Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 2

Litt snodig at aksjen er sÄpass stabilt og klart ned i dag pÄ en dag der stort sett alt annet er i grÞnt. Spesielt nÄ hvis vi er like ved en bÞrsmelding. Er jo ikke noe short heller

Vel jeg fikk igang en diskusjon i stedet for et dĂždt forum og for meg nytting informasjon.

Her kommer en tragisk historie som jeg har kviet meg for Ă„ skrive:

Jeg solgte mine nesten 40k i slutten av august, rett fĂžr oppgangen. Da hadde jeg sittet i ro nĂŠrmere 5 Ă„r. Hadde jeg holdt ut noen uker lenger hadde jeg vĂŠrt et par millioner rikere i dag.

hvorfor solgte jeg? sentimentet var elendig, her og globalt. DS hadde vÊrt optimistisk litt for mange ganger uten at resultatene fulgte med. Bruksfrekvensen pÄ rigide skop gikk nedover og jeg hadde tapt penger pÄ andre lovende aksjer som ikke snudde oppover igjen. BoliglÄnet var plutselig hÞyere en portefÞljen og jeg begynte Ä snakke med konen om det. Hun fikk panikk, og det gjorde jeg etterhvert ogsÄ.
For en sikkerhets skyld solgte jeg ogsÄ mine 12k i Ultimo.

Men jeg har ogsĂ„ et poeng til noen av skribentene her. Det er en slags dynamikk pĂ„ aksjeforum hvor behovet for informasjon er stĂžrre enn mengden reel informasjon. SĂŠrlig i perioder hvor markedet er uavklart. At det er smĂ„prat betyr ikke at tomrommet skal fylles med fri fantasi. I august var denne trĂ„den full av sutring pĂ„ kursen og konspirasjoner av typen: “kanskje Egberts sluttet for Ă„ hjelpe Asieris Ă„ kuppe Photocure.” Poenget mitt er at det pĂ„virker. Det pĂ„virket i alle fall meg der og da, selv om jeg vanligvis er en balansert person.

Dere som var lurere en meg fÄr ha lykke til videre. Gudene skal vite at jeg angrer pÄ beslutningen jeg tok etter noen sÞvnlÞse netter i august. Min ASK som for et Är siden var 2 millioner i pluss lukket jeg ned fÞr jul med syvsifret tap.

22 Likes

VÊrt der, i andre aksjer pluss U, men valgte heldigvis Ä sitte gjennom. Bare marginalt i minus over de siste to Ärene nÄ.

Uansett stor dose sympati herfra.

P.S Du skulle droppa Ă„ snakke med kona :grimacing:

1 Like

Det er kanskje det jeg angrer mest pÄ. Hun sÄ bare et problem og ville ha det bort.

5 Likes

Cevira APL-1702 frontes nÄ sammen med Vesique (APL-1202) pÄ Asieris sin hjemmeside under Products. Kan ikke huske at de har vÊrt frontet, utover Ä ligge i Pipeline.

9 Likes

Hej Norge

MicMic: nok det meste ĂŠrlige indlĂŠg som er set lĂŠnge pĂ„ Forum – du rammer plet med at man bliver pĂ„virket af alt smĂ„prat.
Det fortÊller ogsÄ lidt om hvor fÄ der egentlig har indsigt og bare kommer med Tullprat.

Har vÊret i samme bÄd som dig, men handler ikke for lÄnte penge mere, ej heller mere end jeg har rÄd at tabe, jeg valgte at holde gennem hele perioden med svie og smerte og konens piveri.

Meget ĂždelĂŠggende for PHOs aktiekurs var da Spetalen hejret med kursen – angre at jeg ikke solgt pĂ„ 150 — magen til Bjellesauer skal man lede lĂŠnge efter.
Spetalen udnytter at Oslo bĂžrs er en Cowboy bĂžrs som det Vilde Westen.

Dansken

6 Likes

Dette var en trist dag, ned 4,76% pÄ ganske hÞyt volum (7,3 millioner kr)

Det betyr at vi er tilbake pÄ negativ avkastning i Är :disappointed_relieved:

Jeg tror heller ikke at det kommer en melding - og jeg synes det er kritikkverdig at PHO ikke ennÄ har fÄtt til en ordning om Ä samkjÞre kurssensitiv informasjon. Dette er ikke fÞrste gang - blant annet fikk en her (pÄ tekinvestor) vite mange timer fÞr det ble bÞrsmeldt at Asersis hadde oppnÄdd suksess i fase 3 (Cevira). Kursen steg vel med nesten 40 % fÞr markedet fikk denne informasjonen gjennom egen bÞrsmelding. Det er ikke bra

Selv om Aseris har ansvaret for gjennomfÞringen av studiene, sÞknadsprosessen, kommersialiseringen og salget - vil denne informasjonen, som fÞlge av avtalen PHO har med Aseris, i mange sammenhenger vÊre meldepliktig i Norge. Dette er et ansvar som ligger hos PHO - og generelt er min oppfatning at PHO ikke har gjort nok for Ä fÄ innsikt i det Aseris driver med, og pÄ den mÄten ivareta bÄde sine egne og aksjonÊrenes interesser. Det er ganske utrolig at PHO ikke vet at resultatene fra Cevira skal presenteres i mars (fÞr Aseris meldte det) - og fÄr delt denne informasjonen med sine nÄvÊrende (og nye potensielle) aksjonÊrer. Aseris er ogsÄ i en prosess med NDA sÞknad - og med ev. fast track kan det gÄ raskt - med godkjenning alene i Kina kan det potensielt gi 15 mUSD i engangsutbetaling (jeg har ikke klart Ä fÄ innsikt i om en vil kjÞre et parallelt lÞp i Europa/USA - men i bÞrsmeldingen fra Aseris ksn det virke som at en snakket om sÞknader i flertall
 (jeg tviler ogsÄ pÄ om PHO vet). Blir spennende Ä se hvor lenge PHO melder det etter at Aseris har gÄtt ut med den informasjonen

NĂ„r det er sagt - jeg har stĂ„ltro pĂ„ at Aseris snart har fĂ„tt godkjent sĂžknaden, og med informasjonen som Aseris ga virker det som at en ogsĂ„ er godt i gang med Ă„ vĂŠre klar til Ă„ starte “salget”.

4 Likes

De er de samme som trykker den nedover hele tiden. HandlemÞnsteret i denne aksjen har ikke vÊrt normalt pÄ lang tid.

2 Likes

M73102 – ganske enig hvad du skriver.

Kan vi komme til at se en “Fast Track” godkendelse i kina inden 13. marts ???

DK

1 Like

Med dagens fall er det tilnÊrmet status quo fÞr vi fikk vite at resultatene fra Cevira blir presentert i mars. PÄ tirsdag, nÄr kursen steg med 8 % var omsetningen pÄ ca 14 mill - mens omsetningen samlet for gÄrsdagen og i dag (nÄr kursen falt hhv. 3 og 4.6 %) var pÄ ca 12.4 mill.

Det som jeg synes er besynderlig, er at kursen I dag er faktisk bare noen kroner hÞyere enn i 2019 nÄr Cevira avtalen ble inngÄtt. I 2024 skal de positive resultatene fra fase 3 snart presenteres - og sÞknaden til NDA snart sendes inn (om den ikke allerede er levert), og vi nÊrmes oss altsÄ snart salg og royalties/etterhvert stÞrre engangsutbetalinger. Markedet for Hexvix er ogsÄ utvidet siden 2019 gjennom avtalen med Aseris, og selv om det er noe frem i tid, er enn ogsÄ her i gang med sÞknadsprosess. SÄ klart - det har vÊrt noen utfordringer ift scope/salg i USA (cys) som har vÊrt negativt for kursen - men her skjer det ogsÄ en del positivt.

Jeg tror kursen derfor vil fortsette den positive trenden - og ovennevnte er grunnen til at jeg er aksjonÊr i PHO. Alle mÄ selvfÞlgelig gjÞre sine egne vurderinger:)

4 Likes

Dette blir bare spekulasjoner fra min side - men nĂ„r en ser “handlekraften” til Aseris, og hvor mye fokus myndighetene til Kina har nettopp pĂ„ dette omrĂ„det (kvinners helse mv), er jeg rimelig overbevist om at Aseris og myndighetene i Kina har hatt en tett dialog etter at resultatene fra Fase 3 ble kjent - og at beskjed om fast track kan komme raskt. Det er nok heller ikke lenge fĂžr sĂžknaden er sendt (om det ikke allerede er gjort).

1 Like

M73102 SpĂŠndende !!

1. november meddelte PHO at Asiseris har indgivet ansĂžgning for HEXVIX til NMPA.

Skal vi fÞlge mÞnstret sÄ ser vi vel en bÞrsmeddelse fra PHO/Asireris nÄr der indgives ansÞgning for Cevira til NMPA ---- men som Hayen skriver kÞrer Asireis deres eget lÞb, sÄ alt kan ske

DK

1 Like

Ikke veldig overrasket over at den tar en tur ned mot 65 igjen, men det kunne like gjerne vÊrt unngÄtt med litt proaktive bÞrsmeldinger fra PHO sin side.

5 Likes

Dette kan vÊre noe av grunnen til at mange gevinstsikrer sÄ fort kursen begynner Ä gÄ. Jeg vurderer ogsÄ dette nÄ.

8 dager siden:

Hvis man ikke har tenkt Ä trade, sÄ er det enormt kontraproduktivt Ä sitte og stirre pÄ kursen hver dag hvis det tynger humÞret sÄ voldsomt.

Aksjen kan typ falle til 56 og fremdeles vĂŠre i opptrend, og SMA50 som straks er kommet opp til 60 er et snitt som veldig ofte blir testet.

5 Likes

HÄper den faller til 55 samme dag som CALTX fÄr klarhet i nye KDIGO guidelines
 da blir det Ä bytte over.

Er man medlem her sÄ fÞlger man ogsÄ med pÄ kursen. Men hvordan man forholder seg til opp/nedturer toner seg nok meget forskjellig.
Klart det er noe dritt nÄr kursen faller tilbake som i dag. Det harmonerer jo heller ikke med det som skjer i Kina sÄ da blir man litt i stuss.

1 Like

Mulig jeg misforstÄr deg Kreinh - men mener du at grunnen til at folk gevinstsikrer er fordi kursen gÄr hÞyere enn i 2019, nÄr Cevira avtalen ble inngÄtt?

Merker at synet pÄ PHO skifter veldig fort hos mange skribenter - avhengig av om kursen stiger eller faller. NÄr kursen stiger, virker alt positivt - mens nÄr den faller, er alt mÞrkt og en mister raskt troen pÄ selskapet. Det ligger kanskje i vÄr natur
 Vi har alle forskjellige investeringsstrategier - noen baserer seg pÄ TA og trader kanskje daglig, mens andre vurderer det fundamentale og er kanskje mer langsiktig. Personlig tror jeg det er viktig Ä ha en klar plan - og vÊre tro mot den. SkjÞnner godt at en kan bli pÄvirket av det som skrives - eller at kursen gÄr opp/ned - hvilket etter mitt syn tilsier at en bÞr vÊre forsiktig med Ä lese alt som skrives, samt fÞlge med pÄ kursen daglig.

Etter mitt syn har vi fÄtt flere positive bekreftelser det siste Äret, som understreker at PHO er pÄ vei i riktig retning - der Cevira for min del virkelig kan bli innbringende for PHO (og her er vi pÄ opplÞpssiden). I aksjeverden kan en derimot ikke alltid bli klok pÄ kursutviklingen - derfor er tÄlmodighet viktig, og en bÞr ofte stille seg spÞrsmÄlet; er det noe som har skjedd den siste tiden (fundamentalt/TA) som gjÞr at jeg bÞr endre planen/ha mindre tro pÄ selskapet/caset? Jeg klarer hvertfall ikke Ä se at det er endringer i det fundamentale som tilsier at jeg bÞr selge aksjer i PHO nÄ som kursen er pÄ kr 66 (nÄr jeg ikke solgte i gÄr pÄ kr 71). Dette er derimot kun mine tanker:)

6 Likes