Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Effort vs Result

Over dobbelt så mye volum omsatt. Men resultatet til nedsiden er mindre en med sammenlignbar bar før oppgangen.

Med andre ord, det er mer etterspørsel i denne baren en ved forrige bar jeg viser til her. Reversal av denne baren, det vil si man lukker over denne baren, på en daglig bar vil være gode greier.

Men pga. volum som ble lokket frem her så kan man få litt “småjukking” før man bryter opp.
Under er bare et eksempel på hva som “kan” skje. Det er ingen fasit. Hvis man ikke får en ny test pga. volum så blir jeg positivt overrasket.

Den kan fint falle enda lavere selv om man ser tendens til høyere etterspørsel i siste bar. Men det er da det er viktig å ha flere tanker og scenario i hodet samtidig.

eksempel

Men for min del er dette uvesentlig. Da det er støy i det store bildet.

5 Likes

Med så lite volum er det lett å skyve kursen en del prosent både oppover og nedover - og som Savepig og undertegnede har vært inne på - kan det være lurt ikke følge med på kursen hver dag/hver time, men i stedet følge med på trendene.

Jeg har tidligere stilt spørsmål ved hvorfor en skal investere i biotek når en ser hvordan kursen utvikler seg på gode nyheter, og hvordan kursen gruses ved dårlige nyheter. Det er interessant å se at PHO kun har steget noen få prosent siden mai 2023 (dvs. det siste året) - når en tar i betraktning hvilke nyheter/resultater vi har fått og de formelle stegene som er tatt. Dere vet alle at resultatene fra fase III (Cevira og Hexvix) kom høsten 2023 og at søknadene er sendt inn i Kina, og at vi nærmer oss innsendelse av søknad i Europa (Cevira) i Q3. Hva er poenget med å ta risikoen ved å sitte over resultatene fra de forskjellige studiene, når kursen faller med fort over 90 % på dårlige nyheter og knapt beveger seg ved suksess (og vi nå er 1 år nærmere markedsgodkjennelse)? Jeg vet at dette blir noe forenklet (og at kursen var lavere enn i dag når Cevira/Hexvix resultatene fra fase III kom)- og at det er flere faktorer som spiller inn - men det store bildet
i PHO gir etter mitt syn gode grunner til å diskutere dette mer overordnet. Jeg synes det er ganske utrolig at kursen til PHO fortsatt er på 50 tallet (som den også var i 2019), og at PHO kun er verdsatt til 1.5 mrd selv med nesten 300 mill i cash og uten gjeld.

3 Likes

Teknisk analyse , hva er det for noe?

Dette “språket” som benyttes for å beskrive hvor aksjen har vært , er og viktigst av alt - hvor den skal (verdien på selskapet) minner mest om når prestene våre pratet latin til massen.

Ingen forstod en dritt :poop: .

Har en sterk misstanke om at det er 2 sider av samme sak , nemmelig at investorene her på tekinvestor legger ansiktet i alvorlige folder og samtykker i det meste for å unngå å bli avslørt som totalt kunnskapsløse innen feltet teknisk analyse.

Ja , hva sier dere ?

Grunnen til at jeg tar opp dette emnet som vel kan beskrives som følgende … " Teknisk analyse av aksjer–hvordan skal en tolke svarene og hvor ofte kan en stole på svarene / tolkningen av disse , altså , en oversikt over hvor mange systemer der finnes og hvilke er best og gir høyest “value for money”,

Kunne det vært mulig og interessant og opprettet en egen konto for diskusjon og opplæring i teknisk analyse ?
Gjerne innenfor betalingsmuren her på Tekinvestor forumet .
(tilgjengelig for insidere , only) ??

Det er jo ikke til å komme bort fra at pengene som en bruker opp på børsen sitter løst (Millionene flyr ut av kontoene våre og inn på motstanderenes kontoer mens spørsmålene en stiller seg er om det har noen verdi å engasjere seg.

Eller er det bare meg som ikke forstår bæret av teknisk analyse?

:upside_down_face:

Det ville ikke undres meg i det heletatt om der var 2 eller 3 til som kunne ha god bruk for å kunne forstå litt mere om emnet og ha gleden over å være med den gjengen som forstår og delvis etterlever budskapene som treknisk analyse kan gi , og kan hende ------------ går i pluss , noe som vel er et fremmed-ord innen biotek

Lykke til

  • Er vel utbetaling av milestones denne uken , eller neste , ikke ?
    2MUSD

Du har denne tråden @ufo.

Der er det bare å spørre og grave, så blir du fort pekt i rett retning basert på hva du er ute etter.

1 Like

Verdt å merke seg kommentaren til DS om at det er en viss sannsynlighet for at markedsgodkjenningen av Hexvix i Kina kan ta noe kortere tid enn gjennomsnittstiden på 18 mmd grunnet de positive publikasjonene den siste tiden.

https://www.photocure.com/news/new-publication-racial-difference-in-detection-rate-of-bladder-cancer-using-blue-light-cystoscopy-4785638

https://photocure.com/news/photocure-partner-asieris-presented-clinical-trial-and-real-world-data-on-hexvix-in-china-at-asco-gu-2024-4734694

2 Likes

Det er lett å være enig i at kursutviklingen siste år har vært begredelig. Og at biotek definitivt ikke har vært sektoren å sitte investert.
Men hvor skal kritikken rettes? Hvem kan klandres? Selskapet leverer nå bedre kvartal for kvartal. Asieris leverer over all forventning. Da står vi igjen med han derre Mr. Kurs.
Kritikken blir liksom et slag i løse lufta.

Det er et godt poeng, Haltopen. Samtidig oppfatter jeg at fristen på 18 mnd er i utgangspunktet en “maksgrense” - og fokuset Kina har på kvinnens helse, og det at Cevira knapt har bivirkninger, også vil kunne påvirke behandlingstiden til Cevira.

Skjønner spørsmålene du stiller even44 - og mitt innlegg var ikke ment som noe kritikk, mer rettet mot at det ikke alltid er like enkelt å forstå det rasjonale i kursutviklingen til enhver tid, og at ting også kan snus fort. Aksjemarkedet pleier å “være i forkant” ved at den baseres seg ofte på fremtidsutsiktene. Jeg tror derfor at på et tidspunkt vil forhåpentligvis kursen gjenspeile potensialet som ligger i fremtidig inntjenning - og etter mitt syn har tingenes tilstand aldri sett lysere ut for PHO enn i dag, og for hver dag som går nærmer vi oss økt salg av cys/Hexvix og markedsgodkjennelse av Cevira ot Hexvix i Kina. En må ikke glemme at med godkjenning av Hexvix i Kina vil markedet mer enn doble seg når en ser det opp mot antall personer som bor i Kina sml med Europa/USA. Her er det ca 6 måneder siden søknaden ble sendt inn.

I 2022 var det registrert 91.893 nye blærekreft pasienter i Kina og 84.825 i USA. Så markedet i Kina er ikke like stort som USA og Europa til sammen, men det vil hjelpe veldig på. Husker ikke om Asieres hadde lisens på Hexvix i andre land i Asia.
På verdens basis var det registrert 573.000 nye blærekreft tilfeller i 2020.

1 Like

Tusen takk Dreamliner - det blir naturligvis mer presist å vurdere det opp mot antall registrerte nye blærekrefttilfeller enn kun se på antall innbyggere👍

Mener at Aseris også har lisens på Hexvix
i Taiwan.

1 Like

Det kan godt hende at BLC vil bli mer brukt i Kina enn i USA, men prisen på Hexvix vil nok være litt lavere. Så er det royalties Photocure skal ha og ikke hele salget. Jeg tipper 10 - 12 mill. i kvartalet netto til Photocure i royalties er kanskje mulig når salget er kommet i gang.

Vi har så vidt meg bekjent ikke like godt innblikk i avtalen PHO inngikk med Aseris ift Hexvix når det gjelder royaltysatser. I avtalen med Cevira ligger royalty satsen mellom 10-20 %. Gitt en royalty sats på 10 %, så høres dine anslag ut til å være realistisk (gitt at en bruker BLC ca like mye som en gjør i USA i dag. Forhåpentligvis vil en klare en større utnyttelsesgrad etterhvert). Når en skal beregnes markedsverdien til et selskap, er det ikke uvanlig i helsesektoren med en PE på odt over 10. Med en netto inntjening ift royalty fra Hexvix i Kina på ca 50 mill i året, vil nesten Hexvix salget i Kina alene + cashbeholdningen forsvare dagens Mcap i PHO…Her skal en heller ikke utelukke at Aseris kommer til å kjøpe “produktene” fra PHO (som kan gi en ekstra inntjening).

1 Like

DNB har ikke tatt med noe for Hexvix i China verken milepæl utbetalinger eller royalty. For Cevira har de tatt med milepæl utbetalinger;
Cevira filing could trigger a milestone payment in Q2. Photocure confirmed on the
earnings call acceptance of Asieris’s filing of Cevira in China would trigger a USD2m
milestone payment in Q2. Full approval down the line would trigger another milestone
(cUSD11m) to Photocure, which we have included in our estimates, with a 50%
probability in 2025. In addition, Asieris plans to initiate pre-NDA discussions in Europe
in Q3 and with the FDA in the US in H2. Our base case is that Asieris will have to run
another trial to get approval in the US, while Cevira could potentially be approved in
Europe on existing data (neither included in our forecasts).

1 Like

Ganske defensivt å sette 50% sannsynlighet for godkjennelse av Cevira i Kina, og basically 0% i Europa….

3 Likes

GENERAL MEETINGS
Annual general meeting: link to attend and vote

23 May 2024
https://investor.vps.no/gm/logOn.

Vi er i en make eller break fase, kom en ny post på 100 000 aksjer nå. Ser ut for at noen vil ut men de blir lett tatt i mot ser det ut for. Blir spennende å se hvem som kjøper og hvem selger.

Off-books?

ja kom en i går og en i dag.

2 Likes

Se der ja:

image
image

Positivt at noen tar unna slikt volum.

1 Like

Ja positivt men kursmessig er vi tilbake til 13. mai da nyheten om Cevira kom fra China og utløste $2 mill i milstone utbetalinger. Det er ingen logisk forklaring så vidt jeg skjønner men aksjemarkedet er?

1 Like