Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Hmmm. Jeg har samme taktikken og tydeligvis flere. Det får meg til å tenke at nedsiden kanskje er tatt delvis ut allerede. Flaks jeg har beholdt 50% for det kan smelle opp på mandag.

“Mye god omtale og gode nyheter fra Kina / Europa kan og vil vel muligens veie opp.”

Her tror jeg du berører sakens kjerne for å dra oss fint gjennom q2 og q3 kursmessig.
Alle vet at resultatene for de fleste selskaper vil bli svekket og eller betydelig svekket den kommende perioden. Emi kameratene vet også det men fortsetter å øke i Photocure, hvorfor?
Jeg tror det henger sammen med at dette er forbigående i tillegg til at Photocure nå virkelig har staket ut kursen for å erobre hele verden.
Og det vil komme mange nyheter i tiden som kommer nå hva angår avtaler i Ipsen området, kunngjøring av ny Europa sjef, ny milestone fra Asieris rundt sensommeren i tillegg tror jeg man kan forvente partneravtaler i Kina og Sør Korea såvel som i Sør Amerika.
Det står ikke på produktet, dusinvis av bekreftelser på at det fungerer fantastisk, mer på at DS ruller ut alt hva han har initiert de siste 18mnd og det tror jeg ikke er lite for å si det forsiktig.

7 Likes

Jeg vil også påstå at pho er potensiell oppkjøpskandidat på en helt annen måte etter Ipsenavklaringen.

Ja, helt klart, absolutt enig i det.
Men jeg tror det er litt tidlig enda, men hvem vet.

Kanskje, men hvis det skjer, så skjer det når en potesiell kjøper mener de kan gjøre et godt kjøp.
Nå er det selvfølgelig ingen her som vil selge under 1000/aksjen (sier de - og to måneder senere har de “gevinstsikret”).

1 Like

Hehe, ja, svært få på fora med skjult identitet man kan legge for mye vekt på.
Men helt enig, en mulig oppkjøper nå ville med all sannsynighet fått selskapet for sluttkurs pluss et påslag på mellom 30-70%.
For min del høres det ut som en ubegripelig dårlig deal for oss aksjonærer og jeg setter min lit til at DS nå virkelig har startet jobben med å øke aksjonærverdiene.

Og la det være sagt, jeg har all grunn til å tro at det nettopp er det DS gjør.

7 Likes

Ja, da er vi bare tilbake til kursen for et par måneder siden. Det hadde jeg stemt imot. Men uten å nevne tall så:

1. er det mer attraktivt med en fugl i hånden når makro er usikker. Jeg hadde godtatt lavere bud nå enn for et kvartal siden.
  2. det vet potensielle kjøpere utmerket.

Det vil undre meg om ikke minst et av de norske biotek blir kjøpt i løpet av 2020. Om det blir pho er ikke godt å si, men de er i alle fall mer atraktive etter Ipsen.

Hvis det er tilfelle at en oppkjøper vil få selskapet til den prisen er det et under at det ikke kommer bud.

Vi er flere som tenker i de baner. :slight_smile:

Greit å ikke kvitte seg med hele posisjonen for aksjen er potent så det holder

3 Likes

Jeg tar kun utgangspunkt i hva premie pleier å ligge på for selskap på OSE som mottar bud. Mener bestemt at det ikke finnes mange på over 70%.

1 Like
8 Likes

Vet ikke om denne er blitt nevnt, men… Får håpe de brenner seg slik som sist nedtur på 50-tallet…

2 Likes

Active positions

POSITION HOLDER SHORT POSITION SHORT PERCENT POSITION DATE (DD.MM.YYYY)
WORLDQUANT LLC 123 437 0,51% 15.05.2020

Kan dette gå bra for short taker?

Får håpe Schneider kommer med noe snacks så de får blø litt på vei opp! :slight_smile:

3 Likes

Hehe, så de setter altså en short rett etter at ceo på kvartalspresentasjonen sier: stay tuned, more exciting things for Photocure in the near future.
Vel å merke en CEO der har som vane å levere på slike utsagn.

2 Likes

Analytikerne hos Voleon og Worldquant vet kanskje ikke at de har satt short engang, de er fokusert på logaritmer og de store linjene…

1 Like

Har stusset litt bevegelsene der de siste dagene.

Virker som den vil opp, men er holdt tilbake. Den går opp, men kommer alltid litt volum inn og presser den ned. Men reaksjonen til nedsiden ser ut til å bli mindre for hver gang.

Det spesielle her blir hvis den begynner å stige og dem skal ut av shorten, så kan dette trigge en eksplosiv oppgang, da man plutselig vil ha 300000 aksjer som må dekkes inn igjen.

Nå er det snakk om aksjemarkedet og alt kan skje, men ser ut til at prisen er gått opp gjentatte ganger, for hver gang dette skjer uten videre resultat, selger mest sannsynlig enkelte ved neste topp.

Spesielle i dag var at prisen kom ikke ned igjen slik som tidligere. Stoppet på oppsiden av den grønne horisontale streken.

9 Likes

Godt tegn når aksjen holder seg relativt flatt selv om det shortes av hedgefond. Når de er ferdige, er retningen opp :slightly_smiling_face:

1 Like

Det virker ganske ulogisk å shorte et selskap dersom det ikke er overpriset. Er det mulig å argumentere for at PHO er overpriset?
Marshall ble stekt i sitt eget fett da de forsøkte. Kan ikke forstå at det frister til gjentagelse.
Det har jo vært mange selvfølgelige shortekandidater de siste ukene. Hvorfor velge PHO?

Virker ikke umiddelbart intuitivt. Kan være så enkelt som at de begynner å bygge opp posisjoner i noenlunde likvide aksjer på indekser som har gått veldig sterkt, den beskrivelsen passer på PHO.

I pho sitt tilfelle sitter de og shortselger rett i fanget på flere fond som driver og akkumulerer, noe som passer fint sammen med det tekniske bildet vi ser i chartet for tiden, kursen går flatt og fint bortover fordi salgspresset og kjøpspresset fra de to utligner hverandre.

1 Like