Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 3

Bare et lite spÞrsmÄl her.

Regner med royalty vil vÊre basert pÄ profitten av salg?

Om man ser pÄ, la oss for eks si Photocure.

SĂ„ er jo ikke akkurat lĂžnnsomheten veldig hĂžy, til tross for stor omsetning.

Kan man ikke risikere at Asieris vil havne i samme situasjonen mtp dÄrlig lÞnnsomhet?

Noen som har noe fasit pÄ forventet salg/kostnad/profitt for Asieris sin del?

(feil trÄd)

Du betaler lisensavgift pÄ salg (royalties) uavhengig underliggende lÞnnsomhet

4 Likes

SÄ, om Asieris leverer like dÄrlig lÞnnsomhet som Photocure. ( 7-12%)

SÄ risikerer de Ä gÄ i minus, om PHO skal fÄ 10% i royalty av omsetning.

HĂžres nesten to good to be true ut

Ja, Asieris mÄ selvfÞlgelig gÄ ut med en pris som tar hÞyde for royaltystrukturen i avtalen. Det er nettopp dette som gjÞr Asieris til en potensiell kjÞper av PHO dersom de har troen pÄ at Cevira blir en blockbuster.

Limte inn et avsnitt fra Q4-rapporten i gÄr ang. Avtalen:

« Company is also eligible to receive royalties between 10% and 20% of global sales based on the achievement of certain sales thresholds, as well as cumulative milestone payments up to USD 190.0 million associated with global sales, with a significant by portion of those milestones being triggered if the product achieves blockbuster status.»

7 Likes

Det er nĂŠr 0% sammenlignbart, for Cevira er sĂŠrdeles mye lettere produkt Ă„ selge inn, sikre utbredelse, ta i bruk osv
(enn Hexvix/Cysview)

5 Likes

Er det tenkelig at Asieris kun Ăžnsker Ă„ kjĂžpe rettighetene til Cevira?

Å eventuelt ha et samarbeid med PHO for salg av Cysview i Kina?

AltsÄ talene Merlin skisserer hÞres jo ekstreme ut.

At et selskap som knapt klarer Ä profittere 35 millioner Ärlig pÄ sin egen business.

Plutselig skal fÄ slengt 550 millioner NOK rett pÄ bunnlinjen i royalty?

When something sounds to good to be true? 

.

Ja, det stemmer. Det er normen, derfor Ipsen sluttet Ä selge Hexvix i Europa i sin tid - for mye arbeid uten Ä tjene penger, sÄ de la det mer eller mindre pÄ hyllen.

1 Like

Samarbeidet med Asieris er hovedsakelig grunnen til at jeg er aksjonĂŠr

3 Likes

Det ovenstÄende skisserer bare rasjonalet for Ä ta PHO inhouse for Asieris og deres eiere (eller andre). Milestones og royalties >> mcap PHO dersom de nÄ en gang har det de selv kaller en blockbuster/core-product og tror pÄ egne forecasts/guiding.

4 Likes

De HAR kjĂžpt rettighetene til begge medikamentene

Igjen - det er ikke sammenlignbart.
Royalties fra Asieris, som diskuteres, er fra Cevira.

Photocure selv selger (kun) Hexvix /Cysview.
Marginen pÄ en dose Hexvix/Cysview er ganske ekstrem (90+%), men det som koster og virkelig tar tid er :

• innsalg av scope (9-24 mnd prosess)
  • opplĂŠring av urologer (og dette er en kontinuerlig prosess,spesielt fordi veldig mange av de bytter arbeidsgiver)

Det er dessuten et ganske omfattende regime rundt hvilke indikasjoner som gir refusjon for bruk av cysview. Slik jeg har skjÞnt det, sÄ bidrar pho ogsÄ pÄ dette

7 Likes

Det er derfor synd at PHO ikke bruker mer energi pÄ Ä belyse potensialet i avtalen med Asieris pÄ Q presentasjonen.

Tenk bare hva Asieris har forpliktet seg til Ä betale av engangsutbetalinger til PHO (pluss kostnadene til gjennomfÞring av fase III mv), fÞr en har solgt et eneste produkt? Frem til nÄ har Asieris totalt betalt 17 mUSD I milepÊlutbetalinger - med godkjenning i Kina pÄlÞper ytterligere 11 mUSD. Godkjenning i USA/Europa utgjÞr ca 30 mUSD. Det koster ogsÄ mange mill USD for Aseris for fase III studiet - og PHO skal ogsÄ fÄ 10-20 % royalty av omsetningen. Aseris skal ogsÄ potensielt betale ytterligere rundt 170 mUSD ved diverse salgsmÄl. Dette viser bare hvilket potensiale Aseris ser i Cevira.

5 Likes

Dette er jeg helt enig i. NÄr man ser pÄ det rent M&A-baserte lille styret og Kitchen sin inntreden, sÄ lukter det litt at skuta Þnskes Ä bli solgt/kvittet-seg-med.

2 Likes

Kanskje det skyldes en form for sÄret stolthet over hvor dÄrlig lÞnnsomhet de har klart Ä fÄ ut av egen kjernevirksomhet ved Ä heller mÄtte fokusere pÄ royalty fra Asieris?

1 Like

Blir vel litt prematurt Ä blÄse opp en avtale fÞr produktet er godkjent i Kina. ForhÄpentligvis blir det en endring pÄ dette nÄ.

Om selskapet rigger seg for salg? Mitt inntrykk er at ledelsen lever meget godt pÄ sine lÞnnsavtaler.
De fleste opsjonsavtalene er vel ogsÄ verdilÞse pÄ dagens kursnivÄ.

Men blant aksjonĂŠrene kan vel viljen til salg av selskapet vĂŠre betydelig.

Ja nei, tiden Ä evt. plukke opp PHO er Äpenbart fÞr prisingen tar seg opp vs. peers og fÞr/pÄ bekreftelse pÄ at Cevira i Kina faktisk blir en greie. Jeg vet ikke, det er kun gikta som snakker.

Er der kinesiske debatt-forum fritt tilgjengelig for oss ?

NÄ nÄr ledelsen har bestemt seg for Ä heller rapportere aktive accounts har jeg laget en oversikt over Cysview inntekt pr active account og Cysview opex pr active account. FÞr 2019 ble opex rapportert samlet for bÄde Cysview og Hexvix (Norden) og blir dermed for vanskelig Ä skille, derfor utelater jeg de.

Positivt: Rev/acc Ăžker sakte men sikkert til tross for at flex er faset ut og opex/acc er flat/svakt synkende.

Negativt: Vi er fortsatt pÄ minussiden pÄ operating profit/acc

Edit:
Jeg noterte meg forÞvrig at Fortec nÄ utgjÞr 5-6% av inntekten i USA. Knallsterkt mtp at denne lÄ pÄ bare 3% for et kvartal siden. Gleder meg til Ä se hvilken effekt vi etterhvert kan fÄ pÄ inntjening per scope/account med bÄde Fortec og flex-scopes oppe og gÄ.

8 Likes

Tror at mulighetene for Cysview/Hexvix er betydelig undervurdert. Det store i Q4 presentasjonen var det nye at nÄ er det en lÞsning klar for flex BLC i Europa. De kan nÄ starte salget 2 Är fÞr den opprinnelige planen. Samtidig opplyste DS at de ser pÄ mulig lÞsning i US og han antydet at nÄ er reklassifisering nÊrmere etter intens lobbying. DS opplyste om et $1,3 billion market som nÄ er Äpnet. SOC er rykket nÊrmere.

8 Likes

myk - du har helt ret.

Selvsagt er der af gode grunde stor fokus pÄ Cevira, og en kommende snarlig godkendelse(forhÄbentlig) og derved lancering af dette produkt.

Selvom der efter godkendelsen vil vÊre en masse der skal klar- og fÊrdiggÞres, sÄ er og har Asieris sammen med sin samarbejdspartner, gjort meget arbejde det sidste Ärs tid for at vÊre sÄ klar som det er muligt.

SĂ„ jeg forventer efter en lidt “trĂŠg opstart”, at omsĂŠtningen vil vĂŠre kraftigt stigende efter de fĂžrste 4-8 mĂ„neder.
(Hvis det bliver godkendt)

Men myk har som nÊvnt ret i sin forventning omkring reclassification rykker nÊrmere, og nÄr/hvis dette sker, vil ogsÄ denne del at PhotocureŽs portefÞlje, efter nogle mÄneder vÊre kraftig stigende.

Det vil uden tvivl jo ogsÄ smitte af pÄ Asieris salg af Cysview/Hexvix, og selv om de formodentlig har lidt andre regler omkring klassificering, sÄ vil nÊppe vÊre en bremse for salget.

SÄ 3 i 1 mulighed for stigende omsÊtning - jo Photocure er pÄ rette vej.

2 Likes