Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 2

og da er du straks i gang med Ä gi urologene stÞttehjul som lett blir til fundamentale pÄler for endel av de.

Greia er jo at de ikke fÄr til det uten blÄtt lys og cysview/hexvix. SÄnn sett argumenterer du egentlig for at det er blc som mÄ til

Trukket

Takk for en forstÄelig forklaring @Snoeffelen - jeg tror jeg forstÄr dine to poenger, men jeg er ikke sikker pÄ om jeg er enig i konklusjonene. Som jeg skrev er jeg ikke dypt innsatt i AI, men tror likevel jeg forstÄr en del av mekanismene rundt.

Nedenfor forklarer jeg hvordan jeg ser pÄ poengene, og for meg er det helt greit at vi ikke har samme oppfatning om dette, spesielt siden ingen av oss er eksperter pÄ AI :slight_smile:

Ditt fÞrste poeng er om man tar en AI modell som er opplÊrt pÄ et datasett av en viss type og sÄ tester det pÄ et datasett av en annen type. Enig i at det kommer til Ä feil svar, men jeg tror ikke det er en relevant problemstilling.

AI modellene mÄ trenes pÄ datasett som er av samme type som de siden skal analysere. Dette oppfatter jeg som praksis for de AI modeller som er i bruk. For WLC mÄ de trenes pÄ WLC bilder, for BLC mÄ de trenes pÄ BLC bilder. For begge grupper er det mulig Ä skaffe ett stort nok materiale Ä trene pÄ, selv om det nok er lettere for WLC. Det blir to ulike AI modeller med hvert sitt bruksomrÄde. Derfor tror jeg det blir veldig bra svar fra AI modellene som er opplÊrt pÄ et datasett av samme type som den fÄr til analyse.

Ditt andre poeng er at FDA kommer til Ä stille kjipe spÞrsmÄl rundt AI. Jeg her ikke gravd i hvordan det fungerer i USA, sÄ det kan godt hende at FDA er involvert i kvurdering v AI der.

Det viktige Ä huske pÄ er at AI er programvare og ikke en medisin eller diagnostisk substans som puttes inn i pasienten.

I EU blir programvare som brukes i forbindelse med diagnose og behandling regulert av MDR - Medical Device Regulation(link i forrige post). De programvareprodukter jeg jobber med reguleres av MDR. Avhengig av hvilken konsekvens programvarens svar kan gi pasienten klassifiseres programvaren i ulike klasser med ulike krav til dokumentasjon og klinisk evidens for Ä bli godkjent. Parten som godkjenner omtales som «Notified body» og er ikke den samme som det europeiske FDA. Det finnes flere «Notified Bodies» i Europa. Et viktig poeng er at man ikke kan pÄstÄ noe om sin programvare som man ikke har evidens for. SÄ det er mange likhetstrekk mellom de hÞyest klassede programvarene og godkjennelse av medisiner.

En parallell er at man mÄ vise at noe virker, at det gir en klinisk nytte. For medisiner noe som er bedre enn SOC, for programvare noe som er bedre enn uten programvaren. Samtidig gjÞres det en vurdering av risikoen og forekomsten av feil relatert til programvaren, pÄ samme mÄte som bivirkninger for medisiner.

Mitt poeng er at man skal vise at noe virker, men man behĂžver ikke vise hvordan det virker. For medisiner vet vi hvilken substans som gir Ăžnsket virkning, men hvordan denne substansen faktisk blir tatt opp i kroppen og utlĂžser Ăžnsket virkning kan ikke alltid forklares helt og derfor ikke et krav, det som kreves er at det virker og at det ikke gir uĂžnskede effekter.

PÄ samme mÄte mener jeg det fungerer for AI, som jo er en programvare, man mÄ vise at den fungerer og at risikoen for feil er akseptabel (gjerne sammenlignet med de resultatene menneskene idag produserer, men i fremtiden mÄlt mot andre AI modeller som allerede er i bruk). Det er ikke nÞdvendig Ä vise i detalj hvordan AI modellen fungerer, sÄ lenge den produserer et klinisk relevant resultat og har en akseptabel risikoprofil. Jeg er derfor ikke sÄ urolig for «kjipe spÞrsmÄl fra FDA», i hverfall ikke i Europa.

Syntetisk BLC blir sannsynligvis klassifisert som MDR klasse IIb i EU/EØS og kan godkjennes helt uten involvering av PHO siden deres diagnostiske substans ikke er innblandet. Det samme gjelder AI pÄ ekte BLC, siden det eneste som man trenger er bildene og de har ikke PHO eierskap over.

Ja, det kommer til Ä ta noe tid fÞr syntetisk BLC og AI pÄ BLC er pÄ markedet, men tiden er ikke sÄ lang som for medisiner. Det mÄ i visse tilfeller gjÞres kliniske forsÞk tilsvarende fase III for medisiner som en del av godkjennelsen under MDR, men det har vi jo sett Asieris kunne utfÞre relativt raskt. Deler av den kliniske evidensen kan ogsÄ lÞses som «post market» og andre deler som «equivalence» der man kan pÄberope seg likverdighet med programvare som lÞser samme oppgave.

Derfor anser jeg det som viktig at PHO ikke sover i timen
.

Om noen som har kontakter i PHO fÞler seg kallet fÄr de gjerne legger frem disse tankene for firmaet. Hadde vÊrt bra med et litt mer seriÞst svar enn Schneiders bortvifting sist. @Rodjer ?

5 Likes

Takk for bra graving @Do2Do - skal se om jeg kan lese disse i ukene som kommer
 interessant Ă„ se at noen ogsĂ„ har tittet pĂ„ AI pĂ„ BLC, selv om datasettet virker lite. At det allerede er sĂ„ mye pĂ„ gang gjĂžr jo at det for PHO er en «sense of urgency» 

1 Like

14 Likes

Kan ikke vÊre langt unna nÄ.


5 Likes

For Ă„ fĂžlge opp helgens refleksjoner om AI - Det er flere foredrag om hvordan bedre teknologi, digitale verktĂžy inkl AI kan bidra til bedre diagnostisering og oppfĂžlging i neste ukes EAU konferanse.

Regner med Photocure er godt representert og fÞlger dette tett. Kanskje vi kunne bedt selskapet gi et referat med neste Q-presentasjon, med oversikt over aktuelle teknologiske innovasjoner som kan fÄ betydning for Photocures virksomhet de neste 3-5 Ärene - og hvordan selskapet posisjonerer seg.

3 Likes

Langt pÄ vei det mest umotiverte, illikvide fallet i en aksje jeg tror jeg har sett. FÞles nesten for dumt Ä kunne Þke pÄ MA200, yet here we are. Tviler pÄ at det varer sÊrlig lenge.

3 Likes

Det er nĂ„ man drĂžmmer om Ă„ kunne hatt “muskler” til Ă„ bare tĂžmt hele ordreboken pĂ„ disse nivĂ„ene, bare for Ă„ fjerne denne Ăžretrillingen frem og tilbake.

3 Likes

Man kunne vel kjÞrt en liten analyse pÄ topp 50 hva som endret seg i topp 50 listene da, og helt frem til nÄ. Drita svak har den ihvertfall vÊrt stort sett i hele Q1.

1 Like

Jeg fÞlger med pÄ topp 20 listen og det ser ut for at der er det stille og at de ikke er interesserte i Ä holde kursen opp eller kjÞper mer. En SEB konto har forsiktig solgt smÄ mengder sist pÄ ca 10000 aksjer. Med den svake omsetningen som har vÊrt er det nok til Ä senke kursen.
I dag gikk det en post pÄ 25000 aksjer sÄ det er noen som selger.

1 Like

SÞkte pÄ Photocure pÄ Simply Wall St. og den gir en fair value pÄ 325NOK. 84% undervalued mener de :smiley:

1 Like

Det er nok en riktig pris pÄ NASDAQ, men pÄ Oslo BÞrs skal den ikke opp, det blir passet pÄ hele tiden og antydninger til oppgang blir slÄtt tilbake,men som sagt fÞr det er bare Ä holde ut.

1 Like

Ja, vi fÄr hÄpe det!

Snakker om seigpining.

2 Likes

Oppdatert event highlights

Event highlights

CONFERENCES

23rd Annual Needham Healthcare Conference

8 Apr 2024 - 11 Apr 2024

CONGRESSES

European Association of Urology: Annual EAU Congress

5 Apr 2024 - 8 Apr 2024https://eaucongress.uroweb.org/

CONGRESSES

American Urological Association’s 2024 Annual Meeting (AUA)

3 May 2024 - 6 May 2024https://www.auanet.org/annualmeeting

https://www.photocure.com/investors-hub

2 Likes

«De store pengene ligger ikke i kjÞp og salg, men i ventetiden»

  • Charlie Munger
2 Likes

Jeg vet har sitert han ogsÄ men det fordrer at en er i riktig aksje og det tror jeg absolutt at vi er i.
Salgs gutta er pÄ plass i dag og sÄ fÄr vi se nÄr vi kommer ut av denne onde sirkelen.
Skal det snu i dag?

1 Like

Er det noen aksjer " salgsgutta" ikke er pÄ plass i ?

Var faktisk et þyeblikk i pluss. “Always look on the bright side
”

2 Likes