Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Mulig den store øye åpneren kommer når Asieris presenterer Cevira phase III og det viser seg at Cevira kan også brukes på HPV viruset. Se snøffelen sitt innlegg tidligere.

1 Like

Medi har en omsetning rundt 0,5 mrd, men tjener penger. Og er priset mer enn det dobbelte av PHO.
PHO vil trolig/forhåpentligvis komme opp i en tilsvarende omsetning inneværende år.
Jeg ville foretrekke at vekstambisjonene tones ned til fordel for overskudd og kursvekst til glede for aksjonærene. Patenter er utgått og man vet ikke hvor stort PHO’s tidsvindu er før noe nytt dukker opp.

2 Likes

Det bør skape betydelig interesse hvis detaljerte data 10-12 mars viser at Cevira virker veldig bra.

Min mistanke er at kursen kan få en hyggelig utvikling utover senvinteren/våren:

  • q4 med veldig blå tall
  • detaljerte gode data Cevira

Begge faktorer bør kunne gi hyggelige overskrifter

2 Likes

De har mer enn nok patenter på cysview/hexvix.
Dessuten er det mange andre faktorer som i praksis gjør at PHO vil sitte med denne teknologien alene i mange mange år

3 Likes

Kan det være fordi selskapet er tause om potensialet i Cevira avtalen? På kvartalsrapport etter kvartalsrapport har Cevira vært en nærmest ikke sak.
Visse andre selskap innen biotek hadde vært fremme med hele brystkassa hadde de hatt en slik kommende gamechanger.
Og Photocure virker på meg som trading styrt. Kortvarige posisjoner som kaster kortene om ikke de får utsikter til gevinst med en gang de kjøper.

2 Likes

Det er nettopp dette jeg er kritisk til - virker som PHO har ingen interesse i å synliggjøre potensialet som ligger I avtalen med Aseris. Det er riktig at Aseris styrer den videre forskningen/kommersialiseringen av Cevira - men PHO er tross alt motpart i denne avtalen, og det gir dem helt klart et a svar overfor markedet/aksjonærene om å synliggjøre verdien/potensialet i avtalen. For meg virker det som at kommunikasjonen med Aseris er tilnærmet fraværende - og når PHO (som motpart) ikke får vite (før markedet) at Aseris skal presentere resultatene i mars, og heller ikke vil sende ut en børsmelding i ettertid, er kritikkverdig. Som du skriver, går dette også nesten bort i stillhet på Q presentasjonene. Hadde jeg vært motpart, ville jeg vært på Aseris som en hauk og spredd det glade budskapet. Her har en faktisk kommet igjennom fase 3 der en har nådd milepælene!! Det er helt fantastisk - men PHO har tydeligvis null interesse i å spre det glade budskapet og synliggjøre verdien i dette.

3 Likes

Helt enig - samtidig kan det være litt prematurt å gjøre det nå.

For øvrig mener jeg det helt klart bør stå på blokka når detaljerte cevira data er sluppet.
Det handler om å slå seg på brystet for et produkt de har utviklet, som har levert fantastiske (?) resultater og som kan utgjøre en stor forskjell for veldig mange.

1 Like

Er nok sikkert litt lurt å være måteholden til man sitter med resultatene i hånden.

Vi har plenty av eksempler på Oslo Børs hvor man har flagget høyt på meldinger om fast track, samarbeid, avtaler osv. For så å se hele opplegget bare forsvinne ut i sanden. Nano, PCI, Bergen Bio for å nevne noen.

Jeg foretekker man er litt måteholden, så kan man heller få en ketchup effekt hvis resultater er bra og ting materialiserer seg. En å få middels resultater, og kursras med gap nedover.

2 Likes

Vel, vi er flere som har vært måteholden i en årrekke nå. Det er liten grunn til å imponeres over framdriften.
Selskapet ble etablert i 1993, for mer enn 30 år siden og gikk på børs 3 år etter (2000).
Det ville f.eks vært rikelig tid til å etablere egne instrumenter for bruk av Cysview og slik unngått å være prisgitt andre, kostbare leverandører i markedsføringen, noe som har lagt en klam hånd over utviklingen den senere tid.
Det er mer enn på høy tid at de leverer avkastning til oss som har vært med lenge.

1 Like

Lett å være etterpåklok.

Det ville f.eks vært rikelig tid til å etablere egne instrumenter for bruk av Cysview og slik unngått å være prisgitt andre, kostbare leverandører i markedsføringen, noe som har lagt en klam hånd over utviklingen den senere tid.

Noe slikt hadde ikke vært gratis. Hvem skulle stått for kostnaden? Når beslutningene ble tatt tidligere gjorde det sikkert mening. Men i etterpåklokskapens lys, burde man nok robustgjort seg med tanke på skop tilgjengelighet.

Mangen ser ut til å ha glemt årene med covid og implikasjonene dette førte til i etterkant. Som og forskjøv hele businesscasen minimum 2-3 år.

Men grafene lyver ikke, både på godt og vondt.

Utplassering av skop fortsatte jevnt og trutt igjennom hele covid perioden. Noe som ikke ville vært mulig hvis man hadde sparket ut salgskorpset under covid, som enkelte var veldig pådriver for. Og man har sett en tydelig aksellerasjon nå i etterkant når ting åpnet opp.
Men at nedstengninger og mangel på helsepersonell i etterkant har lagt hinder i bruken, kan man ikke laste Photocure for.

Samtidig ser man og at revenue per scop utplassert ikke har vært på samme nivå som tidligere. Dette har nok flere årsaker, både det at antall skop øker, men også at det var problem for pasienter å komme seg til undersøkelse.

2 Likes

Vi har lagt bak oss mange år med stor investeringsvilje. Nå er det derimot vanskelig å skaffe risikokapital. Særlig for denne sektoren.
Men ja. Det er lett å være etterpåklok. Men ledere med millionlønn burde hevet seg over gjennomsnittet når det gjelder framsynthet.

1 Like

Nå brukte KS 5 år på Saphira scopet.

Det ville vært helt uforsvarlig av pho å ta en sånn jobb selv. Scopeprodusentene må gjøre det, og de har ikke ønsket å gå løs på en sånn prosess

3 Likes

Det finnes vel mange utstyrsprodusenter som kunne gjort den praktiske delen. Høres ikke ut som det mest kompliserte å konstruere. Men dette blir bare synsing (og etterpåklokskap) fra min side.
Hovedsaken er at jeg ikke er særlig imponert over ledelsen. Ok. Men ikke noe mer.

Etter mitt vil selskapene du nevner ikke være sammenlignbare med PHO, som har oppnådd resultater i fase 3 som har nådd milepælene (Cevira/Hexvix). Det gjør at risikoene blir noe helt annet - og som allerede nevnt mange ganger, Aseris har børmseldt at en er i gang med å forberede kommersialiseringen (ville en gjort det om resultatene ikke var overbevisende?) Det gir PHO et helt annet grunnlag til å snakke om potensialet/verdien ift avtalene - men det er etter mitt syn tilnærmet helt tyst… Når kursen er den samme som i 2019 (ja, her spiller også inn det som har skjedd i USA ift Cys), er det et tegn på at markedet har liten forståelse for hvilke inntekter som potensielt kan komme fra Cevira I løpet av relativt kort tid.

3 Likes

Tar lang tid å få godkjent hos FDA.

1 Like

Fin diskusjon her i kveld,bare så synd at meningsutvekslingene ikke makter å sette sammen en teori om hvor grunnen (e) til den lave prisingen på selskapet titter frem og avslører seg.

Nå er der kanskje flere grunner uavhengig av hverandre som har fått etablert seg og er en del av problemet men der er slik jeg oppfatter selskapet definetift flere syndere i dette spillet.

som feks

  1. Feil strategi eller mangel på en
    Nå skal en ikke se bort fra at PHO får så store inntekter om litt at dale får et kjempeproblem .Gullet tyter ut av sprekkene til PHO’s pengebinge , hehe

  2. PHO har kanskje alvorlig mangel på kunnskap om selskaps-bygging og tar interne små feil avgjørelser.
    Nå har nok denne muligheten med mulige stadige småfeil / amatørmessige tilstander bedret seg betraktelig etter at DS gjorde sin inntreden.
    Men det kan være tidkrevende og kostbart å gjøre stadige tvilsomme avgjørelser.

  3. eksempler på mulige feile avgjørelser
    a) salg av PCIB
    b) ingen utskifting av CEO’r eller andre i styret. (HD satt jo altfor lenge og bremset nok hastigheten for endringen av selskapet fra å være et forsknings-selskap (hvitfrakkene) til en pengemaskin hvor laberatoriet må vike plass for slips og dress.

  4. Hvordan styret og styreformann fornyer seg og får på plass dyktige personer forstår jeg ikke men det burde kanskje vært en kontinuerlig prosess å bytte ut hele eller deler av styret dersom de ikke innfrir vedtatte milestones.
    Har faktisk problemer med å se sunn logikk i et slikt system som ikke infrir på målsetningen.

  5. Allerede mangemillionærer (250 MNOK i kontanter)
    Hva er PHO’s strategi nå i forkant av den bebudede kapitaløkningen ???
    Har de en strategi og i såfall ,kunne det være en ide og dele den med oss , eierene ??

gir me aldri på pris , hehe

Takker vår herre for at min kone er naturlig skeptisk til meg som investor geni slik at hennes sparepenger er sikret.
Men 10 år til i PHO blir kanskje utenfor rekkevidde.

En lever jo ikke evig :upside_down_face:

Nå er ikke jeg noe ekspert på Photocure, da jeg bare har kjennskap med dem fra rett før DS ble ansatt.

Men kan komme med litt synsing fra min side med tanke på innspillene dine:

  • Vil tørre å påstå Pho har hatt en ganske klar strategi etter DS tredde inn i stolen. Dem hadde ganske klar guiding før covid traff. Og vekstkurvene bekreftet dette. Dem har aldri mistet fokus på hva deres oppdrag har vært long term, og holdt seg tro til hva som har blitt kommunisert. Dette kan man også se på med tanke på bestemmelsen å beholde salgskorpset, kontinuerlig jobbing over tid med støtte av studier, og samarbeid med Asieris som vi nå kan begynne å se potensialet av.

  • Mangel på kunnskap om kunnskaps-bygging som du nevner ligger før min kunnskap om selskapet, så her har jeg ikke noe særlig å bidra med.

  • Salg av PCIB vil jeg si har vært en lur ting. Med tanke på at man har hatt 2 selskaper som har fått rendyrket hvert sitt fokus område, taler jo ikke til PCIB’s fordel. Jeg tenker da på at PCIB som selskap har kun hatt ett fokusområde å konsentrere seg om, og fremdeles ikke levert noe kommersielt salgbart. Jeg ser ikke hvordan å hatt dette under Photocure ville hatt noe positivt for seg. Iallefall ikke når du samtidig har kritisert/satt spørsmålstegn til strategi og selskapsbygging. Jeg er redd man hadde blitt stående i “spagat” og hatt altfor mye å gape over. Litt av alt, men ikke nok.

  • Vet ikke helt hva slags milestones du sikter til? Tenker du på målsetningen om 1 mrd omsetning dem hadde før covid? Hadde vært mangen avgåtte styrer rundt om hvis man skulle kastet styrene i alle selskap som ikke nådde målsetningene om vekst og omsetningen under covid… Eller tenker du på før DS sin tid i Photocure?

  • Dette vet jeg ble delt en gang tidligere på en webcast og en slide. Men husker ikke hvilken. Men det var iallefall delt opp i 4 faser. Hvor fase 3 eller 4 omhandlet potensielle oppkjøp av produkt som kunne bli distribuert via allerede etablert salgsnettverk for å dra på synergier. Men for å kunne gjøre det trenger man likviditet. Og som vi har sett nå, det er dyrt for aksjonærer når selskap må ut å hente kapital slik markedet er nå. Jævlig surt å måtte selge aksjer i selskapet eller kjøre emisjon for å hente penger, når forholdene ikke er optimale.
    Så tenker det er heilt gret at Photocure sitter med 250 mil på bok. Det er ikke rare beløpet når men tenker internasjonalt.

3 Likes

Nyttig oversikt - delt av @theroger på chatten.

3 Likes

Hehe, tok en kjapp kikk på chartet til Asieris.

Vet ikke om jeg har sett noen aksje som fremstår som så teknisk oversolgt og knust noen sinne. Indeksene er vel like ille regner jeg med.

1 Like

Ja, Aseris og kinesiske aksjer har fått kjørt seg den siste tiden. Kursen i Aseris har også blitt påvirket av at det ene studiet fikk dårlige resultater og måtte legges ned - pr i dag er det bare Cevira/Hexvix som nærmer seg markedet. Til tross for den kraftige nedgangen er Aseris verdsatt til over 6 mrd NOK.

Jeg stusser virkelig over hva som er med på å bidra til verdsettelse av biotek selskap, når andre selskaper ennå ikke har fått bekreftet positive resultater fra fase 2 prises mye høyere enn PHO, som er på randen til å få et nytt potensielt blockbuster ut i markedet (med positive fase 3 resultater). Jeg skjønner at det er mange faktorer som spiller inn - inntektspotensialet, risiko mv. Potensialet til Cevira er veldig høyt - likevel skrives det knapt noe om dette i norsk presse, og det er helt dødt på ulike fora. Det blir mye gjentagelse - men jeg fatter ikke hvorfor PHO ikke er mer på ballen (proklamerer om potensialet), og jeg håper virkelig at dette blir et større tema på Q4 og ikke minst etter at resultatene presenteres i Stockholm i mars.

2 Likes