Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Nå har ikke jeg sjekket, men nøkkelpersoner ble sikkert tildelt opsjoner også i fjor vår med samme struktur. De er er isåfall langt unna positiv verdi nå

De gir ikke seg selv
Det er styret som gjør dette.

Jeg er ikke uenig i at det er uryddig med så mange opsjoner, spesielt over tid kan det bli altfor mye.

2 Likes

Vi får se på dette som en mulighet for oss å få/kjøpe billige aksjer.

FDA’s oppgave er vel å sikre utviklingen og produksjonen av medisiner sikkert.
Dersom de ikke setter opp farten så blir jo resultatet motsatt.
De som ikke får fjernet kreften , en del av dem dør jo .
Dersom det er tilgangen til scopes som styrer resultatene fra PHO så vil vi kanskje oppleve en meget høy fortjeneste den dagen innkjøp av scopes dekkes av etterspørselen.
dette fikser de.

Det var ikke rare forventningene til svar fra FDA i morgen.

Da får vi vente å se om det kommer noe fra FDA i dag, det er vel mest sannsynlig etter stengetid i Oslo så vi får melding i morgen. Spennende å høre på responsen fra FDA på KS sin request om nedgradering.

Jeg er absolutt ingen ekspert på ansatte opsjoner, men med tanke på at PHO bare sitter på et meget beskjedent antall aksjer kan vel denne siste gavepakken på 748 000 opsjoner bli en stor ekstrakostnad for selskapet.

Hvis aksjekursen stiger til f.eks 100 kr og alle finner ut at de skal cashe inn så må vel PHO ut i markedet og kjøpe inn aksjer for nærmere 75 millioner for deretter å selge til ledere og ansatte for 45 millioner. Det blir jammen dårlig butikk.

1 Like

Vanligvis blir det vel bare utstedt nye aksjer som de ansatt må betale 59.90 kr for…

Aha, så de trykker bare opp nye aksjer etter hvert som behovet melder seg, utvanning med andre ord.

Kjekt å være aksjeeier i et selskap med ekstravagante opsjonsordninger i tillegg til skyhøye lederlønninger og millionbonuser som betales ut uansett hvor dårlige resultatene er :grin:

1 Like

Igjen bare gulp her.

Vennligst sett deg i riktig i dette. Mange opsjoner er ikke noe verdt med dagen kurs. Opsjoner er ofte brukt i de fleste selskaper, så hva er ditt problem @Rollep , mange år til før dagens opsjoner skal gi avkasting.

The options are granted in accordance with Photocure’s long term incentive
program and the Company’s guidelines for remuneration of senior executives (the
“Guidelines”), as approved by Photocure’s annual general meeting held 28 April
2022. The share option program and properties of the options are further
described in the Guidelines.

Da er det jo fint at du holder nivået oppe her :thinking:

Ellers må man jo inderlig håpe at det ikke kommer å ta “mange år” før aksjekursen kommer seg over NOK 59,91

Skal vi ikke få et forventnings rally på brevet fra FDA, vil tro at det vil være substans i svaret fra FDA. Kan tenke meg at de åpner for at andre leverandører av scope kan søke om godkjenning til å bruke BLC. Forstår det slik at det er flere leverandører som bare venter på denne åpningen fra FDA.

Både Cevira resultater og svar fra FDA lar vente på seg. Sirup dette selskapet.

Synes godt vi kan unngå sleivete bemerkninger som;

Jeg tenker også at å utstede opsjoner nå nærmest er å “klø hverandres rygg”. Ledelsen har allerede opsjoner som de kunne jobbet for at skulle gå i pluss. Ikke lenge siden de ble satt på 140 kroner, om jeg ikke husker feil. Den kursen virker jo bare som en fjern drøm idag.
Ledelsen burde kjøpt aksjer (for egne penger) idag hvis de har troen på det de gjør.

3 Likes

Jeg er ikke enig med dere om dette. Å dele ut opsjoner er en del av en program som følger uanset hva en aksjejkurs sier der og da. Hvoforr skal vi ha tro på ledelsen som kjøper aksjer. Mange nok selskaper på børsen som viser at det kan i dass like mye.

Du vil at DS vet hva FDA kommer med, du vil at DS vet hvordan clinical trials blir konkludert i Kina?

Til de som har snakket nå ned ledelsen i mange måneder kan jeg si gratulere. Tisser man i egn reier kan det blir som det er nå innen PHO. Lav kurs.

Vedlagt fra photocure.com

Kanskje du kan gi kredit til DS at han ikke solgte på 115 sine 100.000 aksjer?

1 Like

Opsjoner var gårsdagens nyhet, nå venter vi på FDA og Cevira. Det er en risiko å være uten for når nyheten kommer det ser vi tydelig i dag på lakse aksjene. Har vært ut og inn i SALM i det siste men når nyheten kom var jeg ute. Nå skal jeg ikke gjøre samme feil.

Det har du rett i. Og programmet er vi med på å vedta på generalforsamlinga. Der er det mulig å stemme imot. Så da må det også være lov å ha en mening om den.
Men med store dominerende eiere som bruker sin stemmerett og mange små som ikke bruker den blir det slik styret foreslår. Det får vi bare ta til etteretning.

Schneider står oppført med 15 mill. i lønn og godgjørelse i 2021.
Han begynte i selskapet mot slutten av 2018.
På de 5 årene som er gått siden dengang har han fyllt lommene sine rikelig, mens vi trofaste har fått ett par kroner i gevinst på kursen. (hvis vi var heldige og kjøpte da, og ikke på 140)
Så “insitamentene” som styret så rundhåndet deler ut er ganske fånyttes.

@Quadruple Han jobbar for pengane sine. Du gjer ikkje det.

Det kan jeg forsikre deg om at jeg har. Og skattet for hver ei krone som er investert.

1 Like

Men han får jo samme lønn uansett hvor dårlig jobb han gjør. En aksjonær tar risiko for å tape alt ved å sørge for grunnlag for selskapet til å skaffe seg kapital.