Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Jeg tenker at det alltid er spørsmål fra regulatoriske myndigheter, men at jeg ikke helt skjønner hvordan det kinesisk språket fungerer, slik at oversettelser blir litt uforståelige. F.eks. vil jeg tenke at «noteringsgodkjenning» betyr noe sånt som markedsføringstillatelse. Og at andre ord, og tone også blir lost in translation. Mao jeg har litt mindre kapabiliteter en vanlig, for å si det slik, til å deschifrere eventualiteter og detaljer.

Men det virker som ting er on track, og at det kinesiske markedet mener det samme.

3 Likes

F.eks. gikk kursen 5% i går, og har så langt gått 4% i dag. Har steget litt før den kinesiske lunsjen, og fortsetter å stige etter lunsjen.

2 Likes

Her er den offisielle engelske versjonen:

The company has since received written feedback and is actively coordinating its responses to help expedite the review process and bring APL-1702 one step closer to approval.

Slik feedback trigger ikke en supplemental review mener du? NMPA har løpende avklaringer på slike tilbakemeldinger?

Jeg har ikke hørt begrepet supplemental review før, så er litt usikker på spørsmålet.

Supplemental NDA kjenner jeg til, en sNDA, men det er noe annet.

2 Likes

En skriftelig feedback som det vises til fra Asieris her er jo helt normalt på omtrent samtlige søknader. Er mer normalen enn ikke.

2 Likes

Ikke lett å manøvrere seg frem i det kinesiske regulatoriske landskapet, men for min del virker det som om Asieris har 80 arbeidsdager (ev. 160) på seg til å supplere tilleggsinformasjonen CDE/NMPA har etterspurt. Deretter er det litt i det blå, men det virker som om en “second technical evaluation” må til, og at tidslinjen for NDA Review fryses inntil responsen er mottatt.

Det er god grunn til å tro at Asieris har brukt en stund på dette allerede, gitt:

• Første runde med Tekniske Reviews ferdigstilt 20.02.2025
  • Ingen godkjenning/avslag fra NMPA siden dette - tross 05.03.2025 som forespeilet dato for tilbakemelding
  • “Radio Silence” fra Photocure fra tidlig mars

Antar derfor at Asieris fikk skriftling tilbakemelding fra NMPA rundt 05.03.2025 - 15.03,2025 og tiden løper fra den tid. Nå er vi i siste del av April og håper selvfølgelig Asieris leverer sin respons ASAP.

You are a pharmaceutical company that has received a supplementary notice from NMPA and is preparing the second technical evaluation document.

Kursen reagerer heldigvis ikke negativt, og da får en bare smøre seg med tålmodighet en liten stund til.

10 Likes

Veldig bra Research og oppsummering @Haltopen !

Og lærerikt, da skjønte jeg også hvorfor du kalte det en supplement review, siden det var var et begrep om supplement notice.
Det begrepet var litt ukjent for meg.
Kanskje jeg burde hørt om det ? Uansett bra info, og skal lese meg opp.

2 Likes

Slik jeg tolker det har Asieris fått tilbakemelding på en audit på sitt kvalitets system for hele kjeden til APL-1702, de kaller det inspection, fra tilvirkning til bruk i sykehusene. Asieris planlegger en massive utrulling til et stort antall sykehus går det frem i tidligere kommunikasjon fra Asieris, det vil overaske meg om alle disse sykehusene har prosedyrer klare for bruk av APL-1702. Det er vel bare de sykehusene som har utført Phase III som har disse prosedyrene. Det skulle være en enkel sak å kopiere disse prosedyrene til alle sykehus som skal ta i mot Cevira,APL-1702. Det står i meldingen at Asieris koordinerer responsen så det tyder på at de innhenter svar fra sine leverandører eller sykehusene som skal bruke Cevira. Så tilbakemeldingen fra auditen ser derfor ut til å ikke å være hos Asieris men som sakt hor deres leverandører eller sykehusene. Dette er bare min vurdering, men tampen brenner.

3 Likes

Eneste vi vet er at om det var store stein i skoen, så hadde ikke et biotek blitt sendt ~10 prosent opp på en markedsoppdatering. Tror mange som har Photocure også husker hvordan det er å holde «vanlige» biotekaksjer der det minste vindpust i uklar retning utløser ragnarok.

2 Likes

Sedvanlig påminning om at asierisaksjen er opp fra en trumpdipp, fremdeles ikke brutt opp over det viktigste nivået i chartet

1 Like

Lett å glemme på de 21 timene siden sist.

Dette er for øvrig akkurat det jeg «frykter» og tror er den mest plausible skjebnen for PHO:

2 Likes

Ja tror det samme. Jeg jobber selv i et firma som ble kjøpt opp av et pensjonsfond for rundt 30 milliard kroner… Firmaet ble igjen solgt videre 2 år etter for 70 milliard… Så det er liten tvil at det er penger å tjene for feks et fond med mye kapital ved en eventuell godkenning av Cevira om de kan få PHO for dobble dagens prising. Man får håpe kursen løftes såpass høyt ved en godkjenning at man i det minste kan få igjen en 3X dagens pris. Jeg tviler sterkt på at vi får sitte pent i ro og høste inn Cevira royalties i 5+ år fremover…

2 Likes

Asieris virker som en veldig åpenbar kandidat.

Ja, eller dagens største eier…

2 Likes

Yes. Det er et kort tidsvindu der PHO kan tas av børs til en (svært) lav premium - og det tror jeg vil utnyttes. Blitt så «gæli» at jeg kun håper på 100+ men blir ikke overrasket over 90. Alt avhenger av hva Briarwood har for plan med sin eierandel (som de nylig har økt kraftig). Og/eller om «noen» sørger for en faktisk/meningsfull reprising før/på/etter godkjenning.

1 Like

Vi kan håpe på at ikke alle de svenske aksjene er med på opplegget til enten Asieris eller Briarwood og at de vil forlange en skikkelig pris. Overasket over hvor få kjøpere det er nå rett før godkjenning for Cevira kommer, hvorfor slår ingen av de norske meglerhusene alarm og hva med den norske investor miljøet, sover de?

Interessen og risikokapitalen er dessverre så godt som forduftet i kjølvannet av den ene fadesen etter den andre i selskapene som har forsøkt seg på klinisk utvikling. God anledning for «oss» til å evt. handle, så aldri så galt at ikke det er godt for noe.

4 Likes

9 Likes

:slightly_smiling_face: tænker det er en nogenlunde ok pris for Photocure - 11.6 milliarder kr. (Omkring kurs 400 hurtigt regnet i hovedet)

Mere seriøst, enig - det er også den “frygt” jeg sidder mest med, at buddet bliver sat, efter at kursen har været"holdt nede",eller ligefrem i dette tilfælde skubbet nedad…

Biotage kurs ser ud til at været faldet ca. 30% de sidste 3 måneder - så derfor lyder en premie på ca. 60%, som en rigtig god overkurs.

Så kan man spekulere på årsagen til at Biotages kurs var faldet med en tredjedel de sidste 3 måneder.

Næppe alt er lige “ryddeligt” når de store investorer skal ind og overtage…

OBS, denne aktie kender jeg ikke, så tag ovenstående med et gram salt - men selve tesen holder jeg fast på…!

1 Like