Noen artige charts
Dette er utplasserte skop.
Se så på revenue per skop utplassert i USA. Man har et nivå rett før covid treffer, hvor man ligger på ca 14 000 - 15 000 dollar per skop. Man ser så første store lockdown i USA, hvor inntektene stuper på Q2 2020. Ting ser ut til å bedre seg, og man tror dette blir kortvarig, revenue per skop går all time high til nesten 17 000 dollar per skop i Q4 2020 . Før man kjører ytterligere tiltake og ting begynner å bli politisk (maskebruk blir en politisk statement osv.) Jevnt over ser man revenue daler gjennom hele perioden.
Noe av dette fallet blir kompensert av fallende norsk krone, og ting ser ut til å ligge steady.
Samtidig som dette forgår jobber salgsteamet jevnt og trutt, dette ser man enkelt med å bare se på utplassering av skope over tid. Ergo ligger også utgiftene der de ligger over tid, da dette koster i det kortsiktige.
Man kan jo tenke seg hvordan den kurven hadde sett ut hvis dem skulle permitert/sagt opp salgsteamet sitt under covid, for så å rekruttere i etterkant for å starte opp igjen. Utgiftene der og da ville nok vært mindre, og sett bra ut på en kvrtalsrapport, men utplasseringstakten hadde jo også vært deretter.
Så man har 2 faktorer som vil komme til syne før eller siden, og som går hånd i hånd.
- Nye skop kommer inn og vil øke salget.
- Bruk per skop vil gå opp, og sammen med økt mengde skop vil det gi en effekt på toppen av den økte mengden med skop.
Poengene som nevnt over er også backet opp av allerede kjente salgstall for januar og februar for 2023.
På utgiftsposten vet vi at lånet vil være nedbetalt i mai? (Korriger meg her hvis jeg husker feil). Dette reduserer kvartalsutgifter ca 6 mil.
Dahl ga også en detaljert beskrivelse på utgiftspostene på livesendingen. Hvor han bryter ned hver del, hvor mye som var FX, hva man måtte passe på å sammenligne med, da man måtte se på andre halvdel av 21 mot 22 og ikke hele, osv.
Dette går han igjennom ved 16 minutter ut i sendingen.
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20230223_8
Men jeg tror Photcure MÅ vise en rapport som nå faktisk viser vekst i USA på revenue biten, og kontroll/reversering på kostnader før man snur sentimentet.