Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 3

Ja, enig, overraskende mye ned-snakk her - er det formÄlstjenelig for oss?

Dette Ă„ referere til at kursen har vĂŠrt 150 fĂžr blir mot sin hensikt:

1. De gikk pÄ en smell pÄ flexskop, som var det som ble sett pÄ som en enorm mulighet pga surveillancemarkedet

2. Det var et totalt annet sentiment rundt biotech

3. Det har vÊrt en emisjon, sÄ det var litt mindre aksjer.

2 Likes

Emisjonen var i juni 2020, ca 1 Är fÞr toppen pÄ 150 ish.

4 Likes

Fra teknisk perspektiv er det vel ikke helt hÄplÞst Ä se pÄ dette. Vi har vel ogsÄ andre fundamentale forhold som kan dra den dit opp dit igjen, samt biotech sentiment kan fort komme tilbake igjen. Senitmentet gÄr definitivt i bÞlger. Rente er jo en faktor.

1 Like

Personlig tenker jeg at det bÞr vÊre priset inn ganske mye pÄ disse kursnivÄene. Ja, core buisness vokser treigt som fy, og det er en del Ä irritere seg over pÄ kostnadssiden. Samtidig begynner det Ä bli en del triggere nÄ; flere med ganske pivotale konsekvenser dersom de gÄr veien. Da tenker jeg selvfÞlgelig pÄ Cevira-godkjenning, men ogsÄ nedklassifisering.

Synes R/R er grei pÄ de nivÄene her.

Riskreward og riktig prising derom strides de lÊrde hele tiden i markedet. Plutselig gruses aksjer og andre ganger til himmels. Alltid like overraskende pÄ markeder.

Det som er sikkert er at helse- og biotek sektoren er internasjonal sÄ det holder. Vanskelig Ä finne en bransje hvor prisingen sÄ til de grader er i verdensmarkedet. SÄ om nedklassifisering skjer eller Cevira kommer i markedet blir prisingen blant internasjonale og store investorer antakelig mye tydeligere. SkjÞnner godt at internasjonale investorer eller oppkjÞpere av selskap i sÄ fall fÞrst vil se at PHO har et produkt som Cevira i markedet. Det er utrolig spennende for pasienter nÄ! Spesielt nÄr myndigheter og/eller selskap nevner og viser til statistikk og respons der de sier ordet blockbuster. FÄr bare hÄpe at PHO med det som nÄ ser ut som at de har skutt gullfuglen med en meget solid partner i Asieris nÄr hele veien frem med et godt produkt til pasienter! Jeg tenker gudskjelov for det! Internasjonalt marked, takk og lov

Det er jo for jĂŠvlig Ă„ sitte Ă„ se pĂ„ hvorledes et sĂ„rt tiltrengt produkt “blir holdt tilbake” markedsgodkjenning .
Produktet har jo bestÄtt clinical trial fase 1 , 2 og 3 sÄ sikkerhet for produktet er ferdig sÄ , hva i allverdens rike er det som denne markedsgodkjenningen gÄr ut pÄ SOM IKKE KAN GJØRES I ETTERKANT.

Er hele systemet modent for en revisjon og endring ???

Ja, er det noe PHO-trÄdene er preget av er det eufori og optimisme for fremtiden :dart:

Eneste spor av lys er folk som meg som anser det som ikke helt usannsynlig av Cevira godkjennes noe tidligere enn antatt. Aksjen handles til en dels heftig rabatt vs. peers, og det synes godt her inne og i kurs/sentiment. Fortjent og forstÄelig gitt XYZ, men kanskje ogsÄ billig.

:rocket: :champagne: :clinking_glasses:

2 Likes

Det er det ytterst fÄ som tror, hÄper jeg, og enda fÊrre som har hevdet.

For mitt vedkommende kopierte jeg inn en deepseak jeg fant pÄ et forum hvor et scenario var 5-6% markedsandel etter 3 Är (hvis jeg husker rett). Sammenlagt ville det gitt flere hundre millioner i royalties.

Det eneste vi vet er at en godkjenning gir 11 millioner USD til Photocure.

Her er for Ăžvrig Handelsbanken sine estimater fra 2023.

9 Likes

Hvorfor falder royalties sÄ markant efter 2037? Er det pÄ grund af udlÞb af patent?

Det er 2,2 mill hsil pasienter Ärlig i Kina.
5% markedsandel, 5000 per dose og 10% royalties gir 55 mill Ärlig i royalties:

• Det er eksklusiv salgsmilepĂŠler
  • 97% av befolkningen i Kina er omfattet av offentlig helsesystem. Tror vi at bare 5% fĂ„r tilbud om cevira?
  • 5000 per dose er trolig lav pris sammenlignet med kostnader til kirurgi. Det gir at prisen per dose enten blir vesentlig hĂžyere, eller at en sĂ„ lav pris vil gi sĂŠrdeles hĂžy utbredelse
  • Kinesisk helsesystem jobber i ekspressfart ( det er en tiltagende diskusjon (i Kina) om de jobber for raskt) . Tror vi med det utgangspunktet at utbredelse vil gĂ„ sakte? Spesielt nĂ„r mĂ„lgruppen er fertile damer?
  • Staten Kina er direkte involvert i Ă„ fĂ„ Cevira ut til folket gjennom Sinopharm. Staten sitter pĂ„ mange sider av dette bordet ( Sinopharm, folkehelse, fĂždselstall, sparte kostnader osv). Tror vi at cevira fĂ„r lav utbredelse?
  • Produktet er enkelt Ă„ bruke. Pasienten kan anvende dette selv. Istedenfor Ă„ bli lagt inn, utsettes for kirurgi og ta opp verdifull kapasitet ved landets klinikker. Tror vi virkelig at kun en bitte liten andel av hsil pasientene kommer til Ă„ fĂ„ tilbudt cevira som behandlingsform?
13 Likes

Dette er spot on @Hayen ! Bakteppet for Cevira osv er potent for Ă„ si det forsiktig.

1 Like

Det er alltid risiko med Ä handle aksjer - og jeg opplever ikke akkurat PHO trÄden for Ä bestÄ av (kun) halleluja stemning, snarere tvert imot. SvÊrt sjeldent jeg har opplevd flere pessimistiske aksjonerer enn her - men jeg har forstÄelse for at de som har vÊrt investert i veldig mange Är begynner Ä bli utÄlmodig. Videre tror jeg at alle som skriver har en agenda - de som er positive Þnsker at kursen skal stige, mens de som er kritiske Þnsker Ä fÄ kjÞpt inn pÄ lavere kurs.

Jeg synes ogsÄ der blir helt feil Ä sammenligne PHO med Nano og Ulti - PHO er igjennom fase 3 (og godkjenning i Kina kan komme nÄr som helst), mens Ulti/Nano mislyktes med fase 2. Likevel var Nano og Ulti pÄ et tidspunkt verdsatt mye hÞyere enn PHO.

Det ene er engangsutbetaling i Kina ved godkjenning (11 mUSD), men da er sannsynligheten stor ogsÄ for godkjenning I Europa (og etterhvert i USA) - og da snakker vi i tillegg om ca 30 mUSD. For min del forteller det at Aseris er villig til Ä ta pÄ seg alle kostnader ifm fase 3 og betale sÄ hÞye engangsutbetalinger fÞr produktet er pÄ markedet at Aseris virkelig tror at Cevira kan bli en stor suksess. I tillegg kommer royalty og ytterligere milepÊle utbetalinger ved salgsmÄl. Basert pÄ info som kommer fra Aseris (se bl.a. i nnlegg fra Haltopen tidligere i dag), kan mye tyde pÄ at det ikke er lenge fÞr ev. godkjenning - og Aseris har inngÄtt avtaler med pengesterke selskaper for Ä fÄ lansert/markedsfÞrt/solgt Cevira. Det som gjÞr at jeg ogsÄ tror Cevira blir en salgssuksess er at det ikke er konkurrerende produkter i markedet . Dette er slik jeg ser det ikke i nÊrheten av Ä vÊre innbakt i kursen, nÄr mcap er litt over 1.3 mrd. Men alle mÄ selv finne ut av om en skal kjÞpe eller selge pÄ dagens kurs.

5 Likes

Det er nok riktig. Men vi trenger absolutt ikke innlegg av slik karakter der den bakenforliggende hensikt kun er Ă„ forsĂžke Ă„ berike seg selv med kurser ned pĂ„ “femtilappen”

8 Likes

NÄr er denne uttalelsen datert? Neste pÄ listen er vel da Manufacturing site inspections, som kan ta 3-6 mÄneder, men ka det vÊre at de allerede har begynt pÄ den?

For alt vi vet er de gjennomfÞrt. Hele situasjonen er at vi ikke vet hvor lang tid som gjenstÄr etter at alle enkeltelementene av sÞknaden er ferdig behandlet og den er tatt ut av den offentlig tilgjengelige behandlingskÞen.

Jeg tror det er snakk om kort tid (mars/april), men som du kan se pÄ kursen er det to desimaler og pent fÄ som bryr seg.

2 Likes

Det ble rapportert i gÄr. Om uttalelsen gjelder aktiviteter frem til 31.12.2024, eller dato for publisering kan jeg ikke svare pÄ - men oppdateringer fra CDE sin hjemmeside samsvarer med at dette er ferske nyheter.

NÄr en sjekker halvÄrsrapporten til Asieris for 2024, datert 28 August 2024 sier den fÞlgende om APL-1706 Hexvix:

Alongside strong commercialization performance, the Oncology Business Unit is actively preparing for the launch of new products. The new drug application for APL-1706, a diagnostic and management agent for bladder cancer, was accepted in November 2023. Currently, APL-1706 is the world’s only imaging agent approved to assist bladder cancer diagnosis or surgery. It has passed inspection by the Center for Food and Drug Inspection (CFDI), with NMPA approval expected by the end of June 2025.

APL-1706 ble formelt godkjent to mÄneder senere, 29 Oktober 2024, og offentliggjort 5 November 2024 - snaue 7 mÄneder tidligere enn ventet.

Hva som gjenstÄr for APL-1702 Cevira er uvisst, men det later til Ä vÊre i siste fase i godkjenningsprosessen.

SÄ har man denne som sier godkjenning i Mars 2025, men er en sammenblanding av APL1706 og APL1702, sÄ hvor seriÞst en skal ta det kan jeg ikke svare for.

5 Likes

Det er helt skremmende Ä se hvor dÄrlig korrelasjon det er mellom det som klekkes ut her og kursutviklingen

Ja da fÄr vi holde ut til onsdag i neste uke nÄr godkjenning Cevira kommer.

FÞr i tiden ville kursen flÞyet hÞyt pÄ FOMO. Men det var vel etter Ulti-kollapsen at fenomenet ble erklÊrt dÞdt og fullstendig formÄlslÞst.