Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Shorting er en del av virkeligheten. Det er ikke urimelig å mene at salg av 200.000 aksjer gjør noe med kursen i en aksje med lite volum. At resultatet skuffet i tillegg er korrekt, men pho holder ikke på å gå konkurs med det første.

1 Like

At du mener selskapet er inne i en dødsspiral, ikke er liv laga, og naturlig nok uinteressant som investering, er en helt ærlig sak.

Aksjemarkedet er jo et marked for veddemål, og en del av oss vedder imot, og har tro på selskapets framtid.

Her kunne en jo strengt tatt bare kopiert inn/henvist til DnB sin oppdaterte analyse. De justerte sin TP fra 140 til 120 etter q4.
Er det noen elementer dere mener er betydelig misvisende eller som er utelatt ?
Jeg synes den er OK, og hadde trodd kursen skulle falle 10-15% - der bommet jeg grovt.
Kanskje pga den pågående shortingen som kom overraskende og ganske (u)beleilig - men skal dekkes inn igjen, i en relativt illikvid aksje….hmm.

2 Likes

Her må den gjengse aksjonær være våken, JPM har dumpet store mengder shortaksjer i markedet og regelrett massakrert kursen. Disse aksjene må kjøpes tilbake, de får ikke mine.

8 Likes

Q4 resultat omtales som en anomali.

Er nok flere enn shortere som selger.
Mange selger på TA (f.eks «trend trading») og stopp-loss.

som blir fremprovosert av massiv dumping av short aksjer.

2 Likes

Skal heller ikke se bort fra at Briarwood står bak de startet dette med å dumpe 300 000 aksjer.

1 Like

Jeg er overrasket over at tp ikke er lavere enn 120 kr i analysen til DnB. De må ha lange briller på…
Ser man på Norse sin analyse ligger mesteparten av verdiene etter 2032. Hvordan er det i DnB sin analyse?

På kort sikt er det endel utfordringer…
Pho skuffet ikke bare i q4…:

  • veksten i hele 2022 ble kun 1% økning i unit sales i både USA og Europa
  • guiding på scope på 65-75 i 2023 var i den lavere enden av forventningene (kun 20% årlig økning)
  • rebound i q1 og guidingen for 2023 på 20% er lavere enn mange forventet etter covid og oppgradert scope
  • utfordringer med levering av flexible scope når refusjonen er økt hjelper heller ikke

Business developing cost på 9 mill i q4 er mange også skeptiske til… hva skal de finne på som tjener inn igjen dette?? kjøpe et selskap dyrt… istedenfor å fokusere på det de allerede selger??

Når dette er sagt akkumuler jeg på disse kursnivåene… og har tro på at salget vil ta seg opp utover i 2023 nå som etterdønningene etter covid mer og mer normaliseres over hele verden. 20% salgsvekst globalt er som sagt heller ikke ille. Men tror vi skal over i 2024 før veksten for alvor tar seg opp.

For meg er det positivt med shorting da den må dekkes inn. Og skaper kjøpsanledning for oss med lange briller.

3 Likes

Finnes mange gode grunner til å selge, mange gjør seg gjeldende når kursen kommer under press.

Men den gode grunnen til å kjøpe er jo at man tror en aksje begynner å bli billig

2 Likes

Ny klinikk på Cysview

LVPG Urology- Muhlenberg
2649 Schoenersville Rd. Suite 101 Bethlehem, PA 18107

10 Likes

Jeg syntes business development er spennende, spesielt at de brukte 3 x mer dette kvartalet enn gjennomsnitt, kanskje det kommer noe her? De har en spesialisert salgsgeuppe innen uroonkologi de ønsker å få synergier til, enten via oppkjøp eller samarbeid, kan jo fort komme nyheter her? Selvsagt bare spekulasjoner.

2 Likes

Enig fremgang, og veldig viktig ikke å stå på 1.bein. Når PHO fått tilgang til topp Urologer i hele verden er det en mulighet til å få gevinn ut av synergier. At de ikke kan viser frem detajler mens de muligens holder på er helt riktig. DS har sagt det i 2-3 år nå, så bra milepel hvis det landes en avtale eller liknende.

Hvor blir det av innsidekjøpene?

1 Like

Kranglete møter på kammerset og ikke noe stemning for å kjøpe aksjer ? De synes det ser tøft ut nå?
Jeg tror det er en god sjanse for at det kommer en melding om endringer i ledelsen
Eller vent a, de kan jo bare lese det en del av det som skrives her, businessen går jo egentlig bra den, det er bare markedet som misforstår.

Mulig denne skulle vore i meme-tråden, men syns den passer godt for situasjonen i photocure.

Unnskyld om det blir for useriøst :slightly_smiling_face:

Ser ut for nå at vi har nådd et nivå at flere ser at dette er cazy , men vet ikke om bunnen er nådd for det. Er håpefull.

Syns ledelsen tar gode valg, skulle de sparket halve salgsstyrken pga pandemien, for så å bruke en formue på å lære opp nye etter et par år? Nå har de også hatt fokus på å få plassert ut skop på slutten av fjoråret, noe som vil bære frukter i 2023. Det er NÅ, i 2023 at vi virkelig vil få se effekten av gode, men kortsiktig upopulære valg fra ledelsen sin side.

4 Likes

Vi kan ikke klage om omsetningen lenger LOL

ser at kjøpersiden er nå kraftig i pluss, 61% salgssiden 39%. Har ikke sett det så lenge jeg kan huske.
Økt nå til 62%