Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Fascinerende å se hvor “bestemt” den ble trykket ned i går. Se på volum og hvordan priceaction oppførte seg i forhold til tidligere korreksjoner som har komt når man har hatt volum på topp.

Begynte på slutten av tirsdag og fortsatte hele onsdagen.

Men i det større bildet er det ikke mer en ca 5 000 000 kr omsatt :man_shrugging:

3 Likes

Selv med komplette lister er det vanskelig å få taket på disse bevegelsene. Det er et par aktive kontoer som tilsynelatende ligger på begge sider av boka når kursen flyttes slik. Når det gjelder hvorfor de holder på slik, så er det ditto vanskelig å forstå utover at det enten småshortes (les: posisjoner under 0,5 % og dermed ikke synlige i SSR) på finurlig vis og/eller at «noen» ønsker å holde kursen på lave nivåer. Eneste som er sikkert er at det er irriterende og preger hele sentimentet.

5 Likes

Du kaller det fascinerende ville ikke brukt det ordet men skremmende. De konto som beveger dette av de 20 største er Bank of NY som i dag er registrert med 2,54% etter kjøp av 36 000 og etter å ha solgt 44000 dagen før. Den andre kontoen er SEB med 3,33% etter å ha solgt 27500. Jeg vil tro det er disse to som er “lead” i bevegelsene i tillegg til små shorterne. Dette har gjentatt seg mange ganger slik jeg har opp servert det.
Det blir spennende å se om disse to aktørene skal holde kursen på disse nivåene fremover og om nye positive nyheter blir brutalt kjørt ned til disse nivåer, eller lavere.

2 Likes

Det hele handler kanskje om å trøtte ut små aksjonærene.
Plukke opp små poster her og der når folk går lei.
Mine skal de i alle fall ikke få på disse nivåer.
Men er jævelig irriterende sånn de holder på.
Slik kommer d til å fortsette helt til vi får godkjenningen fra Kina er jeg redd.
Sett i ettertid skulle man selvsagt solgt på disse pikene opp og kjøpt igjen når den presses tilbake 10-15%, men jo nærmere vi kommer godkjenning jo mindre aktuelt blir det å handle slik.
Jeg tør i alle fall ikke, men man sitter jo og ser dette skjer hver gang og hadde jeg bare gjort ditt og datt så…
Veldig frustrerende er d i alle fall

5 Likes

En ting jeg har lagt merke til på det tekniske opp mot det fundamentale er hvordan alle fundemantale gode nyheter har blitt kontant solgt ned i etterkant.

Men det som er påfallende er hvordan disse korreksjonene “alltid” ser ut til å dippe under tidligere “lows” eller naturlige support områder.

Eksempel 1:

Etter oppganen og volatiliteten etter nyheten om Asieris hadde nådd endepunktskriterien i Cevira studien så den ut til å printe noen higher lows. Men rett før oppgangen til 70 kr, dipper den ned. Ikke bare under forrige low, man klarerer alle tidligere støtter.

Eksempel 2:

Etter oppturen til 70 kr kommer en tur ned igjen til 52 kr området. Ser ut til å stabilisere seg. Antydning til noen higher lows (merket med hvit strek), for så å ta en dip under denne, med enda en ny dip noen dager senere som går dypt inn i wicken fra begynnelsen. Så følger rally til 69 kr.

Eksempel 3:

I det større bildet har man en tydelig tradingrange hvor aksjen har blitt kastet frem og tilbake. Men også her kommer samme “oppførsel” frem. Den bygger baser, og mens fundamentale nyheter kommer i drypp, blir hver eneste solgt ned i etterkant.
Ser man på korreksjonen fra 69 og ned til bunn her, gikk den ikke bare forbi tidligere support på et høyere nivå, den pløyde rett igjennom og tok ut ALLE tidligere low i tradingrangen.

Hele karakteren til denne aksjen og dens bevegelser er å utfordre tidligere lows. Jeg ser det som om prisen blir “pisket” frem og tilbake.

Ser man på siste bevegelse ser man igjen samme oppførsel på mindre timeframe. Dip under/inn i support. Foreløpig ser man ingen “vilje” til å kjøpe. Så da er spørsmålet, skal den fortsette med den type “priceaction” og gå dypt ned eller forbi tidligere support på et lavere nivå?

4 Likes

Det er akkurat det den blir. Og det er noe man kun (?) ser like tydelig i andre illikvide aksjer hvor mange er slitne. Kursen tegnes dels helt uforstyrret på lykke og fromme av noen som inntil videre gleder oss med sitt blotte nærvær. Det blir noe pavlovsk og utmattende over det hele. Den tynne likviditeten som finnes lærer at alt fundamentalt skal selges og resten «vet» at snart kommer droppet. Heldigvis varer det ikke evig takket være Kina/Cevira.

1 Like

Veldig flott presentert hva vi alle har observert. Jeg skriver en mail til Juridisk Direktør ved Oslo Børs og informerer om dette. Kan jeg bruke noe av det du har presentert eller vil du selv skrive til OSE?
Tror det er bra om mange sender inn klage på manipulasjon av kursen i PHO
Leder for Juridisk avdeling er Kjell Vidjeland. juridiskavdeling@oslobors.no

2 Likes

Poenget mitt var at dette er et “karaktertrekk” denne aksjen har.

Ikke nødvendigvis manipulasjon direkte. Men noen kjøper/selger basert på hva aksjen har gjort tidligere. Hvis aksjen har en tendens til å droppe, ja da ser jo folk om den vil gjøre det igjen og vente med å trykke på kjøpsknappen. Dette vil fungere så lenge noen er villige til å selge.

Desto lavere prisen dropper, jo bedre risk/reward er det. Går prisen til ytterpunktene dukker også andre typer tradere opp.

Man har forskjellige investorer/tradere på forskjellige plasser i chartet både prismessig og på tidsintervall. Verdiinvestorer trader ikke på samme signal eller måte som scalpere eller swingtradere. Trendfølgere trader ikke på samme måte som verdiinvestorer osv. Alle disse kommer inn på forskjellige punkt i et chart, og vil over sikt forme det.

4 Likes

Det du skriver er sikkert riktig sett fra trading synspunkt, men hva om hensikten er å overta selskapet til en så lav kurs som mulig og fra røve småaksjonærer verdier. Det er det jeg ønsker å rette oppmerksomheten mot. Jeg vil be om en grundig undersøkelse av dette og hvem som skjuler seg bak disse kontoene som manipulerer kursen med den hensikt å overta selskapet til en spot pris.

Ta en chillpill.

Gå inn å se på SAMTLIGE aksjer på Oslo Børs, USA, Europa++

Du vil finne nøyaktig samme oppførsel i en eller annen timeframe.

Alle aksjer/verdipapirer/varer har samme oppførsel på en eller annen måte.
Før oppgang er det en base/tradingrange. Etter oppgang har man en tradingrange igjen. Enten distribusjon eller akkumulering. Rinse & Repeat.

4 Likes

Problemet i Photocure er at det ikke er noen større som kjøper (nok) i markedet. Man ser det på volumet. Det er 1-2 dager med økt+volum og kurs med positive nyheter, men hvem er da igjen til å kjøpe når alle har tatt sin posisjon? Ingen. Hva skjer med kursen når kortsiktige har tatt en posisjon. Jo short starter et lite press når momentumet avtar og de svake hendene ryker en etter en, kurs faller. Markedet (større kjøpere som styrer kursene) tror jeg ønsker å se høyere inntekter enn 0,78 % YoY før de tar posisjon. For øvrig kursmanipulasjon skjer hele tiden overalt.

1 Like

Utelukker du manipulasjon av kursen for å overta selskapet til en spot pris?
Har nå sendt klage til OSE og bedt om en grundig undersøkelse, fint om andre gjør det også.

2 Likes

Kan være enig i det.
Men mener du at kursen ikke ville fått seg en knekk godt under 50, om det mot formodning skulle komme et avslag?
Hvor lett er det egentlig å bruke logiske vurderinger i saker som dette opp mot den type regime vi har i Kina?

DnB har vel et kursmål på 87 - uten å trekke inn Cevira. Men du har nok rett i at uten godkjennelse vil en god del aksjonærer ikke lenger se det helt store potensialet, kaste kortene og kursen , i alle fall kortvarig, kollapse.
Se på innholdet i tråden her. Vi snakker jo ikke lenger om Photocures egen virksomhet, kun om Kina-effekten.
Men det ligger også andre triggere her, og på q2-presentasjonen ble vi forespeilet en rekke spennende nyheter utover høsten. Foreløpig har det vært taust.
Nå har Asieris selv klokketro på godkjennelse, mye vil endre seg når/om den er på plass.

2 Likes

Finanstilsynet har fått hjemmel til å ilegge overtredelsesgebyr for markedsmanipulasjon, jfr. verdipapirhandelloven § 21-1, 1. ledd som har følgende ordlyd:

(1) Finanstilsynet kan ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelse av markedsmisbruksforordningen, jf. § 3-1, artikkel 14 bokstav c om forbud mot ulovlig spredning av innsideinformasjon, artikkel 15 om forbud mot markedsmanipulasjon, artikkel 16 om forebygging og avdekking av markedsmisbruk, artikkel 17 om offentliggjøring av innsideinformasjon, artikkel 18 om innsidelister, artikkel 19 om transaksjoner utført av personer med ledelsesansvar, artikkel 20 om investeringsanbefalinger og statistikk, § 3-7 og forskrifter gitt til utfylling av disse bestemmelsene.

Har sendt klagen dit.

4 Likes

Nå er jo dette mest sannsynlig en behandling der myndighetene i kina har vært en pådriver for å få lisensiert og godkjent, fordi det er i landets interesse. Så det er neppe de som kommer til å være problemet.

2 Likes

Det optimale scenariet dersom man ønsker å skape en vei i denne seige vellinga er to gode nyheter i en to-trinns rakett.
Som at DS sender melding om nedklassifisering av scope på dag 1, og at Asieris offentliggjør Cevira-godkjennelse noen dager senere.
Det hadde trolig gitt en morsom effekt i aksjonærmassen der halve TI virker å ta gevinst på 3-4 kroners oppgang.

2 Likes

Ja, melding om nedklassifisering alene kommer nok ikke å resultere i annet enn det vi har sett så alt for mange ganger, en rask oppgang etterfulgt av nedsalg til samme nivå som vi startet på.

Det er jo ikke sånn at en nedklassifisering umiddelbart vil resultere i økte inntekter, det vil fremdeles ta rimelig lang tid før det eventuelt skjer.

Cevira godkjennelse er litt annerledes ettersom den vil utløse en så pass stor milepæl at aksjekursen bør etablere seg på et betraktelig høyere nivå enn i dag. Men det viktigste er at analytikerne endelig kan begynne å regne inn Cevira i estimater og kursmål.

På tale om milepæler så har det vel ikke kommet inn noe som kan pynte på Mikke Mus tallene i neste Q presentasjon, så vi er helt avhengige av at inntekter minus kostnader har tatt seg opp betraktelig i Q3.

Å tro på kraftig vekst innen cysview er som å tro på julenissen. Det er bare de som er relativt ferske som tror dette skal bli svært fordi det er jo det beste produktet osv. Klinikkene er happy med når de bruker hvitt og når de bruker blått lys og vektingen har etablert seg mer eller mindre. Det er mange ulike hensyn og faktorer.
Det er Kina vi må håpe på for å få kursoppgang.

1 Like

Noen som har noen tanker rundt dette? Hører ikke så mye om sjefsselgeren Coy heller.