Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Skuta er nå langt fra synkende ihvertfall. :anchor:

2 Likes

Får bare håpe at vinden er med oss nå fremover

4 Likes

2025 kan fort bli gjennombruddsåret for pasienter her og igjen for PHO. Veldig mange gode initiativ som er initiert. Spennende å følge fremover. Både kort og lang sikt synes mer interessant ut enn noen gang er mitt syn. Liker at markedet og aktører synes meget edruelige før endelig avklaring. Godt tegn.

2 Likes

Det er helt supert at noen av dere her inne følger kursutviklingen til Asieris nøye og holder oss andre oppdatert.
Jeg regner nesten med at dere også snapper opp børsmeldinger som Asieris publiserer i Kina.
Mange takk for arbeidet

Har en tracker som scanner Asieris sin egen nyhetsside. Tar max 3 min fra noe blir publisert til jeg har mail i inboxen min :joy:

17 Likes

Har vi sett noen forskjell etter skifte av styreformann? Mange var kritiske til den forrige.
Dylan Hallerberg har ihvertfall egeninteresse i høyere kurs (hvis han ikke er uforskammet rik)
Han kjøpte til kurs 43,33 for halvannet år siden, og er knappt 20% i pluss.

Dylan Hallerberg holds 150,000 shares and 15,277 share options in Photocure. He is an independent director, without material relationship with Photocure and being neither part of its executive team nor involved in the company’s day-to-day operations.

1 Like

Han er blant de usynlige. Den som er best i å være usynlig er uten tvil Ryan Kitchen. :ghost:
Så har vi sjefs selgeren Coy, som leder selgerkorpset i USA.
En annen som utmerker seg i usynlighet er IR i Photocure. Han burde lese TI slik at han kan følge med i hvordan det går med Cevira.

1 Like

Styret er knøttlite og populert av: (i) styreleder Dylan Hallenberg uten biotech/medtech-erfaring - ren M&A / generisk business profil, (ii) ytterligere en ren M&A profil fra oppkjøpsgrossisten Advent International, Ghizlane Tagmouti, men denne gangen med faktisk erfaring fra å flippe selskaper som PHO (senest Zentiva, hvor hun også satt i styret) - kjøpte nylig 25k aksjer, samt (iii) det faglige alibiet Neal Shore (internasjonalt anerkjent urolog mv.).

Legg til inntoget- og opsjonspakken til Kitchen,enda en generisk M&A profil/lobbyist, så lukter det ganske sterkt av at skuta er til salgs. Og det hadde f.eks. ikke overrasket meg om budet foreligger mer eller mindre samtidig som Cevira-godkjennelsen meldes. Briarwood (største aksjonær med ~17 % eierandel) har som kjent også økt kraftig i nyere tid, kan hende de tenker det er på tide å lukke investeringen.

3 Likes

Hva vil dere Coy og Kitchen skal gjøre? Skal de stå rett på kvartalspresentasjonene og rettferdiggjøre sin egen stilling ? Lukter Elon Musk av dette :wink:

Kitchen:

• Erstattet Grete Hogstad, tidligere Head of BD/Alliance Management.
  • Fått en “competitive package for a success-based driven role located in the US
  • Fra IR: “Ryan brings extensive knowledge, expertise, and a strong network from his experience in M&A and strategic advisory. He leads the CEO’s strategy team in identifying, assessing, and evaluating a range of diversification and transformational opportunities

Ikke uenig i dette. Spørsmålet man kanskje bør stille seg, er hvem som eventuelt er potensielle kjøpere – sett bort fra Asieris. Er det Private Equity? Hvis selskapet skal “flippes”, hvem tjener mest på det?

Jeg kjøper ikke argumentet om at ansettelsen av Kitchen i seg selv betyr at selskapet er til salgs. Det blir litt som de gamle spekulasjonene på Hegnar-forumet om at “Bayer har sin mann i NANO” . Med andre ord – man ser seg blind på en CV.

Er det slik at man ansetter en Head of Corporate Strategy kun for å selge selskapet? Eller er rollen der for å gjennomføre strategien som CEO og styret har lagt (se slide over) – og dermed maksimere selskapets potensial? Noe som indirekte kan gjøre det attraktivt for et oppkjøp, men som ikke nødvendigvis er hovedmålet.

7 Likes

Kikket for en tid tilbake på eierskapet til Asieris (les: meldinger om hvem som deltok i finansieringsrunder / topp 50 eiere) - det er svært pengesterke aktører inne på eiersiden, så om disse tror på selskapets strategi og Cevira, så kan de nok se seg (svært) interesserte i å bidra med evt. nødvendig kapital. Så om jeg skal gjette på “hvem”, så blir det Asieris med backing fra de største eierne.

At Kitchen er et symptom på at selskapet er til salgs er en (lang) stretch, ja. Tenker først og fremst at han er lobbyist med mandat til å forsøksvis gjøre noe med nedklassifisering. Ikke noe å legge vekt på, utover at jeg stusset litt på opsjonspakken og at selskapet ikke har sagt noe om hva slags strategiske tiltak denne karen skal gjennomføre eller lete etter.

De som “taper” mest om det for eksempel kommer er bud i kjølvannet av at NMPA (forhåpentligvis) godkjenner Cevira, så er det vel de som har sittet lenge i PHO og som blir avspist med en liten premium vs. å eventuelt få blitt med på en kraftig reprising forutsatt at inntektene fra Cevira blir betydelige. Den/de som “vinner” mest blir på den andre siden kineserne som får tatt PHO inhouse på en lav prising som følge av at kjernevirksomheten har møtt på mye kvist over lang tid og at markedet generelt ikke er villig til å prise inn fremtidige inntekter.

2 Likes

Aner ikke hvem som kommer å tjene mest på det. Jeg er derimot helt sikker på at det blir ikke oss småaksjonærer som har sittet her i årevis. Vi kommer å bli avspist med småsmuler. Får bare håpe det blir nok til å komme ut på breakeven eller kanskje en bitteliten gevinst.

Hvis, og dette er et stort hvis!

La oss hypotetisk si Asieris ser at Cevira faktisk begynner å selge ganske bra. Det er bra etterspørsel og gode vekstutsikter.

La oss hypotetisk si at blockbuster ser ut til å være innenfor rekkevidde.

Det er ganske “fjernt” å tenke på idag. Men det er snakk om 2 mrd NOK i årlige royalties til Photocure rett på bunnlinjen ved 20%.

Hva tror dere premiumen ville vært for å kjøpe ut en slik løsning?

Selv ved halvparten så blir det fine summer…

Det er i dag 290 dager siden NDA for Cevira ble akseptert.

4 Likes

Har ikke største eier, Briarwood, en relativ høy inngangsverdi? 100 pluss?

1 Like

Det store spørsmålet er ved eventuelt bud hvem skjuler seg bak de SEB kontoene? Briarwood med sine 17,3% og de 4 SEB kontoene til sammen har nå 34,6% og kan blokkere eller gjøre det vanskelig for Asieris å overta selskapet til en spot pris. De vil nok se til at selskapet får en pris som gjenspeiler potensialet til PHO. Styret og er sammensatt slik at en reel pris blir oppnådd.

Der kom en post på 400 000 aksjer

3 Likes

1 Like

Ikke mange som har 400 000 aksjer bare 11 stykker
vanskelig å forstå hva som skjer.

1 Like

Måtte det være Briarwood.

1 Like

Hvis det viser seg at det er briarwood skjønner jeg ingenting om ikke kursen går til 60.

Hvis det er de som har solgt, vel. :stuck_out_tongue: 45? Egentlig ikke så mye bunn å se hvis de skulle begynne å kaste kortene.

Place your bets!

1 Like

vel det er noen som kjøper.

1 Like