Det er ihvertfall lite som minner om en nyttÄrsrakett. Noen hadde kanskje posisjonert seg for det, og kaster kortene?
Eller to tilbake. Skyldes det mangel pÄ bekreftelse pÄ Asieris-meldingen?
Gode tanker du kommer med. Enig i at det er smart Ă„ legge en plan og holde seg til den. Men det viktigste er ikke Ă„ legge en plan, men huske hvor du har lagt den. Hvis ikke blir det vanskelig Ă„ fĂžlge den. ;-))
Som du selv sier, det er mange strategier man kan fÞlge. Enkelte har faste prosentgrenser for salg; gÄr den 20% opp sÄ selges aksjene. Det samme om den faller 10%. Lett Ä si, men slett ikke sÄ lett Ä fÞlge. For nÄr kursen gÄr opp, blir man grepet av grÄdighetene og Þnsker enda noen prosenter fÞr man selger. Og nÄr den gÄr ned, sÄ har man alltid et hÄp om at den skal snart snu opp igjen.
Det man derimot oppnÄr ved Ä fÞlge en slik startegi, er at nÄr den gÄr opp og nÄr 20% gevinst, sÄ vil man ved salg slippe at man mÄ vÊre med pÄ nedturen, nÄr kursen snur pÄ f.eks. 22%. Og det samme nÄr kursen gÄr ned; selger man pÄ 10% verditap, sÄ slipper man Ä fÞlge med ned til 20, 30 og 40 % tap i et lÞnnlig hÄp om at kursen snart skal snu.
Eb annen ting er bruk av stop loss. Den advarer jeg imot. Har selv brukt stop loss en gang, en gang for mye. Aldri mer.
Men hver enkelt mÄ finne ut hvilke strategi som passer for seg og sin Þkonimi. Aksjer vil alltid ha i seg en viss risiko. Det kommer man ikke fra. Og uansett om risikoen er 10% eller 90%, sÄ kan man gÄ pÄ et smertelig tap. Spesielt innen biotec hvor det i mange tilfeller dreier seg om vinn eller forsvinn. Slik er det ikke i PHO, ettersom de er ferdige med Ä utvikle Hexvix. PHO er kommet over i den kommersielle fasen. Og som det pÄpekes, Civira vil kunne gi PHO betydelig inntekter i Ärene som kommer. Samtidig sÄ tror jeg nok at man mÄ forvente at kursen vil vÊre rimelig volatil i mÄnedene som kommer. Dersom man ikke orker det, sÄ mÄ man nesten ta en avgjÞrelse pÄ hvorvidt man vil fortsette som aksjonÊr i PHO, eller om man skal finne seg en mindre volatil aksje Ä sitte i. Uansett, vi gÄr spennende tider imÞte som PHO-aksjonÊrer.
Hej, SĂžren!
Jeg lĂŠser medfĂžlelsen og omtanken mellem linjerne, og takker for det!
Men de gode rĂ„d kommer jo lidt i samme kategori, som nĂ„r nogen falder pĂ„ isen, og man stĂ„r ved siden af og siger: âpas pĂ„, det er glat!â - samtidig som de ligger dernede.
PS. Spetalen kĂžrte kursen til 120+ fĂžr Covid. Turen opp til 150 var det Briarwood, som sto for.
Denne gÄr jo delvis pÄ temaet fra mitt innlegg tidligere pÄ dagen, sÄ jeg svarer en gang, og sÄ skal jeg la vÊre Ä gnÄle mer.
Jeg er helt enig. Buffet-strategi. Det var ogsÄ sÄnn jeg investerte, men sÄ ble jeg fanget pÄ et psykologisk uheldig tidspunkt og begynte Ä lure. Jeg trodde aldri det kunne skje for meg.
Saken er at nĂ„r kursen gĂ„r sakte ned over tid, som den gjorde over 6 mĂ„neder (ikke daglige, ukentlige eller mĂ„nedlige svingninger), er det lett Ă„ begynne Ă„ tvile. Og nĂ„r man tviler sĂžker man infoâŠ
Ă
skylde pÄ forum blir jo ansvarsfraskrivelse, og det er ikke min hensikt. Men jeg stÄr ved at enkelte deltakere med fordel kan tenke mer fÞr de skriver.
Jeg er ogsÄ av de som mener selskapet kunne tatt et par grep, nÄr kursen siger fra 120 til 40. Kanskje en ekstra Q&A session, kanskje et par smÄ tilbakekjÞp som de jo har hjemmel for ihht. vedtektene. Her deler vannene seg nok mellom de som mener selskapet skal ignorere aksjekursen, og vi som mener det er ok Ä ta smÄ grep for Ä ta vare pÄ langsiktige aksjonÊrer. Jeg vil gjerne utdype med et eksempler fra Q1: DS blir spurt om Cevira og svarer at han ikke forventet Ä fÄ spÞrsmÄl om det. Han kunne ikke svare. Basic spÞrsmÄl om Cevira. I mai. Etter at kursen hadde droppet dramatisk. Det er jo klart at aksjonÊrene var sugne pÄ info om den potensielle blockbuster.
En ting er det at Pho ikke bÞrsmelder store nyheter fra Asieris, selv om de nÞdvendigvis er pÄregnelig kursdrivende for Photocure.
Men hvorfor har ikke Asieriskursen steget pÄ de siste nyhetene?
Asieris er allerede hÞyt priset, selv om kursen jo har vÊrt vesentlig hÞyere. Men det regnes med at det er de generelle forholdene i Kina som er Ärsaken, med store nedskrivninger og konkurser i eiendomsmarkedet. Det pÄvirker det totale kursbildet i Kina. Men det er litt besynderlig at kursen ikke har fÄtt noe oppgang etter den siste svÊrt positive meldingen fra Asieris. Og helseaksjer har ikke mye felles med eiendom Ä gjÞre. Vi mÄ regne med at de stÞrste eierne i Asieris allerede sitter posisjonert og i liten grad pÄvirker kursen.
Noen som har synspunkter?
Bidrar den labre Asieriskursen til Ă„ holde igjen Photocurekursen?
Godt Ă„ ha et forum som tekinvestor som v.h.a. mange dyktige skribenter deler sine meninger og Ă„pner opp for info som nok for mange nok ville vĂŠrt tungt Ă„ oppdrive om en satt helt alene .
Det sagt sÄ er det nok ikke helt uten fare Ä bli mange timer i dÞgnet pÄ et slikt forum , pÄvirket , ja i aller hÞyeste grad.
Dette PHO selskapet er et lite mysterium (og har alltid vĂŠrt det)
Tenk ut et scenarie og nÄr det er over sÄ skjedde ALLTID det motsatte , altsÄ total mangel pÄ logikk.
Da resultatene av cevira fase II ble gitt av selskapet til markedet sĂ„ var jo resultatene meget gode men hva skjerâŠkursen faller.
Det hele grenser til komikk og dette forholdet gjentar seg hele tiden sÄ , ja , hva skal en kalle dette for , ,(noe dritt).
Ja , det kan en jo alltid mene.
Saken er jo den at en lÄser inn stor risiko som en mÄ ha muligheter for Ä hÞste av og i biotek sÄ er denne innhÞstningen Þkning i kursen.
Da blir jo det hele bare tull nĂ„r aksjen ikke reagerer pĂ„ gode meldinger og nĂ„r vi veldig snart nĂ„ med stĂžrste sansynlighet fĂ„r bĂ„de hexvix og cevira ut pĂ„ markedet og der er labert med kursstigning grunnet forventningerâŠja , hva er dette for noe??
Det skulle vÊrt veldig interessant Ä fÄtt en eller flere forklaringer pÄ dette merkelige fenomenet , for det er vel slik at kursen skal opp pÄ gode nyheter og ned pÄ dÄrlige.
MĂ„tte bare spĂžrre , ble litt i stuss hehe
SÄ hvorfor er jeg fortsatt aksjonÊr i PHO med ca 90% av min tilrÄdelige kapital
Punktene som kommer nÄ er min peronlige mening og ikke noen garantert sannhet
a) Den lange ventetiden for produktene er over og er snart pÄ markedet.
b) Selskapet har ikke noe sĂŠrlig med gjeld og har inntjening.
c) Selskapet har kapital
d) Selskapet har en meget spennende og unik teknologi.
e) Selskapet har et meget stort markedspotensiale og har sjanse til Ă„ bli det fĂžrende behandlings &diagnose selskapet innen sitt felt.
f) mm
NÄr et selskap med slike resurser og teknologi ikke er i stand til Ä skape entuiasme i egen leir og kursÞkningen uteblir sÄ mÄ man ha klare grunner for Ä fortsette som aksjonÊr i selskapet og det mener jeg jeg har og synes DS uttrykte det best i sitt svar under kvartalsrapporten som gikk noe som her;
Jeg garanterer at dere vil bli positivt overrasket over dataene som snart frigis Ikke helt ordrett men illustrerer vel hva jeg mener .
Dette velger jeg Ă„ tro pĂ„ og er kanskje naiv men du mĂ„ jo bestemme deg for om du skal stole pĂ„ CEOân eller ikke.
Det hele kan ende med en kapital-tilvekst som vil merkes eller sparingen gjennom et helt liv blÄst bort sÄ ta dere god tid fÞr dere investerer.
Lykke tilâââ
Photocure skal nok lykkes .
Jeg synes bÞrsmarkedet er Þdelagt for smÄ investorer mye pÄ grunn av robothandel. De som bruker det har en fordel fremfor resten. Ettersom jeg forstÄr kan den styres silk at den presser opp eller ned pÄ kursen.
Noe som var bra for oss var at vi sÄ hvilke meglerhus som kjÞpte eller solgte og da kunne vite nÄr det skjedde og se hvem som handlet. EU tok det bort, uvisst av hvilken grunn.
Det synes meg at det er ved oppkjĂžp at riktig verdi av et selskap kommer frem.
SÄ er det vel bare Ä holde ut og ikke fÞlge med sÄ tett pÄ oppturer og nedturer og hÄpe pÄ at det blir bra til slutt.
Hvorfor EU tok bort muligheten for «innsyn»? Vil anta at politikerne ble presset av de store, tunge markedsaktÞrene som sÄ muligheten til Ä tjene mer ved at smÄinvestorene fikk mindre innsyn og at handling med aksjer ble gjort mindre forutsigbart for «massen» og derved lettere for stÞrre aktÞrer til Ä «melke» markedet. Tror vi bare mÄ akseptere at vi smÄaksjonÊrer mÄ nÞye oss med Ä spille annenfiolin og spise smulene fra de rikes bord.
SkjĂžnner nĂ„ ar âwork in progressâ betyr at knallgode nyheter fra Kina blir lagt lokk pĂ„ frem til dagen da kvartalsrapporten legges fram. Kanskje for Ă„ sukre ennĂ„ et minus resultat?
Dette er dessverre akkurat den type hÄplÞse spekulasjoner som sÄ tydelig ble beskrevet i MicMic sitt innlegg i gÄr. VÊr sÄ snill, dropp det?
Jeg synes du er litt for pessimistisk angĂ„ende oss smĂ„ investorer. Warren Buffet sin partner Charli Munger sa vel noe som " the big money is not made in the day to day trading but in waiting". Jeg har innsett at jeg greier ikke trade og prĂžver etter b este evne finne en aksje eller flere som jeg ser muligheter i og sĂ„ vente. PHO er en slik aksje mener jeg, har vĂŠrt med siden 2019 sĂ„ en mĂ„ ha skikkelig tĂ„lmodighet. NĂ„ synes jeg vi er pĂ„ opplĂžpssiden og aksjen er billig, mulig nĂ„ âbig money is to be madeâ
Lige min tanke negative spekulationer uden hold i andet end at man er negativ til en aktie.
Jeg lod vĂŠr med at lĂŠse herinde sommeren over af samme Ă„rsag.
Min kone havde mere tillid til mit fremsyn sÄ jeg solgte ikke bunden selv om det kriblede da jeg sÄ hvordan renterne steg og steg pÄ huslÄnet.
InnrĂžmmer at innlegget mitt var overdrevent syrlig. Beklager det, men ventetiden tar pĂ„âŠ
Ja, âopplĂžpssidenâ har vĂŠrt lang i denne aksjen.
Enig med deg i det. Trading er heller ikke noe for meg. Selv har jeg hatt bedre hell med Ä finne selskaper jeg har tro pÄ skal lykkes og vente det nÞdvendige antall mÄneder/Är de trenger for Ä slÄ ut i blomst. Men jeg skal vÊre Êrlig pÄ at ikke alle har slÄtt til. Men alt i alt har jeg gÄtt i hyggelig pluss.
I PHO har jeg tidligere fÄtt betydelige gevinster, men fÞr pandemien gikk jeg ut av mye, inkludert PHO og det er det siste halve Äret jeg pÄ ny har tatt posisjon. Og slik utviklingen nÄ gÄr tror ogsÄ jeg at 2024 vil bli et meget positivt Är for PHO.
Det paradoksale var at det var feil Ä gÄ ut fÞr pandemien, men riktig Ä gÄ ut etter pandemien.
Den som bare hadde visst det
Synes det stort sett er slik at PHO stiger pÄ godt volum og faller pÄ lavt? Hvordan synes TA @Savepig ?
Omsatt nesten 4,2 millioner allerede
Kanskje noen begynner Ă„ se mot 25-27 januar og posisjonerer seg for data og resultater for Hexvix og her de to upubliserte kliniske studiene nevnt under som skal presenteres ved ASCO ? :
Alltid spennende med data! SĂ„ lenge de er gode
Photocure Partner Asieris to present unpublished clinical trial and real-world data on Hexvix in China at ASCO GU 2024
PUBLISHED: 15 DECEMBER 2023MEDICAL CONGRESSES & EVENTSPARTNERSHIP NEWS & EXPANSION
Photocure ASA, The Bladder Cancer Company, announces that its partner Asieris plans to present two studies in the field of bladder cancer at the 2024 American Society of Clinical Oncology Genitourinary Cancers Symposium (ASCO-GU), January 25-27 in San Francisco.
This includes a poster presentation of heretofore unpublished data from the Hexvix real-world evidence study in China (Abstract 593): âBlue Light Cystoscopy versus White Light Cystoscopy for the Detection of Bladder Cancer in China: An Analysis of Unpublished Clinical Trial and Real-World Data.â
Alt ser egentlig brillefint ut
60 millioner USD i godkjenningsmilepĂŠler som utbetales etter hvert som godkjenningen skjer, er noe vi forventer vil skje relativt snart.
PHO har ogsÄ rett til Ä motta royalties pÄ mellom 10% og 20% av globale salg basert pÄ oppnÄelse av visse salgsterskler, samt kumulative milepÊlsbetalinger pÄ opptil 190 millioner USD knyttet til globale salg, hvor en betydelig del av disse milepÊlene utlÞses dersom produktet oppnÄr blockbuster-status.
Blockbuster-status krever minst 1 milliard USD i Ärlige salg, noe som vil gi 100 millioner USD til PHO i Äret! VilkÄrene for de resterende 190 millioner USD i milepÊlsbetalinger er ikke kjent, men vil trolig bli avklart. Det er bemerkelsesverdig at kursen pÄ fredag endte pÄ kun 66,60 kr med en markedsverdi pÄ 1,8 milliarder, gitt disse forutsetningene.
Det er utfordrende Ä forestille seg hvilke hindringer som kan oppstÄ nÄr godkjenningen kommer. Royalties vil variere mellom 500 millioner og 5 milliarder kr, og sannsynligvis lande i det Þvre sjiktet.
Ingen analytikere eller medier gir Cevira og dets potensiale tilstrekkelig oppmerksomhet. Det er ogsÄ minimalt fokus hos PHO, da de ikke formidler sitt syn pÄ potensialet i presentasjonen. Det virker nÊrmest umulig Ä tape pÄ aksjen med dagens pris hvis man holder aksjen frem til godkjenningen. Utbytte og verdistigning vil vÊre enorm ved et blockbuster-salg, som det mest sannsynlig vil bli.