Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Asieris har nå tross alt gjort en del markedsanalyser før og underveis, så litt peiling har de nok.

1 Like

Bra Haltopen! Gir godt innblikk i hvordan Kineserne tenker.

Hvilken forskning er det du sikter til som skal ha potensiale til å få kursen i Photocure til å falle over 90%?

Selv om cevira ikke er “priset inn”, så vil nok kursen få seg en god knekk om det ikke blir godkjent.

Jeg snakket mer generelt - se f.eks Ulti, Nano mv - når resultatene fra forskningen vardårlig, kræsjet kursen. Det viser bare at risikoen ved å investere i biotek er skyhøy - da burde en samtidig få igjen, ved en kraftig kursstigning, når risikoen blir tatt kraftig ned når fase 3 ble en suksess for PHO. Jeg er rimelig sikker på at kursen hadde falt relativt mye om fase 3 ikke nådde milepælene - men for PHO har du nok rett i at kursen hadde ikke falt 90 %, ettersom en allerede har et produkt ute i markedet. Mitt poeng er at kursen i PHO knapt har steget siden resultatene fra fase 3 kom - og da stiller jeg spørsmålet, for å sette det litt på spissen, hva er poenget med å investere i PHO/biotek før resultatene fra forskningen blir presentert (når risikoen er betraktelig høyere) når kursen faller mye ved “fail” men knapt stiger ved suksess?

5 Likes

Selv om flere meglerhus har kursmål 80+ så selges PHO ned og det er svært lite volum på vanlige handelsdager.
Som sagt tidligere; kommer en godkjenning av Cevira så blir det vel et blaff i kursen før den selges ned igjen. Har begynt å miste litt troen på at Cevira godkjenning vil switche modus hos investorene til plutselig å bli veldig positive.
Hadde det vært scenario, hvorfor er det ingen som tar posisjon nå?
Slik de fleste tror her inne er dette penger på gata og at kursen skal til himmels.
Det begynner jeg å faktisk miste litt troen på.
Hadde det vært tilfelle hadde aktiviteten vært en helt annen.
Tipper mange, og kanskje inkludert meg vil benytte anledningen til å selge og grunnen kan kanskje være at det vil gå lang tid før royalties virkelig begynner å gjøre seg gjeldene på bunnlinjen.
Å ja, jeg er klar over at det er flere andre ting vi venter på, men d også kan ta lang tid.
Kjenner jeg begynner å bli drit lei hele greia

2 Likes

Kurs → sentiment. Om Cevira godkjennes og begynner å generere inntekter, så vil trolig mange selge «altfor tidlig» gitt lang tids utmattelse. Det er forståelig og en del av aksjemarkedet. Samtidig er det typisk at man slipper papirer det omsider løsner for i tiden før det virkelig skjer reprising. Jeg har gjort det før, og vil sikkert gjøre det igjen. Når det gjelder PHO og egen inngang er det slik at min «største» bekymring er at selskapet tas av børs til en relativt lav budpremie. Hadde vært gøy om man klarte å holde et vellykket medtech-selskap på norske hender og at aksjonærene fikk godt betalt (så klart forutsatt at ting går som man håper regulatorisk og salgsmessig).

6 Likes

Ja, spesielt siden du også skrev: “DnB i sin siste analyse ifm Q3 satt kursmål på kr 84, uten Cevira.”

1 Like

Dette gir jo grunnlag for verdistigning basert på substans! Hvordan vil du da forklare at selskaper som BergenBio og Ultimovacs nylig har steget kraftig tilsynelatende kun basert på fabrikkerte rykter og luft? Tror du ikke investorene over tid vil sette mer pris på selskaper som bygger reelle verdier?

1 Like

PHO bygger verdier, men det går så treigt at det ikke er noe god case på børs

1 Like

Det er derfor Cevira var avgjørende for min inngang. :wink:

1 Like

Det at DnB har satt kursmål på kr 84, uten Cevira, gjør det etter mitt syn bare helt merkelig at den kraftige derisken som skjedde gjennom fase 3 resultatene har så liten effekt på kursen. Jeg er helt sikker på at kursen hadde falt om Cevira ikke kom igjen fase 3 - selv om DmB mener PHO er verdt over 60 % mer enn dagens kurs (selv uten Cevira).

1 Like

Det må nye penger inn enn de som var i biotech før, for alle de pengene er nå luft.

Så må vi bare vente og se hvor de skal komme fra. Eller vi kan sitte her og klage og syte hver eneste dag, funker visst fint det og.

Det er hope and dreams som kommer her, men mon tro om Pho allerede kan være i spill?

Største aksjonær endret adferden markant etter noen børsmeldinger i februar, Photocure sendte ut disse meldingene:

Deretter slutter største aksjonær å småhandle. Siste registrerte transaksjon her på listene er 27.02.24 - da skjedde altså handelen 22.02.2024.

Handelshistorikken til største aksjonær før dette ser sånn ut:

Nest største aksjonær har forøvrig gått rett over 4mnd siden siste synlige transaksjon…

Så håper jeg ikke at jeg får @pdx på nakken for luftig listenerding.

4 Likes

Kurs er ikke lik sentiment. Kurs=cash flow,og mer viktig utsiktene til økende cash flow.
Pho leverer fortsatt negativ ebit. Tar man med nedskrivning av customer relationship,så ser den ut til å ligge på 4 mill/q og skrives av jevnt nedover. Regner med man kan plusse på 4 mill på ebit,så har man ca cash flow/q. Dette er ikke noe jeg ville kjøpt. De forbedrer ebit med kanskje et sted mellom 15-20 mill i år. Det er for svakt med mcap på 1,4mrd. Cevira ville jeg regnet som engangshendelser. Hadde jeg hatt tro på cevira ville jeg kjøpt Asieris.
Jeg var aksjonær her rundt de tider Dan tiltrådte. Han var jo så tøff i trynet. Ipsen leverte jo så svakt. Her måtte man inn selv og ordne opp. Dan har vært god på å hente ut lønna si.

Jeg ville hvertfall ikke vært overbekymret for at noen skulle komme inn med et bud på selskapet,sånn som noen hevder er største risk med denne investeringen.

Utover det ville jeg fulgt selskapet nøyere dersom det kom et lederbytte.
Gross profit øker jo med ca 40 mill fra 23 til 24,og det er høy bruttomargin. Så dette er jo ikke helt uinteressant.

Biotek med produkt i markedet til slik mcap mener nok mange er unikt. Du besitter langt fra en fasit her. Mulig forsert fase 1,2 og 3 med mulig blockbuster produkt og en samarbeidsavtale er få forunt. Null gjeld, etablert drift på vei opp igjen etter covid, 300 millioner på bok. Klart noen vil kunne mene at dette tvertom er et røverkjøp. Kan være på blokka til flere biotek og flere selskap innen sektoren. Helt umulig å si noe sikkert om. Kan også være et av de beste turnaround casene på OSE. Egentlig bare vente å se hvem som får rett.

Nei,nei. Jeg har ikke noe fasit. Kan være et bra kjøp nå. Mener det var 220 mill i liabilities som kan trekkes fra på cash

Nope, feil tall

Blir helt matt av edder og galle og at det benyttes enhver anledning til å snu noe positivt til negativt for tiden i ett av de eneste norske biotek som har produkt i markedet og som kan være på vei i markedet med en blockbuster.

Foreslår at du leser siste Q og finner liabilities, equity og cash posisjon.

hver eneste pho aksje er 10 kr cash + 8kr netto bokførtverdier oppå der igjen.
Så Pris/Bok på ca 2,0 -2,5

1 Like

Jeg har lest den en gang til. Jeg kjøper ikke. Ikke sånn det er nå. Det frister ikke bittelitt en gang.