Lenge siden det har vært så mye action på PHO tråden. Leser at det er mye diskusjon om børsmeldingen til Aseris kan forstås i retning av at kinesiske myndigheter har gitt fast track ift behandling av søknaden. Jeg har vanskeligheter med å oppfatte meldingen på den måten - men hvis jeg kunne velge mellom fast track review eller fast track launch, nå som det allerede har gått 6 måneder siden søknaden er levert, er jeg ikke i tvil. For ikke virke alt for haussete - det er mye bedre å vite at Aseris er tydelig på at en er klar til å ta Cevira ut i markedet med en gang godkjennelsen kommer, og som tidligere nevnt - Aseris har en sterk aktører i ryggen som skal hjelpe en med det. Aseris viser gang på gang at en “holder ord” og er profesjonell til fingerspissen.
Når det gjelder meldingen om godkjenning av Hexvix i Kina, et markedet som er rundt det samme som USA/Europa til sammen, virker det som markedet bare trekker på skuldrene av det. Bare godkjennelsen i seg selv gir litt over 10 mill NOK i engangsutbetaling - og en må huske på at PHO får en “mark up” på salg av Hexvix til Aseris (som underleverandør) og royalty ved salg ut til pasienten. Vi vet derimot ikke størrelsen på mark upen eller royaltysatsen - men som jeg har gjentatt mange ganger, kursen i dag er fortsatt lavere enn før Cevira-avtale og Hexvix avtalen ble inngått med Aseris (2019/2021)…Ja, vet at utviklingen av flexiscopene i USA ikke har gått som forventet i mellomtiden.