Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 2

Hei igjen

Siden Rodjer begynner med «fakta» sÄ mÄ jeg jo si at mine aksjer ogsÄ ble lÄnt ut i perioden 1.1.21 til 0.6.21 og kursen pÄ Pho gikk fra 103 til 138 og det er FAKTA. Nesten 40% opp.

Jeg fikk faktisk 10.000 kr for de 6mnd, og det er slett ikke SmÄpenger» for meg.

Det er heller ingen som har kommentert at kursen har gÄtt ned fra 78 til 52 ETTER at JPM hadde avsluttet sin shorting 3.3.23. Det var jo kun 0,7% av aksjene.

Jeg tror ikke at det bare er shorting som er grunnen til nedturen, det er jo endel her inne og som har kastet kortene, og all sutringen om ledelsen og styre gjĂžr det ikke noe bedre.

Men jeg har nÄ troen og venter spent pÄ hva som kommer 10. mai

2 Likes

???
JPM Þket jo sin short pÄ denne datoen.

Det stemmer vel ikke helt?
Arrowstreet startet sin short 15.01.21 pÄ kurs ca 102 og avsluttet den 02.06.21 pÄ topp kurs 148.
Og siden har kursen fallt. Det mÄ vel vÊre max dÄrlig timing av en short?

Dette vitner om at det er vanskelig Ä avslutte en short i Photocure pÄ grunn av lav omsetning av aksjer. SÄ muligheten for stigning er absolutt til stede.

1 Like

Da legger jeg meg paddeflat ift Arrow sin short i Pho.

Jeg la til grunn Voleon sin short og de holdt det gÄende til min og andre sin store frustrasjon over fryktelig mange mÄneder i 2020 og 2021.

Beklager

Arrowstreet gikk vel pÄ en bommert pÄ sine posisjoner i PHO

image

1 Like

Norne ute med en analyse fĂžr q1.

KursmÄl NOK 85(90) og KjÞps anbefaling.

PHO 05.05.23.pdf (554,9 KB)

HÄper jeg fikk det til uten Ä blottlegge hele innholdet pÄ min pc :joy:

8 Likes

Punished too hard

Photocure’s financials should start improving from 1Q23 with report due on May 10th. We also see strong long-term profitable growth potential and believe the share price drop post the recent mishaps was excessive. Therefore, we upgrade the share from Hold to Buy with a new TP of NOK 85/sh (90).

Solid growth and improving EBITDA seen in 1Q
Photocure will release its 1Q23 report on May 10th. We estimate revenues of NOK 103m. The company had a terrible end of the year as well as 1Q22. Thus, 1Q23 figures compare very favourably with our expectations representing 27% YoY and 9% QoQ growth ex. milestones. There should be a noticeable rebound in Hexvix/Cysview volumes, especially in the US, while FX should continue to support top line figures that are reported in NOK. FX should also lift costs and we still see negative EBITDA for 1Q at NOK -8.7m, which is again significantly better YoY and QoQ. We see EBITDA turning positive from 2Q23. Notably, the quarterly figures are rather volatile and deviations to our estimates are common. There should be a visible improvement YoY and QoQ nevertheless.

Visible improvements in 2023, as growth and profitability pick up
We believe PHO is turning a corner. The continuous problems with the key US blue light cystoscope OEM Karl Storz (first the delay in the new rigid equipment launch and then the discontinuation of the flexible cystoscope with no replacement) hampered the company’s ambitious growth plans. However, with the new rigid equipment being delivered at large volumes and news about the flexible cystoscope can no longer get worse, the situation should improve. PHO has a goal of 20% top line growth in 2023 and being profitable on EBITDA level ex. development costs. Having in mind the massive weakening of NOK vs USD and EUR, we believe the growth plans are modest, while this should also support the positive EBITDA. We thus estimate 30% product growth in 2023 with a minor positive EBITDA of NOK 17m (just 3% margin). Strong growth is also estimated in the coming years, as COVID-related problems are behind and the staffing shortage issue at hospitals is clearly improving.

Upgrade to Buy, as the share drop seems excessive
Ahead of the 1Q report next week, we upgrade the stock from Hold to Buy at a new TP of NOK 85/sh (90). The long-term growth story of PHO is strong. At the same time, the stock has been punished by the hiccups, most of which were out of PHO’s control. Therefore, we prepare for a strong improvement in financials this year and good and profitable growth in the coming years. There still might be surprises, but we believe the stock price drop was excessive and we see the share price significantly higher within our 12m target price horizon.

Analyst

Tomas Skeivys, CFA
+370 676 35 144
tomas.skeivys@norne.no

5 Likes

Vi fÄr se om oppturen begynner i dag etter den 180 grader snuoperasjon av Norne, eller at folket vil ha proof of the pudding den 10. mai. Norne legger stor vekt pÄ Cevira fremover mens DNB har satt verdien til null. DNB har TB 115 og Norne 85.

2 Likes

Det er vel pÄ ingen mÄte noen snuoperasjon av Norne? Hold anbefalingen ble fÞrst gitt pÄ 120 og har i etterkannt vist seg Ä vÊre svÊrt edruelig. Etter Q4 ble hold opprettholdt og kursmÄlet justert ned til 90. NÄr nÄ kursen siden har halvert seg er det helt naturlig Ä anbefale kjÞp igjen nÄr Nornes vurdering av caset Photocure stort sett er inntakt. At kursmÄlet reduseres til 85 gjenspeiler nok bÞrsklimaet generelt, og for biotek sektoren spesielt.

1 Like

[quote=“kreinh, post:1151, topic:36209”]
The long-term growth story of PHO is strong.Therefore, we prepare for a strong improvement in financials this year and good and profitable growth in the coming years.

Har vel ikke sett dette fra Norne fĂžr

1 Like

Om bare de kortsiktige smÄselgere kunne vise litt tilbakeholdenhet nÄ, sÄ ville JPM slite med Ä dekke inn og kursen ville raskt stige igjen.

Du fÄr ikke Þnske ditt oppfylt dessverre de benytter anledningen til Ä selge seg ut eller er det short selgerne som skal ha kursen ned.

1533 aksjer pÄ kjÞp og 1533 aksjer pÄ salg
., he,he


Jeg tror short fÄr ufortjent mye skyld for en svak utvikling i aksjen. Synlig short av JPM er 0,7% av utestÄende aksjer (190.000) og er ikke endret siden 3. mars. Det er helt sikkert en del posisjoner under 0,5%, men det er begrenset hvor stor pÄvirkning de kan ha. Q4 var veldig svakt og jeg synes analysen til Norne var god. Aksjen er uforholdsmessig hardt straffet og selskapet guidet pÄ et betydelig sterkere Q1 basert pÄ utviklingen de hadde sett de fÞrste 6-8 ukene. Jeg har troen pÄ en rekyl etter Q1-rapport. #biased

6 Likes

Jeg tror shorten(e) er hovedÄrsaken til kursfallet, fra nivÄ 90.
Den andre Ă„rsaken er svĂŠrt lav omsetning (foruten shortaktivitetene).

Ligger forÞvrig an til at vi fÄr en hÞy og febrilsk aktivitet idag fra de samme ?

1 Like

En short posisjon forventes Ä profitere pÄ et forventet kursfall. Den er ikke et instrument for Ä forÄrsake et fall, selvom den i en lite likvid aksje som PHO kan forsterke fallet.
Hvor stor pÄvirkning den vil ha fÄr vi kanskje svar pÄ snart, nÄr inndekningen starter?

Hvis etterspĂžrsel er lavt, og man tilfĂžrer tilbud med hjelp av shorting vil jo det direkte drive prisen ned.

Blir en enkel Supply vs Demand funksjon.

Lav etterspþrsel og lavt tilbud kan gi en mindre nedgang eller “status quo”.

Men hvis man da sitter med lavt tilbud pga. ingen stĂžrre vil selge, samtidig som lav etterspĂžrsel pga. avventing i markedet pĂ„ videre resultat, og man da plutselig tilfĂžrer “tilbud” i form av shortaksjer, sĂ„ vil dette direkte legge press pĂ„ prisen nedover.

Uten short ville ikke tilbudet av aksjer kunnet overgÄ etterspÞrselen pÄ samme mÄte.

7 Likes

Og da blir spĂžrsmĂ„let, som vi ikke vet svaret pĂ„: NĂ„r ble JPM’s short-aksjer solgt?
Siste registrering er 3. mars, og kursen har fallt betydelig siden.
Og er de begynt Ä plukke tilbake i det smÄ nÄ?

NÄr man leser analysene fra Norne og DNB og guidingen fra DS venter markedet negativ resultat for Q1, og tror jeg ogsÄ for Q2. Noe annet vil overaske alle. Deretter venter man positiv ebitda.
Men fremover kan det nÄr som helst komme nytt fra Kina nÄr det gjelder bÄde Hexvix og Cevira. SÄ tiden jobber for oss aksjonÊrer.