Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 2

Noen ord fra den nye styrelederen ville jo vére verdt tiden

Kanskje til og med optimistiske 


Denne opptrappingen i negative debattinlegg fĂžr kvartals-presentasjonen er vel obligatorisk .

lykke til

Skulle det skje at der mangler noen kronestykker pÄ Ä overbevise sÄ er det jo en veldig gunstig anledning til Ä handle billig.

2 Likes

Det her er den sykeste kommentaren som har kommet fra deg, Merlin, og det sier litt. Europa er selskapets stĂžrste inntektskilde, og vil bare bli bedre med Ă„rene etter hvert som Ipsen-royaltiene synker og salget Ăžker. Dette er et faktum.

PÄ tide @pdx kommer pÄ banen her. Vi er fullt og helt Äpen for Ä diskutere usikkerheter rundt Photocure men 90% av det Merlin skriver er svada hentet ut av lÞse luften som blir motbevist gang pÄ gang. Ikke med speskulasjoner, men med rene, harde fakta.

1 Like

Underskuddet i 2Q23 pÄ egen virksomhet var meget betydelig. Selv med 115,9 mill NOK i omsetning presterte Pho et underskudd pÄ egen drift pÄ hele 22,6 mill NOK. Om man legger DnBs analyse til grunn for 3Q23 Þker dette underskuddet med 5,9 mill NOK til 28,5 mill NOK, siden de forutsetter 110 mill i salg og uforandrede kostnader.

Om DnB har rett er det klart dette ikke kan fortsette. En stor kostnadsreduksjon mÄ til.

Vi fĂ„r se hvor rett DnB har “spĂ„dd” i morgen tidlig og hvilket kursutslag det gir. Etter min vurdering er det i Ăžyeblikket nesten bare verdien av Asieris som utgjĂžr kursen. Egenvirksomheten er nĂ„ en cash drain. Noe mĂ„ nok skje med ledelsen i selskapet.

1 Like

Dette blir altfor simpelt Merlin.

OgsÄ du vet at selskapet utmerket lett kan tjene penger ; de kan ta en Ipsen og flyte pÄ innsatsen som er gjort tidligere.

Her burde jo mye vÊrt gjort tidligere. Gang 28,5 mill med 4 og man fÄr et Ärsunderskudd pÄ egendriften langt over 100 mill. NOK pr. anno! Det er helt utrolig dÄrlig. Det virker som en ledelse som sov er i timen og ikke kan regne.

1 Like

Er inntrykket ditt at ledelsen i pho ikke vet hva de driver pÄ med?

PHO leverer ikke varene og kursen har dundret i bakken. Det er til syvende og sist ledelsens ansvar.

1 Like

Gidder ikke bruke sÄ mye tid pÄ deg. Men dette er diskutert Þrten ganger fÞr.

Du plukker tall i regnskapet og bruker dine egne definisjoner for Ă„ komme med tall som ikke sammenfaller med noen som helst standarder for regnskapsfĂžring.

Det er ikke en eneste post i denne trÄden fra deg som vÊrt informativ, spÞrrende eller opplysende.

Det har vért nonstop fjas fra ende til annen med ting dradd ut av kontekst, direkte feil eller rett og slett vill diktning


Har du gÄtt pÄ en kjempesmell eller?

7 Likes

MÄ vÊre mange som har gÄtt pÄ en smell her. Kan ikke tro alle har inngang pÄ 40

1 Like

Personlig har jeg begge deler. Men det er et bevisst valg.

Jeg har hatt en langsiktig posisjon som jeg har hatt siden forrige gang den var pÄ 40 tallet. Men der har jeg vÊrt fullstendig inneforstÄtt at det kunne falle nÄr det var pÄ 150 kr. Planen pÄ denne var Ä sitte til veksten i USA var pÄ god gli. Men covid spente bein pÄ dette, men samtidig har Kina-avtalen kommet inn som hÞyaktuell. Og vil iallefall se hva dette kan kaste av seg.

Og pga. dette har jeg tradet PHO aktivt i parallell. Som funket veldig bra.

Surt Ä se store deler av langsiktige posisjonen krympe? Seff, men sitter ikke pÄ forumet og spyr ut eder og galle og skylder pÄ alle andre. Mitt valg, min risk, mitt ansvar.

5 Likes

Har ikke fulgt sÄ nÞye med pÄ denne, gÄr sin gang

4 Likes

Q3
samma gamle leksa. Nok et elendig resultat - men fantastiske aktiviteter og fremtid.

1 Like

Med fasiten i hÄnda : ca -11 % fra q2 til q3. Q3 i USA er svakere enn vi burde forvente. Det kan vÊre at frafall av flex scope og innsalg av/konvertering til Saphira pÄvirker omsetningen negativt i en overgangsperiode.

Omsetning siste 12 mnd Nord-Amerika ( tall beregnet og er ikke helt nĂžyaktig):

Europa fortsetter den hyggelige trenden:

6 Likes

Trenden for utplassering nye scope (nye klinikker med blc), som er motoren for omsetning pÄ litt sikt, er veldig positiv

9 Likes

Ny nedtur som forventet

1 Like

DnB bommet pÄ kostnader. 114 mill NOK i 2Q, men ned til 97,3 mill NOK i 3Q. 16,7 mill lavere. Det ga dermed betydelig bedre resultat enn det DnB forespeilet.

Nettoresultat egen drift -5 mill. NOK i 3Q23 og totalt -4,7 etter Ă„ ha mottatt 0,3 mill i andre inntekter. Cash falt fra 258,9 til 255,1 mill NOK.

1 Like

Virker Ä slÄ Nornes bunnlinjeestimater, men skuffer litt pÄ topplinja. Hhv PHO og est:

Revenue: 107,5 vs 115
EBIT: -3,9 vs -6,4
Net: -4,7 vs -8,7

2 Likes

Fra rapporten:

Q3 2023 Cysview revenues in North America
increased by 2% YoY to NOK 43.6 million (NOK 42.9
million). The increase was driven by 5% higher
pricing for Cysview kits, and a NOK 2 million benefit
from foreign exchange, partially offset by a 9%
decline in Cysview kit sales, due to lower flexible
cystoscopy unit volume year over year.

Veksten tar seg nok opp igjen nÄr de har fullfÞrt utfasing av flex.
Var dette siste Q med negativt EBIT? I 2024 bÞr selskapet klare Ä vise stÞrre og stÞrre blÄ tall, for hvert kvartal.

4 Likes

Dette Q var for meg en stor lettelse. Noe negativt, men ogsÄ mye positivt i rapporten.

Mindre kostnader enn ventet fra hus.

Europa virker bunnsolid.

Us siste bevegelse av utfasing kan det synes som.

Anticipating large purchasing order Q4

HEXVIX : expect NDA submission before YE 2023

CEVIRA: TBD positive results to be presented at future medical conference.

Communication with regulatory G in coming months

3 Likes

Kanskje for de som har skylapper pÄ og ikke klarer Ä se det store bildet

5 Likes