Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 3

Hvis de har god innsikt i cevira er eneste grunnen for short at de tror avslag eller utsettelse.

DĂ„ hadde eg ledd :joy:

Hvis noen setter short og stĂžrste eier bare Ă„pner “posen” og sier “takk skal du ha”.

Men vet vi om hele shorten ble satt i gÄr, eller bare at dem gikk over meldepliktig nivÄ i gÄr?

Den gikk tilsynelatende «bare» over meldepliktig i gÄr. Gud vet hvor mye under 0,5 % den har ligget og hvor lenge. At det har vÊrt aktiv(e) short i papiret over lang tid har man kunnet observere i mÄnedsvis.

1 Like

La oss si at DnB har fÄtt fatt i noe informasjon som fÞrer til en shortposisjon. Kan de da viderefÞre kjÞpsanbefaling pÄ aksjen overfor sine kunder? Virker merkelig, men dette kan jeg lite om.

Er det egentlig grunnlag for Ä bli mer bekymret av at noen shorter, enn det vi blir av alle dem som faktisk selger pÄ disse nivÄene?

PÄ Oslo BÞrs generelt? Mja/ja. I dette tilfellet? Vanskelig Ä se hva/hvorfor. I sÄ fall er det info pÄ «avveie» man skulle tro man hadde plukket opp. Ikke minst skulle man tro kinesiske investorer og/eller Briarwood hadde det. Om det vitterlig var noe konkret pÄ avveie burde de gÄtt enda hardere til verks. SÄ bare rart hele greia.

Kan vĂŠre de har ligget rett under 0,5%, da er det kanskje ikke dumt Ă„ flashe shorten fĂžr man dekker inn?

1 Like

At DNB skulle ha fÄtt tilgang til negativ info fra Kina som Kinesiske forum ikke har fÄtt, er svÊrt lite sannsynlig. Det er heller ikke fÞrste gang at stÞrre fondselskaper i Norge gjÞr dÄrlige disposisjoner i markedet

2 Likes

Nei, man kan spekulere sÄ mye man vil (uten at det hjelper). Jeg stiller meg i alle fall slik:

IMG_3120

Ser uansett ikke bra ut for DNB Ä ligge med kjÞpsanbefaling og sÄ mÄ man forholde seg til dette.

Om ikke Asieris plutselig stuper ila. natten tror jeg man kan slÄ seg helt til ro.

2 Likes

Kor mange doser var det VA kjĂžpte i fjor?

Det er ikke usannsynlig at det like gjerne fÞrer til mer midler til legemiddel kjÞp som doser du nevner nÄr det brukes mindre pÄ ansatte kost.

The United States Department of Veterans Affairs (VA) is an agency of the federal government that provides benefits, health care, and cemetery services to military Veterans.

Joda, men nokon mÄ gjere jobben, og det er vel eit av ankepunkta mot blÄlys at det krev meir jobb (nokon mÄ gi cysview til pasienten, og ha ansvar for dei fram til legen ser pÄ dei).

Sjelden sÄ svart-hvitt.

https://www.photocure.com/news/bladder-cancer-long-term-benefits-of-blue-light-cystoscopy-and-enhanced-detection-with-hd-technology-unveiled-at-aua-2024-4813642

1 Like

Health Care Stocks Rise After Trump Vows To ‘Love and Cherish’ Medicare, Medicaid

By Andrew Kessel

Published February 03, 2025

• A handful of health care stocks rose Monday after President Trump said his administration is “not going to do anything” with Social Security, Medicare, and Medicaid.
  • Health insurer Molina Healthcare was the S&P 500’s second-biggest riser on Monday.
  • Health care stocks bucked a broader downturn for U.S. equities after Trump over the weekend ordered tariffs on Canada, Mexico, and China.
2 Likes

1 Like

Der er jo aksjen man skulle shortet om man ikke tror pÄ cevira godkjenning. Kan aldri se for meg at den shortet til DnB er satt basert pÄ kunnskap rundt cevira.

Den mest sannsynlige forklaringen pÄ short er nok relatert til en bet til hva the orange man finner pÄ i usa, samt dÄrlig kunnskap ang hvor langt prosessen i Kina rundt godkjenning har kommet.

1 Like

Men det er kanskje en short som har ligget lenge, men fÞrst nÄr pirket over meldeplikten?

1 Like

Basert pĂ„ hvor “enkelt” (lavt volum) det har vĂŠrt Ă„ fĂ„ kursen til Ă„ stige/synke med ± 20 %, er jeg rimelig sikker pĂ„ at det ligger flere short under 0.5 % grensen. SĂ„ kan en spekulere i hvorfor DNB nĂ„ flagger over shortgrensen pĂ„ 0,5 % - men hvis grunnen er at en forventer at Cevira godkjennelsen utsettes/blir negativ, vedder de imot selskapets stĂžrste aksjonĂŠr (Ăžker pĂ„ dagens nivĂ„) og det virker i alle fall ikke som aksjonĂŠrene til Aseris (som sitter nĂŠrmest det som skjer i Kina) har mistet troa (snarere tvert imot - kursen til Aseris har steget mye den siste tiden)

1 Like

Asieris opp over 3% I natt.

3 Likes