Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 2

I rekken av spekulasjoner

DS brukte litt tid pÄ Ä snakke om markedsandel/mulighet for KS, at endel sykehus er rimelig lÄst til andre leverandÞrer (f.eks Olympus).
Deretter kommer han inn pÄ denne avtalen/ordren, og at den vil adressere nettopp dette problemet. Kanskje en veldig stor sykehuskjede skal konvertere fra f.eks Olympus til KS?

1 Like

Eventuelt leie av utstyr til alternativ er tilgjengelig i markedet fra hovedleverandĂžr (Olympus etc)??

1 Like

Markedet er ihvertfall ikke ferdig med Ă„ straffe PHO.

Samme mÞnster som i gÄr, ved minste antydning til oppgang dumpes kursen ganske lett med litt volum mot en tynn ordrebok. SÄ er der bare Ä hÞste fra skvettne smÄaksjonÊrer.

2 Likes

Det kan og vĂŠre en god kjĂžps mulighet, er ikke mange dager til Asieris sin Cevira presentasjon.

1 Like

Er ikke det mer et tegn pÄ at aksjen er i en negativ nedtrend

Eneste negative trenden her er deg :wink:

5 Likes

Teknisk input. Vi er veldig nÊre MA200 og 54kr nÄ. BÞr vÊre mulighet for en reaksjon opp herfra. VÊr evt. obs pÄ undershoot (potensielt helt ned til 50kr) dersom det er noen som nÄ faktisk tÞmmer seg / likviderer posisjon(er)

1 Like

Kommer an pÄ hvilken tidsaspekt man ser pÄ. Minutt, time, daglig, ukentlig, mÄnedlig, osv.

Alt opp til ukentlig er ned. MĂ„nedlig er man i en pullback i en stĂžrre trend som er opp :man_shrugging:

2 Likes

Dette er ikke ment som noen indikasjon pÄ hvor kursen skal. SÄnt har jeg ikke peiling pÄ, men tenkte det var greit Ä nevne noen konkrete highlights fra i gÄr sÄnn jeg ser det:

  • Forventer hĂžy vekst i Italia, Frankrike og UK. Spesielt i Q4
  • MĂ„lrettet tilnĂŠrming til 590 sykehus hvor de blant annet Ăžnsker Ă„ oppgradere gammelt utstyr
  • Asieris kan fĂ„ godkjenning q2 2025 Hexvix
  • Har fĂ„tt reaktivert «sovende» kunder med Saphire
  • Stor ordre i q2, muligens allerede pĂ„ tampen av q1, men for sikkerhets skyld q2

Er spent pÄ den nye businessmodellen og hÄper den er bÊrekraftig og effektiv

3 Likes

Straffe Pho ? Ingen rasjonell grunn til det. Jeg anser gÄrsdagens nedtur som en pussig kortslutning. NÄr stÞvet legger seg og markedet tar innover seg det som ble formidlet i gÄr tror jeg DnB m.fl sine analyser stÄr seg godt.

1 Like

Etter gÄrsdagens brutale nedtur sÄ fortsatte den ned i dag selv pÄ en positiv bÞrsdag. FÄr satse pÄ at dette er ca bunnen nÄ. Hadde vÊrt bra Ä gÄ fra stort papirtap til pluss snart

1 Like

Jeg vet ikke og er biased og kan ikke biotek. Men hvis jeg fÞrst skal investere i noe sÄ risikofylt som biotek med stor mulig nedside og stor mulig oppside finner jeg ingen bedre bet og som kan hjelpe stort antall og gruppe bedre enn Photocure.

Egenskapene til PHO er omtalt tidligere og de er for meg unike i bioteksektoren til denne markedsverdi. SÄ gjenstÄr det Ä se om det lykkes med det som kan synes som en defensiv profil i biotek (null gjeld, 260 millioner i kontanter, allerede etablert driftsinntekter, partneravtale med milestones og royalties rettigheter, turnaround case?, to fase III studier hvor det sÞkes markedstilgang og mye annet som new business model, ordre, nye markeder, mulig nedklassifisering, M&A aktivitet og kanskje mye annet)?

Bingo123 - med all mulig respekt Ă„ melde, basert pĂ„ dine innlegg - der det er veldig lite “matnyttig”, men du i stedet kommenterer kursutviklingen/markedsreaksjonene, gir et inntrykk av en veldig nervĂžs aksjonĂŠr. I biotek - og i PHO som er lite volatil - er det store svingninger, som en sĂ„ i gĂ„r der kursen fĂžrst steg med over 6 % pĂ„ relativt hĂžyt volum - og i lĂžpet av bare noen minutter falt med over 11 %. Det er derfor EKSTRA viktig i biotek at en ikke investerer mer enn man kan tape.

SÄ fÄr en selv vurdere om dagens MCAP - der vi fort nÊrmer oss verdi pÄ 1 mrd ekskl kontanter tilsier at en bÞr selge eller kjÞpe PHO.

4 Likes

Analysene til noen meglerhus er helt merkelige synes jeg.

FÞr rapporten hadde DNB et kursmÄl som lÄ hÞyere en etter rapporten.

Etter raporten som leverte over estimatene til DNB, (EBITDA 106% above our estimate, 84% above consensus), slepper dem en ny rapport, hvor dem senker kursmÄlet


Stusset litt pĂ„ guidingen fra Pho, hvor dem ser for seg 6-9% vekst
 MĂ„ se litt pĂ„ tallene nĂ„r jeg fĂ„r tid men spesielt med estimert vekst pĂ„ sĂ„ lavt som 6%
 NĂ„r man nĂŠrmer seg komplett utfasing av Flex, og dette ikke vil “spise” av veksten fra nye rigide skop. NĂ„r dem i tillegg snakker om en vekst i skop i USA pĂ„ 40-70 nye BLC, vil dette alene Ăžke basen pĂ„ rigide skop med over 10% ved laveste estimat.

5 Likes

Like spent pÄ hvem som nÄ kjÞper i PHO. Noen som ser bevegelser?

Fall etter gÄrsdagens Q er merkelig nÄr en ser pÄ fundamentale og da lener jeg meg pÄ biotekere og biotekanalyser fra husa og common sense. Ikke lett Ä spÄ og mene noe sikkert om. Det viser nok en gang at det er stor risiko i biotek nÄr en ser pÄ volatilitet og det store utfallsrommet i biotek. Er kanskje ikke mange investorer som bÞr investere i biotek. Treffer en ja da er det innertier, bommer sÄ er det natta. At det investeres i en god sak er en trÞst. Og har man gjort seg opp en mening er det kanskje greie Ä ha ofte de lange briller pÄ for Ä kunne vÊre sÄ heldig kanskje Ä hÞste storgevinsten og samtidig bidra til nyvinning for pasienter. FÄ, hvis noen har fasiten?

Handelsbanken var ute med kursmÄl 130kr fÞr Q?
Noen som har oppdatert analyse og kursmÄl?

Jeg skal uansett fĂžlge Asieris sin presentasjon Cevira om noen uker med spenning over data. Og gleder meg allerede til folk skal kommentere og analysere disse. ArvesĂžlvet ligger der?

DS i gÄr, US is also double digits growth med de nye Saphira scopene men blir dratt ned med utfasing av flex scope, Dette vil snart vÊre borte og nye saphira scope kommer til og med den store ordren vil forhÄpentlig US vÊre over i double digits growth. DS er forsiktig igjen med sine estimater.

2 Likes

Kan Photocure vÊre det mest undervurderte biotekselskap i Norge nÄr en ser alle egenskapene? Helt unikt? Eller? Noen som kan biotek godt og vil kommentere her?

Styreleder kjĂžpte aksjer i PHO for noen millioner for litt tid siden. Kunne vĂŠrt interessant Ă„ se om flere i selskapet benytter dippen til Ă„ kjĂžpe?

Ledelsen virket veldig positive til fremtiden under Q mener jeg. De bÞr skimte til kursen nÄ? Er det noe som heter put your money where your mouth is?

1 Like

Hallerberg sidder vel med ca. 30% gevinst nu? Han har tidligere haft en langt stÞrre gevinst, men har ikke solgt. Fremtiden kan man kun spÄ om. Jeg tÊnker for min del, at man bÞr have tÄlmodighed. Det kan blive slemt, minus 50%, men sÄ har jeg en strategi. Photocure tjener penge. De har spÊndende muligheder foran sig. Jeg nÊgter at sÊlge Photocure med tab.

4 Likes

Hvis man sammenligner Photucure og Medistim, sÄ ser man hva som er problemet for Photocure. Begge selskapene har omtrent samme omsetning, men Medistim tjener penger og Photocure tjener ikke penger pÄ sin hovedvirksomhet. Dette skyldes at forretningsplanen deres i USA har vÊrt veldig vanskelig Ä fÄ til nÄr man er avhengig av kun en leverandÞr av blÄ lys cytoskop som er nÞdvendig for at Photocure skal selge Cysview. I Europa gÄr det bedre, men ogsÄ her har man problemer med gammelt og utdatert utstyr. I tillegg krever virksomheten til Photocure et stort og dyrt salgsapparat. Et problem til er at Photocure sin blÄlys diagnostikk ikke har fÄtt skikkelig gjennomslag hos urologer, sannsynligvis fordi det krever mer arbeid fra dem per pasient og for kinikkene er det mer kostbart slik de har oppfattet det. PÄ grunn av dette, sÄ har Photocure en bÞrsverdi pÄ 1,5 milliarder mens Medistim har en bÞrsverdi pÄ 3,7 milliarder med omtrent samme omsetning. Hvis man greier Ä fÄ nedklassifisering pÄ plass i USA med flere leverandÞrer samt Ä fÄ skiftet ut gammelt utstyr i Europa og fÄ aksept for at BLC er standard of care, samt fÄ inntekter fra Asieres i Kina, sÄ kan Photocure bli mye mer verdt enn Medistim er i dag.

4 Likes