Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Dette er egentlig flere diskusjoner: 1. gjør DS en god nok jobb, 2. er lønnen hans for høy og 3. hva er sammenhengen mellom lønn og prestasjon.

1. Som du skriver er det vel mulig at han gjør en ok jobb, og at sviktende resultater skyldes forhold uten for hans kontroll. Det er ikke sikkert andre kunne gjort det så mye bedre. Men det er allikevel klart at Photocure ikke har levet opp til forventningene DS selv satte i 2019. Covid og flex har noe av skylden, men ikke alt. (flex utgjorde bare ca. 10% av salget da KS sluttet å selge dem). Ipsenområdet leverer jo heller ikke ihht. hva DS har guidet på Q-presentasjonene

2. Det er mulig å mene at DS gjør en god jobb og samtidig mene at han får for høy lønn. Sammenligningen med DNB’s konsernsjef er her på sin plass mener jeg. Lønnen er skyhøy, og det skyldes ikke bare valutautviklingen.
    At Halleberg ikke har sparket ham synes jeg er et kunstig argument. DS har tydeligvis styrets tillit, men det betyr jo ikke at de synes lønnen er rimelig. Styret har jo arvet både DS og lønnen hans fra tidligere styreleder (i øvrig samme mannen som var styreleder i NANO og godkjente lønningene der). Det kan like vel være at de synes lønnen er for høy, men at det vil koste mer å bytte ut sjefen. Verken du eller jeg vet hva Halleberg mener om lønnen til DS.

3. Sammenhengen mellom lønn og prestasjon er et tema med politiske undertoner. Det er forsket mye på dette, og det er ikke så sterk korrelasjon som man intuitivt skulle tro. Det er jo heller ikke sånn at DS har prestert bedre de siste tre årene, sett i forhold til hva han gjorde de første tre årene (da han hadde halvparten så mye i lønn).

Helt uavhengig av hva man mener om DS og prestasjonene hans, synes jeg lønnsutviklingen er et sykdomstegn. Jeg tenker at forrige styreleder har vært for raus, og jeg tror dessverre noe av rausheten skyldes at Photocure har mye penger på bok. Hadde kontantbeholdningen vært 25 mil og ikke 250 mil tror jeg ikke DS hadde klart å doble lønnen på tre år.
Jeg tror heller ikke på at vi får noe igjen for pengene, DS har ikke resultatene som gjør ham ettertraktet på markedet, og jeg tror ikke noe på at han hadde levert dårligere med en lønnsutvikling som fulgte index.

4 Likes

Tusen takk MicMic for et meget godt innlegg👍

Du har helt rett - verken du eller jeg vet hva Halleberg mener om lønnen til DS. Det at DS sine opsjoner har blitt kraftig redusert i forrige runde, kan muligens tolkes som et tegn at styret kanskje ikke er 100 % fornøyd. Samtidig er min oppfatning - særlig når det har gått så lang tid siden Halleberg tok over - at hadde han/styret væet veldig misfornøyd med DS hadde han ikke lenger vært daglig leder i PHO.

Du skriver at lønnen til DS har blitt doblet i løpet av de siste 3 årene. I dag utgjør 1 USD over 11 NOK - mens den i 20. des 2021 var på 6.6 NOK. Det er ikke langt fra sannheten at dobling kan relatere seg til endring i valutaen. For øvrig er jeg usikker på hvor relevant det er å sammenligne lønnen med konsernlederen i DnB med DS - når en tar i betraktning både forskjellen i valutautviklingen og at lederlønninger generelt er mye høyere i USA. Ingen tvil om at konsernsjefen Anders Opdal i Equinor tjener peanuts sammenlignet med konserledere i selskap/konsern i USA som har samme mCAP.

Etter mitt syn var det nettopp potensialet i flexiscope - og forventningene til at salget ville skyte fart med inntoget/økningen av flexiscope som var noe av årsaken til at kursen steg til over kr 150 for en periode siden - og at kursfallet i stor grad skyldtes at KS flexiscope ble fjernet fra markedet.

Jeg har derimot ikke til hensikt verken å forsvare eller kritisere DS, for som jeg tidligere har sagt har jeg ikke godt nok grunnlag til å ha sterke meninger verken den ene eller andre veien. Det jeg derimot ønsker å understreke at jeg er enig med deg i at DS tidligere har bommet på sin guiding (i år har han truffet relativt bra på guidingen) - der noe av det kan forklares av forhold utenfor hans kontroll - mens det helt sikker er flere ting han burde gjort annerledes. Mitt inntrykk er at det er gjort flere gode grep i tiden etter DS kom inn- og det er positivt at inntjeningen og kostnaden knyttet til Cysview går hver i sin riktig retning. Videre hadde PHO jobbet flere år, med Hestdal som leder, med å få til en partneravtale relatert til Cevira - det skjedde først etter at DS tok over (så kan en alltid diskutere hvor mye DS var involvert i den prosessen) - men partneravtalen med Aseris angående hexvix skjedde flere år etter DS sitt inntog.

Avslutningsvis synes jeg at ledere i enda større grad bør ha en prestasjons- eller resultatrettet lønnsbetaling - der det er sterkere sammenheng mellom prestasjoner/resultater og størrelsen på lønnsutbetalingen

5 Likes

Enig i at jeg med mitt innlegg generaliser - og at det er flere som har vært mer konstruktiv i sin kritikk/synspunkter av DS. Beklager det. Jeg har kanskje blitt preget av å lese flere innlegg bl.a. på HO, der mitt inntrykk er at mange legger all skyld for kursutviklingen på DS (der jeg opplever at det er direkte sammenheng mellom prestasjonene til DS og aksjekursen).

1 Like

Utfordringen er at ledere risikerer å bli straffet eller belønnet av ting som er helt uten for deres kontroll. Jo mer komplekse arbeidsoppgaver, jo vanskeligere blir det å måle prestasjonen objektivt.

1 Like

Synes du at det å IKKE forstå at scopene ikke var hd - og dermed utdaterte. men tvert i mot legge opp en stor salgsøkningplan var for komplisert?

Synes du at å forstå at salget i Europa gikk rett nedover pga. det samme, likevel gjorde det smart å betale Ipsen en svært høy overpris for Europaaktivitetene var lurt? Og så bli overrasket over at de ikke fikk opp salget slik de trodde?

Det som en novise synes ser “lett ut” bør neppe honoreres med topp lønn.

Og et styre som kun var kontorister? Og som ikke ante noe om strategi, men overlot det til novisen?

Og en ledelse som ikke vil betale ut en krone til aksjonærene? Men ønsker å slappe litt mer av i godstolene?

1 Like

Her var det mye eder og galle :joy:

Når dere snakker om guiding, hva slags guiding henviser dere til da? Den før covid?

Den før verden gikk bananas i 2 år? Der man hadde etterdønninger i helsevesenet i lang tid etterpå?
Den nedstengningen som muligens ødela rekrutteringen til Nano?
Den nedstengningen hvor man plutselig hadde kontrollgrupper i testgrupper som plutselig viste progresjon bedre en noen tidligere statistikker kunne vise til? kremt ultimovacs…

Den guidingen før en underleverandør til KZ stoppet produksjon og leveranse til flex skopene?

Er det den guidingen dere mener?

9 Likes

PÅ Hegnar forumet er det en som lurer på om mulig kommende handelskrig kan føre til at Kina ikke godkjenner utlensierte produkter fra vesten.
Kanskje en problemstilling som flere er bekymret for?

Jeg la inn denne kommentaren :
Med tanke på mulig handelskrig med Kina, så er det vel kun en fordel at Photocure er et Norsk selskap. Kanskje Kina ser det som spesielt viktig å opprettholde mest mulig handel og forbindelse med land utenfor USA og EU?

Hvorfor skal kina boikotte en behandling som kan bidra til et stort og økende problem i kina? Cevira har ingenting med USA å gjøre. Photocure er et norsk selskap med en stor Amerikansk avdeling.

1 Like

Myndighetene har jo gitt markedsgodkjenning for Hexvix

2 Likes