Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Jeg følger hva de svenske kontoene gjør og de har ligget på ca.25%. Ser på denne posten som en forsikring mot et skam bud på selskapet. Med den svake NOK må PHO være en klart oppkjøps kandidat. Mistenker både Briarwood og Asieris som potensielle bud givere.

1 Like

Jeg tror ikke helt på den teorien om at “noen” bevisst senker kursen med tanke på senere oppkjøp. Synes det blir på kanten til konspi-tenkning.
Jeg tror mer at kursutviklingen skyldes et sammenfall av en rekke faktorer som: makro, biotekskepsis på ose, utsettelser og en selvforsterkende dynamikk som særlig slår igjennom hos mindre investorer.

Uansett, jeg har undersøkt litt mer og ser at topp 20 har økt med en liten million aksjer siden årsskiftet, og den største økningen har skjet de seneste to måneder. Hvis de største eiere fortsetter å øke (som vi håper) vil det øke kursen på sikt.

Noe som tidligere har skjet i pho er at aktører som Spetalen har kjøpt seg sakte inn ved lav kurs, for etterpå å kjøpe aggressivt og dermed pushe kursen. Kortsiktig trade som kan gjøres relativ enkelt i en aksje med så lav daglig omsetning som pho. Det kan skje igjen, og det kan også være sånn topp 20 tenker (men ikke fullt så kynisk) - altså at de akkumulerer på lav kurs, men på et tidspunkt begynner å drive opp kursen. Jeg tror de lett kan kjøre kursen over 100 med kjøp for la oss si 100 millioner nok.

1 Like

Hva enn motivet er så er det noen som driver kursen nedover på disse lave volumene. Mindre investorer selger ikke på den måten som det selges i PHO det er proffe investorer som bruker algoer. Norske investorer er fraværende i PHO hadde vært kjærkommet å få inn noen av disse kjendis investorene. Får håpe noen ser potensialet snart.

Tror vi var nede på 47 tallet rett ved begynnelsen på Covid i 2020, 47,95.

2 Likes

Kursen var vel “bare” nede på 52 under den verste Covid panikken, nå er den snart under 48.

Man må vel gå hele 4 år tilbake for å se så lav kurs som vi er på nå.

Hvis intradag low teller for dere, så var den 42,45 16. mars 2020. Det er også der jeg har tegnet en støttestrek i chartet. Kjøper gjerne litt på 42/43. :slight_smile:

1 Like

Det er mulig den var nede der, i min graf på Infront viser slutt kurs 47,75 den 16 mars 2020 så kursen må ha kommet fort opp igjen. Det er helt uforståelig at vi er der nå.

1 Like

22 Juni 2020 var kursen 72.80.

20 Mai 2019 var kursen 48.80. Over 4 år har gått og vi ligger i samme leia… Snart på tide med stigning?

3 Likes

Før eller siden vil det fundamentale bryte igjennom. I Q4 2020 hadde man høyeste omsetning i USA til da. Dette var etter første nedstengning når man åpnet opp. Man hadde etterslep som man da prøvde å hente inn. Dette var da peak salg, og på dette tidspunktet hadde Photocure 268 skop utplassert.

Man trodde PHO var back on track, men Covid-driten hadde 2 bølger til etter dette som la en alvorlig demper på omsetning i USA. Og for bare litt krydder på toppen fikk man i tillegg problemer med tilgang på helsepersonell i etterkant av covid.

Men samtidig som dette har holdt på, jobbet salgsteamet der hvor dem fikk tilgang. Siden Q4 2020 har Photocure vært med å installert 120 NYE skop, en økning på 44%.
51 stk/42% av disse 120 i løpet av siste 2 kvartal.

Man har fremdeles ikke klart å bryte gjennom omsetningstoppen fra Q4 2020. Noe som ble utført med 120 mindre skop en hva som er i bruk idag.

Blått er omsetning fra USA.

6 Likes

Jeg har et excel ark med altfor mange kolonner (100+) og beregninger, men har det ikke for hånden nå.

Mulig omsetningen peaket q42020, men det blir altfor snevert å se på ett enkelt kvartal

Anbefaler deg sterkt å lage et flytende 12 mnd vindu, dvs summer siste 4 kvartal. Da vil du se at omsetningen har økt hele veien i USA. Den første og eneste droppen/ripen i lakken var q4 2023.

Husk å beregn USD tall ( hvis du ikke allerede har gjort det)

1 Like

Har tallene i USD også :+1:

Jeg ser det samme som deg. Poenget mitt var mer på hva man klarte å omsette for, med betraktelig lavere antall skop en hva som er nå. Med andre ord, vekstpotensialet som ligger der.

1 Like

Ja, ok, skjønner poenget.

Men sterke enkeltkvartal, om det så er scope eller omsetning, kan gi et veldig feil bilde
Salg cysview eller nye registrerte scope “kan klumpe seg sammen”.

1 Like

Glemte største aksjonær, Briarwood som har øket med 45.000 aksjer og har nå 14.43% av alle aksjer.

Topp 20 bare øker og det forteller meg at forventningene til de store aksjonærene, som sikkert vet mer enn det vi gjør, er større enn det markedet gir uttrykk for. :wink:

3 Likes

Selvplageren som jeg er, kjøpte jeg litt på 47,50. Det må vel nesten være noe nedsalg som er synlig i aksjonærlistene? Noen som vil dele litt med en gjerrigknark og oss andre?

Jeg har en snittpris på 98 for de siste aksjene jeg kjøpte, så 47,50 burde være et bedre utgangspunkt :smiley:

Må nesten være det. Snakkes hele tiden om at de store øker, men det er jo noen som selger disse aksjene også. Kan vel ikke bare være retails?

Nå er det vel ikke sånn at topp 20 består av 20 store aksjonærer. De fleste består vel av en masse mindre aksjonærer.

Jeg er jo selv en av “Topp 20 aksjonærene” gjennom Nordnet Livsforsikring AS. Det jeg er helt sikker på er at jeg vet i hvert fall ikke mer enn “dere” :rofl:

1 Like

Ihvertfall er Briarwood en “stor” aksjonær, og de har økt.

Leste akkurat denne på HO

Yes it might be as you say, can’t find anything else on the classification issue.
Found that the American Urologi Assossiation only suggest to use BLC on certain terms (second option). Do you know what PHO are doing to have AUA and other organisation recommend BLC as the first choice ? Since BLC save lives and finds x more cancers patients PHO must have done comparative studies to show the great economy in using blc vs white light.
The AUA guidelines state that blue light cystoscopy can be considered in patients with known or suspected bladder cancer who are at increased risk of having additional tumors (high-risk non-muscle invasive bladder cancer or carcinoma in situ) or who have previously failed conventional white light cystoscopy. It is particularly useful for the detection of flat or small tumors that may be difficult to visualize under white light cystoscopy alone.

Er dette noe nytt fra American Urologi Association som han refererer til og som har noe med saken om nedklassifiseringen å gjøre, eller noe gammelt som han har funnet?

Nei, ikke noe nytt. Praksis er vel at mange først bruker WLC før de blir satt på BLC på grunn av tidligere finansjelle støtte. Der kom noe forandring inn. Nedklassifisiring hjelper til at BLC kan økonomisk blir likt stilt med WLC på grunn av minkende steriliserings krav. (les mindre kostnader)