Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Dette var en trist dag, ned 4,76% på ganske høyt volum (7,3 millioner kr)

Det betyr at vi er tilbake på negativ avkastning i år :disappointed_relieved:

Jeg tror heller ikke at det kommer en melding - og jeg synes det er kritikkverdig at PHO ikke ennå har fått til en ordning om å samkjøre kurssensitiv informasjon. Dette er ikke første gang - blant annet fikk en her (på tekinvestor) vite mange timer før det ble børsmeldt at Asersis hadde oppnådd suksess i fase 3 (Cevira). Kursen steg vel med nesten 40 % før markedet fikk denne informasjonen gjennom egen børsmelding. Det er ikke bra…

Selv om Aseris har ansvaret for gjennomføringen av studiene, søknadsprosessen, kommersialiseringen og salget - vil denne informasjonen, som følge av avtalen PHO har med Aseris, i mange sammenhenger være meldepliktig i Norge. Dette er et ansvar som ligger hos PHO - og generelt er min oppfatning at PHO ikke har gjort nok for å få innsikt i det Aseris driver med, og på den måten ivareta både sine egne og aksjonærenes interesser. Det er ganske utrolig at PHO ikke vet at resultatene fra Cevira skal presenteres i mars (før Aseris meldte det) - og får delt denne informasjonen med sine nåværende (og nye potensielle) aksjonærer. Aseris er også i en prosess med NDA søknad - og med ev. fast track kan det gå raskt - med godkjenning alene i Kina kan det potensielt gi 15 mUSD i engangsutbetaling (jeg har ikke klart å få innsikt i om en vil kjøre et parallelt løp i Europa/USA - men i børsmeldingen fra Aseris ksn det virke som at en snakket om søknader i flertall… (jeg tviler også på om PHO vet). Blir spennende å se hvor lenge PHO melder det etter at Aseris har gått ut med den informasjonen…

Når det er sagt - jeg har ståltro på at Aseris snart har fått godkjent søknaden, og med informasjonen som Aseris ga virker det som at en også er godt i gang med å være klar til å starte “salget”.

4 Likes

De er de samme som trykker den nedover hele tiden. Handlemønsteret i denne aksjen har ikke vært normalt på lang tid.

2 Likes

M73102 – ganske enig hvad du skriver.

Kan vi komme til at se en “Fast Track” godkendelse i kina inden 13. marts ???

DK

1 Like

Med dagens fall er det tilnærmet status quo før vi fikk vite at resultatene fra Cevira blir presentert i mars. På tirsdag, når kursen steg med 8 % var omsetningen på ca 14 mill - mens omsetningen samlet for gårsdagen og i dag (når kursen falt hhv. 3 og 4.6 %) var på ca 12.4 mill.

Det som jeg synes er besynderlig, er at kursen I dag er faktisk bare noen kroner høyere enn i 2019 når Cevira avtalen ble inngått. I 2024 skal de positive resultatene fra fase 3 snart presenteres - og søknaden til NDA snart sendes inn (om den ikke allerede er levert), og vi nærmes oss altså snart salg og royalties/etterhvert større engangsutbetalinger. Markedet for Hexvix er også utvidet siden 2019 gjennom avtalen med Aseris, og selv om det er noe frem i tid, er enn også her i gang med søknadsprosess. Så klart - det har vært noen utfordringer ift scope/salg i USA (cys) som har vært negativt for kursen - men her skjer det også en del positivt.

Jeg tror kursen derfor vil fortsette den positive trenden - og ovennevnte er grunnen til at jeg er aksjonær i PHO. Alle må selvfølgelig gjøre sine egne vurderinger:)

4 Likes

Dette blir bare spekulasjoner fra min side - men når en ser “handlekraften” til Aseris, og hvor mye fokus myndighetene til Kina har nettopp på dette området (kvinners helse mv), er jeg rimelig overbevist om at Aseris og myndighetene i Kina har hatt en tett dialog etter at resultatene fra Fase 3 ble kjent - og at beskjed om fast track kan komme raskt. Det er nok heller ikke lenge før søknaden er sendt (om det ikke allerede er gjort).

1 Like

M73102 Spændende !!

  1. november meddelte PHO at Asiseris har indgivet ansøgning for HEXVIX til NMPA.

Skal vi følge mønstret så ser vi vel en børsmeddelse fra PHO/Asireris når der indgives ansøgning for Cevira til NMPA ---- men som Hayen skriver kører Asireis deres eget løb, så alt kan ske

DK

1 Like

Ikke veldig overrasket over at den tar en tur ned mot 65 igjen, men det kunne like gjerne vært unngått med litt proaktive børsmeldinger fra PHO sin side.

5 Likes

Dette kan være noe av grunnen til at mange gevinstsikrer så fort kursen begynner å gå. Jeg vurderer også dette nå.

8 dager siden:

Hvis man ikke har tenkt å trade, så er det enormt kontraproduktivt å sitte og stirre på kursen hver dag hvis det tynger humøret så voldsomt.

Aksjen kan typ falle til 56 og fremdeles være i opptrend, og SMA50 som straks er kommet opp til 60 er et snitt som veldig ofte blir testet.

5 Likes

Håper den faller til 55 samme dag som CALTX får klarhet i nye KDIGO guidelines… da blir det å bytte over.

Er man medlem her så følger man også med på kursen. Men hvordan man forholder seg til opp/nedturer toner seg nok meget forskjellig.
Klart det er noe dritt når kursen faller tilbake som i dag. Det harmonerer jo heller ikke med det som skjer i Kina så da blir man litt i stuss.

1 Like

Mulig jeg misforstår deg Kreinh - men mener du at grunnen til at folk gevinstsikrer er fordi kursen går høyere enn i 2019, når Cevira avtalen ble inngått?

Merker at synet på PHO skifter veldig fort hos mange skribenter - avhengig av om kursen stiger eller faller. Når kursen stiger, virker alt positivt - mens når den faller, er alt mørkt og en mister raskt troen på selskapet. Det ligger kanskje i vår natur… Vi har alle forskjellige investeringsstrategier - noen baserer seg på TA og trader kanskje daglig, mens andre vurderer det fundamentale og er kanskje mer langsiktig. Personlig tror jeg det er viktig å ha en klar plan - og være tro mot den. Skjønner godt at en kan bli påvirket av det som skrives - eller at kursen går opp/ned - hvilket etter mitt syn tilsier at en bør være forsiktig med å lese alt som skrives, samt følge med på kursen daglig.

Etter mitt syn har vi fått flere positive bekreftelser det siste året, som understreker at PHO er på vei i riktig retning - der Cevira for min del virkelig kan bli innbringende for PHO (og her er vi på oppløpssiden). I aksjeverden kan en derimot ikke alltid bli klok på kursutviklingen - derfor er tålmodighet viktig, og en bør ofte stille seg spørsmålet; er det noe som har skjedd den siste tiden (fundamentalt/TA) som gjør at jeg bør endre planen/ha mindre tro på selskapet/caset? Jeg klarer hvertfall ikke å se at det er endringer i det fundamentale som tilsier at jeg bør selge aksjer i PHO nå som kursen er på kr 66 (når jeg ikke solgte i går på kr 71). Dette er derimot kun mine tanker:)

6 Likes

Det er ihvertfall lite som minner om en nyttårsrakett. Noen hadde kanskje posisjonert seg for det, og kaster kortene?

1 Like

Eller to tilbake. Skyldes det mangel på bekreftelse på Asieris-meldingen?

Gode tanker du kommer med. Enig i at det er smart å legge en plan og holde seg til den. Men det viktigste er ikke å legge en plan, men huske hvor du har lagt den. Hvis ikke blir det vanskelig å følge den. ;-))

Som du selv sier, det er mange strategier man kan følge. Enkelte har faste prosentgrenser for salg; går den 20% opp så selges aksjene. Det samme om den faller 10%. Lett å si, men slett ikke så lett å følge. For når kursen går opp, blir man grepet av grådighetene og ønsker enda noen prosenter før man selger. Og når den går ned, så har man alltid et håp om at den skal snart snu opp igjen.

Det man derimot oppnår ved å følge en slik startegi, er at når den går opp og når 20% gevinst, så vil man ved salg slippe at man må være med på nedturen, når kursen snur på f.eks. 22%. Og det samme når kursen går ned; selger man på 10% verditap, så slipper man å følge med ned til 20, 30 og 40 % tap i et lønnlig håp om at kursen snart skal snu.

Eb annen ting er bruk av stop loss. Den advarer jeg imot. Har selv brukt stop loss en gang, en gang for mye. Aldri mer.

Men hver enkelt må finne ut hvilke strategi som passer for seg og sin økonimi. Aksjer vil alltid ha i seg en viss risiko. Det kommer man ikke fra. Og uansett om risikoen er 10% eller 90%, så kan man gå på et smertelig tap. Spesielt innen biotec hvor det i mange tilfeller dreier seg om vinn eller forsvinn. Slik er det ikke i PHO, ettersom de er ferdige med å utvikle Hexvix. PHO er kommet over i den kommersielle fasen. Og som det påpekes, Civira vil kunne gi PHO betydelig inntekter i årene som kommer. Samtidig så tror jeg nok at man må forvente at kursen vil være rimelig volatil i månedene som kommer. Dersom man ikke orker det, så må man nesten ta en avgjørelse på hvorvidt man vil fortsette som aksjonær i PHO, eller om man skal finne seg en mindre volatil aksje å sitte i. Uansett, vi går spennende tider imøte som PHO-aksjonærer.

3 Likes

Hej, Søren!
Jeg læser medfølelsen og omtanken mellem linjerne, og takker for det!

Men de gode råd kommer jo lidt i samme kategori, som når nogen falder på isen, og man står ved siden af og siger: “pas på, det er glat!” - samtidig som de ligger dernede.

PS. Spetalen kørte kursen til 120+ før Covid. Turen opp til 150 var det Briarwood, som sto for.

Denne går jo delvis på temaet fra mitt innlegg tidligere på dagen, så jeg svarer en gang, og så skal jeg la være å gnåle mer.
Jeg er helt enig. Buffet-strategi. Det var også sånn jeg investerte, men så ble jeg fanget på et psykologisk uheldig tidspunkt og begynte å lure. Jeg trodde aldri det kunne skje for meg.
Saken er at når kursen går sakte ned over tid, som den gjorde over 6 måneder (ikke daglige, ukentlige eller månedlige svingninger), er det lett å begynne å tvile. Og når man tviler søker man info…
Å skylde på forum blir jo ansvarsfraskrivelse, og det er ikke min hensikt. Men jeg står ved at enkelte deltakere med fordel kan tenke mer før de skriver.
Jeg er også av de som mener selskapet kunne tatt et par grep, når kursen siger fra 120 til 40. Kanskje en ekstra Q&A session, kanskje et par små tilbakekjøp som de jo har hjemmel for ihht. vedtektene. Her deler vannene seg nok mellom de som mener selskapet skal ignorere aksjekursen, og vi som mener det er ok å ta små grep for å ta vare på langsiktige aksjonærer. Jeg vil gjerne utdype med et eksempler fra Q1: DS blir spurt om Cevira og svarer at han ikke forventet å få spørsmål om det. Han kunne ikke svare. Basic spørsmål om Cevira. I mai. Etter at kursen hadde droppet dramatisk. Det er jo klart at aksjonærene var sugne på info om den potensielle blockbuster.

5 Likes

En ting er det at Pho ikke børsmelder store nyheter fra Asieris, selv om de nødvendigvis er påregnelig kursdrivende for Photocure.

Men hvorfor har ikke Asieriskursen steget på de siste nyhetene?

Asieris er allerede høyt priset, selv om kursen jo har vært vesentlig høyere. Men det regnes med at det er de generelle forholdene i Kina som er årsaken, med store nedskrivninger og konkurser i eiendomsmarkedet. Det påvirker det totale kursbildet i Kina. Men det er litt besynderlig at kursen ikke har fått noe oppgang etter den siste svært positive meldingen fra Asieris. Og helseaksjer har ikke mye felles med eiendom å gjøre. Vi må regne med at de største eierne i Asieris allerede sitter posisjonert og i liten grad påvirker kursen.

Noen som har synspunkter?

Bidrar den labre Asieriskursen til å holde igjen Photocurekursen?

Godt å ha et forum som tekinvestor som v.h.a. mange dyktige skribenter deler sine meninger og åpner opp for info som nok for mange nok ville vært tungt å oppdrive om en satt helt alene .
Det sagt så er det nok ikke helt uten fare å bli mange timer i døgnet på et slikt forum , påvirket , ja i aller høyeste grad.

Dette PHO selskapet er et lite mysterium (og har alltid vært det)
Tenk ut et scenarie og når det er over så skjedde ALLTID det motsatte , altså total mangel på logikk.

Da resultatene av cevira fase II ble gitt av selskapet til markedet så var jo resultatene meget gode men hva skjer…kursen faller.

Det hele grenser til komikk og dette forholdet gjentar seg hele tiden så , ja , hva skal en kalle dette for , ,(noe dritt).

Ja , det kan en jo alltid mene.

Saken er jo den at en låser inn stor risiko som en må ha muligheter for å høste av og i biotek så er denne innhøstningen økning i kursen.
Da blir jo det hele bare tull når aksjen ikke reagerer på gode meldinger og når vi veldig snart nå med største sansynlighet får både hexvix og cevira ut på markedet og der er labert med kursstigning grunnet forventninger…ja , hva er dette for noe??

Det skulle vært veldig interessant å fått en eller flere forklaringer på dette merkelige fenomenet , for det er vel slik at kursen skal opp på gode nyheter og ned på dårlige.
Måtte bare spørre , ble litt i stuss hehe

Så hvorfor er jeg fortsatt aksjonær i PHO med ca 90% av min tilrådelige kapital
Punktene som kommer nå er min peronlige mening og ikke noen garantert sannhet

a) Den lange ventetiden for produktene er over og er snart på markedet.
b) Selskapet har ikke noe særlig med gjeld og har inntjening.
c) Selskapet har kapital
d) Selskapet har en meget spennende og unik teknologi.
e) Selskapet har et meget stort markedspotensiale og har sjanse til å bli det førende behandlings &diagnose selskapet innen sitt felt.
f) mm

Når et selskap med slike resurser og teknologi ikke er i stand til å skape entuiasme i egen leir og kursøkningen uteblir så må man ha klare grunner for å fortsette som aksjonær i selskapet og det mener jeg jeg har og synes DS uttrykte det best i sitt svar under kvartalsrapporten som gikk noe som her;

Jeg garanterer at dere vil bli positivt overrasket over dataene som snart frigis Ikke helt ordrett men illustrerer vel hva jeg mener .

Dette velger jeg å tro på og er kanskje naiv men du må jo bestemme deg for om du skal stole på CEO’n eller ikke.

Det hele kan ende med en kapital-tilvekst som vil merkes eller sparingen gjennom et helt liv blåst bort så ta dere god tid før dere investerer.

Lykke til’’’

9 Likes

Photocure skal nok lykkes :grinning:.

1 Like