så må du nesten være en global aktør så det passet veldig godt inn i vår strategi, sier Dahl til TDN Direkt.

Transaksjonen mellom Photocure og Ipsen er utfallet av en løpende dialog mellom selskapene over lang tid.

-De som har vært med på våre kvartalspresentasjoner vet at vi ganske ofte har uttrykt misnøye med salget Ipsen har hatt for Hexvix i Europa, og vi har brukt mye tid og krefter på å påvirke Ipsen og hjelpe dem videre. Til slutt endte det med denne avtalen, og det er positivt for oss, men jeg mener også det er positivt for Ipsen. Begge parter vil dette, sier Dahl til TDN Direkt.

Basert på hva Photocure har fått til i andre regioner legger finansdirektøren til grunn at de skal få til bedre salg av Hexvix i Europa enn Ipsen har fått til. Videre peker han på at det er synergier i form av at kunnskap kan overføres fra ett marked til et annet og at felles ressurser kan benyttes.

Photocure vil innen 1. oktober 2020 betale Ipsen 15 millioner euro og fra samme dato få alle markedsføringsrettigheter for Hexvix. Ipsen vil bokføre salg frem til denne datoen, og vil i tillegg få earn-out-betalinger fra Photocure på 10-15 prosent av salget i markedene Ipsen i dag selger Hexvix i 1-7 år etter transaksjonen og 7,5 prosent av salget 8-10 år etter gjennomføring.

-Earn-out er viktig for det motiverer Ipsen til å gjøre det enklest mulig for oss til å ta over virksomheten på en friksjonsfri måte slik at vi umiddelbart kan komme i gang, sier Dahl til TDN Direkt.

Finansdirektøren konkluderer med at de er godt fornøyd med betingelsene i avtalen

11 Likes

Kan dette da forstås slik at Ipsen bare vil få utbetalinger fra de landene de har markedsandeler i? Ikke Europa generelt. Og hvilke land vil dette i tilfellet bli? Det må jo da være en nedre grense for markedsandel som utløser betaling…

1 Like

Det at DNB og ABG Sundal tok seg av emisjonen har mye å si for å få inn langsiktige investorer som vil noe. Ikke bare justere på beholdningen ettersom kursen svinger opp eller ned. Skal bli spennende å se hvem som er med på emisjonen. Som jeg har nevnt tidligere, får vi Photocure også inn på Hovedlisten vil også dette gjøre selskapet mer stuerent for den type investorer vi vil ha inn i aksjen.
Edison og Norne rekker ikke DNB opp på anklene engang… Ser frem til analyser fra DNB og ABG Sundal med fremtidig inntjening som største X-faktor… Dette caset har bare nettopp begynt!

4 Likes

ja veldig positivt, vi får sikkert en reprising av PHO nå skal ikke se bort fra at vi kommer opp mot 100 snart

2 Likes