Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Jada, kaste bort enda mer penger, det høres jo kjekt ut :grin:

Det er jo beroligende at vi har fått en styreformann som har satset egne penger (ca en årslønn for DS) og kjøpt aksjer over børs.

5 Likes

Ja det er uvanlig trodde norske børsnoterte selskaper var forpliktet til å ha ansatte representant i styre. Selskaper med over 30 ansatte må ha minst en ansatt representant. Uansett nå er det Briarwood som styrer. Det vil ikke forundre meg om de prøver å ta over PHO og sammensetningen av styret er nå ingen hindring. Selvsagt vil de prøve å gjøre det så billig som mulig. De nye opsjonene har vel en strike pris på ca. 61 NOK så de må nok godt over det for å ha med seg ledelsen og de nye i styre og ledelsen. Får og håpe at de andre store aksjonærene vet hva PHO er verdt.

Her er det omtrent like stille som på børsen :sweat_smile:

Det hadde vært hyggelig om noen ville kjøpe Pho, men samtidig bør en lese innkallinger til generalforsamling ekstra nøye - plutselig sniker de inn en stor emisjonsfullmakt eller lignende som kan brukes mot største eier. Aka mindre hyggelig overtakelse for småaksjonærene.

1 Like

Den har vært lik de siste 3 år.

1 Like

Har du sett noen eksempler på det tidligere på OSB? hvor stor er den fullmakten som ligger der i dag?
DS har signalisert at de største aksjonærene vil støtte oppkjøp når de finner noe som kan “leverage their resources”. Hva enn de største eierne finner på må de ha med seg ledelsen og ansatte.

1 Like

Mange langsiktige aksjonærer (som meg selv) begynner å dra på årene. PHO skulle bli vår tilleggspensjon, men er isteden, for mange, blitt en redusert pensjon.
Jeg ser ikke bort ifra at noen allerede har gitt opp og kaster kortene i disse dager, selvom de selger med tap.
Dette er ikke bare selskapets feil. Helseindeksen (der PHO inngår) har fallt 64% siste 3 år, og 35% bare i år. Verdens-situasjonen tilsier satsing i helt andre sektorer. Og det er langt færre småsparere som har overskudd og mot til å sette penger i aksjer.
Men om vi skulle få en hyggelig nyhet og selgerne holder tilbake i forventning om høyere kurser, kan trenden lett snu og flere kaster seg på. Håpet om det gjør at jeg holder igjen, tiltross for at jeg er luta lei av å vente. (Samt at det er bittert å selge til nærmere halv pris av vurdering)

At det er mindre småsparere er ikke negativt. Da det ikke er dem som løfter kurser. Ja, kortsiktig. Men ikke bærekraftige økninger i kurs. Det kommer fra profesjonelle og institusjoner.

Mindre amatører er bare positivt, da dem skvetter for alt og ingenting, og fokuserer mer på dagskurs en den lengre trend og verdi.

Og det er vel ikke akkurat kjent at det er småsparere som får best avkastning når kurser først går nordover.

3 Likes

Oppdatert analyse fra Handelsbanken publisert i dag:

https://reonapi.researchonline.se/f/hero_vAqWl-5EPttgHu-Zs1KW7rRyXa4No0Hp0s6OEo4BVTA

9 Likes

Ikke store forhåpninger for Q1 men solid oppside i det lange løp. De store triggerne som før Cevira og nedklassifisering av scope. Olympus supporting letter kan sette fart i nedklassifiseringen.

Jeg tenker at bekreftelse på den store amerikanske scope bestillingen innen utgangen av Q2 vil kunne bevege kursen noe nordover. Den har vært “i det blå” lenge…

Vanskelig å si. I 2021 var det 5062 eierposter i PHO. Året etter var tallet 4271, en nedgang på nesten 800. Vet ikke om utviklingen har fortsatt, men antar det. Kun 30% av aksjene eies nå utenfor topp50.
Det er liten omsetning og på topp20 og topp50 er det små bevegelser.
Så jeg vil tro at de mindre (under 70K) aksjonærene har et relativt stort fotavtrykk på den sørgelige kursutviklingen. Sålenge de ønsker seg ut. Vi får håpe noe skjer snart som snur strømmen.

Ser nå at disse er nevnt som mulig lease/rent avtale for den store ordren i Q2:

Mye fokus på blålys på linkedin den siste mnd:
https://www.linkedin.com/company/fortec-medical-inc/posts/?feedView=all

3 Likes

Mye interessant her

1 Like

Den SEB kontoen på nå ca 3,66% varierer mellom 3,5% opp til 3,7%, vet ikke om det er de som prøver å styre kursen? Ser at en Storebrand konto har økt med ca 20 000 aksjer og er nå opp i ca. 0,5% positivt.

Tviler sterkt på at SEB prøver å styre noe som helst.

Det er noe de styrer med, 50 000 aksjer opp og ned mulig de greier tjene noen kroner.

Hvis noen styrer med et eller annet er det vel i tilfelle folk som har investeringskonto i SEB.

Tviler som sagt sterkt på at SEB, eller DNB og Nordnet for den saks skyld, driver kortsiktig trading for prøve og styre kursen.

Er aksjekursen i ferd med å bryte opp nå?

De som kan teknisk analyse, hva sier chartene og teorien?