Ja de som kjøper ligger bare å venter på at de som vil ut og har ingen forventninger til morgendagen, selger.
OK vi får se hvor vi havner i morgen men hvis vi nå ikke ser den acceleration i Europa som DS forteller om i Q2 rapporten mister jeg troen.
Tar og med det som DNB skriver i sin oppdatering så ser vi hvem som har rett;
Q3 preview. We forecast sales of cNOK110m (4% below consensus). However, we
expect an acceleration in the decline in flexible BLC sales in the US in the quarter (10
systems were taken out of the market in Q2, and we believe another 25–30 followed
suit in Q3, and that there will be none left in the market by end-Q1 2024). We expect
c20 new rigid BLC system installations in the US in Q3, and a fair number of upgrades
of older systems.
We forecast relatively stable operating costs QOQ, with a clear decline in busines
Dersom DnBs analyse er korrekt, vil det ikke skje en større kostnadsbesparing i 3Q. Tvert i mot opprettholdes det høye kostnadsnivået fra tidligere. Salget kommer 5 mill under foregående kvartal. DnB sier salg til flexiskop retarderer og vil være vekk innen utgangen av året. De sier ingen ting om reklassifisering av flex. DnBs preview for 3Q er dermed sterkt negativ.
Ut fra det DnB skriver, og de har utvilsomt snakket med Pho, blir kvartalsresultatet ikke lystelig.
På den annen side har DnB et kursmål på 100, uten hensyn til inntekter fra Asieris. Rapporten til DnB er dermed nærmest selvmotsigende.
Om den nye ad hoc styrelederen Hallerberg kommer på banen i morgen vet vi ikke. Men det hadde vært svært nyttig om han kom og presenterte sine planer.
Jeg legger vekt på det DS skriver i sin oppsummering i Q2 rapporten:
During the second quarter, we delivered 4% sequential unit sales growth in North America and 6% in Europe,
demonstrating continued positive traction in the region. Our European commercial team remains focused on image
quality upgrades across the large installed base in the territory, and good progress has been made in our priority
growth markets with both new installations and upgrades. We believe that the anticipated upgrade of Olympus’s
blue light system in early 2024 will re-energize growth in the Nordic region, which has been under pressure because
of the poor image quality of this dominant equipment supplier, particularly in Denmark
Mer enn Q3 resultatet, er jeg spent på hva selskapet sier om fremtidsutsiktene etter siste ukers hendelser, de har i morgen en gylden mulighet til å oppklare en del ting. Har sendt de noen eposter, i en av de har jeg spurt pent om de kan oppklare en del usikkerhet rundt utbetalingene fra Asieris.
Samme hva morgendagen viser, selger jeg ikke, altfor mye spennende på gang.
Synes Pho har falt mye på svært lavt volum siste tid.
Doktorinho et døgn senere…
Jeg er igjen mest opptatt av utplassering av scope, det er det som vil danne grunnlaget for fremtidig inntekt. Inntektene i q3 blirvdikkert vanskelig å forutsi pga situasjonen med de fleksible skopene…
At det blir ny nedtur i morgen anser jeg som ganske sikkert.
Reklassificering av flex har DNB vel neppe mulighet for at kommentere på. Den kommer når den kommer. Forhåpentlig mye snart for det er av stor viktighet for Photocure.
Jeg er enig med deg, mulig vi får en liten dipp i kursen i morgen, men legger vekt på DS ;
I remain confident in Photocure’s future and our ability to bring Hexvix/Cysview to more patients and establish
Blue Light Cystoscopy as standard of care. The new technology cycle of high-definition blue light equipment from
multiple manufacturers is expected to significantly increase the use of Hexvix/Cysview. We continue to await
information from Karl Storz and the FDA regarding the Citizen’s Petition to re-classify BLC as a Class 2 device,
which we believe will enable additional equipment manufacturers to enter the U.S. market and build critical mass
behind BLC. Given our prior success in creating and accelerating the use of BLC in the large untapped bladder
cancer surveillance market, we are pursuing a strategy to reintroduce the technology in the near to intermediate
future. For the remainder of the year, we will focus on driving sales in the rigid cystoscopy setting, and we look
forward to several milestone events including the anticipated Phase 3 results for Hexvix in China and Cevira with
our partner Asieris.
Den er helt klart viktig
Hvis det kommer 19, så er det utplassert 80 scope siste 4 kvartal. Det vil isåfall være ny rekord i et 12 måneders vindu.
En ting er sikkert, når kursen faller “kraftig” dagen før kvartalsrapport, setter det i gang kortisolproduksjonen hos aksjonærene, som resulterer i at mange tenker at det skal gå skikkelig til helvete. Dette vet de store, så om hensikten er å få tak i billige aksjer, er dette måten å gjøre det på. Så gjenstår det å se om de ligger på kjøpersiden nedover, og kanskje scooper opp litt mot slutten av dagen.
Børs er langt mer psykologi enn mange tror.
Det har allerede gått ganske så til helvete
Det utrolige e tar dette selskapet i det hele tatt fortsatt har tilhengere.
Ikke for de som kjøpte på 40-tallet…
Mener du krakket i kursen er totalt feilslått ? (hvis man holder Kina unna) Tolket det dithen at markedet ikke mener resultatene er i nærheten av gode nok til tross for grafene du la ved her
Trenger ikke være rakettforsker for å konstatere at krakket er totalt uberettiget.
Enig, man bør nok helst være krakketforsker…
Man kan jo lure på hva slags kunnskaper ledelsen har. Å satse knallhardt på et flexiskop som i realiteten skulle tas av markedet? Hva er det for noe? Og komme etterpå å si at det hadde for lav oppløsning, at det var for kostbart å reparere osv. Og si opp Ipsenavtalen? Kjøre på med full salgskapasitet gjennom covidperioden. Har DS et forståelsesproblem?
Salget i Europa er vel eneste joker i 3Q? Har den europeiske ledelsen klart å få fart på salget? Det bør den.
Det er Asieris som holder kursen oppe. Egenresultatet i 2Q23 var begredelig, med et høyt underskudd. Da er det bare på lure seg selv å se på øverste linje i regnskapet, når det er nederste som gjelder.