Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Jeg har alltid vært svært negativ til å støtte kinesisk industri, mener vi bør heller støtte europeisk. Både med tanke på arbeidsplasser og strategisk viktighet.

Men når det kommer til helse er jeg helt nøytral, heier på Asieris all the way.

Syns aksjen sto seg uventet bra i dag til tross for knallrød børs. Var vel i grønt helt frem til de siste minuttene, og der skjer jo så mye rart på en fredag at det legger jeg liten vekt på.

Kan det være slik at dumpingen er over?

Mener å ha notert mindre robotaktivitet de siste to dagene enn tidligere. At det umiddelbart popper opp nye salgsordrer på samme nivå som man nettopp kjøpte ”hele røkla” på kommer jo av utingen med skjulte ordrer.

Er fremdeles ikke helt sikker på hvordan det fungerer. Jeg prøvde meg på det den gang jeg tenkte å spare litt på kurtasje kostnaden, men mener å huske at jeg fikk problemer med å forandre limit etter ordren var delvis gjennomført.

Hva var alternativet?

Alternativet var å gjøre som i Europa, godkjenne Hex/Cys alene, men det var sikkert gode argumenter for å binde det til et spesifikt scope. Kan ha med FDA å gjøre eller patenters levetid eller andre forhold…

Spiller jo egentlig ikke noen rolle nå, det er som det er og de jobber for en endring…

Det var ikke et alternativ… Og du kommer faktisk med svaret på hvorfor rett etter :

Dette har rett og slett med hvordan scope klassifiseres i USA. Vs Europa. Scope har et langt mer krevende godkjenningsløp i USA.

3 Likes

Analysen sier ca 3 milliarder nok i peak sales for Cevira og at det er lagt inn litt inntekter for Asieris i 24. Resultatet for phase III kommer i h2 i år. God start bedre enn null.

1 Like

Noen analytikere tør å stå inne for sine fundamentale analyser, selv om markedet beveger seg langt unna kursmålet.

Vi har et norsk biotek som pr i dag prises til ca 15 % av target til DNB. Analytiker har sågar uttalt at dagens pris er latterlig lav. Jeg mener at å «klandre» analytikere for at de bare blåser med vinden og er populistiske er feil. Selv om det er kjedelig at caset man har investert i blir nedjustert og nye kursmål ligger under egen inngang.

Det finnes også klare eksempler på at norske analytikere kan regne bedre enn markedet og se farer og feilprising der markedet er i overkant bullish. Eksempelvis NEL for å se til en annen sektor.

2 Likes

Slik ser det ut for Photocure sin del hvis en legger denne analysen til grunn.

Resterende MS i Kina på $15m splitt på 2023/2024 og resterende $33,5m for US/EU splitt 2025/2026.

Resterende MS (250-5-2-3-2.5-15-33.5) på $188.5m ikke inkludert.

En skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, men det kan bli riktig bra om studieresultatene (og salget) innfrir :nerd_face:

Under the License Agreement with Asieris, Photocure previously received a signing fee of USD 5.0 million in 2019, two milestones totaling USD 3.0 million in 2020 and two milestones totaling USD 2.0 million in 2022. In Q2 2023, the Company received a USD 2.5 million milestone payment for the Cevira development program. In addition, the Company may receive a total of USD 15 million based upon the achievement of certain clinical and regulatory milestones in China, and up to USD 33.5 million for certain clinical and regulatory milestones in the U.S. and the EU, as well as contractual time-based milestones. The approval of a second indication in China, the U.S. and Europe would result in payments of up to USD 14.0 million. Royalties on sales between 10% and 20% will apply in all markets, as well as sales milestones up to USD 100 million on global revenues.

5 Likes

Som tidligere linket melding fra Photocure i 2017 som skriver at man kan ta 2500$ for Cevira i vesten har jeg tidligere (2019) skrevet litt om prinsippet og grunnlaget for prisingen. Det er avhengig av resultatene, men resultanene fra fase 2b som grunnlag, og andre tidlige kliniske forsøk tilsier at det er prosent virkning på PDT i runde 1 og re-PDT som kan gi prising:

"Lasers Surg Med. 2011 Sep43(7):713-20. doi: 10.1002/lsm.21072.
Treatment of high grade cervical intraepithelial neoplasia by photodynamic therapy using hexylaminolevulinate may be costeffective compared to conisation procedures due to decreased pregnancy-related morbidity.”
Soergel P, Makowski L, Makowski E, Schippert C, Hertel H, Hillemanns P.

Med oppsummering av resultater som følger:
«The total cost of treatment for CIN with a conisation procedure alone was 1,473 €, whereas the PDT procedure alone accounted for 1,386 €, based of assumptions of a 50% re-PDT rate, a 70% response rate and costs of 500 € for the PDT intervention itself. We computed 71, 144 and 545 newborns born prematurely due to conisation procedures 50%+0,550%).*

Det betyr at 95% total responsrate tilsvarer sånn ca 82 til 83% respons i første runde, og en re-PDT på la oss si 18%. Det blir altså den ene parameteren som gjør kostnaden per pasient lavere.)
Regner man med følgende:

“The attributable additional amount of maternofetal morbidity discounted by 3% for 7 years was 573 € per conisation. The total costs for a conisation therefore added up to 2,046 €, the total costs per treatment with PDT given the above-mentioned assumptions were 1,558 €.”

Så blir resultatet for 95% responsrate og 18% rePDT:

2046€ vs 1035€ for hhv konisering og PDT, så vidt jeg klarer å regne ut. Og ganske så soleklar fordel PDT. Og med 1473€ vs 939€ så er jo resultatet soleklart uansett forutsetningen man legger til grunn.
Det står også følgende om PDT-kostnadene i artikkelen:

«However, as the price of PDT is not published, it could be highly variable for a reimbursement for the PDT itself of 300-800€ (300€, 400€, 500€, 600€, 700€, 800€), ……The uncertainty about the procedure costs of PDT is one of the limitations of this study, but for every given amount of the 300-800€ the total cost per treatment with PDT are significantly lower as for conisation including associated maternofetal morbidity as in the PDT treatment group around 70% less conisations and therefore 70% maternofetal morbidity will occur.”

Fra beregningene i de forrige innleggene kan man vel legge på en 350 til 500€, minst, på disse 800€ene og også være costeeffective.

Og da havner vi på en total på 1300€ som kan refunderes fra en PDT-prosedyre."

10 Likes

Ta en titt på lenke på HO. Ser ut til at vi har fått godkjenning av myndighetene i Kina

1 Like

Et lite klipp:Hong Kong Department of Health has Approved the Registration Applications for the Uro-G and Uro-V Disposable Cystoscopic System
August 15, 2023
News Release
Shanghai, China, August 15,2023–Asieris Pharmaceuticals(688176), a global biopharma company specializing in discovering, developing and commercializing innovative drugs for the treatment of genitourinary tumors and other related diseases, announced that the Government of Hong Kong Special Administrative Region Department of Health has approved the registration applications for the Uro-G and Uro-V disposable cystoscopic system.

We are delighted that the UroViu single-use cystoscopy system have been approved in Hong Kong.” Mr. Jiang Xinming, Vice President of Marketing Department of Asieris said,”The approval contributes to Asieris’ acceleration of market expansion, thereby benefiting more patients. This also fulfills our commitment to providing integrated diagnostic and treatment solutions, offering HCPs and patients comprehensive solutions throughout the entire cycle, while simultaneously strengthening our leadership position in the field of genitourinary tumors and further expanding our influence as a global innovative pharmaceutical company.

Er ikke en slik pris på $2500 per behandling med Cevira helt urealistisk. Inntektene vil i så fall bli astronomiske. DNB må nå få ut fingen og komme med verdi på Cevira nå like før vi får phase III resultatet. Analysen som Asieris har kommet med viser plan om 820 000 behandlinger per år. Da er det bare å bruke kalkulatoren.

Mulig dette er åpenbart, men vet vi om disse faktisk har blått lys? Klarer ikke finne noe som sier det er det?

3 Likes

Jeg har heller ikke funnet noe om det, og da tenker jeg det vel er lite sannsynlig?

1 Like

Sendte mail og spurte for en stund siden.

6 Likes

Hexvix må bli godkjent i China først, da er scopene klar til å utføre BLC.

tooeasy891 besvarte vel spørsmålet. Disse er ikke ment for BLC.

Vi får vente å se, finner det merkelig hvis Asieris satser på scope som ikke kan benytte Hexvix

Kanskje de holder på p utvikle slike scope, men ttt.