Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Når det kommer til kostnadsreduksjon, ble det nevnt ved Q4 at siste innbetaling på lånet som ble tatt opp ifbm. overtakelsen av rettighetene i Europa, blir betalt i dette kvartalet, usikker om dem refererte til Q1 eller Q2.

Dette alene vil redusere årlige utgiter med ca 24 mil.

3 Likes

Så da er vel det en ny unnskyldning som Schneider kan bruke om noen dager, dersom han får spørsmål om det dramatiske fallet.

Det kom hvert fall en god ting ut av generalforsamlingen og det var at ny leder for valgkomiteen Robert Blatt fra Briarwood og er ingen ringere enn Managing Director at Briarwood Chase Management. Ingen ting skjer nå uten å ha snakket med Robert Bratt , styret er i lommen på Briarwood. De har en plan med Photocure og de vil tjene penger på sin investering derfor må kursen langt opp. Om det skjer med oppkjøp av selskapet eller på en annen måte vites ikke men kursen må opp og de sitter i ro med sin aksjepost som alle de 20 største aksjonærene. Virker som ingenting skjer nå før 10. shorten sitter også i ro.

3 Likes

For dere som er inne kan jeg gjenta noe som går igjen i de fleste tråder. Hvordan får shorterne lånt aksjer, det er jo selvskading å låne ut til short? Jo, deler av det kommer fra Nordnet Zero kunder. Dere som bruker Nordnet Zero kan avstå fra utlån til short av deres aksjer om dere ønsker inne på Nordnet. Vil anbefale det for alle som ikke vil skyte seg selv i foten.

Helt riktig, men vet du da svaret fra disse kundene?

“Dersom ikke jeg låner ut er det garantert andre som gjør det så derfor har jeg mine til utlån”

Ja, noen liker BDSM også. :wink:

Tragedy of the Commons i praksis det

24 millioner i renteutgifter eller blander du inn avdrag her?
Photocure har vel kun et gunstig korona lån til lav rente som skal nedbetales i q2.

Pho lånte x antall kroner når de kjøpte tilbake rettighetene frå Ipsen.
Siste avdrag på lånet blir innbetalt nå i Mai.

2 Likes

Nordnet Zero kundene kan alternativt legge sine PHO aksjer ut for salg med limit f.eks. kr. 500 GTC. Da blir de ikke lånt ut til shorting.

1 Like

Som @Bonus skriver her. Dette ble nevnt av CFO på gjennomgang av det finansielle under Q4 rapporten. Utgjorde ca 6 mil i kvartalet. Men dette gir jo ikke utslag før man kommer til Q3 2023 mest sannsynlig.

30.juni -23 blir lånet hos Nordea nedbetalt.

Jeg er i aksjemarkedet for å tjene penger og låner ut mine aksjer til shorting med god samvittighet. Er langsiktig i Pho så en nedtur betyr ikke så mye.
JPM har jo ikke solgt flere aksjer siden 3. mars og da var kursen 78, så det er jo andre som har senket kursen ned mot 50.
Den dagen det kommer virkelig gode nyheter må jo de som shorter få opp farta med å kjøpe så da regner jeg jo med at kursen hopper tilbake til gamle høyder og kanskje videre.
Så lån ut aksjene dine med god samvittighet og tjen litt ekstra :hugs::hugs:

1 Like

Det jeg reagerte på var bare at det ble skrevet at nedbetaling ville redusere de årlige utgiftene med 24 millioner.

Da bryr du deg dermed ikke om de som kanskje ikke har anledning til å være like langsiktige som deg. Og hva med verdivurdering av selskapet om det skulle bli aktuelt med oppkjøp?
Jeg synes shorting er en uting som burde vært forbudt!
Låner du ut dine aksjer til shorting, så driter du i eget rede for å tjene noen kortsiktige småpenger.

3 Likes

Naiviteten florerer <3

image

Og når de skal kjøre emisjoner på lave kurser pga. shorting. Vil du da ha samme gode samvittighet og lommebok? :slight_smile:

I selskaper som går i pluss nok til å drive for egen maskin er shorting ikke noe problem. I selskaper som dette er det derimot dødfødt å låne ut så emisjonene blir satt lavere enn normalt. Men den effekten er så langdryg at du ikke kan angre når man først ser den.

Men skal ikke mase, eier ikke Photocure.

3 Likes

Tror du det kommer flere emisjoner i Photocure…??

1 Like

Shorting er fullt ut lovlig og endel av gamet selv om jeg også liker det mindre godt.
For egen del har jeg aldri lånt ut aksjer i noe selskap jeg har sittet long i og kommer heller aldri til å gjøre det.
Man kan like det eller ei, men ved å låne ut aksjer til short gir man et bidrag til negativitet og som oftest kursnedgang, for det er ofte det som skjer med aksjer som shortes.
Og den unnskyldningen man ofte hører er at “bare vent til shorterne skal dekke seg inn, da blir det oppgang” som oftest er dette også feil. De fleste dekker inn shorten glatt og elegant slik at det knapt merkes på aksjekursen.
Det er hvertfall fakta i Photocure fra tidligere shorts og inndekninger.

5 Likes

Merkelig, ifølge aksjelisten hos Nordnet så kan ikke PHO shortes.

Utlån av aksjer til shorting er uansett en sabla uting. Den gang Nordnet automatisk innførte utlån av aksjer ble det kun fokusert på det positive, det vil si ekstra inntekt uten risiko. Der var også en liten notis om at det var mulig å reservere seg mot utlån for de som ønsket det. Jeg reserverte meg umiddelbart.

1 Like

Jeg mener det beste er å reservere seg mot utlån, da bidrar man ikke til shorting av noen av aksjene man eier. Selv kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor folk kan være interessert i å bidra til shorting av aksjer man selv er investert i.

https://nordnetforms.scrive.com/Survey/ShowAnswerSet/a2afe2d2-c364-493c-b2f3-aff49021fe1b

2 Likes