Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Husk at det tar lang tid fra første kontakt mellom KS/Pho og klinikk til scope er installert

1 Like

De hadde 12 POer ved Q2 presentasjonen tidlig august og i tillegg 40 tilbud ute. Derfor min 12 installasjoner og hvor mange av de resterende 28 som gikk inn er det ukjente. DNB har estimert 20.

1 Like

Jeg har ingen tro på at noe Schneider sier på onsdag vil booste aksjen.
Stiller han personlig i Oslo, eller sitter han fortsatt på hjemmekontor og bokfører 700 kroner timen, natt og dag, hverdag som helligdag, 365 dager i året?

1 Like

Tror man veldig trygt kan regne med de 12+ 7 som kom nylig. Minst 19 mao

2 Likes

Har sett litt på Q3 resultater tilbake til 2019 og det viser seg at Q3 har vært gode med god vekst. Nå har vi nedbygging av Flexi scope samtidig oppbygging av nye scope. I Q2 oppveide bruk av nye scope mer enn nedgangen i flex scope. I Europa sier DS han forventer " Growth acceleration in Europe" Det er derfor å vente at Q3 blir bedre enn de 4% som var i Q2 over Q1.

1 Like

I DnB sitt kursmål på kr 100 legges til grunn en omsetning i Q3 på 110 mill - som er en nedgang fra Q2 (115 mill)…

1 Like

Ja det DNB legger vekt på er avvikling av Flex scope og ingen økning i bruken av de nye scopene.
De har heller ikke lagt inn noen acceleration in Europe.

1 Like

Har ikke Europa helt klar her og nå, men for USA er utviklingen i omsetningen fra Q2 til q3 historisk sett svak ( lav, flat eller til og med negativ)

1 Like

Ser ut som markedet ikke har særlig store forventninger til morgendagen…

2 Likes

Nedgangen i Q3 sammenlignet med Q2 i 2022 er i henhold til DS;
European unit sales in Q3 2022 were impacted by the sell-through of German hospital inventories, which rose in Q2 2022 ahead of a previously announced price increase for Hexvix. European unit sales are estimated to have increased 6% without the inventory impact

1 Like

Jeg snakker om fra Q2 til q3 over tid, helt tilbake til 2016

1 Like

Fra Q3 raporten 2022;
Photocure achieved the highest quarterly U.S. unit sales in its history and reported 34% revenue growth in North America in Q3 2022.

1 Like

Ja, også ble det avløst av et svakt q4.

Du må se trender over tid. Salg kan fordele seg ujevnt.

1 Like

Ja de som kjøper ligger bare å venter på at de som vil ut og har ingen forventninger til morgendagen, selger.

1 Like

OK vi får se hvor vi havner i morgen men hvis vi nå ikke ser den acceleration i Europa som DS forteller om i Q2 rapporten mister jeg troen.

Tar og med det som DNB skriver i sin oppdatering så ser vi hvem som har rett;

Q3 preview. We forecast sales of cNOK110m (4% below consensus). However, we
expect an acceleration in the decline in flexible BLC sales in the US in the quarter (10
systems were taken out of the market in Q2, and we believe another 25–30 followed
suit in Q3, and that there will be none left in the market by end-Q1 2024). We expect
c20 new rigid BLC system installations in the US in Q3, and a fair number of upgrades
of older systems.
We forecast relatively stable operating costs QOQ, with a clear decline in busines

1 Like

Dersom DnBs analyse er korrekt, vil det ikke skje en større kostnadsbesparing i 3Q. Tvert i mot opprettholdes det høye kostnadsnivået fra tidligere. Salget kommer 5 mill under foregående kvartal. DnB sier salg til flexiskop retarderer og vil være vekk innen utgangen av året. De sier ingen ting om reklassifisering av flex. DnBs preview for 3Q er dermed sterkt negativ.

Ut fra det DnB skriver, og de har utvilsomt snakket med Pho, blir kvartalsresultatet ikke lystelig.

På den annen side har DnB et kursmål på 100, uten hensyn til inntekter fra Asieris. Rapporten til DnB er dermed nærmest selvmotsigende.

Om den nye ad hoc styrelederen Hallerberg kommer på banen i morgen vet vi ikke. Men det hadde vært svært nyttig om han kom og presenterte sine planer.

1 Like

Jeg legger vekt på det DS skriver i sin oppsummering i Q2 rapporten:

During the second quarter, we delivered 4% sequential unit sales growth in North America and 6% in Europe,
demonstrating continued positive traction in the region. Our European commercial team remains focused on image
quality upgrades across the large installed base in the territory, and good progress has been made in our priority
growth markets with both new installations and upgrades. We believe that the anticipated upgrade of Olympus’s
blue light system in early 2024 will re-energize growth in the Nordic region, which has been under pressure because
of the poor image quality of this dominant equipment supplier, particularly in Denmark

2 Likes

Mer enn Q3 resultatet, er jeg spent på hva selskapet sier om fremtidsutsiktene etter siste ukers hendelser, de har i morgen en gylden mulighet til å oppklare en del ting. Har sendt de noen eposter, i en av de har jeg spurt pent om de kan oppklare en del usikkerhet rundt utbetalingene fra Asieris.

Samme hva morgendagen viser, selger jeg ikke, altfor mye spennende på gang.

4 Likes

Synes Pho har falt mye på svært lavt volum siste tid.

1 Like

Doktorinho et døgn senere…

image

2 Likes