Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Takk for en utfyllende post og gode argumenter :+1:

I følge Photocure skylles dette blant annet mangel på personale samt strammere budsjetter på sykehusene. Tidligere har ledelsen skylt på covid for dårlig vekst, nå er det personalmangel og strammere budsjetter på sykehusene. Hvis personalmangel er et stort problem, er det antageligvis grunn til bekymring, spesielt hvis personalmangelen er et generelt problem på sykehusene og ikke bare at problemet skylles at folk er flyttet fra en avdeling til en annen på grunn av omprioriteringer i forbindelse med covid.

Nå er det jo ikke noe overraskelse at hele helsesektoren har hatt utfordringer gjennom covid-tiden. Dette har vi sett til her til lands også. Hvor man har måttet omprioritere på opppgavene for å hanskes med covid-delen. Det er også godt dokumentert at man her lagt langt bakpå i blant annet England med tanke på oppfølgning og screening av kreft pasienter.

Så blir litt feil å bare si at Photocure skylder på Covid for manglende vekst. Muligens bare ordleggingen i setningen som gjør det, men covid er jo ikke noe Photcure har brukt som en unnskyldning, det har vært reelt. Og ikke noe Photocure kan klandres for i mine øyne.

Men jeg ser utfordringen du dra frem, at hvis dette er ett langvarig problem som ligger dypere, kan det potensielt være en brems.

I tillegg er det også viktig å huske at dollarutviklingen fra 2022 til så langt i 2023 alene kan utgjøre rundt 10% forbedring i EBIDTA med samme salg i 2023 som i 2022. Altså er det mulig at selskapet bare trenger en økning i volum på rundt 10% for å nå målet for 2023. I så fall snakker vi bare om en marginal forbedring i salget for at selskapet kan si at de har klart målsettingen for 2023. For meg fremstår derfor ikke forventet vekst som særlig ambisiøst.

Med Photocures konservative tilnærming på guiding gjennom hele 2021 og 2022, hvor dem faktisk ikke har guidet noe som helst pga. usikkerheten og ting som har lagt utenfor deres herredømme, ville det plutselig vært meget merkelig om dem nå hadde lagt godviljen til og spekulert i valuta utslag for å bedre veksten.

God og kontinuerlig kontakt med sykehusene er derfor svært viktig for bruken av Hexvix/Cysview. En slik tett og nødvendig oppfølging av sykehusene medfører selvsagt også høye kostnader forbundet med salg av produktet, noe regnskapet også viser. Hexvix/Cysview selger altså ikke seg selv, selv om sykehus velger å gå til anskaffelse av utstyret.

Helt korrekt. Men nå har vel dem også kommunisert at man skal begynne å se tegn til avtagende kostnader i forhold til vekst i revenue. Kan ikke tro at dem skal utvide salgsapparatet i det uendelige. For jeg vil jo tro kostnader ligger opp mot lønn, bonus og utgifter til apparatet som reiser rundt og følger opp. Samtidig er det jo også kjent at dem ikke reduserte apparatet sitt i USA ved covid. Da det ville tatt store ressurser for å få dette opp igjen i ettertid. Så når veskten ikke har vært til stede, så har fremdels utgiftsposten lagt der i bakgrunnen. Så det er jo ikke akkurat ny info.
Short term pain, long term gain.

I Europa er det utplassert mye utstyr som ikke eller svært sjeldent blir brukt. Dette kan selvsagt være en mulighet for Photocure til å øke salget i Europa. Basert på det ledelsen har sagt om oppfølging av sykehusene, vil dette antageligvis kreve bruk av mye ressurser. Vekst i Europa vil derfor trolig komme med økte kostnader. På kort sikt kan derfor kostnadene øke mer enn inntektene.

Vil det nødvendigvis gjøre det?
Dette er jo noe de har kommunisert tidligere at noe av økning i utgiftene har vært å få opp apparatet i Europa etter dem tok alt tilbake. Europa har også vært den delen som har levert best i forhold til revenue på alle tidligere rapporter. Selv under covid har Europa levert over 50 mil i revenue hvert eneste kvartal. Men noe utgfiter vil det sikkert komme, men noe eksplosive greier tviler jeg på.
USA hadde en utrolig bra vekstkurve rett før covid, Men kikker man tilbake på alle rapportene er det vel ingen kvartals rapport som enten har fått en eller annen etterslenger med covid-restriksjoner enten på slutten eller i begynnelsen av kvartalet, hvor dette har hindret dem tilgang på sykehus. I de få raportene hvor covid har sett ut til å forsvinne har dem kjapt bikket 40 mil, for å få en ny restriksjon i fleisen rett etterpå. Så utrolig frustrende og vanskelig å sammenligne kvartal for kvartal og både på tvers og mot YoY.

I motsetning til mange av skribentene på TekInvestor, var derfor Q4 en stor skuffelse for meg. Kanskje ikke så veldig overraskende hvis en ser tilbake til tidligere kvartalspresentasjoner. Svært ofte har selskapet skuffet, spesielt når det gjelder salgsutviklingen for Hexvix/Cysview. Nå er det snart på tide at selskapet leverer vekst og ikke stadig kommer med nye bortforklaringer på hvorfor veksten uteblir. Selv synes jeg ikke 20% vekst er mye å skryte av, når utgangspunktet er så lavt som i dette tilfellet. Hvis produktet er så bra som selskapet prøver å fortelle oss, bør veksten etterhvert bli langt høyere. Om selskapet klarer dette, er for meg fortsatt høyst usikkert. Kursutviklingen til selskapet fremover er nok derfor mer usikkert enn det mange av skribentene på TekInvestor ser ut til å tro.

Her er jeg helt enig. De må begynne å vise en vekst som bekrefter deres tidligere utsagn. De MÅ få en positiv kvartalsrapport før markedet er villig å vise dem tillit. Men jeg er uenig når du definerer det som bortforklaringer. Det har vært reelle utfordringer. Hvis disse tingene som har hindret dem tilgang ikke egentlig skulle betydd noe, så ville jeg kalt det bortforklaringer. Da det insinuerer at man ikke tror på forklaringen deres og definerer det som tull.
Da er jo det i utgangspunktet en død case inntil det motsatte er bevist.

5 Likes

En del av det du skriver og argumentene du bruker er de samme som du brukte i et langt innlegg på HO 11.01.18 kl. 18:55. Dette ble også postet her på TI. Så vidt jeg husker, så ble veksten i inntekter for PHO ganske god i de påfølgende årene 2018/19. I dag skriver du bla i tillegg at i Europa står det mye utstyr som sjeldent eller ikke blir brukt. Det kan hende du har rett i det. At det står «mye» ubrukt utstyr i Europa var en litt overraskende opplysning som jeg lurer på hvor du har fra? Når det gjelder forklaringene til DS på det dårlige salget i Covid perioden og nå i Q4 22, så mener jeg at de er troverdige. Jeg antar også at den kraftige økningen i installasjoner av nye rigide skop i USA i det siste vil måtte føre til god vekst og at ikke innkjøpene av skopene er gjort for at de skal stå ubrukt.

Ikke direkte ubrukt, men Photocure kommuniserte at det er mye potensiale i Europa, da det er ca 800 skop utplassert. Enkelte plasser stod de nesten ubrukt. Og det var dette potensiale Photocure ville tappe inn i. Support fra tidligere leverandør var så og si helt fraværende. Og man kan se hoppet i inntektene når Pho tok Europa tilbake. Dette skjedde samtidig som covid kom,og man fikk aldri begynt skikkelig på arbeidet med å få disse klinikkene inn i varmen igjen.

Når DS forteller på DNB Health og Q4 mer enn 20% økning da foretrekker jeg å stole på det enn på noen her på TI kommer med og uten å ha den innsikt.

Sitat fra Mark Minervini:

«When fundamental problems arise in a public company, management is probably your worst source of information. The executives will try everything in their power legally, and in some cases illegally, to bamboozle the shareholders in an effort to protect the stock price.»

Sikkert et par aksjonærer i nano, pcib, Softox, Bergenbio osv som gjerne skulle hatt et ord med ledelsen i selskapene om det de har «lovet» før verdiene forsvant.

7 Likes

@he67 , jeg ser ditt poeng men jeg har ikke tatt DS løgn enda.

Noen profiler her som på står at de vet alt better blir ikke mer troverdig enn DS for det.
DS har aksjer og opsjoner som motiverer.

Siden 2018 har kurs i PHO økt og har de kommet til en mye bedre utgangspunkt enn vi var.
Synes vi skal la fakta snakke for seg. Og da heller jeg mot DS.

DS må få kostnader under kontroll og gir en positiv resultat snart og jeg tror det kommer til å skje.

1 Like

Snøffelen skriver;
Så et spørsmål til deg Sørlendingen, hva tenker du at Photocure er verdt slik selskapet står i dag? Gitt din vurdering i innlegget ditt over.
Hva skulle kursen vært i dag for at du skulle kjøpt deg inn?

Hva fair value av Photocure er i dag har jeg ingen spesiell formening om. Det er heller ikke så interessant å diskutere hva jeg mener om dagens prising av selskapet. Det som kan gjøre at jeg investerer i selskapet igjen (var aksjonær i perioden fra 1999 til 2016) er om selskapet klarer å vokse mer enn de har klart tidligere. For så langt har veksten vært dårlig, på tross av at selskapet har et produkt som beviselig er bedre enn standard behandling i dag.

Både skribenter på TekInvestor og Dan Schneider prater om at veksten pre-covid begynte å akselerere. For de som ønsker mer informasjon om dette vil jeg anbefale å ta en titt på Annual Report for 2021, side 4. Der ser en at sales revenue har økt med rundt 20% i året for 2017, 2018, 2019 og 2020. For 2021 ser en derimot en økning på over 40%. Antageligvis er det denne økningen folk referer til når de prater om pre-covid akselerasjon. Det som både Dan og skribentene «glemmer» er at Photocure tok over salgsrettighetene for Hexvix i Europa utenfor Norden fra Ibsen første oktober 2020. Dette medfører at Photocure mottar 100% av inntektene fra salg av Hexvix i Europa i 2021. Tidligere har de mottatt royalties fra Ibsen for dette salget (kanskje rundt 20% av inntektene). Dette gjør selvsagt at inntektene øker dramatisk fra 2020 til 2021, men det gjør også kostnadene. På side 4 i årsrapporten kan en lese at de totale kostnadene (altså ikke bare økte kostnader i Europa) økte fra 241,9 millioner i 2020 til 318,2 millioner 2021. Altså en økning på hele 76,3 millioner (31,5%). Selve unit salget av Hexvix økte kun med 3% i Europa fra 2020 til 2021. Jeg synes derfor det blir helt feil å snakke om en vekst på 40% for 2021, i hvert fall uten å si noe bakgrunnen for dette tallet.

Så når Photocure guider en vekst på minst 20% for 2023 er dette på linje med veksten selskapet historisk har hatt. Som nevnt i mitt tidligere innlegg vil dollarutviklingen fra 2022 til 2023 antageligvis gjøre det enda lettere å nå dette målet. Hvis selskapet ikke klarer å levere klart bedre enn dette framover, synes jeg ikke selskapet fremstår som spesielt spennende.

Alt dette sagt. Selskapet har et produkt som beviselig er bedre enn standard behandling i dag. De burde derfor over noe tid være i stand til å vokse mer enn 20% i året, men som jeg sikkert også skrev i 2018, ønsker jeg å få dette bekreftet uten at også kostnadene øker mye. Det som kan ødelegge for selskapet framover er selvsagt personalmangel og strammere budsjett på sykehusene. Hvor alvorlig dette problemet er for selskapet kan bli avgjørende for vekst og dermed kursutviklingen framover.

Det er tydeligvis mange som liker nåværende CEO i selskapet, Dan Schneider. Han får mye ros i mange av innleggene på TekInvestor. Selv må jeg innrømme at jeg kanskje ikke er like imponert over det han har prestert/sier så langt (gjelder ikke fremførelsen, for den er god). Siden Dan har engelsk som morsmål, fremstår han på en helt annen og mer overbevisende måte på presentasjonene enn det tidligere CEO gjorde. Det betyr selvsagt ikke at han nødvendigvis gjør en bedre jobb. Husk også at amerikanerne generelt er flinke til å selge ting, det gjelder også Dan. Amerikanerne prater ofte også i større bokstaver enn det vi i Norge gjør. Slike ting kan medføre større tiltro til slike personer, uten at det nødvendigvis reflekteres i bedre resultater for selskapene de leder.

Nedenfor følger noen eksempler på det Dan har skrevet i forbindelse med de siste kvartalspresentasjonene. Selv synes jeg ikke at disse uttalelsene har truffet særlig godt, men som aksjonær har det sikkert vært godt å høre at ting skal bli bedre fremover, selv om det selskapet har levert så langt ikke har vært bra nok.

I pressemeldingen sendt 10 august 2022 i forbindelse med Q2 fremleggelsen skriver Schneider blant annet:
“We believe that the second half of this year has potential for some exciting developments. With healthcare access now reopened and the new high-definition blue light system expected to launch in the coming weeks, we are looking forward to significantly expanding the base of blue light capital equipment and accelerating the growth of our Hexvix/Cysview franchise,” Schneider concludes.

I pressemeldingen sendt 11 mai 2022 i forbindelse med Q1 presentasjonen skiver Schneider;
“Despite the ongoing challenges of hospital staffing around the world, we see improving conditions and remain optimistic about our future. With a new high-definition BLC system launching in the U.S. market and our European commercial operations fully in place, we believe that the remainder of 2022 will be an exciting period for Photocure as we help more physicians and bladder cancer patients realize the benefits of Hexvix/Cysview,” Schneider concludes.

I pressemeldingen sendt 23 februar 2022 for Q4 2021 står det;
“While the worldwide pandemic required us to take measures to manage through a period of great uncertainty, we used that time and deployed the necessary resources to position our global commercial organization to drive significant Hexvix/Cysview growth once healthcare access returns to normal. With our European operations fully integrated, a new high-definition BLC system launching in the U.S. market, and Covid-19 becoming better managed, we believe that 2022 will be an exciting year for Photocure as we help more bladder cancer patients realize the benefits of Hexvix/Cysview,” Schneider concludes.

10 Likes

Jeg har hatt veldig mye sansen for Dan egentlig, men de trenger ekstremt å få kontroll på opex

3 Likes

Dette kommer fra deg som mente PCIB skulle bli solgt for mange milliarder, avtale med AZ var rett rundt hjørne.??

Dritt og dra DS fortjenner ikke dette vas som nå blir posted her.

Det er ganske klart at potensialet til Photocure IKKE er tatt ut. Verken på salg eller kostnadsssiden. De må klare å komme dit at produktet i større grad selger seg selv og de må få økt produktiviteten i egen organisasjon.

De må identifisere flaskehalsene på kostnadssiden bedre og hvordan de skal fjernes. Bla. hva med rensning av utstyret, contra engangsbruk?

Laser må snarest på plass i USA særlig, slik at BLC kan gjøres poliklinisk.

De må få på plass konkurranse mellom produsentene, og ikke selv behøve å selge utstyret for produsentene, tydeligvis mer eller mindre gratis.

Gammelt og nærmest ubrukelig utstyr må erstattes med moderne.

Carl Storz må få fatt i deler som mangler slik at man får full fart på levering av skop.

Personalmangel? Det løser seg nok. Er vel fortsatt noe Covid-relatert.

For lav refusjon har tydeligvis løst seg. Det kan være en utsettelse av salg i 4Q22 i påvente av vel doblet til tredoblet refusjon i US fra 1Q23.

Dette er problemstillinger DS har trukket frem, samt at det tar lang tid å løse.

Når disse forhold er løst, kan vi se et Photocure på linje med Medistim. I tillegg triggeren i Cevira og Hexvix/Asieris.

5 Likes

Hej Norge

Sorlendingen – gode og saglige reflektioner.
Enige i mange ting, Jeg har været trofast aktionær i mange år med en for mig større post.

Skuffene udvikling på kursen, må bare sige at Dan skal til at leverer, hvad hjælper det sælge 100 vis af barbermaskiner hvis ingen gider købe barberblade.

Flot udplacering af Scope-- men få nu de Scope i gang på sygehuse og klinikker, det er hoved opgaven nu samt få omkostningskontrol som jeg ser er et kæmpe problem.

Slut på flere undskyldninger, Covid19, personalemangel, venten på ny Saphir fra KS, vi skal lægge øre til endnu en forsinkelse på Flex – ja listen er lang og sikkert har jeg glemt nogle.

Dejligt med en nuanceret debat, jeg vælger at holde min portion og håber at Dan får styr på butikken og viser de resultater han lover. Må sige at Dan mestre at bortforklare.
Ser frem til nyt på Cevira fronten :slight_smile:

Dansken

7 Likes

Akkurat det er jeg ikke helt enig i, jeg tror at de fleste som investerer i aksjer, og også de fleste som skriver på Tekinvestor er mest opptatt av hva en aksje er verdt, og hvorfor.

Når det er sagt synes jeg det alltid er interessant å lese dine innlegg, helt uavhengig om innlegget er, eller oppfattes som, opportunistisk eller ei.

9 Likes

Altså, det vi som aksjonærer i PHO bør gjøre, etter mitt syn, er å være veldig glade for at noen som har fulgt selskapet tett men ikke lenger er aksjonær, gidder å gi sin analyse av hva som mangler for at kursen skal komme seg oppover. Det å dra inn andre selskaper vedkommende har investert i, gir ikke mening slik jeg ser det. Det kan ligge gode analyser bak investeringer som går med tap. Jeg synes det er på sin plass å stille spørsmålstegn ved narrativet som ledelsen i PHO kommer med, om at veksten er rett rundt hjørnet. Det må de bevise snart :slight_smile:

Jeg tror veldig få aksjonærer kan svare helt riktig på følgende spørsmål: «Hva må være på plass for at et skop skal selges inn og benyttes så ofte at inntektene langt overstiger utgiftene?”

Virker som at det er ganske vanskelig å få dette til. Kanskje blir det bedre med de nye skopene. Men jeg tror jeg har vært for naiv mtp hvor lett det er å skape overskudd. Sitter fortsatt med aksjer, og har økt noe den siste uken, men er søren meg ikke trygg på den investeringen. Håper det blir bra!

11 Likes

Jeg er litt enig med deg, det hadde vært interessant å høre hva @Sorlendingen mente om selskapets verdi.

Men det er jo interresant å høre hva du mener @Snoeffelen Hvor mye mener du det er verdt og hvorfor?

Hva er Photocure verd? 27 120 820x78,4 = 2,13 mrd kr. = dagens markedsverdi.
Bør klare min 5% årlig avkastning. Dvs netto tjene 105 mill etter skatt.
Det har de ikke inne for tiden. Men det kan fort forandre seg. Holder salgsoppgangen i 2023 fremover, og fortsatt er økende, samt at det etter hvert kommer upfront og royalties fra Asieris, bør det være mulig i løpet av 2023.

Men der er selvfølgelig avhengig av at ting forbedres, og det i en rel. rask takt. Å få til så høy økt refusjon som er oppnådd er et meget godt signal, og viser at ledelsen er PÅ: Iflg. DS var Pho eneste selskap som fikk økning! Det sier sitt, og det viser samtidig at alle forskningsrapportene Pho har bak seg viser store fordeler med BLC, noe også Medicare forstår. Dette er veldig bra! Ros til selskapet for det.

Markedspotensialet er veldig høyt og markedsandelen for lav. Blærekreft er blant de ti hyppigste kreftformene og markedet er gigantisk. Stort potensiale.

DnB mener 120 kr. aksjen som TP. Vanligvis er TP et 12 mndrs. estimat.

Det bør Photocure klare om ting klaffer. Det er over 50% oppgang fra nå.

1 Like

Å sammenligne tidligere CEO (HD) med DS er kankje ikke så lurt.
HD var vel forsker og PHO var vel et selskap som trengte å bytte ut forskning og heller få tak i en CEO med bakgrunn i økonomi og få et selskap som satset på å ta ut potensialet i et kommende konsern hvor aksjonærene ble tilgodesett.

Og etter hva jeg kan forstå så har de lykkes i strattegi-endringene men covid 19 og problemene med scopene har satt kjepper i hjulene og da hjelper det lite hvem som sitter bak rattet.

Men nå er jo forhåpentligvis covid19 håndterbar og forhåpentligvis også det meste av problemene med scopene,
Jeg synes DS fortjener å få mere tid på å få start på PHO under hånterbare forhold og ikke bli peiket ut ssom synderen i et historisk forløp hvor en er fratatt “alle” muligheter til å skape profitt.

En annen ting er at DS er kjent for ikke å guide men er dette helt sant?
En trenger ikke være “nevrolog” , menneskekjenner eller rakettforsker for å forstå hvor og hva som der er stor sjanse for at vil skje.
Dersom DS vier ekstra tid og interresse for et avsnitt et sted så ser en at det skjer noe innen området innen nær tid .
Dette er ikke guiding men DS måte å snakke til aksjonærene på.

Dette er min personlige mening og kun det.

Han har lovet os et spennende år i 2023 (men han glemte vel å angi + eller -
DEtte går bra (ier jeg til meg selv)

Lykke til

Ja dette vil gå veien, teknisk er vi nå nede på nivåer som hersket i feb./mars 2020 når verden stengte ned under utbruddet av covid. Det er derfor stor sannsynlighet for at vi er nær bunnen. Det som jeg ser som trussel er at kursen blir værende her nede og at noen har som agenda og kuppe selskapet og komme med et skambud. Et slikt bud vil jeg tro må over 100 kr og kan komme fra BW eller Asieris. Vi får håpe at dette ikke skjer og at PHO får utvikle seg nå etter strategien som DS har lagt og at vi blir værende på OSE.
Vi må og ikke se skogen for bare trær. I tillegg til at Q1 må vise god vekst i omsetning og at utplassering av skop fortsetter i økt tempo er det to tre store triggere nå fremover;

-reclassify blue light equipment
-phase III results from Cevira i China.

Det er antydet av DS at reclassifisering kan skje dette året, men med det presset fra industrien og helse organisasjoner på FDA for å få dette godkjent, kan godkjenning komme når som helst.

Siste avlesning for Cevira phase III ble gjort i tidlig feb. DS sa vel resultatet skulle komme til sommeren. Vi har sett at Asieris har overrasket med å ligge foran skjem tidligere så her og kan resultatet komme også komme når som helst.
Ønsker alle lykke til med sine investeringer i PHO.

Enig at det ikke høres ambisiøst ut, men husk at når total(global) unit qrowth per år siste 7 år er 4% i snitt… er selv 10% unit growth en dobling av salgsøkningen. Og klarer de 15%… så er det faktisk noe som begynner å ligne noe…

Konklusjonen er vel da om de klarer salgsmålet uten hjelp fra valutaen, så er det faktisk en ganske pen vekst.

1 Like

Så må vi huske St det ikke plassert all verdens scop i 2022 selv om q4 var meget bra. Tar litt tid før disse genererer maks inntekter.

Skulle det komme et bud på selskapet nå har dagens kurs ikke veldig stor betydning for prisingen. Ikke noe problem å regne hjem en pris tilsv. Minst 200 kr/aksje - og spesielt ikke for Asieris. Så de største investorene vil jo bare juble dersom det kommer et bud, uansett hva det blir initielt.