Skal du vente med å investere til PHO har oppnådd royalty på 1 mrd årlig, er du nok for sent ute (ref det du skriver om “show me the money” - og hvordan forklarer du at andre biotek selskaper er priset til mange milliarder før en er ferdig med fase 2 og er milevis unna inntekter?
En kan selvfølgelig diskutere inntektspotensialet til Cevira - men jeg skjønner godt at en stiller spørsmål ved hvorfor en skal investere i biotek, når 1 av 10 lykkes - og når det ene selskapet viser til gode resultater (og er i biotek sammenheng utrolig nærmere salg av produkt/inntjenning og risikoen er tatt ned) og kursen nesten ikke beveger seg, mens kursen i de øvrige 9 selskapene vil falle med over 90 % ved dårlig resultat…
Jeg har gjentatt det til det kjedsommelige, men PHO er I en situasjon der en ikke trenger påfyll av kapital gjennom emisjon, sitter på en stor bunke cash og likevel er priset til litt over 1 mrd er bare helt ufattelig. Det tar fort 8-10 år å komme igjennom alle forskningsstadiene - og det koster fort i Cevira tilfellet fort over 1 mrd - og nå som vi har oversteget alle hindrene og skal straks sende i søknaden, er PHO priset (med Hexvix/cys) til litt over 1 mrd. Hvem gidder å investere når selv ved suksess er selskapet priset til mindre enn det har kostet å forsket frem produktet?
Det er interessant det Freddys skriver - hva ville PHO vært priset til om de selv hadde gått videre med Cevira, ved å hente noen hundre millioner i emisjon for å gjennomføre fase 3 + nye hundre millioner i emisjon til kommersialisering/salg? Jeg tror PHO helt sikkert hadde vært mer opptatt av markedsføring/informasjonsflyt - samtidig er risikobildet et helt annet og akkurat nå, ved at Aseris samarbeider med sterke aktører ift kommersialiseringen, tror jeg inntektspotensialet for PHO også er bedre gjennom avtalen med Aseris.