Jeg har her nylig gjort min første aksjeinvestering siden jeg realiserte mitt bitre tap i Ultimovacs. Jeg ser på dette selskapet som ganske unikt med tanke på forholdet mellom risiko og gevinst. Kjernevirksomheten utgjør et solid fundament for dagens kurs, mens de kommende mulige begivenheter gir samtidig et enormt potensial.
Har du også inngang på disse lave nivåer? Kjenner jeg er rimelig skvetten så snart kursen går en krone under det jeg ga… Brent barn skyr ilden…
Synes både Norne og DNB har noen gode fundamentale analyser av verdier i PHO. Selv uten Cevira verdier er kursmål solid over dagens verdier. Egentlig noe nytt for sektoren at en mulig blockbuster uteblir i tillagte verdier (selv ikke sannsynlighetsberegninger i % benyttes). Får håpe på plutselig tilbakemelding fra regulatoriske myndigheter. Alltid gøy å ta markedet på senga. Og givende med stor nytte for pasienter! Stor pasientgruppe som har behov. Og helt klart noen store nasjoner med behov for fruktbarhet. Så kan en lure hvordan dette bakteppet kan påvirke behandlingstiden hos myndigheter som skal vurdere en mulig markedstilgang.
Jeg har inngang over tid på disse “lave” nivåene, ja. Det er en del som har spilt på lag som ikke angår PHO per se (generelt krakk, biotek-krakk, komplett sektor-død i Norge og utradering av cirka all tilgjengelig risikokapital) som har presset kursen og sentimentet kraftig. Fra dagens nivå, gitt selskapets kontantposisjon og produkter i markedet som genererer inntekter, så er det en begrenset nedside. Jeg er fortrinnsvis investert pga. Cevira og vurderer den regulatoriske risikoen her til å være relativt lav. Om de får fremgang på BLC i retning SOC og nedklassifisering i US, så blir dette bare bonus for den basale investeringstesen.
Veldig bra vi trenger flere som deg nå. Ser at det har kommet inn en konto fra Sveits blant de 50 støeste med 68000 aksjer, skatte flytning? I så fall flott at de ikke glemmer hjemlandet.
Noe nytt om den terapautiske tilleggs-virkningen som oppstår når de kjører studier i photocure ?
Det kan dreie seg om en ikke ubetydelig tilleggs effekt og spørsmålet blir om dette forholdet kan bli gjordt kjent og er det mulig å få noe igjen for dette som gagner PHO?
Det er vel styret i PHO som avgjør lønnsnivået til de ansatte i konkuranse med markedet , ikke ?
DS er kanskje i den kategorien at kvalitet koster eller sagt på en annen måte , forventer dere at vedkommende skal velge å jobbe i PHO til en lavere lønn enn hva markedet betaler
internasjonalt ?
En ukultur og noe som burde vært gått gjennom men er det rette fremgangsmåte å oppkonstruere det som et PHO-problem ?
Så , vil en ha en person men god stamtavle og god historikk så må en betale markedspris. Og når det kommer til resultater så er jo selskapets utvikling med DS i sjefstolen helt sensasjonell .
Det skjer jo veldig mye i PHO nå men husk at alt dette vi venter på gjør seg ikke selv.
Da blir vel spørsmålet, om man virkelig trenger en Max Verstappen, til å kjøre Post for Posten.
Lønnen til mannen er jo nesten lik det de går i overskudd iløpet av et år?
Makx Verstappen hadde sikkert vært en førsteklasses sjåfør til å kjørt Posten, men jeg tviler på att han kunne stilt som Ceo.
Dan Snaider ble hedhuntet til Pho for å kommersialisere selskapet når det skulle inn på det Amrikaske markedet og resten av verden.
Det er lett å sitte på sidelinjen å slenge dritt om DS, som å foreslå lettvinte løsninger som vil varme som når man pisser i buksa.
Ganske sikker på at ledelsen har evne til å tenke selv.
Sulle de ut i markedet å finne ny Ceo med de rette kvalifikasjoner så tviler jeg på att lønnen hadde blitt mindre.
( PS : Dette startet ikke spesifikt som en PHO Diskusjon)
Her er det vel mer poenget at Norsk Biotech, har vært altfor raus, til å tildele seg selv
- Premium lønn
- Premium Bonus
- Premium opsjons ordninger.
Å når alt kommer til alt, var kanskje ikke Produkt kandidaten så bra ( muligens helt fra start)?
Men hvem i ville helvete, vil anerkjenne dette ( i tidlig fase, eventuelt underveis) når investorene lar dem fråtse fra godteposen?
Å klarer man å se bak grådigheten underveis?
Eller skal man prøve seg på en emisjon til?
En utøvelse av opsjoner, for å dumpe til premium?
Om du starter et selskap som privat person.
Plikter du å drifte forsvarlig.
Gjør du ikke dette, kan du bli holdt økonomisk ansvarlig.
Det betyr, at du kan ikke leve som en greve, cashe ut fete lønninger, å plutselig dra ut en heftig bonus. For å unne det selv litt luksus.
Om ikke selskapet leverer, å viser heftig lønnsomhet.
Men, av en eller annen grunn.
Kan du gjøre dette, om du befinner deg i ledelsen i Norsk Biotech.
Å går det til helvete, så er et par krokodille tårer, alt du trenger å by på.
For, det var jo forskningen som feilet, du som leder gjorde jo ikke noe feil?
Eller?
- Kunne du, burde du, skulle du. Ha innsett at dette ikke var liv laget?
Muligens, men. Man måtte jo prøve, iallfall frem til kassen var tom!
Så er det over til Next fool Company!
At man lar selskaper som Nordic Nanovector og Nykode. Cashe ut millioner, av aksjonærer og investorer sine penger.
Når det man forsker på, egentlig ikke har noe verdi, før produktet er på markedet, er egentlig ganske sykt.
Lønnssystemet burde ::
Være edruelig, men selvsagt slik at ledende personell har tak over hodet, å mat på bordet.
Men, om ledelsen lykkes med å få produktet de selv hadde tro på til markedet.
Vel, værsågod, unn deg en feit bonus, som var klausulerte inn i avtalen, dagen du tok jobben.
For i så tilfelle drypper goder over på aksjonærer også.
Kanskje ville man ikke sett så mange Bingotechs på børs, å i markedet. Om systemet var slik.
Men du kan ta deg faen på, at de som var der. Ville ledelsen VIRKELIG hatt stor tro på!
https://www.dn.no/bors/jostein-dahle/nordic-nanovector/ble-selskapets-dyreste-mann/2-1-16784
Altså, Merk dere denne ::
*Chief Business Officer og medgrunder Agnete B. Fredriksen i Nykode Therapeutics har utøvd rettigheter på 3.834.900 aksjer i Nykode til snittkurs 1,7735 kroner pr. aksje. For å dekke skatt og andre kostnader tilknyttet utøvelsen har Fredriksen inngått avtale om salg av to millioner aksjer til Rasmussengruppen til kurs 31,60 kroner, ifølge en melding søndag.
Videre opplyses det det at Fredriksen har inngått avtale om salg av 1.834.900 aksjer til sitt heleide selskap Viginti AS. Etter transaksjonene eier Fredriksen og nærstående 2.982.900 aksjer i Nykode.*
For de 2 mill aksjene hun videre solgte, betale hun : 3.547.000.- kr.
Så selger hun, samme dag. Aksjene videre for totalt : 63.200.000.-
Hun gjør 18x på pengene sine.
Igjen, de eneste vinnerne innad Biotech sektoren i dag.
Er de som jobber i ledelsen.
Å nei, de fortjener virkelig ikke en slik lønn. Mtp resultatene som er levert her til lands, de siste 10 år! ( mulig mer)
Som aksjonær er man medeier i selskapet, da er man ikke på sidelinjen.
Det er helt legitimt å mene noe om avlønning til CEO. I Photocure er den svært høy, og vi må kunne konstatere at DS ikke har levert på det han selv har forespeilet på tidligere q-presentasjoner.
Nei, det er den virkelig ikke, tvert imot, dessverre
Helt enig i at det er legitimt å mene noe om lønnen til CEO - og hva DS har utrettet. For det første får vel DS lønn i USD - så mye av grunnen til den høye lønnen (i NOK) skyldes vel styrkingen av USD (mot NOK)? For det andre - hva er årsaken til at målene ikke er nådd, skyldes det ene og alene DS? Ja, DS har øverste ansvaret for driften - men er vi sikre på at andre ville gjort det bedre? Det er lett å være kritisk - men ikke alltid like enkelt å være løsningsorientert. Hva mener vi ledelsen/PHO kunne gjort annerledes?
Selvfølgelig ikke, men det retoriske spørsmålet kan like gjerne snus 180°:
Ville ds gjort det dårligere hvis ikke han hadde fått doblet lønnen de siste årene?
Dette finnes det faktisk en del forskning på, og det er ikke så sterk korrelasjon mellom lønn og prestasjon som man intuitivt skulle tro
Det er bare en ting å svare på din vending av spørsmålet, gamle travere skjønner nok hvor dårlig din uttalelse kan stå:
HÆSTDAL!
Jeg tviler på at Schneider vasset i jobbtilbud. Han var amerikaner, og det var jo en fordel for et selskap som satset hardt i det amerikanske markedet.
Vi var endel som var positivt forventningsfulle til Schneider. At han fikk pandemien i fleisen kan han ikke lastes for. Men det var 2 av de 6 årene han nå har sittet.
Min sterkeste kritikk er at han ikke sikret at de helt kritisk viktige scopene var under full kontroll.
Allerede for 6 år siden tenkte jeg at PHO burde sikret seg full kontroll over scope designet for rasjonell og økonomisk gunstig bruk på klinikkene.
Man trengte ingen millionlønn for å se at dette var PHO’s akilleshel.
Det er 6 år siden Schneider kom inn i selskapet. Han har gjort endel riktig, men ikke noe jeg kan se som ikke en norsk CEO med lavere lønn også ville gjort.
Han har gjort seg selv betydelig rikere, men også bl.a. undertegnede betydelig fattigere.
De første årene var jeg positiv og forventningsfull til Schneider. Nå gidder jeg knappt å se hans presentasjoner.
Han har ikke klart å ta nødvendige markedsandeler. Det er på et så lavt nivå at det er ganske utrolig at han fortsatt sitter i sjefsstolen. Lurer på hva amerikanerne i styret tenker
Siden Dan var hyggelig nok til å fortelle omtrent hvor stor andel Fortec-inntektene utgjør av US (North America?) benyttet jeg muligheten til å regne litt. 3 prosent kan strengt tatt være alt mellom 3,24% og 2,75% om man følger normale avrundingsregler, noe som gir følgende omsetning per scope
North America generelt har lagt rundt 120k pr scope det siste drøye året, så vi har litt å gå på her. Bør nevnes at det nok er lavere opex på disse, så tviler på det er så stor forskjell på bunnlinja også
Mye edder og galle her.
Faktum er fortsatt at hvis man glatter ut med å se på et 4 kvartalers glidende snitt av Cysview Revenue, Opex og Cash, så peker alt oppover nå. Det er en laggende indikator, men hvis spriket mellom blå og rød strek fortsetter å øke, så er det et tegn på at businessen er i bedring.
I mellomtiden er det vel en del interesser som sitter og koser seg med å følge med på at slitne hender kaster kortene på vei inn på oppløpssiden:
https://app.investordata.no/stocks/photocure-PHO?date_period=weekly
Så det samme selv.
Har også en oversikt som viser kvartal mot kvartal pga. sesongvariasjoner. Alle fire kvartalene viser god trend oppover.
Det vil si alle Q1 i en trend, alle Q2 i en osv.
“Selvfølgelig ikke, men det retoriske spørsmålet kan like gjerne snus 180°:
Ville ds gjort det dårligere hvis ikke han hadde fått doblet lønnen de siste årene?”
Når du skriver at han har fått doblet lønnen, så må en huske på at dollaren har styrket seg mye de siste årene. Dvs at økningen i lønnen til DS i stor grad relaterer seg til valuta. For det andre er etter mitt syn forstår jeg ikke helt relevansen av spørsmålet ditt. Når en blir ansatt, er man i en posisjon til å forhandle lønnen sin - samtidig er en arbeidstaker avhengig av at arbeidsgiver er villig til å inngå en avtale med “lønnskravene”. Etterpå er du i utgangspunktet avhengig av at arbeidsgiver er villig til å gi deg lønnsøkning, dvs. at arbeidstaker er ikke i en posisjon til å kreve lønnsøkning (ser bort ifra ev. lønnsstiger i tariffavtaler mv). Er arbeidsgiver/styret misfornøyd, må de ikke gi lønnsøkning - og i verste fall kan en velge å si opp arbeidstakeren om det er saklig grunn til det. Så kan en selvfølgelig være kritisk til styret om at DS gir lønnsøkning. Mitt poeng er at en leder kan gjøre en veldig god jobb, selv om resultatene virksomheten pr nå er veldig dårlig - dvs. at vi kan ikke trekke likhetstrekk mellom resultatene til PHO og det DS presterer som leder. Jeg er rimelig sikker på at dere hadde prisgitt DS om vi fortsatt hadde flexiscope og salget (og kursen) som følge av det hadde vært mye høyere - men er det DS sin skyld i at flexiscope ikke lenger kan brukes i USA?
Mitt poeng er at verken jeg - eller alle dere andre som er så kritisk til DS (uten at en kan gi andre begrunnelse enn at kursen er lav og at omsetningen ikke er så høy som ønsket) - har forutsetninger til å vite. Det vi derimot vet er at selv etter at Halleberg har gått inn som ny styreleder - og har kjøpt aksjer for 6.5 mill - så er DS fortsatt ansatt.
Vet ikke hvem du sikter til der?
Min kritikk går først og fremst på at han ikke så (eller ignorerte) hvor prisgitt de var Karl Storz. Han kunne satt igang arbeid for å bli mindre avhengig av KS. Eller han kunne forhandlet avtale med KS som sikret at PHO hadde det helt nødvendige verktøyet for å kunne ekspandere salget av Sysview i overskuelig framtid.