Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 2

Jeg mener det som er farlig er Ä ikke forholde seg til realitetene, men heller skylde pÄ alt mulig annet. PHO skuffet voldsomt nÄ og de har mye Ä bevise fremover

4 Likes

NĂ„ begynner agendaen din Ă„ skinne veldig igjennom.

1 Like

Med kurs ned pÄ 70,- tror jeg etter hvert det kommer kjÞpere. Caset er intakt (sÄnn noenlunde) og er etter min mening sÊrdeles rabattert, sett pÄ en 6-9 mnd horisont. DnB sin analyse med TP 120,- virker da rimelig edruelig.
Faktisk blir jeg ikke forbauset om kursen raskt er opp igjen pÄ nivÄ 90,- kr, etter at skuffelsen nÄ er fordÞyd og mer enn indiskontert.

1 Like

Ja enig og en av de store triggerne ligger rett foran oss. Som det skrives over her ble sÞknaden til FDA levert 1. nov. FDA har 210 dager pÄ seg, kan ta lengre tid sÄ vell som kortere tid. Det vil si slutten av mai er 210 dager. Beslutningen kan derfor komme i morgen med like stor sannsynlighet som utpÄ hÞsten med all det pÄtrykket fra industrien og helse organisasjonene. Tiden vil vise men mÄnedene gÄr fort nÄ.

1 Like

Jeg tror ikke vi ser sÊrlig hÞyere kurs enn nÄ fÞr de evt overbeviser pÄ Q1
Mulig litt rykk i forkant, blir jo et bet
Dukker det opp plutselige gode nyheter fra Kina er det klart det vil bli fart pÄ sakene, men business as usual er stillhet mellom kvartalspresentasjonene.

1 Like

Mye god diskusjon her siste dager med endel lange og reflekterte innlegg. Takk for det.

Jeg har selv vÊrt aksjonÊr i ca 5 Är nÄ, og har fremdeles stor tro pÄ at Photocure pÄ et eller annet tidspunkt vil ha oppnÄdd stor suksess i USA.

Det sagt, sÄ er det vel mye motvind hva gjelder salget. Jeg hadde tidligere trodd at de kom til Ä vÊre pÄ en annen plass nÄ enn hva de er nÄ. NÄr selskapet melder om ulike utfordringer rundt bemanning som pÄvirker, sÄ har jeg tillit til at det er riktig. DÄrlige/ustabile scope har nok ogsÄ fungert som en torpedo for bruken.
Men over tid trenger selskapet vise til en veksttakt som er vesentlig hÞyere enn nÄ.

Rent logisk er det egentlig ingenting i veien for det:

  • Refusjonsordningene er nĂ„ veldig gode i USA
  • Nytt og stabilt scope med bedre kundeopplevelse er pĂ„ vei ut i markedet
  • Rimelig sikkert at BLC blir nedklassifisert i Ă„r (?), og at pĂ„ et eller annet tidspunkt vil 3+ scopeprodusenter krige om markedet og promotere BLC i alle kanaler.

Jeg ser veksten i USA pre covid har vĂŠrt et tema. Her er graf fra undertegnedes excel-ark:

10 Likes

Hvordan ser det ut hvis du legger in projection for januar og februar for 2023 og med samme veksttakt som de fÞrste 2 mnd. for mars? Økningen fra januar 2023 til februar 2023 er pÄ over 30% pÄ en mÄned. Unit sale in Februar 1250, unit sale in Januar 950, projection.

Op eller ned?
Undskyld mig for at hÄbe vi kommer lÊngere ned - jeg vil nemlig gerne ha lidt flere aktier fÞr det vender.
SĂ„ jeg venter og venter - 70 ville vĂŠre super.

Jeg hadde personlig likt en kumulativ graph
 de lave prosenter til hþyre gir en liten feil inntrykk etter min mening.

Kjapt ordnet, og kanskje ikke akkurat hva du spÞr etter, men den gir muligens et bilde pÄ hva du tenker pÄ:

redigert:
Og denne som jeg har lagt ut fĂžr etter endel kvartaler:

6 Likes

Siste graphen viser hvor grusomt Q4 var :slight_smile: NOT !!
Og hvis nÄ DS holder sitt ord med sine % ordner seg det. :slight_smile:

2 Likes

Man kan iallfall hevde at sÄ kraftig slakt pÄ bÞrsen er en litt sterk reaksjon

2 Likes

Tror og at de fleste har oversett den fine Þkningen i jan. og feb. Er det mulig Ä legge det inn som projection, hadde satt pris pÄ det.

Photocure har noe som ingen andre norske biotek-selskaper har.
Inntekter av egen produksjon og kontanter pÄ bok.

I tillegg kommer mange potensielle spennende meldinger i lĂžpet av Ă„ret.

Det er mange tall, men noen mer interessante enn andre i denne sammenhengen (Cysview USD):
Q1 2021: Omsetning kvartal faller 13% fra foregÄende kvartal
Q2 2021: Omsetning kvartal stiger 17 % fra Q1

Q1 2022: Omsetning kvartal faller 13% fra foregÄende kvartal
Q2 2022: Omsetning kvartal stiger 19 % fra Q1

Q4 2022: Omsetning kvartal faller 12% fra foregÄende kvartal
Q1 2023: Omsetning kvartal stiger ? % fra Q4

Samme mĂžnsteret finner man ogsĂ„ lenger tilbake i tid, dvs at en tydelig “bulk” i kvartalsomsetningen, blir korrigert med betydelig vekst pĂ„fĂžlgende.

Dette er egentlig bare ett eksempel pÄ noe jeg har sagt flere ganger:
Et enkelt kvartal forteller lite om lange trender.

3 Likes

Takk og Q1 23 blir det beste kvartalet i PHO sin historie basert pÄ projection, hva enn prosenten vil vise. Omsetning US.

HÞrte igjen pÄ siste photocure podcast fra radforsk i november. Dan sier blant annet hvor viktig det var Ä beholde salgspersonalet gjennom covid da de er sÄ spesialisert, og mener dette er en helt unik salgsgeuppe. Videre ymter han at de ser etter muligheter for Ä , slik jeg forstÄr, dÄ denne gruppen til Ä tilby flere produkter gjennom avtale eller oppkjÞp av andre. Ganske interressant, hvertfall mtp den store utgiften pÄ 10 mill pÄ business developmemt.

1 Like

SÄ q1 2021 og 2022 var svake sÄ skal bare mangle at det er god vekst nÄ da


Hvis du insinuerer at q1 i Är blir svakt, fordi q1 ifjor og Äret fÞr var dÄrlig, sÄ blir det spekulativt i negativ retning:

  • Vi kan med stor sikkerhet si at q1 i Ă„r blir bra. Ds viste det med omsetning i januar og februar
  • Svake kvartal kommer litt tilfeldig. Q4 nĂ„ var svakt, som tilfeldigvis ogsĂ„ q4 2017 (-12% ift kvartalet fĂžr).
1 Like

Insinuerte ikke at q1 2023 blir dÄrlig, men grafene om rebound er sammenlignet to relativt svake kvartaler, sÄ en mÄ veldig god vekst da for Ä fÄ et veldig godt kvartal