Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Bekymre dere ikke, jeg gjorde mitt inntog i Photocure for første gang i dag. Oppturen starter i morgen…

Slik ser jeg på caset for tiden, for hva det er verdt:

  • Jeg forventer at kostnadene til bus dev ikke vokser videre fra de nivåene vi nå er på.

  • Videre vil inntektene på allerede solgte tårn bidra positivt i månedene som kommer.

  • Ovennevnte vil dra selskapet i pluss, kanskje i løpet av året?

  • Kina kommer, men usikkert når.

  • Nedklassifisering kommer, antakelig ikke langt unna

Det er litt waiting game nå, og jeg kan forstå utålmodig retails som oss som kaster ut aksjen og hopper til noe annet i mellomtiden.

Har man litt is i magen her så TROR jeg det kan bli bra butikk.

Jeg vil gjerne se de kobler seg på en AI-aktør, men det kan også sykehusene selv gjøre, slik flere allerede gjør på annen bildediagnostikk.

4 Likes

Photocure , selskapet som vil vokse og bli “the bladder comp.” , altså , det største selskapet i verden innenfor den dyreste krefttypen , nr 6 på verdensbasis … men bare dersom vi har kontanter tilgjengelig :upside_down_face:

Er det bare jeg som reagerer på måten selskapet utvikler seg på?

Jeg husker at dette med vekst kontra overskudd på driften var oppe til diskusjon i en kvartalsrapport og både DS og Dale høylytt vedgikk at vekst var det førende målet for selskapet.

Og dette gikk jo greit nok en stund inntill vi fikk et kvartal som lå klart noe lavere enn tidligere og dette satte en negativ trend på verdien på PHO og dette har vært en katastrofe det siste 1/2 året.

Spørsmål 1:
Var DS og Dale klar over hva de hadde i vente vedrørende effekten av et litt større negativt kvartal og tok de aksjon eller satt de på baken og bare observerte?

Spørsmål 2:
Er årsaken til at styreleder går i PHO personlige saker som oppgitt på hjemmesiden eller er denne utviklingen villet og et ledd i å bytte ut utrangert og ikke up to date styremedlemmer med kommende krevende oppgaver.
Målet må jo være å få løftet PHO til å bli det ledende selskapet worldvide innenfor blader cancer?
Det ville vært herlig å fått nærmest hele gjengen som sitter i PHO- styret evaluert om de er satt sammen og har relevant erfaring samt gode historiske gjennomføringer av oppbygging og utvikling / vekst av til å klargjøre selskapet for den fasen de går inn i nå?

Spørsmål 3:
Er DS rette person til å lede PHO inn i forandrings-epoken vi står overfor nå?
DS er kanskje den eneste som har tilstrekkelig internasjonal erfaring og kjennskap til hvorledes ting og tang henger sammen.
Om der skulle være noen med bedre stamtavle & billigere i drift så har en helt sikkert rett i det , men der synes å være lysår mht forskjellen mellom DS og tidligere CEO (HD) når det kommer til resultater oppnådd så langt.
Faren med DS er at han har en utrolig karisma og således oppnå gevinst på dette forholdet.
Hva DS koster å ha i arbeide er meg knekkende likegyldig.
I den fasen vi er nå i dag så er det strukturering / riktig prioriteringer og oppbygging av vårt felles investeringsobjekt som teller.
Å spare på innsats og kapitalbruk i nåværende stund er dritt-farlig så tenk deg godt om før du deltar i det kamikaze -koret der.
DS er så avgjordt en rett prioritering og det viser også historiske oppnådde resultater så langt (korrigert for covid 19)

spørsmål 5:
Hva var egentlig årsaken til det store aksje-krakket nå sist?
Min versjon:
Pressens fremstilling og aksjonærenes auto-pilot ble satt på SELG på feil grunnlag.
Dette negative resultatet endret jo ingenting men ble tolket som en NEGATIV VARIG kursendring og ikke som det var…for snevre grenser fra dale (som ser sin oppgave i PHO til å prioritere vekst forran overskudd.
Hær tror jeg DS faktisk feilvurderte (skivebom).
Han er kanskje ikke godt nok kjent med oslo bors særegenheter som sier at dersom du klarer å få minus-resultat (uansett grunn) så skal verdien av selskapet falle medca 80% av børsverdien.
Ser en dette sammen med dale sitt tidligere utsagn at Han kan skape overskudd eller underskudd ved å velge dette fra kontoret ved å justere på parameterene overskudd kontra underskudd så , ja det hele dreier seg kanskje om å prioritere vekst (som feks tilbakekjøp fra Ibsen) og i denne prosessen kan en kanskje bruke så mye av den kapitalen til vekst at der ikke er nok på bok til å unngå negativt kvartals-resultat.
Så , litt rart å tenke på at en kan unngå negativt resultat ved å endre på parameterene men slik tror jeg det henger sammen.

Hvor rått og seigt dette med kvartals-underskudd er , sjegg grafen til AFG

PHO er fortsatt min største investering men et merkelig selskap , noe meldingen fra Asieris hexvix kina tydelig demonstrerer.

lykke til

Her må man også huske, at det er ikke mer en 6 måneder siden Jan Egberts,( å Malene Brondberg for den saks skyld) Prøvde å tilrettelegge for styreplass i selskapet Nordic Nanovector og APIM.

Merkelig av Egberts å organisere en styreleder stilling i et ytterligere selskap, om han har følt han har mer en nok å holde styr på i egne selskap?

3 Likes

Jeg har hatt “is i magen” i nærmere ti år nå.

1 Like

Det er ihvertfall en trist kjennsgjerning at langsiktige aksjonærer ikke engang har fått beholde inflasjonsjustert verdi på sine investerte penger siden Schneider tiltrådte for 5 år siden.
Så det er ingen grunn til å skamrose mannen som er en av få som har grunn til å smile, med sine 6 mill. pr. år i lønn og bonuser.

Vanligvis skal ikke ledelse mene så mye om aksjekursen fra dag til dag. Men når nærmere 2000 millioner kroner (eller 65%) av selskapsverdien forsvinner i løpet av noen måneder mener jeg at det bør interessere også ledelsen og styret. Noe jeg har sagt ifra om. (uten hittil å ha fått svar)
Man kunne f.eks. støttet kursen ved tilbakekjøp av aksjer, eller innsiderkjøp, dersom man var trygg på at fallet var midlertidig og ufortjent.
Schneider har ca 100.000 aksjer og disse har jo tapt seg en god årslønn (7 mill.) for hans del.
Dahl har alltid vært forsiktig og har neppe brukt mye av egen lomme for sine 33.000 aksjer.
Dahl er nok litt av en “sjuende far i huset” og har aldri vist entusiasme for det han er med på.

1 Like

6mill??
Er det ikke 12-14mill han har?

Edit:

2 Likes

Han har ihvertfall nok til at han ikke behøver å gråte over at kursen halvveres.

Hvis han har 13 mill i året så er det fullstendig galskap! De burde heller hatt en CEO som har enormt nettverk innen akkurat denne bransjen. Det holder ikke å fremstå sympatisk. Resultatene uteblir og aksjekursen er fullstendig katastrofe.

1 Like

svært god måloppnåelse ser jeg ( i år skal vi halvere aksjekursen, check. Kostnadsøkningene skal holde tritt med salget, check)

2 Likes

Man skal være bra stor fan for å påstå at selskapet leverer varene. Men når de har et produkt som har det i seg til å få verdensherredømme så er det noe inni granskauen vanskelig å bare glemme selskapet. Når man han har vært med så lenge så orker man heller ikke tanken på å selge alt på 40 for senere å se de faktisk klarer å snu dette til suksess. Men med de markedene de selger cysview/hexview i dag så blir det sirupkvartaler fremover også. Asia må på banen, slik jeg ser det

1 Like

Det er et uutløst potensiale her. Bruttomarginene til Photocure er ganske så rå, det gjør det mulig når som helst for selskapet å gå fra vekst til veldig profitabelt når de selv måtte ønske. “Marketing and sales expenses” sto for nesten 87 millioner på utgiftssiden i Q2. Bare ved å kutte en tredjedel av dette beløpet så ser det jo ganske så hyggelig ut.

4 Likes

Denne kommentaren må jeg melde full retrett på.
I farten forvekslet jeg de to grafene. Beklager sterkt

Faktisk har det historisk sett vært slik at omsetningsveksten ( i %) lenge (medio 2016-q3 2019) var sterkere enn eller lik veksten i scope.

Gjennom hele pandemien , og det pågår fremdeles, har det vært motsatt : sterkere vekst i scope enn omsetning.

4 Likes

Kan det da være grunn til å tro at vi er tilbake til trenden 2016 til 2019?

Hvordan kan veksten nå bli med reklassifisering og et marked som er mange 100% større(installerte scope som er BLC compabible).
Når jeg leser kommentaren fra denne legen har jeg vanskelig å skjønne at FDA ikke kommer med en reklassifisering etter nå har sittet på den i snart et år.

file:///C:/Users/Bruker/Downloads/FDA-2022-P-2644-0036_attachment_1.pdf

Dette er jo isolert sett negativt. Bedre bruksfrekvens under Hestvik enn under Schneider. Og det rimer ikke med optimismen ved Q-presentasjonene.

Men så er det nok en del gamle skop som i praksis er inaktive. Det er naturlig i en periode med innfasing og utfasing. Jeg skulle likt å sett statistikk på bruksfrekvensen for den beste halvparten (bare for å ta et tall) av utplasserte skop. Med Covid og konkurranse fra HD-WLC mot gamle skop, kan det godt være at den underliggende trenden ikke er fullt så ille som det umiddelbart ser ut.

1 Like

Hestdal

Vi starter dagen med nedgang, som vanlig. Det er lenge siden jeg har lyttet til Radforsk webcast.
Er den katastrofale kursutviklingen blitt kommentert der? Verdien av Radforsk’s aksjer har også fallt i verdi med bortimot 50 mill. siste halvår. Det burde kanskje bekymre Einarsson litt?

Topp20 er redusert med 100.000 siste par uker.

Vi kan nå ikke se bakover men hva som ligger foran oss for det må begynne å bli priset inn noe av alt det positive som med stor sannsynlighet kommer innen året er omme. Har hørt at aksjemarkedet priser inn 6mnd på forhånd.
Med reklassifisering blir mulig 1000 nye kunder tilgjengelig i US, samtidig som surveillance markedet blir åpnet med tilgjengelig flex scope. Disse kundene har nå over flere år observert fremgangen til BLC og dokumenterte studie rapporter som viser BLC sin overlegenhet sammenlignet med WLC. Nå nylig og med phase III Hexvix i China. Jeg tror at disse kundene er mer enn modne for å ta i bruk BLC. Salgs jobben blir dermed mye lettere og vil resultere i en akselerasjon i omsetningen. Historiske data er derfor irrelevant.
Hexvix i China er en realitet. Ser ut for at Asieris er klar med scope både faste og flexible. Hvis vi antar 10 000 doser i 2024 i China til en pris på 5000 nok per dose blir det 50 mill nok på bunnlinjen. Ved 1000 doser 5 mill NOK. Prisen PHO får er ikke kommunisert men antar 5000NOK.

For Cevira er resultatet for phase III forestående. Snøffelen argumenterer 25 000 NOK per dose som vil resultere i en inntekt for Asieris og royalty som overgår den største BULL.

Når begynner aksjemarkedet å prise inn litt av dette, det er det store spørsmålet. Hadde hjulpet om DNB kom med en oppdatering og verdsatte China mer enn null.

The Company will manufacture and supply Hexvix, and receive a transfer price from Asieris
representing a markup on product provided under the Agreement. Photocure will also receive royalties on product sales

La akkurat en ordre på 3000 aksjer til 41.7, fikk fill helt opp og samme sekund dumpet en algo ca 1500 aksjer slik at kursen gikk ned til 41.5 umiddelbart.

|13:19:03|41.50|112|
|13:19:03|41.60|364|
|13:19:03|41.60|543|
|13:19:03|41.65|500|
|13:19:03|41.70|733|
|13:19:03|41.70|543|
|13:19:03|41.70|205|
|13:19:03|41.55|543|
|13:19:03|41.55|288|
|13:19:03|41.50|500|
|13:19:03|41.50|255|

Hadde vært forståelig om aksjen var shortet i noen grad, men i følge SSR er det ingen betydelige short posisjoner. Eneste logiske forklaringen på den slags handelsmønster for utenom shorting, er at noen ønsker selskapet billigst mulig? Er oppkjøp en mulighet?

1 Like

Da syns jeg det er på høy tid at man gjør nettopp det, aksjonærene har jammen ventet lenge nok.

2 Likes