Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Kursen er langt på vei vilkårlig på så tynne volum, rent teknisk/chartmessig synes jeg det ser ut som den er i ferd med å realisere et (overmodent) trendskifte i positiv forstand (underbygget av flere positive nyheter og sannsynlige triggere).

1 Like

Det som er litt fascinerende er at noen kvitter seg med slikt antall aksjer nå, av alle tidspunkt.

Et salg eller kjøp av aksjer er jo egentlig en overføring av risiko.

Du kjøper eller selger en andel risiko.

Ser man det i den konteksten blir det veldig merkelig å kvitte seg med risikoen hvis man vet alt som ligger linet opp av potensielle triggere.

:man_shrugging:

1 Like

Det kan like gjerne være interne overføringer av beholdninger. Må ikke være kjøp og salg utenom børs.

2 Likes

Det er sant, listene vil gi fasit de neste dagene.

1 Like

Hadde vært kjempe bull hvis det er den nye dama som blir valgt inn i styret i dag som kjøper disse store postene. Uansett tror jeg hun vil kjøpe noen aksjer, kan ikke være dårligere enn styreformann.

Ser disse biotech selskapene PCIB og CRNA ligger på top i dag, CRNA opp 100%. Det merkelige er at markedet er ikke villige til å prise inn noe av det store fremtids potensialet i PHO. Har stor tro på at det er like rundt hjørne.

Vi får se om Dahl greier å sende ut ny MOM fra Generalforsamlingen. Ser at Ledelsen og styret fikk ikke fullmakt til;
13.1 Fullmakt til kapitalforhøyelse på inntil 20 % av
aksjekapitalen

Det ble nedstemt med følgende aksjer;
5.866.710 for 6.336.712 mot 12.203.422 totalt

Syns det er betryggende at aksjonærer er opptatte av ikke å bli utvannet, vil ha kontroll. Vil tro det er svenskene som har satt seg på bakbeina.
Også flott at Briarwood ikke bare kan kjøre over oss andre aksjonærer.

Ser ut til at det kan være Mustang Capital som selger seg ut, J.P. Morgan SE, SEB og Goldman kjøper de opp. I så fall er Mustang nå helt ute.

5 Likes

Forstår jeg det riktig at ledelsen heller ikk fikk nødvendig flertall for å utstede nye aksjer for å få gjennomført intensivprogrammet. (Iten 13,3).

Nei det ser ut for på avgitte stemmer at den emisjonen ble godkjent. MOM har ikke blitt oppdatert sløvt spør du meg.

8.036.533 for 4.152.889 mot

Tror ikke den gikk gjennom da de vel trenger 2/3 flertall for en fullmakt til å utstede nye aksjer.

OK det er mulig siden de ikke har komt med en oppdatering i dag. Er det en lov som krever 2/3 flertall?
I så fall er det helt tydelig at aksjonærene ikke er fornøyde med utviklingen i aksjekursen og at det skal ikke utstedes nye aksjer før aksjekursen er en helt annen. Bullish signal av de skjeldne.

1 Like

Almemaksjelovens $10-14 sier at det kreves 2/3 flertall. De kan i så fall kjøpe aksjene som trengs til å oppfylle programmet i markedet.

3 Likes

Veldig bra da må de ut å kjøpe aksjer til insentiv programmet.

1 Like

Men vil ikke det igjen slå inn på utgiftsposten som har vært et salig gnål om i lengre tid…?

Nei de kan bruke de millionene som de har i banken, 200 mill eller der omkring.

De har vel 250+ mnok i cash/banken og bør forvente ytterligere ~200 mnok i milestones fra Asieris neste år, så skal ikke stå på det.

Ja, men det vil slå inn på utgiftsposten åkke som.

Hvis dem bruker mer en dem får inn så vil det jo vise seg under en eller annen post i kvartalsrapporten.

Poenget mitt er at man ikke sitter og jubler nå, for så å bli “overrasket” når man ser utgiftsposten har økt pga. kjøp av aksjer i markedet ved en senere kvartalsrapport.

Dersom selskapet kjøper tilbake aksjer for å benytte i et insentiv program reduseres egenkapitalen med kjøpesummen. Tilbakekjøpte aksjer kan deretter overføres til ansatte uten å påvirke balansen ytterligere.

1 Like

Apropos noe ganske annet, så bør vel ukeavslutningen gi en relativt hyggelig bar.

Liker veldig godt det tekniske her nå. Skal se om jeg får postet et oppdatert chart i kveld eller løpet av helga.

2 Likes

Ser at forslagene om fullmakt til kapitalforhøyelse på inntil 20% av aksjekapitalen og fullmakt til kapitalforhøyelse på inntil 15% heller ikke ble vedtatt.

Det syns jeg var positivt. Da er det vel litt mindre risiko for at de plutselig kaster bort penger på et eller annet tullete oppkjøp.

1 Like

Denne ble vedtatt hvis man ser på stemmeantallet. Så referat matcher ikke med hvordan det er stemt. Burde ikke PHO få ut oppdatert referat??