Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 2

Nedbetaling av lÄn er ikke en utgift i resultat regnskapet


Cash flowen er noe annet. Der er jo lÄneopptak en Þkning av cashen og motsatt.

2 Likes


Fra torsdag.

8 Likes

Enkelt og greit. Dette burde virkelig ikke vÊre sÄ vanskelig Ä forstÄ.

1 Like

Hvorfor skriver man ikke eksakt hvor mange flere lesjoner som ble funnet med BLC?

396 vs 281 ser det ut som pÄ bildet

(Og 92 vs 45 false positives)

1 Like

396 vs 281 ser det ut som pÄ bildet

(Og 92 vs 45 false positives)

Netto altsÄ 304 mot 236 real positive viser klasseforskjell.

Ellers mÄ man slutte Ä blande sammen utgift (som er kostnad i vanlig forstÄelse) med utlegg, som er utbetaling.

Realiteten er at Pho hadde 36 mill i underskudd pÄ egen drift i 1H23 og 24,5 mill i negativ cash flow, korrigert for tilbakebetalt lÄn. Her mÄ det kraftige forbedringer til.

2 Likes

Toms, du har jo selvsagt helt rett i dette. Det er resultatene pÄ driften som kritiseres her (ogsÄ av merlin), og med rette . Bortfall av disse renteutgiftene er peanuts.

Jeg er overbevist om at pho ikke vil tillates Ä fortsette sÊrlig lengre pÄ denne mÄten. Enten mÄ det til et stÞrre kostnadskutt eller vi mÄ se en betydelig vekst ganske umiddelbart - noe DS da ogsÄ har forespeilet ved flere anledninger.
Det mÄ leveres pÄ Q3 og Q4 23 - og det tror jeg skjer. Time will show.

5 Likes

Utrolig bra innlegg rosk82!!

Jeg har forstĂ„else for at det stilles spĂžrsmĂ„lstegn ved inntjenningen i USA/Europa - men for min del blir det alt for enkelt nĂ„r det skrives at teamet til Coy/Schneider kun driver med salg, og at det bare er Ă„ kutte disse kostnadene
Dette er mye mer kompleks - og for meg er dette kostnader til inntektservervelse i fremtiden. Jeg er fortsatt av den oppfatning at ledelsen i PHO har bedre forutsetninger enn oss til Ă„ vite hva som er lĂžnnsomt Ă„ gjĂžre ift driften til PHO - selv om det pr i dag ikke viser seg ved en positiv bunnlinje - og jeg tror at jobben som Schneider & Co gjĂžr i USA (opp mot FDA/Scooe mv) etterhvert vil gjĂžre at “koden” knekkes - og her vil resultatene fra Kina ogsĂ„ kunne vĂŠre en ytterligere brekkstang. Jeg tror ikke USA vil vĂŠre kjent med at Kina har en SOC som er bedre enn de bruker


PHO har selvfÞlgelig ogsÄ full kontroll pÄ kostnadene - de vet veldig godt hva de holder pÄ med - men TTT.

Jeg leser ogsÄ at mange er veldig kritisk til Schneider - husk at avtalene med Aseris (bÄde Cevira og Hexvix) har kommet i stand etter at han kom inn, og jeg tror ogsÄ PHO er tjent med kontaktflaten han har i USA.

Etter mitt syn har fremtiden til PHO aldri sett lysere ut enn i dag - og nÄr kursen i dag ligger pÄ litt under 1/3 av det den gjorde for relativt kort tid siden, forteller det meg at forventningene til PHO er lave og at det ikke skal mye til fÞr vi fÄr et ordentlig rykk. Det tekniske begynner ogsÄ Ä se veldig lovende ut. Men dette er kun mine betraktninger - tenk selv og gjÞr deres egne vurderinger/valg.

9 Likes

Nei 396 vs 281 med reelle funn.
I tillegg fikk man utslag pÄ 92 vs 45 som viste seg Ä ikke vÊre reelle funn (false positive)
(Ikke noe netto skal regnes av det)

2 Likes

Mulig vi snakker forbi hverandre her. Men kan du referer til hva tall du ser pÄ?

Realiteten er at Pho hadde 36 mill i underskudd pÄ egen drift i 1H23

Tenker du da inntekter ( uten milestone ) minus operasjonskostnader?

Gross Profit (237,2 mil) - Total Operating Expenses (228 mil) = 9 mil

Trekker man da fra milestone sitter jeg med - 17 mil totalt for 1H23.
Kunne du vist hvor du fÄr -36 mil ifra?

Generell info angÄende Europa vs US.

Ser man pÄ tallene her er Europa faktisk den delen av Photocure som gÄr i pluss. Man har betydelig hÞyere gross profit i Europa, samtidig som man har lavere operajonskostnader. Hadde man fÄtt tjent like mye per brukte krone i USA som Europa, hadde man vÊrt pÄ 145 mil pÄ gross profit.

FÞr eller siden vil alle de nye skopene som har blitt plassert ut siste kvartalene vise igjen pÄ revenue delen.

Jeg er ikke sÄ opphengt i at kostnadene absolutt mÄ ned i USA, jeg er mer interessert i Ä se at dem er stabile
 SÄ lenge man begynner Ä se resultat pÄ alle de nye skopene som er blitt plassert ut den ssite tiden.

Ser man pÄ 1H22 vs 1H23 har gross profit i USA gÄtt opp ca 23%, mens operating expenses Þkte med ca 12%.

3 Likes

Det som Asieris skriver i sin melding synes jeg er sĂŠrdeles positivt og kan brukes i alle markeder;
The data presented at the SIU conference further validates the tremendous clinical value of APL-1706. We believe that this innovative drug will bring significant benefits to bladder cancer patients in the local market. We will actively advance the related regulatory submissions in China, expediting its market entry to benefit more patients as soon as possible.”

3 Likes

Jeg har tatt net loss 1H23 -7. 421 kr og lagt til 26.924 kr i milestones fra Asieris.
Resultat. tap pÄ 34 ,3 mill. 36 er skrivefeil.

Legg gjerne ogsÄ til at tapet for 2022 var over 90 mill kr. -71.857-18658 = 90.515 kr.

2 Likes

Merlin. Jeg har fulgt deg i mange Är og satt pris pÄ mye av det du har skrevet tidligere. Innleggene har imidlertid tapt seg over de siste Ärene, og med dette er det laveste nivÄet nÄdd. Med dette har du meldt deg ut av enhver seriÞs diskusjon. Beklager dette.

Men er det ikke roting med tall her da?

Det er jo EBIT du mÄ se pÄ. Og der ligger operasjonskostnader. Det er det som forteller om ting er som det bÞr vÊre.

Why is EBIT better?

Why Is EBIT Important? EBIT is a measure of a firm’s operating efficiency. Because it does not account for indirect expenses such as taxes and interest due on debts, it shows how much the business makes from its core operations .

https://smartasset.com/investing/ebit-vs-ebitda

1 Like

Vi fÄr se hva Hallberg gjÞr. Med et egetaktivitietstap pÄ over 90 mill i fjor og over 34 mill hittil i Är og salgskostnader pÄ over 300 mill pr. Är bÞr det vÊre tydelig for mange at satsningen burde vÊrt anderledes. Jeg har forsÞkt Ä pÄpeke hvor skoen trykker. Pho drives ikke effisient. Pho burde klart overskudd for lenge siden. Om Pho ikke fÄr bedre styring pÄ kostnadssiden sin vil det ikke gavne aksjekursen.

Tallene lyver ikke.

Asierisinntektene er til dels langt frem i tid.

1 Like

“Men er det ikke roting med tall her da?”

Nei. Det er totaldriften for egenaktivitet og total cash-flow som gjelder i forhold til aksjekurs og oss aksjonÊrer. Ebit er ubrukelig i denne sammenheng. Man mÄ nÞdvendigvis ta rapportert totalresultat, og korrigere for mottatte milestones, som ikke representerer egenaktivitet.

1 Like

EBIT tar f.eks. ikke med “earn-out provisjonen” for salg av hexvix i EU til Ipsen:
"The parties entered into a final agreement were Photocure paid Ipsen EUR 15 million upon
transfer on 1 October 2020. Ipsen receives in addition a deferred consideration 15% of sales (years 1-7 post-transfer) and 7.5% of
sales (years 8-10) in the previous Ipsen major markets. "

Ja! Og det er jo poenget ogsÄ.

Man er jo intressert Ä se pÄ hva kjernevirksomheten til Photocure gjÞr.

Man kan jo ikke dra inn kostnader til Ibsen pga. tidligere avtaler, samtidig som man skal se bort ifra utgifter til avdrag og lÄn. For sÄ Ä kritisere at driftskostnadene er for hÞye!, nÄr tallene det refereres til INKLUDERER kostnader til lÄn og avdrag

Skal man ha med Ibsen, mÄ man ogsÄ ta med kostnadene til avdrag og renter. Men man ka ikke ta disse tallene som en del av operasjonkostnadene.

Avdrag og renter pÄ lÄn, og forpliktelser til Ibsen er jo ikke noe Photocure kan gjÞre noe med. Dette er utgifter som vil vÊre der uansett, helt til dem er oppfylt.

Da sitter man igjen med selve kjernevirksomheten. SĂ„ kan man selvfĂžlgelig leke med tall for Ă„ se med og uten milepĂŠlsbetalinger.

NĂ„r ser du for deg at Asieris inntektene begynner Ă„ komme?

Det er det man mÄ ta totalresultatet, det er ikke noe korrigering for Hexvix i China eller Cevira i resten av verden. Inntektene har allerede begynt Ä komme 27 mill i Q2. NÄ skal det komme milstone utbetalinger pÄ lÞpene bÄnd frem ovner, nÄ er det ingen usikkerhet forbundet med det. Totalt skal det komme inn $250 de neste Ärene i tillegg royalties. Cevira og Hexvix i China er nÄ det andre store benet til PHO og som gjÞr investeringen i PHO veldig interessant.

NÄ venter vi bare pÄ nedklassifisering av scope i US som vil sette fart i US markedet sÄ da blir denne diskusjonen om resultatet til nÄ uvesentlig. PHO er nÄ et spennende vekst selskap.

5 Likes