Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Det var ikke mer Rodjer var villig til å gi. :grinning:

1 Like

Det har vært utallige eksempler på slikt tidligere. Fundamentale ting faller på plass, men pris reagerer motsatt av hva man forventer.

Helt til det plutselig stiger ut av det blå. Og ingen skjønner hvorfor det stiger, da det ikke har komt en melding eller andre nyheter.

Er det fundamentale sterkt nok, vil prisen bevege seg før eller siden.

Dessuten er det vel et forhold mellom oppkjøpskurs og siste kurs i et oppkjøpssenarie

Nope.

Oppkjøp i den skalaen der blir verdivurdert av en uavhengig 3. part som regel.
Da er det ikke hva Oslo Børs vurderer som verdi, men internasjonal standard.

Hvorfor tror du biotek ofte går får en slik premium når ting blir kjøpt opp, kontra hva dem blir tradet for på børs?
Faktisk verdi på slike selskap kommer ikke frem før pengene begynner å falle inn på konto, eller dem blir kjøpt opp.
I Photocures situasjon har dem en veldig uvanlig kombo.

  • De har allerede produkt i markedet som begynner å få traction. Positive studier, oppgradering av utstyr fra leverandører osv.

  • Da dem allerede har inntekter og det begynner å gå i pluss, er de skjermet fra behovet for emisjon. Som igjen gjør dem “immune” mot shortangrep. Med det mener jeg dem ikke havner i en dårlig forhandlingsposisjon med tanke på penger til drift osv.

  • Cevira har allerede passert Phase 3 med særdeles god safety profil. Asieris har vært i dialog med myndighetene i Kina under hele opplegget. De har også lagt foran tidsskjema fra dag 1.
    De har bygd opp en ganske markant produkjsonskapasitet for dette.

  • Hele opplegget med Cevira koster Photocure nada. Kun i Kina snakker man om potensial om 800 mil - 1 mrd NOK i royalty inntekter innen 2030. Kun Kina.

  • Legg til Hexvix Kina, og Photocures egen stasing på Hexvix/Cysview i Europa/USA, og man kan begynne å ane potensialet.

Så hvis noen tror dette blir snappet opp for prisen av en pølsebod fordi den handles for under 60 kr aksjen i dag, så skulle man av den logikken ALDRI investert i noe som helst biotek på Oslo Børs. Enten det heter Ultimovacs, Bergen Bio, PCIB eller lignende. Da alle som investerer i disse, baserer seg på positive resultater og potensielt oppkjøp på sikt.

11 Likes

Kursen er i skrivende opp 36% fra vi lærte at cevira fase 3 nådde endepunkt.

Nei, den stengte på 61 da, var ikke kjent når kursen var på 40.

1 Like

Helt utrolig! Tenk ikke tillegge omtrent noen verdi når en mulig blockbuster indikasjon oppnår endepunkter i fase III!? Og nå søkes det NDA i Q2. De som har tro og ser verdier i Photocure har nå gavepakke periode? Cash i Photocure utgjør i dag ca 15-17% av markedsverdien. Med null gjeld synes mye merkelig med verdiutvikling er min guess. Hvorfor, jo blant annet fordi biotekselskapet ikke har behov for cash og har partner som tar alle kostnader for å få de to indikasjoner til markedet. Håper partner lykkes med det

For å se det på den lyse siden av mcap. Klart «lav» kurs er leit for de som vil selge…for alle andre som ser verdier i Photocure og vil kjøpe eller investere over tid er kursen fin eller perfekt?

1 Like
  1. september var den på 41, ikke?

Jo? Meldingen ble sluppet midt på dagen så du må se på close :joy:
Så når da kursen i dag er lavere en da det ble kjent er den vel ikke opp 30%. (Ikke at det har så mye å si hva kursen er, fokuser på hva selskapet gjør så kommer kursen når den kommer).

3 Likes

Alle må jo velge sin egen approach til markedet, men for min del er det diffen mellom hvor kursen var da meldingen kom og hvor den er nå som er interessant.

Og ikke egentlig den eksakte realtidskursen i seg selv, jeg ser mye mer på glidende snitt av kursen for å glatte ut dag til dag og time til time bevegelser.

Edit:
Det er mange som gjør seg selv stor mental skade med å sitte dag ut og dag inn og stirre på realtidskurs i en aksje de uansett ikke trader.

Bare skjul hele sanntidskursen, og se heller kun på glidende snitt og trender:

Sånn:

Eller enda bedre sånn:

1 Like

8jux3x

3 Likes

Synes du det er mye Savepig? Etter mitt syn er dette er svært lite - når en tar med i betraktning at vi nå har fått resultatene, er faktisk 6 måneder nærmere lansering og vurderer dette ift risiko/reward. Ser vi også dette i kroner og øre, har mCAP steget kun med ca kr 400 mill. Bare engangsutbetaling for godkjenning (kun) i Kina utgjør nesten halve stigningen… Som jeg har skrevet tidligere, og som H3nK1 også er inne på, hvis kursen I biotek kun stiger noen 10 talls prosent ved gode resultater - mens den gruses ved dårlige resultater og kun 1 av 10 lykkes - er det ingen grunn til å investere i biotek når det å ta stor risiko ikke belønnes. Jeg er overhode ikke i tvil om at hadde jeg fått spørsmålet om å investere i PHO til kr 42, og samtidig fikk vite at ved suksess i fase 3 i Ceviramed gode resultater og søknad er straks klar til å sendes inn, kun er på kr 57 - hadde jeg aldri investert, siden jeg mener at “betalingen” for risikoen er ALT for lav.

4 Likes

Dedikerer denne til Jubel - the rocket man:

Blir spennende å se raketten lander :sweat_smile:

Sånn er det å være små aksjonærer på Oslo Børs. :face_with_raised_eyebrow::grimacing:

1 Like

Nei jeg synes ikke det er supergodt betalt, men jeg vet også at at det er mange rasjonelle grunner til at markedet godt kan være litt konservativt med å prise inn fremtidig suksess i norsk biotek for øyeblikket, så jeg sitter ikke og bruker mye energi på det.

Jeg er heller ikke all inn i aksjen, det er kun en posisjon blant et fint lite knippe, så det har liksom ikke så mye å si hva den gjør fra dag til dag. Flytter inn litt mer penger hvis chartet forteller meg at kursen begynner å gå.

1 Like

Fint om du kan dele med oss når ;

Flytter inn litt mer penger hvis chartet forteller meg at kursen begynner å gå.

2 Likes

No can do lenger, Finanstilsynet har opphevet ytringsfriheten i landet på det feltet.

Jeg kan ihvertfall fortelle at jeg har kjøpt enda mer i dag. Chartet mitt fortalte meg det. :sweat_smile: Snittet er på 77. Det begynner å hjelpe på humøret nå. :face_with_head_bandage:
Bare ca 19 kroner til break even. :partying_face:

3 Likes

image

Asieris på vei opp fra bunn. Photocure har holdt seg bedre sånn sett.

Det spørs helt hva utganspunktet er. Asieris har en 4-5 ganger høyere markedsverdi enn Photocure. Jeg tror Asieris har en indikasjon som feilet og da falt kursen. Kan virke som Hexvix og Cevira er verdiene?

Og siste mnd er Asieris opp ca 25% og Photocure ned ca 3-5%.

Er ikke så krystallklart dette hvem som har klart seg bra eller ikke.

2 Likes

Hej Rojer

Tillykke med din yderligere akkumulering på 57,5 – du skal nok blive tilfreds med dine PHO aktier :wink:
Dejligt at have dig tilbage på dette forum :+1:

Dansken

2 Likes

Dette er også en del av bakteppet når man sammenligner aksjekurser i ulike markeder:

  • Hang Seng ned 15 prosent siste år (ned over 40 prosent siste tre år)
  • OSE opp 13 prosent siste år
1 Like