Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Du sa vel omtrent akkurat det samme før forrige kvartalspresentasjon også

Marketcap 1,34 milliarder på kurs 50,3.

Veksttrenden ser sånn ut:

Kostnadstrenden ser sånn ut:

Hvis det fortsetter sånn, så vil også cysviewbutikken komme seg. Cevira kommer i tillegg.

19 Likes

I grunn ganske interessant situasjon i Photocure. De fleste sitter med store papirtap og satser nå på å vinne tilbake det tapte og vel så det. Generelt er det noe det advares sterkt mot i aksjemarkedet og denne mislykkede strategien er beskrevet i flere bøker også. Generelt i disse casene er sjansen mye større for å tape enda mer…om ikke alt. men jeg satser også på at her blir det annerledes!
Ganske lik situasjon i mange andre aksjer det skrives mye om her på TI. De har falt og falt, gjerne 60-90%, men nå skal tidspunktet være bra for det fundamentale har aldri vært bedre osv. og det satses friskt.

Er vel ingen siden andre (unntak Algeta?) som hadde ph3 bekreftede assets, som er helt eller delvis kommersialiserte. Ingen gjeld, inntjening, lav regulatorisk risiko og så videre. Det interessante er at PHO prises dels rent på inntjening, i kontekst av all elendighet som har utslettet risikokapitalen som fantes i bio-/medtech. Markedet er uvillig til å prise inn Cevira. Eller nedklassifisering / gjennombrudd for BLC. Til tross for bunnsolide data.

Flott kjøpsanledning? Ikke usannsynlig.

4 Likes

Flott kjøpsanledning hvis Cevira blir blockbuster
Det at det er et selskap i Kina vi venter på skaper nok en del ekstra usikkerhet i venteperioden.

Vi får se. Min største «bekymring» er og blir et oppkjøp på oppløpssiden til en premie som ikke gir de som har vært med lenge en meningsfull gevinst (les: avkastning vs. indeks/tilsvarende).

2 Likes

Min største bekymring er om det ryker på oppløpssiden i Kina av en eller annen grunn. Ikke noe tro på oppkjøp til en lav pris.

Det ville være worst case, heldigvis lite/ingenting som skulle tilsi at Cevira ikke blir godkjent. Tvert imot.

1 Like

Det er litt for mye evt reward da i kursen på 50 kr til at jeg kjøper den der helt

Tror man må ta inn en rekke «utenforliggende» faktorer (og da særlig at peers har utslettet tilnærmet all relevant risikolikviditet) for å ta høyde for «markedet» sin manglende evne/vilje til å prise inn en forventet godkjenning og/eller inntekter. Men det er jo slikt som gjør børs interessant; er man i et relativt fåtall og får rett til slutt, så kaster det bedre av seg enn omvendt.

3 Likes

Chat GPT mulig noe av dette kan være relevant, vet ikke

The NMPA (National Medical Products Administration) in China has historically been rigorous in its drug approval process, even after accepting a New Drug Application (NDA). Several factors can lead to rejection or significant delays, including:

1. Safety and Efficacy Concerns : Even if an NDA is accepted, the NMPA may reject a drug if its clinical trial data does not conclusively demonstrate its safety and efficacy according to strict Chinese standards. This includes concerns that arise during the technical review or expert panel evaluation, such as unclear benefits, high adverse event rates, or poor trial design​

Pacific Bridge Medical

Nature

.
2. Manufacturing and Quality Control Issues : A key part of the NMPA’s review includes an inspection of the manufacturing process. If a drug’s production facilities fail to meet Good Manufacturing Practice (GMP) standards or if quality control procedures are insufficient, the drug’s approval can be delayed or denied​

Pacific Bridge Medical

.
3. Incomplete Data or Additional Requirements : The NMPA may request further clarifications or additional clinical data after reviewing an NDA. Drugs can face rejection if the additional data does not resolve the agency’s concerns, particularly in cases where the benefit-risk ratio is questioned​

MSQ

.

Examples of rejections include drugs that faced problems during their clinical trials or manufacturing inspections despite progressing past the NDA acceptance stage. For instance, some innovative drugs sourced through international partnerships have faced delays or rejection due to these stringent requirements​

Pacific Bridge Medical

MSQ

.

Therefore, while acceptance of an NDA is a positive step, it does not guarantee market approval in China.

Det er ihvertfall en ekstrem vokal andel som sitter med store papirtap. Har ikke akkurat vært vanskelig å handle photocure på tilbudspris…

Uansett så er den ned fra rundt 150 til stabilt sideleie på 50
Og nå skal den opp så kraftig at opp til 150 er ingenting
Men i virkeligheten sliter den med å holde seg på 50 tallet
Det er jo en grunn til at den har trynet og det er skuffende vekst.

Eller kan det tenkes at det er mange sammenfallende grunner? Jeg har hele tiden sagt at med bortfall av flex skop var det veldig rimelig at kursen fikk seg en solid smell.

Men jeg tror det har også ekstremt mye å si at norsk biotech er utradert på børsen.

6 Likes

Jeg tror bare det har med skuffende vekst å gjøre og en slags erkjennelse om at slik det funker i USA med klinikkene i stor grad vil fortsette. Så jeg står ved at ca 50 kr er for cysview i USA og ellers nå, og evt oppside ligger i evt godkjennelse i Kina.

Vi har alle hørt til det kjedsommelige fra deg at det ikke er noen vekst, og skjønner at du ikke setter noen lit til at bortfall av flex har hatt noen innvirkning på vekst trajectoryen.

Sånn hadde den sett ut om flex hadde fortsatt å vokse i omtrent samme takt:

Vs hvordan den nå har blitt:

image

3 Likes

Det man har hørt til det kjedsommelige er alle unnskyldninger og bortforklaringer.

1 Like

Hvilke unnskyldninger og bortforklaringer er det?

1 Like

I alle de 8 årene jeg har fulgt selskapet har det alltid vært masse forklaringer på hvorfor det ikke tar av i USA. Jeg tror ikke markedsandelen vil endre seg særlig i og med prosedyrene og tidsbruk per pasient er så ulikt WL vs BL. Klinikkene har et opplegg på det som fungerer bra. Jeg mener vekstpotensialet har vært hausset opp hele veien når det gjelder cysview dessverre. Det ser du kvartal etter kvartal.

2 Likes

Jeg tror det motsatte BLC vil gå mot en monopol situasjon og markedsandelen vil bare øke og ta over markedet.
Det er disse to som styrer kursen, i dag selger de i går kjøpte de litt;
[2. SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB -2 656↓ -0,0098% 914 444 3,37%

[7. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV -4 85↓ -0,0179% 677 006 2,50%

1 Like