Det blir det nok. Selvom jeg personlig puster med lungene
Det er helt sprÞtt hvis PHO ikke daglig monitorerer nyhetsflyten fra Asieris. Jada, det er Asieris som har fullt ansvar for Cevira, men nyheter derifra har potensielt store konsekvenser for PHO sin Þkonomi. Med det sentimentet som er i aksjen sÄ burde det vÊre hÞyt oppe pÄ agendaen til DS Ä formidle klart, tydelig og umiddelbart at komplette data fra Cevira ventes pÄ en spesifikk dato
Er enig i at PHO godt kunne vÊrt mer pÄ ballen med Ä bÞrsmelde Asieris events, for Ä sikre lik tilgang pÄ informasjon.
NÄ er vel tross allt Cevira solgt til Asieris og selv om Photocure sannsynligvis fÄr gode inntekter fra milestones og royalties tenker jeg DS har fullt fokus pÄ selskapets egen drift og utvikling
Jeg kan se og anerkjenne det poenget. Samtidig; penger i kassen er relevant for driften. Og ok, jeg kan ogsÄ forstÄ om de vil vente til pengene faktisk er pÄ konto og rapportere det i kvartalsrapportene. Men jeg skjÞnner ikke hva der skulle skade Ä melde det
Helt Äpenbart veldig store verdier ved en eventuell markedstilgang NDA Cevira bÄde milestones, royalties for Photocure og store verdier for deres partner. At det ikke meldes er ikke bra mener jeg. Men jeg er langt fra noen biotek ekspert.
Det er ogsÄ viktig informasjon om at partner oppretter eget fokusomrÄdet hvor Cevira i meldingen omtales som core asset. Og Asieris sier de vil Þke sin investering. De har hentet inn kommersielle krefter til dette skrives det og de jobber proaktivt med myndigheter og NDA. Og det opplyses om nÄr komplette data fra Cevira skal presenteres i medisinsk konferanse. Klart PHO skal melde dette. Mye verdidrivere og info her. Spesielt innen bioteksektoren er vel dette helt Äpenbare driver og kurssensitivt? Det er tross alt fase III studie hvor det sÞkes markedstilgang.
Tipper at det kommer en melding om nÄr Cevira data skal presenteres om ikke annet? Kanskje ogsÄ info om proaktiv NDA jobbing og fokus kommersialiseringskreftet og Þkt investering fra Asieris som omtaler Cevira som core asset. Kanskje noe info ogsÄ om myndigheter som de ogsÄ skriver er pÄ ballen? Vil vÊre rart Ä ikke melde slikt i denne sektoren hvor det er helt vanlig? Eller bommer jeg?
Tenk hvor fÄ aktÞrer i markedet som har fÄtt med seg Asieris sin melding som har stor betydning for PHO. Utrolig! En melding pÄ Oslo bÞrs som viser til Asieris sin melding er enkelt og pÄ sin plass?
Cevira er etter min oppfatning ikke solgt - det er inngĂ„tt en avtale som gir Aseris tilgang til de immaterielle verdiene/eiendelene som eies av PHO (patenter mv) og at en kan bruke dette i âprodukteneâ, mot at PHO fĂ„r engangsutbetalinger/royalties. Hadde det vĂŠrt et salg, ville Aseris kun betalt en engangssum ved overdragelsen av de immaterielle eiendelene. Dette er derfor etter mitt syn en viktig del av virksomheten til PHO - selv Aseris har ansvaret for videreutvikling/kommersialisering/salg - og pĂ„ sikt kan denne avtalen etter min oppfatning vĂŠre den aller viktigste inntektskilde for PHO. Utviklingen og det som skjer ift Aseris, vil derfor slik jeg forstĂ„r det vĂŠre informasjon PHO er pliktig til Ă„ bĂžrsmelde - er info som er viktig for aksjonĂŠrene/markedet Ă„ vĂŠre kjent med.
Enig lurer pÄ om BÞrsloven, Lov om regulerte markeder, inneholder krav om dette. skal se etter.
Fant denne; BĂRSNOTERTE SELSKAPERS
OPPLYSNINGSPLIKT
Den lÞpende informasjonsplikten for selskaper bÞrsnoterte pÄ
Oslo BĂžrs
Under generelle bestemmelser stÄr det om alvorligheten av at noen har kursensetiv informasjon og andre ikke. Hele problemstillingen virker Ä vÊre komplisert og noe PHO burde se pÄ. Her er noe av teksten;
Informasjonsplikten for bÞrsnoterte selskaper mÄ ses i sammenheng med forbudet mot
ulovlig innsidehandel slik dette er definert i verdipapirhandelloven. Det vil alltid vĂŠre noen
som sitter pÄ mer informasjon om selskapet enn den vanlige investor, det vÊre seg
administrativt ansatte, styremedlemmer eller innleide konsulenter og rÄdgivere mv. Disse
hadde etter den gamle vphl § 2-1 ikke anledning til Ä tegne, kjÞpe eller selge aksjer i
selskapet dersom man satt pÄ informasjon som var egnet til Ä pÄvirke kursen og som ikke
var offentlig tilgjengelig eller allment kjent i markedet. Bakgrunnen for at det mÄ vÊre slik,
er hensynet til likebehandling av aksjonĂŠrer og tilliten i markedet. Det vil vĂŠre helt
Ăždeleggende for den generelle tilliten hos investorene dersom man til stadighet opplevde at
mange personer satt pÄ ukjent informasjon og dermed kunne posisjonere seg i forkant. Et
forbud mot innsidehandel er sÄledes ansett som vesentlig for et velfungerende
sekundĂŠrmarked. De nĂŠrmere reglene om hvordan innsideinformasjon skal behandles
internt i selskapet for Ä unngÄ misbruk samt registrering av innsidere, vil ikke bli
gjennomgÄtt i denne oppgaven.
Asieris har bÞrsmeldt dette, og informasjonen er kjent. Photocure bruker tydeligvis en skjÞnnsbasert tilnÊrming for hvilke nyheter rundt Cevira de velger Ä bÞrsmelde selv. Denne, som omhandler dato og type kongress for publisering av data, mÄ en da anta de ikke anser som viktig nok verdig en egen bÞrsmelding. Det blir hÞyst sannsynlig nevnt i Q4-rapporten neste mÄned (som er fÞr kongressen). Dette kan ha noe Ä si for valget Ä ikke bÞrsmelde dette separat.
SĂ„ kan man vĂŠre enig eller uenig i dette tilnĂŠrmingen, og eventuelt gi en tilbakemelding til selsapet angĂ„ende det, og sĂ„ gĂ„r man videreâŠ
Jeg tror ikke noen ville klandre selskapet i Ă„ vĂŠre overivrige om de sendte ut en melding om dette.
PHO valgte Ä bÞrsmelde nÄr Aseris skulle presentere resultatene fra fase III (Hexvix) - og det er etter mitt syn stÞrre interesse den informasjonen som Aseris meldte i gÄr vedrÞrende Cevira og prosessen videre. SÄ kan en alltids diskutere om selskapet er lovpÄlagt Ä gjÞre det - men at det har stor informasjonsverdi for aksjonÊrene/markedet til PHO mener jeg at det har.
Kanskje fordi bÄde annonsering av dato og kongress og selve publiseringen skjedde fÞr Q3, til forskjell fra nÄ?
Dette mÄ du jo nesten ta med selskapet slik de fÄr vurdert dette til neste anledning.
Jeg mener de ville tjene pÄ Ä vÊre mer aksjonÊr vennlige ved Ä vÊre sensitive pÄ hva som egentlig gavner selskapet. IR har hÞy prioritet for de aller fleste bÞrsnoterte selskapene.
Det blir kanskje ikke mindre spekulasjon av at selskapet ikke melder om verdifull informasjon om Cevira og sĂžknad osv om markedstilgang fra deres partner sin melding?
Kanskje har Photocure mye pÄ gang? M&A ? Who knows
Asieris meldte uansett mye godt nytt og tekinvestorer fikk det med seg. En trĂžstđ. Hadde kanskje vĂŠrt fair at alle fikk lik info av dette slag framover. Samlet sett var Asieris sin melding verdiĂžkende etter min mening og det mener jeg langt ifra er Ă„ ta i hardt? Samtidig viser det at Photocure er milesvis unna og sĂ„kalt «hausse». Men denne burde vĂŠrt meldt. Tror alle norske noterte biotekselskap hadde meldt dette om en av sine asset i fase III skal levere komplett data og partner med avtale om milestones og royalties skriver Cevira core asset i ny avd hvor selskapet vil Ăžke investering, ansetter og proaktivt jobber med NDA og kommersialisering osv. Samlet sett krutt i den meldingen?
Hvor ofte er det forunt for biotekselskap Ă„ hĂžre ordet kommersialisering, NDA, core asset, Ăžke investeringer, royalties, milestones osv om sin fase III studie?
Ja slik situasjonen er nÄ gir Asieris oss informasjon som kan vel kalles innsideinformasjon og vi kan posisjonere oss foran resten av markedet, Det samme skjede 20. september da end point for phase III Cevira be offentliggjort av Asieris og vi kunne handle aksjer lenge fÞr resten av markedet ble informert. I sÄ henseende kan vi takk Asieris og vaske vÄre hender. Men det er et men her og burde ikke DS ta en prat med Asieris om dette for Ä samordne informasjon.
Dette er Ă„ dra det vel langtâŠ
Forrige gang ble ikke Photocure informert i forkant av bÞrsmeldingen til Asieris. Derfor ble det et opphold mellom bÞrsmeldingene. Informasjonen var ogsÄ av en annen nyhetsverdi som definitivt burde (og til slutt ble) bÞrsmeldt av Photocure.
Denne gang kan vi vel anta at Photocure ble informert, men har valgt Ă„ heller melde dette i den kommende kvartalspresentasjonen. Det er ikke snakk om innsideinformasjon da Asieris har bĂžrsmeldt dette. Informasjonen er dato og kongress for publisering av data, som er etter Photocure sin kvartalspresentasjon og er noe selskapet tydeligvis har vurdert er tilstrekkelig.
Mye enig i det du skriver.
Og litt uenig. For dette burde meldes da det etter min mening er betydelig verdidriver i Asieris sin melding.
NÄr biotek er i fase III, oppnÄdde endepunkter og safety profil og nÄr det skal presenteres komplette data her i mars er det verdifullt. Samtidig er det viktig at en partner som faktisk skal betale royalties og milestones (mulig betydelig verdier) OG satser med ansettelser, Þkte investeringer, oppretter business unit hvor Cevira blir kalt core asset OG at de jobber proaktivt med markedstilgang OG skriver om kommersialisering, ja da lukter der svidd?
Hvis en skal regne pÄ verdier i siste fase og mulig kommersialisering i biotek, da er det betydelige verdier? Gitt den store risiko og volatilitet med tilhÞrende stort utfallsrom kan det vÊre naturlig Ä vurdere at det her er informasjon her som minsker Utfallsrommet og Þker sannsynligheten noe for markedstilgang? Det er helt ved mÄlstreken? Slike smÄ/store endringer vil kunne gi betydelig Þkt vurdert mcap i biotek? Eller?
Hvorfor skal det ikke meldes? Har for Þvrig slÄtt meg helt i ro med at tekinvestorer fikk dette med seg. Det er bra. Synes bare det er veldig unfair infoflyt nÄr det dreier seg om ovennevnte faktorer.
Hva skal en regne pÄ i meldingen til Asieris?
Det eneste som er nytt er at Asieris gjÞr organisatoriske endringer, og at data for Cevira vil bli publisert i Mars pÄ EUROGIN i Mars.
For Ä snu pÄ flisa. Hvorfor er det nÞdvendig Ä melde dette i egen bÞrsmelding og ikke meddele pÄ kvartalspresentasjon 3-4 uker i forkant av EUROGIN?
Asieris Pharmaceuticals (Stock code ïŒ688176.SH) has announced its set-up of the Womenâs Health Business Unit for commercialization. This strategic move is designed to enhance the companyâs focus on genitourinary diseases and strengthen its position in womenâs health. The new business unit will center around core asset APL-1702, a potentially first-in-class non-surgical treatment of cervical high-grade squamous intraepithelial lesions. Asieris Pharmaceuticals will leverage both in-house discoveries and external partnerships to enrich its gynecological portfolio, thereby reinforcing its leadership in womenâs healt
APL-1702, a photodynamic drug-device combination developed for the treatment of cervical high-grade squamous intraepithelial lesions (HSIL), has demonstrated positive results in the global international multi-center phase III clinical trial, and the complete data will be released at EUROGIN in March 2024. APL-1702 is on track to become the worldâs first product with proven efficacy in the non-surgical treatment of HSIL. The company is proactively preparing for New Drug Application (NDA) procedures.
Om informasjons plikten;
bÞrsforkriftens § 5-2 fÞrste ledd om det forelÄ
âopplysninger (âŠ) som mĂ„ antas Ă„ vĂŠre av ikke uvesentlig betydning for kursen pĂ„
selskapets aksjer.â
HÄper at PHO og DS har kontroll pÄ dette.
Ta med disse avsnitt ogsÄ sÄ blir det litt mer generelt enn utvalget.
Men vi er ikke sÄ uenig altsÄ
Enhancing Leadership in Gynecology, Asieris Pharmaceuticals Appoints Sophia Cao to Lead the Newly-Established Womenâs Health Business Unit, Accelerating Strategic Expansion
«Prioritizing womenâs health and bolstering efforts in the prevention and treatment of cervical cancer hold significant social importance. The China National Program for Womenâs Development (2021-2030), issued by the State Council, identifies âwomen and healthâ as the top priority . In November 2020, the World Health Organization (WHO) released a Global Strategy to Accelerate the Elimination of Cervical Cancer. In response, ten Chinese ministries, including the National Health Commission, jointly formulated the Action Plan to Accelerate the Elimination of Cervical Cancer (2023-2030) as part of the Healthy China 2030 initiative. The objective is to achieve a 70% screening rate for cervical cancer among women of appropriate age and a 90% treatment rate for patients with precancerous cervical lesions by 2030.«
-« The new business unit will center around core asset APL-1702»
-«Sophiaâs previous roles include serving as the head of womenâs health at Organon China , where she led long-term business strategy, implemented multi-channel business models, and spearheaded transformative initiatives to propel business growth. She also held the position of Chief Marketing Officer at Sanofi Pasteur China. Prior to that, she dedicated 16 years to Eli Lilly China, serving as Marketing Director, Specialty and Retail, and Commercialization Head, Osteoporosis, Emerging Market. In these roles, she developed domestic and international commercialization strategies for various products .
Dr. Kevin Pan, Founder, Chairman and CEO of Asieris Pharmaceuticals, stated, â The establishment of Womenâs Health Business Unit is a testament to our steadfast confidence and commitment to our gynecological pipeline, with APL-1702 as the cornerstone . This move solidifies our leadership in womenâs health in China. We are confident that Sophiaâs invaluable industry experience, unique business insights, and strategic thinking will expedite our strategic goal of becoming a leader in womenâs health . Moving forward, we will continue to increase our investment in this field, making a positive contribution to womenâs health in China and worldwide , particularly in the realm of cervical cancer prevention and treatment.â