Tusen takk MicMic for et meget godt innleggđ
Du har helt rett - verken du eller jeg vet hva Halleberg mener om lÞnnen til DS. Det at DS sine opsjoner har blitt kraftig redusert i forrige runde, kan muligens tolkes som et tegn at styret kanskje ikke er 100 % fornÞyd. Samtidig er min oppfatning - sÊrlig nÄr det har gÄtt sÄ lang tid siden Halleberg tok over - at hadde han/styret vÊet veldig misfornÞyd med DS hadde han ikke lenger vÊrt daglig leder i PHO.
Du skriver at lÞnnen til DS har blitt doblet i lÞpet av de siste 3 Ärene. I dag utgjÞr 1 USD over 11 NOK - mens den i 20. des 2021 var pÄ 6.6 NOK. Det er ikke langt fra sannheten at dobling kan relatere seg til endring i valutaen. For Þvrig er jeg usikker pÄ hvor relevant det er Ä sammenligne lÞnnen med konsernlederen i DnB med DS - nÄr en tar i betraktning bÄde forskjellen i valutautviklingen og at lederlÞnninger generelt er mye hÞyere i USA. Ingen tvil om at konsernsjefen Anders Opdal i Equinor tjener peanuts sammenlignet med konserledere i selskap/konsern i USA som har samme mCAP.
Etter mitt syn var det nettopp potensialet i flexiscope - og forventningene til at salget ville skyte fart med inntoget/Þkningen av flexiscope som var noe av Ärsaken til at kursen steg til over kr 150 for en periode siden - og at kursfallet i stor grad skyldtes at KS flexiscope ble fjernet fra markedet.
Jeg har derimot ikke til hensikt verken Ä forsvare eller kritisere DS, for som jeg tidligere har sagt har jeg ikke godt nok grunnlag til Ä ha sterke meninger verken den ene eller andre veien. Det jeg derimot Þnsker Ä understreke at jeg er enig med deg i at DS tidligere har bommet pÄ sin guiding (i Är har han truffet relativt bra pÄ guidingen) - der noe av det kan forklares av forhold utenfor hans kontroll - mens det helt sikker er flere ting han burde gjort annerledes. Mitt inntrykk er at det er gjort flere gode grep i tiden etter DS kom inn- og det er positivt at inntjeningen og kostnaden knyttet til Cysview gÄr hver i sin riktig retning. Videre hadde PHO jobbet flere Är, med Hestdal som leder, med Ä fÄ til en partneravtale relatert til Cevira - det skjedde fÞrst etter at DS tok over (sÄ kan en alltid diskutere hvor mye DS var involvert i den prosessen) - men partneravtalen med Aseris angÄende hexvix skjedde flere Är etter DS sitt inntog.
Avslutningsvis synes jeg at ledere i enda stÞrre grad bÞr ha en prestasjons- eller resultatrettet lÞnnsbetaling - der det er sterkere sammenheng mellom prestasjoner/resultater og stÞrrelsen pÄ lÞnnsutbetalingen