Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Jeg beit meg også merke i signalene om at dette blir seigere enn generell antakelse.

Takk for god vurdering sørlendingen. Takk og lov for at det prises inn fremtid i aksjekurser/verdier. Men at det både kan bli vanskelig eller at det kan løsne for alvor i 2024-25 er jeg enig i. Det er vanskelig å spå om både det ene og det andre. Tross alt mye hyggelig fra dagens Q. Og dersom det gis markedstilgang for begge indikasjoner er det store verdier. Ikke minst nedklassifisering som er til det beste for pasientene helt plutselig kan komme. At biotekselskapet ikke har gjeld og også besitter ordinære inntekter med blant annet Olympus HD og andre salgsinitiativ som ble beskrevet er heller ikke utenkelig inntreffer. Vi har også akkurat gått ut av vår tids pandemi. Med 260 millioner i kontanter, ingen gjeld og to fase III studier hvor det er partneravtale med milestones (disse har kommet og vil komme så det monner ved søknad NDA / markedstilgang og % av salg. Så det er mye som skjer på korten og noe kan skje på langen. Alt priset til 1,5 mrd kroner. Hva får en priset to indikasjoner til i denne fasen og med partneravtale og bunnsolid balanse og eksisterende drift? Dyrt i dag, mye oppside priset inn i dagens kurs? Skal ikke markedet kunne prise inn det som skjer i 2024/25. Eller de neste 1-5 årene. Det bør det vel? Men så kan jeg ikke biotek da.

3 Likes

For min del støtter jeg meg mer til analysene og reaksjonene fra DNB m/flere (som er ex Cevira).
I så måte leverte Pho meget bra q4.

1 Like

Her må dere gjerne korrigere meg om jeg tar feil, men fristen på 18 mnd oppfatter jeg å være maksgrense - derfor snakket Schneider om at ift Hexvix kan en regne med å høre noe sent i år (men senest i første halvår 2025 - søknad sendt nov 2023). Schneider uttalte seg deretter at en kan påregne salg kort tid etter.

Jeg er ærlig på at hovedgrunnen til at jeg er investert i PHO er Cevira. Schneider uttrykte at dette er hovedsatsingen til Aseris (som nå er verdsatt til 6 mrd, etter en nedgang på 40 %), dvs rosinen i pølsen. Han sa også at Aseris var veldig fornøyd med resultatene (fase 3) - men at PHO ikke har sett resultatene. Det som er verdt å understreke, er at det ennå ikke er avklart om Aseris vil få fast Track - og at Aseris parallelt er i gang med kommersialiseringen/produksjon (er et godt tegn på at en anser det som rimelig sikkert at Cevira blir godkjent). Et annet viktig poeng er at en i dag ikke har noen behandling mot livmorkreft - og at Kina har stort fokus på dødeligheten til kvinner. Her er det derfor i alles interesser at dette kommer til markedet så raskt som mulig - og det er heller ikke konkurrenter (big pharma - BP) som vil gjøre sitt for å “sette kjepper i hjulet”. I verste fall, slik jeg oppfatter det dersom Aseris ikke får fast track", vil svar på søknaden (gitt innsending sommeren) skje årskifte 2025/26. Da er jeg overbevist om at Aseris er klar til å sette igang salget med en gang.

Men dersom resultatene (fase 3) som presenteres i mars (Stockholm og USA) er i nærheten av å være like gode som i fase 2 - kan dere stille dere spørsmålet; tror dere ikke PHO vil være en attraktiv oppkjøpskandidat av BP dersom MCAP til PHO (når en trekker ut kontantbeholdningen) kun er litt over1 mrd? For meg er det helt ubegripelig at PHO knapt er verdt 1 mrd, når bare godkjenning i Kina gir en engangsutbetaling på ca NOK 150 mil - og fortsatt er det over 2 mrd i engangsutbetalinger igjen + royalty (10-20 %). Nå forstår jeg det slik at Aseris bevist har lagt opp fase 3 til å omfatte pasienter fra Europa - for å gjøre det aktuelt også å søke godkjenning der. USA må det tilleggsstudier for å kunne søke.

Nå som vi har kommet så langt i prosessene med Hexvix/Cevira (avtalene med Aseris), er det etter mitt syn på tide å "bake dette inn i virksomheten til PHO - dette er tross alt penger som vil komme direkte på bunnlinjen og vi kan forvente relativt store utbetalinger før produketen rent faktisk selges i markedet.

5 Likes

1.nov 2022 gikk DnB ut med en kjøpsanbefaling på PHO med et kursmål på 140. Den gang stod aksjen i 92,10

2 Likes

….og da leverte de ikke varene som forespeilet + flex stoppet etc, etc…

1 Like

Hadde vært interessant å høre hva de mener om sørlendingen sine poenger.

1 Like

Mange flinke biotekere.

Og interessant å se kursmål og tilbakemeldinger fra de tre husa som følger biotek og PHO.

Dagens Q slo mange av deres estimater (kursmål 90-130kr). Så ikke alle synes det var mørkt i dag. Som over hos skribenter synes faktisk mange det var en god Q resultater og god guiding. Men mange med meg var selvsagt svært skuffet over kursutviklingen. Noen kastet åpenbart korta i dag mens noen andre kjøpte.

Det er godt å få ut disse pessimistiske synspunktene så vi er ferdige med de. Går og ut fra at dere som kommer med disse betraktninger har solgt dere ut så da kommer det ikke noe mer ut derfra. Jeg ser det heller slik at DS er nå over forsiktig i sine spådommer. For nedgradering kom han først med estimat i slutten av mai 23. FDA kan komme med denne beslutningen i morgen like sannsynlig som ved slutten av året som DS sier nå. Det er ingen som vet, det han sa i dag var ganske oppløftende og de har stor fokus og aktivitet på å få beslutningen fra FDA.
For Cevira får vi om noen dager resultatet av phase III . Det er stor sannsynlighet for at resultatet er tilnærmet det som ble oppnådd i phase II, 95 % ble friske. Hvis det viser seg at Cevira også har effekt på viruset som er årsaken til HSIL som snøffelen tror eller postulerer kan vi få en meget hyggelig reaksjon. Når vi og vet at det er stor fokus i China på dette området er det sannsynlig at godkjenning kan komme raskt. DS her og over forsiktig i sin spådom.
Vi får se noen vil selge og ser bare problemer noen ser bare muligheter og kjøper.

1 Like

Sørlendingen tar ofte feil. Han nevner feks ikke betinget markedsadgang. Dersom Cevira viser seg å ha kjemperesultater kan Asieris få fast track. Da tar det 6 og ikke 18 mndr.

DS var begrunnet optimist for Europa. Han nevnte spesielt utskiftningstakten for gamle fastskop til nye HDskop i både USA og Europa. Han nevnte positive takter allerede nå i 1Q24.

1 Like

Hvis du ønsker et forum der man ikke kan diskutere alle aspekter ved et selskap, så får du et strutsemiljø der hodet stikkes i sanden og det utøves et slags bevisst selvbedrag.

Dagens Q4 inneholdt endel plusser, noe som kan overraske veldig positivt ( endring forretningsmodell USA) og negative signaler ift godkjenningsløp cevira.

Vi kan ikke ha en situasjon der man kun argumenterer /legger frem info utifra egen aksjeposisjon i selskapet.

7 Likes

Forumpoliti har vi ikke noe bruk for. Flaggeknappen er der hvis man synes det skjer overtramp, utover det gjelder kardemommeloven. (Og bruksbetingelsene for nettstedet!)

2 Likes

Et viktig poeng som du ikke tar høyde for er at selskaper ikke kun prises på nåværende kontantstrøm. Etterhvert som risikoen knyttet til lansering og salg i Kina vil markedet ta inn over seg hva det vil bety for PHO. Jeg tror heller ikke det skjer over natten, men per i dag, målt i MCAP, er ikke disse avtalene priset inn i det hele tatt. Fra mitt perspektiv har skuta begynt å snu og selv om det tar tid mener jeg at det er såpass mye positivt i det underliggende at jeg valgt å øke i dag (biased). Jeg er overbevist om at innsatsen som legges ned i Europa vil materialisere seg, så kommer det ann på hva som skjer med klassifiseringen i USA i fht hvor fort det går der, men uavhengig av det er momentet positivt og selskapet gjør tilsynelatende det de kan. MCAP: 1,5 mrd. Jeg skal spise hatten min hvis vi ikke ser 3 mrd Ila 2024, så lenge vi styrer unna WW3.

6 Likes

Jeg er enig i at guiding er noe mer passiv enn tidligere og det er ikke slik en så for seg for noe tid tilbake. Det ser ut som det ikke blir store overskudd de første årene sånn sett.

Vanskelig på hvilken måte?
Jeg personlig føler bedriften står støtt og ikke vil få det vanskelig med å overleve og eksistere fram til man vet hvordan Asieris-delene kan konkluderes.
Om du mener vanskelig ift lite tro pø store overskudd i 24-25, så er det greit, men å kalle det en vanskelig tid for selskapet blir litt feil ordvalg, synes jeg… (“seig” passer sånn sett bedre imo)

5 Likes

Vanskelig å få til nok vekst med det første. Det er mye kraftigere vekst vi trenger for å få opp kursen. Det at Photocure er en trygg butikk uten gjeld og et godt sted å jobbe får vi ikke særlig betalt for for tiden.

3 Likes

Hva var det der som var ukjent igrunnen?
I mitt hode var dette akkurat som forventa.
Om noe var litt negativt varvdet at vekstrate ikke guides særlig høy i 2024, men det kan jo forklares med flexskop som faller vekk.

2 Likes

Det er nå vi kommer til å se verdien av å ha en skikkelig god cash position i selskapet.

Hadde det vært noen som helst emisjonsfrykt hadde kursen blitt knust til et minimum

Cashbeholdningen ser slik ut, glattet ut for fire kvartaler. Ser ikke ut som de skal gå tom med det første.

image

4 Likes

Vel, tidligere har det vært antydet markedsadgang for Cevira ca ett år etter at fase 3 resultater var lagt frem.
Og de var anslått å komme medio 2023.
Det ga at cevira ville bli godkjent medio 2024 eller drøyt det. I etterkant har dette blitt dyttet på med senere data fra fase 3 Cevira, at det må påregnes 18 mnd godkjenning og i tillegg at drug/device kompliserer.

Går man et par år tilbake så var signalene for Cevira og progresjon annerledes (og mer optimistisk) enn hva vi sitter med nå.

Photocure kom med fase 2 resultatene for Cevira i 2010. For de av dere som var aksjonærer i Photocure den gang, noe undertegnede var, vil sikkert huske at det var store forventninger til partneravtale og muligheter for blockbuster potensiale. Hva skjedde, ingenting! Ingen selskaper var tydeligvis interessert i å inngå en partneravtale og betale for et fase 3 studium. I min verden sier dette mye om det økonomiske potensialet til produktet.

Først i 2019, 9 år etter fase 2 studiet var ferdig, klarte Photocure å inngå en avtale med Asieris om å kjøre et fase 3 studie, betalt av Asieris. Generelt er fase 3 studier dyre. Hvor mye dette studiet har kostet, vet jeg ikke. Også hvordan denne inndekningen skal skje, vet jeg heller ikke. Men det bør være rimelig opplagt at Asieris ønsker disse pengene tilbake så fort som mulig.

Hvordan kan dette eventuelt skjer vet jeg ikke, men det er i hvert fall to muligheter slik jeg ser det;

    1. Asieris mottar alle inntekter fra salget til fase 3 utgiftene er tjent inn igjen (vi snakker trolig om flere 100 millioner kroner)
    1. Photocure mottar en lave royalties av salget inntil Asieris har fått tilbake utgiftene fra fase 3 studiet

Hvis selskapene har en avtale lik mitt første forslag, vil det selvsagt gå flere år før Photocure mottar royalties. Hvis avtalen er mer lik mitt andre forslag, vil selskapet selvsagt mye tidligere motta royalties (fra salgsstart av produktet), men disse vil ikke være store.

Som sagt har jeg lite kunnskaper om hvordan det er vanlig at slike utgifter til fase 3 studier dekkes inn, men hvis jeg var aksjonær, noe jeg ikke er, ville jeg stilt selskapet spørsmål om dette før en begynner å snakke om store royalties fra salget av Cevira.

Basert på den lave interessen (fraværende i 9 år) for å betale for en fase 3 Cevira studie, ville jeg derfor vært forsiktig med å forvente store inntekter fra Cevira på mange år. Ja, de vil få milestones utbetalinger, men effekten av disse vil ikke vare lenge.

6 Likes

Dette er feil.

Forrige ceo tviholdt på cevira. Ingen aktuelle partnere var bra nok for han.

Det tok ca 8-9 måneder med Schneider som Ceo, også inngikk PHO avtale med Asieris. Pho kunne da velge mellom flere aktuelle selskap. Slik har iallfall jeg skjønt prosessen.

Dette blir, med all respekt, bare surr.

Avtalen rundt dette ble spikret med Asieris i 2019.
Asieris kommer til å få store inntekter (og fortjeneste) på Cevira når volumet drar seg til.

Pho får 20% royalties opp til et visst nivå. Da utløses en salgsmilepæl + reduksjon i royalties over dette nivået.

Til å skrive et så langt innlegg, og gir uttrykk for å ha historien klar, er det rart at du har et så skrøpelig fundament for antakelsene/påstandene

10 Likes