Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Folk må huske på at det er en forsinkelse på ny-installerte scope og når dem genererer inntekt.

Forrige Q-rapport rapporterte tidenes utplassering i scope. Dette bør jo da også gi en eller annen vekst i revenue i etterkant. Hvor lang tid det tar kan vi bare spekulere i. I tillegg har frekvensen på bruken av scope vært redusert gjennom hele covid-tiden. Økt frekvens tilbake til pre-covid er alene 40% vekst i revenue i USA.

Kan godt hende markedet vil holde kursen her nede til neste kvartalsrapport for å se om vinden faktisk er snudd. Med mindre det kommer en melding fra Kina.

Uansett så tror jeg det er bedre å logge av kursen minutt-for-minutt, og heller nyte sola :slight_smile:

7 Likes

Problemet er bare at hver gang alt ligger til rette for et løft i Photocure, så “trekker det opp til uvær” på børsen. Og PHO får mest juling. Slik har det vært i årevis. Dårlig karma?

1 Like

Da må du snakke med “de store gutta”. For hva vi mener betyr ingenting.

Avtalen med asieries om cevira kom 1 juli 2019.
Vi får se…kanskje de har et mål om å slippe resultater på datoen 4 år etter avtaleinngåelse.

Jeg ser ingen ende på dette elendet, nå har tapet mitt kommet opp i over 1,1 millioner og det blir bare verre og verre for hver uke som går.

Skulle tro alle sign ups over en lang periode nå er nødt til å bety at dette er noe klinikkene en etter en har bestemt seg for å satse på. I verste fall er det noe de bare gjør for å brande klinikken og vise at de også har utstyret klart dersom kundene ber spesielt om det

1 Like

Utrolig at det har gått 4 år. Med gode resultater for phase III cevira må de ut med et betydelig beløp, mulig de derfor drøyer publiseringen.

De største aksjonær bevegelser blant topp 20 fra 02.06.2023 til 19.06.2023:

De 5 SEB klient kontoene øker med 16.000 aksjer.

Nordnet Bank øker med 27.000 aksjer.

The Bank of New York Mellom SA/NV øker med 7.000 aksjer.

JPMORGAN SE øker med 215.000 aksjer.

Avanza Bank minker med 22.000 aksjer.

Ny på topp 20 er Danske Bank med 249.539 aksjer.

Topp 20 har økt med 242.000 aksjer til 14.980.423 aksjer. 55.25% av alle aksjer.

https://photocure.com/investors-hub/investors-shareholder-information

2 Likes

Kan trøste deg med at jeg har papirtap langt over det. Men så lenge man ikke har solgt, har man heller ikke tapt, sies det. Men vi er inne i den vanskeligste verdenssituasjonen etter WW2, så at folk trekker ut sine penger fra aksjemarkedet er kanskje ikke så rart?
Det store spørsmålet er om det vil bli bedre innen rimelig tid. Fred mellom Russland og Ukraina vil nok gi en boost til aksjemarkedene.

1 Like

Problemet er at markedene allerede er boostet. S&P opp 17 prosent på 1 år, DJ 14 prosent, Nasdaq nesten 34 prosent! Men dette smitter ikke over på PHO. Dersom Oslo Børs hadde fått en rakettferd ville det kanskje smittet litt over, men jeg har motvillig forsonet meg med at det kommer til å kreve enten gode resultater fra Cevira-studien eller betydelig større overskudd hos PHO før noe kjekt skjer med kursen. Føler med alle som sitter skvist inne i denne tålmodighetsprøven, skjønner også de som kaster kortene

3 Likes

De kan ikke prises som et vekst-selskap ettersom de ikke vekser, de kan ikke prises på PE eller forward PE ettersom de ikke tjener penger eller kommuniserer når de skal gjøre det.
Dere er skvist mellom barken og veden samtidig som Malene, Egberts og Schneider slurper i seg sevjen i komfortable ledelses og styreposisjoner.

4 Likes

Nei, hele sektoren har vært katastrofal. Men vil det snart snu?

"Mizuho believes that for biotech, the “worst days from the recent two-year correction are now likely behind it.” The industry has never seen three consecutive years of negative returns, and Mizuho does not expect 2023 to rewrite history. The analyst firm says this is the second longest and deepest downturn in history, second only to the genomics bubble of 2001. "

1 Like

Det er feil at de ikke vokser.
Omsetningstall over tid taler sitt tydelige språk, og det i et totalmarked som ikke blir større

Omsetningstallene er vel kun pga svak krone, eller er det en ørliten faktisk vekst også der?

1 Like

Omsetning øker i lokal valuta, dvs før konvertering til NOK

3 Likes

Problemet til Photocure er at selv med god vekst i antall skop, har omsetning per skop falt gjennom hele coronaperioden. Denne type inngrep ble rett og slett ikke prioritert i USA. Så selv om totale skop har økt, vises ikke dette igjen noe særlig på omsetning.

Tar man omsetning per skop før corona, og legger det til grunn i antall skop som nå faktisk er plassert ut, vil en bruksfrevens tilbake til pre-corona, alene gi en vekst på revenue i USA på ca 40%.

I mellomtiden har det også kommet nytt skop som i seg selv også vil bidra til økt frekvens i forhold til det gamle. Enklere rengjøring osv.

Var veldig mye fokus på bortfall av det ene type skopet, og rene dommedagsprofetiene. Men grunnen var så enkel at det er gammelt design og 3. part hadde sluttet å produsere fiberen som ble brukt i utstyret. Produsent stod da igjen med valget om å prøve å finne alternativ, med tilhørende godkjenningsprosess pga. endring i design. Eller satse på nedklassifisering og nytt type skop i etterkant. Noe som også vil sørge for at at andre leverandører kan levere skop til den type undersøkelser.

Var også litt “panikk” når det dumpet inn en kostnadsøkning i Q4 på ca 20 mil som fikk enkelte til å tro at Pho hadde mistet all styring på kostnadsiden. Dette ble grundig forklart på live presentasjoen. Og på Q1 i 2023 hadde kost sunket med ca 15 mil igjen. Fra Q4 2021 til Q1 2023 har denne posten lagt på rundt 90-100 mil, hvis man ser bortifra “spiken” i Q4 som var på 115 mil.

Dem har også siste innbetaling på et lånet nå i mai/juni hvis jeg ikke tar feil. Dette tror jeg utgjorde ca 6 mil i kvartalet/ 24 mil i året.

8 Likes

Er vel ikke helt der enda…

1 Like

Ser avtagende moment til nedsiden og en divergens mellom pris og OBV, og pris og accum/dist.

Men ikke noe definitiv bunn enda. Beveger seg fremdeles under glidende snitt jeg følger, samtidig ligger noen moment indikatorer i “minus-land”.

Selskapet har mer potensiale i milepælsutbetalinger enn mcap er på. Må jo nesten være unikt :upside_down_face:

Det er en stor økning på litt over to uker, noen som har loggført mer historikk og evt har tallene for topp 50? Jeg mener topp 20 lå på ca. 50% i januar.
Tenker at topp 20 jevnt og trutt tar bort aksjer fra free float, og at det før eller siden gir uttelling.

1 Like