Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Jeg tror at en kvalitets phase III studie i China og godkjenning i China vil påvirke bruken i resten av verden.

2 Likes

Jeg er mer fascinert over dem som er så kritiske til DS.

Hva annet kunne vært gjort?

Det er mye misnøye fra enkelte, men har vel egentlig ikke sett så mye forslag til hva som burde vært gjort annerledes.

Eneste jeg har lagt merke til, har vært kortsiktige grep som ville gjort mer skade på sikt, som å barbere salgsstaben i USA for eksempel.

Asieris avtalen kom for eksempel på plass etter DS tredde inn i stolen. Ville vi fremdeles hatt denne hvis ikke?

Europa delen som er den som faktisk her levert mest revenue siste årene kom også etter DS satt seg i stolen.

Virker som enkelte vurderer om DS gjør en god jobb, kun basert på hvilken vei kursen beveger seg…
Men slik jeg ser det, blir det lagt sten for sten.

Ikke har dem noe særlig gjeld. Bevisene for BLC vokser hver måned, basen for skop vokser jevnt og trutt, Asieris avtalen vil legge seg rett på bunnlinja når det begynner å bære frukter.

Photocure er ikke unik på oslo børs om å korrigere over 50% fra toppen.

Solstad
Ultimovacs
Havila
Polight
Dessert Control

Ikke at disse kan sammenlignes med Photocure, men man kan gå inn i nesten hvilken som helst indeks, og det tar deg 2 sekunder å finne en aksje som har falt mer en 50%…

Fun fact: Indeksen for helseaksjer har vært blant de svakeste indeksene på oslo børs dette året. Er vel nesten bare 1 selskap som har hatt vekst i 2023 og det er Vistin med ca 30%. Så før man ytrer sin misnøye så bør man også vite hva man bør sammenligne med.

15 Likes

Snart er vi på innside kjøps pris. ¨Gratulere¨ til de som fikk den kursen ned igjen. Lurer virkelig på agenda-en til de og top20 av aksjonairer.

Ja jeg tror han begynner å lure på hva som foregår han godeste Dylan.
Hadde passet fint nå om andre styremedlemmer, CEO,CFO etc hadde begynt å kjøpe aksjer nå.

1 Like

Å surmule hjelper selvfølgelig ikke. Men når man har tapt millioner på noen måneder er det vanskelig å vise den store entusiasmen. Husk at nærmere 2 milliarder av selskapsverdien er blitt borte de siste måneder. Da er det endel aksjonærer som har sett sparepengene gå fløyten.
Forslag til hva som kunne vært gjort bedre? Vi som sitter her har selvfølgelig ikke det store bildet, som det innsiderne har. Og DS er godt betalt for å gjøre en bedre jobb enn det hvermannsen kunne gjort. Spørsmålet er om han har gjort det. Og om han har utgjort noen positiv forskjell fra det f.eks en CEO Hestdal eller en konstituert CEO Dahl kunne gjort.
Akkurat nå har jeg vanskeligheter med å se det.
Kursutslag fra dag til dag sier lite om ledelsens arbeid. Men nå har vi beveget oss i området 5 års lav i uker og måneder. Det gir ingen god attest til ledelsen.

1 Like

Ledelsen i et aksjeselskap, skal primært skape aksjonærverdier. Slike verdier skal da normalt gjenspeiles i aksjekursen. I senere tid har det vært dårlig med økte aksjonærverdier, og slikt må en ledelse normalt måles på.

Den ser jeg.

Men hvis man sitter med milliontap på få måneder i en aksje, så må man jo ta en titt innad og se på risikoen man eventuelt bærer med å være tungt lastet i en aksje, og det å ikke ha en exit strategi hvis ting går at skogen.

Hvis man skulle gitt fyken til alle CEO’er på Oslo børs som sitter i selskap med mer en 50% reduksjon i MCAP siste tiden, så tror jeg man hadde hatt mangen som måtte evakuert kontorene sine.

Forslag til hva som kunne vært gjort bedre? Vi som sitter her har selvfølgelig ikke det store bildet, som det innsiderne har.

Litt for enkel måte å bare vri seg unna spørsmålet syns jeg. Hvis man på død og liv er så misfornøyd, at man vil ha ny CEO, så er det minste man kan forvente noen konkrete ting man syns er gjort dårlig, og hva som skulle vært bedre. Å bare vise til en kurs som har tatt heisen ned sammen med alt annet av selskaper på Oslo Børs blir for lettvint.

Hvis man ser bortifra hva kursen ligger på idag, hva konkrete ting skulle DS ha gjort eller ikke gjort mens han har sittet i stolen? Hvis man ikke kan svare på det, og kun er misfornøyd fordi man bommet på entringen sin, eller ser all oppgangen er barbert vekk. Så er det mer følelsene som ligger å lurer og styrer hva man tenker og mener.

Kan hende jeg fremstår litt provoserende :slight_smile: men det er litt med hensikt, da jeg genuint vil ha frem hva annet DS kunne gjort annerledes. Er det meninger pga. kursen, eller er det faktiske plasser hvor DS har bommet katastrofalt, hvor han har vært direkte årsaken til dårlig resultat?

Det er litt tragikomisk egentlig.
Photocure fikk tyn gjennom hele covid perioden, da dem ikke ville gi noe guiding, pga. ting utenfor deres kontroll, noe dem og var krystallklare på.
Når dem da for første gang gir guiding (ganske frisk en sådan), lanserer nytt skop med Karl Storz, leverer høyeste antall skop utplassert noensinne, Asieris melder ferdig avlesning på Cevira, nådd endepunkt på fase 3 Hexvix, innsidekjøp på 6,5 millioner osv, osv…

Nei, da skal man kaste CEO…

8 Likes

Kunne han f.eks. tidligere sett hvor prisgitt man var andre selskaper (KS) og tatt nødvendige grep for å sikre Photocures interesser og uavhengighet? Dette ser endelig ut til å ha sunket inn, men først etter en alvorlig leveransekrise som hemmet veksten.

2 Likes

Det regner jeg også med vil skje for noens vedkommende. Flere selskaper uten omsetning har fått seg noen skudd for baugen. Kanskje fortjent. Men er PHO i denne kategorien?
Oslo børs har holdt seg ganske bra, og f.eks DNB Healthcare er opp 10% i år, så helsvart på børsen er det ikke. Om børsen hadde fallt like kraftig som PHO ville vi snakket om et kjempekrakk.

1 Like

Jeg tror denne nedturen har ingenting med DS å gjøre det er andre krefter i gang. Det kan være shortere eller andre som har en agenda og tar kursen ned for hver opptic og god nyhet. I dag som mange andre dager ble opp tur slått tilbake med det samme, det har ingen ting med DS å gjøre. Det tekniske bildet i PHO ser ikke bra ut, det er mulig det som blir utnyttet. Må si til slutt at jeg finner det utrolig at kursen har falt over 50% når det nå endelig ser veldig lovende ut for PHO.

2 Likes

Den startet etter at han holdt sin Q1 presentasjon og lite tyder på noen rekyl etter Q2.
Enten må han levere tall som begeistrer, eller så må han kunne tenne håpets gnist blant investorer.
Hva med aksjekjøp? Selvom han allerede har godt med aksjer ville et kjøp vært et tydelig signal. For ikke å snakke om hvis tørrpinnen Dahl slo seg litt løs. :grinning_face_with_smiling_eyes:

De gutta får flust opp gjennom det generøse opsjonsprogrammet. Så hvorfor kjøpe over børs. Premiering burde heller gis ved øket aksjonær verdier, ikke som tillegg til lønnen.

2 Likes

Jeg er helt enig med at nå skulle DS ha følgt opp med aksjekjøp etter det flotte kjøpet til Dyland. Ja og Dahl skulle også selvsagt ha kastet seg på et solid inside kjøp. Er det en som skulle vært sparket er det Dahl, han sitter her i Oslo og har ansvaret med å følge opp hva som skjer med aksjekursen og lagt opp en strategi for å motvirke denne miserable utviklingen. Jeg tror ikke han har kontakt med finansmiljøet og har ingen tillit der.

5 Likes

DS virker dynamisk mens Dahl viser lite entusiasme. Mens vi legger hode på blokka vurderer Dahl trygt og nøkternt om han vil omsette opsjoner uten å ta for store sjanser. Tipper den mannen ikke inløser opsjoner før kursen er det dobbelte av opsjonsverdien. Og da selger han antagelig med en gang for å sikre seg. :sweat_smile:

1 Like

Hvordan skulle de gjort det?
Når veien frem til godkjenning av scope er fryktelig lang (5+ år)

2 Likes

Hexvix fase III kan vi regne med går greit i mål. Cevira også, der uttalelsene fra CEO i Asieris er så overbevisende at vi må regne med at det også vil gå i orden med godkjennelse . Potensialet er høyt og bør alene være verd min 100 kr. aksjen for Pho på mellomlang sikt, bare i upfront og milestones. Om det virkelig blir høy omsetning er det et stort potensial. I tillegg på sikt i royalties. Det store spørsmålstegnet ellers er Pho’s egen Hexvix/Cysview virksomhet. Saphirasalget var bra i 1H23, og hexaminolevulinateomsetningen vil minst holde seg fremover. Så her må Pho klare å senke sitt kostnadsnivå.

Hvordan det vil gå med reklassifisering av skop blir spennende. FDA avgjørelse vet vi ikke tidspunktet for. Men FDA har holdt på lenge, så det kan komme ila kort tid. Og interessen hos FDA er høy, det er kjent. Hvordan Pho vil takle overgangen til reklassifiseringer vet vi ikke, men det er jo neppe noen downside, kun upside. Om Schneider er mannen til å lede dette vites ikke. Men han har forhåpentligvis lært av sine feil, har økte kunnskaper og vil forhåpentligvis, med ny styreleder, kunne lage en strategi som virker. Å skifte ham vil gi diskontinuitet, ekstra kostnader og ny leder må lære seg å kjenne virksomheten. Patentsituasjonen til 2036 virker solid, og er en grunnforutsetning.

Pho aksjekursen står pt. foran en kraftig oppgang. Omtrent INGENTING av det vi kan forvente fremover har slått til enda. Men i de par neste månedene vil vi se fullføring i Asieris av både Hexvix og Cevira. Når salget kan starte vet vi enda ikke. Men godkjennelsene vil gi en voldsom boost i Pho-kursen og store milestones/Royalties.

Ny styreleder må snart komme. Første post blir å senke kostnadene i Pho, men bibeholde omsetningen. Det bør ikke være vanskelig! Reduser kraftig på en salgsorganisasjon som nesten ikke selger noe som helst. Eksisterende brukere av Hexvix/Cysview som har god drift på sine scop vil fortsette å kjøpe. Så den svære salgsorganisasjonen er pt kun et eneste drivanker for økonomien. Få den vekk!

Reklassifiserte scop. Urovius scop er jo allerede godkjent, både i Kina og USA, men det trengs også for blålys. Bør være enkle greier å få til. Med reklassifisering har Pho virkelig fått en enorm mulighet til økt lønnsomhet. Utskiftbare fronter fjerner fullstendig ventetid. Økt bruksfrekvens til resultat. Mye rimeligere inngang for sentrene og mye lavere terskel for igangsetting.

Godkjennelse av Uroviu som flexiskop. Gjentatt behandling, poliklinisk behandling uten narkose. Det er målet og det er fullt mulig.

Får Pho disse sakene på plass ila 2023-24? Og kursen? Tenbagger, minst.

11 Likes

Man kan jo lure på hvorfor Asieris klarer å få laget et nytt scop som gir Hexvix/Cysview en “nærmest uant” lønnsomhet på kort tid. Dette skulle styret i Pho selv tatt tak i for lenge siden, og sørget for at et slikt skop ble utviklet. Kineserne hviler ikke på laurbærene. Det verste er at Olympus for lengst har forstått det, og laget skop med utskiftbar engangsfront for lenge siden, men så vidt vites kun for konkurrerende lys!

Innsparingen er jo utrolig:

Ingen ventetid på at de dyre Storz-skopene skal komme tilbake etter autoklavering, som tar tre dager og som har gjort at utstyret bare kan brukes ca. en gang pr uke.
Ingen problemer med utilstrekkelig desinfisering.
Ingen kostbar service på utstyret, engangsdelen gjør det nærmest overflødig.
Ikke noe svært salgskorps for innsalg av Storzutstyret. Uroviu blir selvfølgelig veldig billig og ingen sykehus vil nøle med å anskaffe det.
Hexvix vil kunne selges i mye større volumer. Med Uroviu med flexidel, kan gjentatt bruk gjennomføres.

Photocure vil få fjernet nesten alle hindringer for salg. Pasientene vil endelig få den behandling de burde hatt for mange år siden.

Manglende forståelse og nytenking i Pho’s styre og ledelse er til de grader åpenbar. Det er ikke nok å lese regnskaper.
På neste presentasjon bør Schneider fortelle hvordan Pho skal implementere Uroviu over hele linjen, og kaste ut Storz. Om han ikke snakker om dette viser han inkompetanse og ingen forståelse for aksjonærverdier.

7 Likes

Løsningen på flere scope har vært klar i mange år : nedklassifisering. DS har jobbet med dette siden han tiltrådte.

Utskiftbare/engangsscope har vært på radaren like lenge.

Hvem skulle pøst inn mengder med kapital for å få godkjent ett scope? Og hvorfor gjøre det, nå man nærmest gratis kunne sikret at mange fikk markedstilgang (nedklassifisering)

Med unntak av dette - to gode innlegg fra deg Merlin

3 Likes

Er det noen som faktisk har fått bekreftet at Uroviu har blålysskop? Jeg har ikke klart å finne det, så hvis noen har noe håndfast på det så hadde det vært flott hvis dem kunne linket noe info.

Hvis ikke, så er jeg redd man setter seg selv opp for skuffelse på sikt.

1 Like

Det sikreste tegnet på at de vil inn på markedet, er innsatsen de gjør for nedklassifisering