Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

OM ja @roblar , om… mange forutsetninger. Akkurat det jeg mente med c picking

Kostnader / opex falt jo dette Q. Vekstinitiativ har hatt en kostnad. Jeg kan også lage fremtidsestimater med langt sterkere topplinje. Og da øker marginer. Det er planen og målet til selskapet. Og det guides bedre marginer i 2025

Photocure forventer en vekst i produktinntekter på mellom syv og elleve prosent og en forbedring i ebitda på årsbasis i 2025.

Det som betyr noe for meg er at omsetningen vokser, tikker å går oppover med et stort potensialet, her er hva DS skriver om flex mulighetene;

• Estimated Total Addressable
Global Market: 1.3B USD 1

1 Like

De største eierne har ønsket vekst tilbake. Det har de fått. Jeg aner at trenden nå er snudd til vekst. Vi får se om de største eierne fortsetter å øke nå.

Et chart på bunnen her som glatter ut og viser trenden.

Dette er fire kvartalers glidende snitt av Cysview Revenue og Opex, og den gule baren nederst er diffen mellom dem.

3 Likes

Det er grenser for hvor lenge man kan la seg begeistre av potensiale og guiding. Dette resultatet gir vel ikke grunnlag for hverken krisestemning eller jubel? Kun et stort gjesp.
Hva hadde kursen nå vært uten Cevira forventninger?
Håpet er at selskapet setter i gang mer tilbakekjøp av aksjer mens vi venter…

4 Likes

Enig @rockpus , men det synes å være et trendskifte med vekst nå. Det er veldig viktig at er etablert nå.

20m ebitda i EU, minus -10 i US

Det er USA som er problemet.

Du er klar over hvor dårlig 7-11% inntektsvekst egentlig er for et vekstselskap, ikke sant?

Når vekstselskaper neddiskonteres med et avkastningskrav på minst 8-9% er det fint lite verdiskapning som foregår.

Før jeg blir beskyldt for baissing kan jeg informere om at antall PHO-aksjer på kontoen min er i ATH.

4 Likes

Jeg er faktisk minst bekymret for USA for å være ærlig. Sterk vekst og mange kostnadsreduserende og inntektsøkende triggere fremover.

Veksten i EU er verre imo. I verste fall kan den avtagende inntektsveksten bety at de ikke har investert nok → behov for høyere investeringer i fremtiden

1 Like

Det er USA som er potensialet.

Det koster å vokse, men vi ser gradvis resultater av innsatsen til tross for motvind i form av flex scope og langvarig prosess rundt nedklassifisering.

1 Like

Klar over det. Samtidig har de nå endelig fått vekst igjen. Jeg forventer at marginer øker og de vekst investeringer som er gjort vil øke både bunn og topplinje. Veldig viktig med trendskifte som synes solid nå i mine øyne. Photocure skal ha høyere vekst enn dette fremover. Det er ikke tvil om det. Samtidig har du investert i selskapet og ser da noen verdier som bør komme frem?

Anbefaler å se på aksjonærlister fremover. Altså om de største eierne fortsetter å øke. Det synes å være solid støtte fra eierne.

Ikke for meg. Når kostnadene til stadighet overstiger inntektene (på driften) og over tid slik tilfellet er for pho, kaller jeg det å underprestere, rett og slett ikke godt nok - og heller ikke bærekraftig.
Tipper (og håper) Asieris vil gi en demonstrasjon i hvordan å utvikle og drifte et selskap. Begge har et state of the art produkt, med enestående bruttomarginer.

5 Likes

Ja, jeg tenkte egentlig kun på tallene/resultatet per i dag. Når det går “bedre” i USA blir tallene desto penere. Men TTT.

Savepig: OPEX finder vel et mere normalt leje når APL-1702 og Hexwix er helt afklaret i kina.

DK

1 Like

De har fått 2-3 år på seg til å bevise etter covid at de klarer å skape en skalerbar forretningsmodell…

Er jo bare å sammenligne med gentian hvordan man ønsker at det skal se ut

2 Likes

Photocure fortsetter å vokse i omsetning av Hexvix/Cysview. Milestones for Cevira redder selskapet i solid pluss for 2025. Selskapet vil også komme ut av skapet når Cevira blir markeds godkjent og derved få økt oppmerksomhet i markedet.

1 Like

Skjønner ærlig talt ikke kursnedgangen i dag, hva hadde man forventet? Må nesten kjøpe litt mer.

1 Like

Joda, vi har visst bare litt ulik forventning til når veksten burde begynne å akselerere igjen. Helt fair.

Jeg hadde håpt å se litt sterkere utvikling i 2024 og begynner å bli litt lei av at pre-covid veksten drøyer så voldsomt. Og est. 7-11% inntektsvekst for 2025 var definitivt ikke det jeg ønsket å lese.:man_shrugging:t3:

Bare å søke, opprettet for 10 minutter siden :rofl:

Håper de får inn en riktig så bös regnearkjævel da.

1 Like