Dette er egentlig flere diskusjoner: 1. gjør DS en god nok jobb, 2. er lønnen hans for høy og 3. hva er sammenhengen mellom lønn og prestasjon.
-
Som du skriver er det vel mulig at han gjør en ok jobb, og at sviktende resultater skyldes forhold uten for hans kontroll. Det er ikke sikkert andre kunne gjort det så mye bedre. Men det er allikevel klart at Photocure ikke har levet opp til forventningene DS selv satte i 2019. Covid og flex har noe av skylden, men ikke alt. (flex utgjorde bare ca. 10% av salget da KS sluttet å selge dem). Ipsenområdet leverer jo heller ikke ihht. hva DS har guidet på Q-presentasjonene
-
Det er mulig å mene at DS gjør en god jobb og samtidig mene at han får for høy lønn. Sammenligningen med DNB’s konsernsjef er her på sin plass mener jeg. Lønnen er skyhøy, og det skyldes ikke bare valutautviklingen.
At Halleberg ikke har sparket ham synes jeg er et kunstig argument. DS har tydeligvis styrets tillit, men det betyr jo ikke at de synes lønnen er rimelig. Styret har jo arvet både DS og lønnen hans fra tidligere styreleder (i øvrig samme mannen som var styreleder i NANO og godkjente lønningene der). Det kan like vel være at de synes lønnen er for høy, men at det vil koste mer å bytte ut sjefen. Verken du eller jeg vet hva Halleberg mener om lønnen til DS. -
Sammenhengen mellom lønn og prestasjon er et tema med politiske undertoner. Det er forsket mye på dette, og det er ikke så sterk korrelasjon som man intuitivt skulle tro. Det er jo heller ikke sånn at DS har prestert bedre de siste tre årene, sett i forhold til hva han gjorde de første tre årene (da han hadde halvparten så mye i lønn).
Helt uavhengig av hva man mener om DS og prestasjonene hans, synes jeg lønnsutviklingen er et sykdomstegn. Jeg tenker at forrige styreleder har vært for raus, og jeg tror dessverre noe av rausheten skyldes at Photocure har mye penger på bok. Hadde kontantbeholdningen vært 25 mil og ikke 250 mil tror jeg ikke DS hadde klart å doble lønnen på tre år.
Jeg tror heller ikke på at vi får noe igjen for pengene, DS har ikke resultatene som gjør ham ettertraktet på markedet, og jeg tror ikke noe på at han hadde levert dårligere med en lønnsutvikling som fulgte index.